Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof lekkage

vragen over de T4
Plaats reactie
tessa
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2008, 15:03

koelvloeistof lekkage

Bericht door tessa »

wie kan mij helpen ben sinds kort trotse bezitter van een t4 ,maar af en toe gooit hij er koelvloeistof uit bij de dop.
niet altijd maar soms
het is een auto van 1996 op diesel ,1900
Laatst gewijzigd door tessa op 12 nov 2008, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: koelvloeistof lekkage

Bericht door Harry 341 »

Tessa,welkom op weetjewel.Plaats ook even motortype er bij,dus of het een diesel is of een benzine en wat voor inhoud.1.9 0f 2.4 of 2.5.... etc. en het bouwjaar.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: koelvloeistof lekkage

Bericht door bartt4 »

zou een af en toe hangend thermostaatje kunnen zijn. dat de motor af en toe te heet word en het er dan uitgooid. wanner doet die het korte ritjes of lange afstand?
RUBBEREXPRESS
gympiq
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 aug 2007, 00:31
Locatie: Zaandam

Re: koelvloeistof lekkage

Bericht door gympiq »

Hierbij plaats ik een kopie van een bericht op dit forum van mijn koelprobleem, dat hetzelfde was als jij aangeeft. Ik heb heel wat informatie gehad van weetjewellers en garagisten, Uiteindelijk is de zaak opgelost en heb ik mijn verhaal op het forum verteld. Doe je voordeel er mee.
Voor mij is Roger B degene, die vanaf het begin de juiste diagnose stelde . Lees elders op het forum zijn reacties of leg contact met hem. Succes.
Tot slot: als je de auto nog maar kort in je bezit hebt heeft de vorige eigenaar ook al dit probleem gehad en de auto zonde dit manco te melden , aan je verkocht. De moeite waard om dit te checken.

Re: expansievat te warm ????

Berichtdoor gympiq op zo sep 07, 2008 13:30
T4 is gerepareerd en rijdt weer fantastisch, als nooit tevoren.
Geschiedenis:
Koelvloeistof verlies zonder temperatuur verhoging, Temperatuurmeter is altijd constant en nooit in het rood (H) geweest.
Bij controle werd nergens lekkage gezien,
koelsysteem werd afgeperst, (60 €)
geen enkele garage beschikte over een door Roger aanbevolen CO2 tester,
suggesties waren:
het zou de koppakking kunnen zijn maar dan gaat de vloeistof er als stoom door de uitlaat uit of vind je water in de olie,
of: ook de kop kan gescheurd zijn,of het onderblok, (75 €)
een ander monteerde een schakelaartje waarmee ik de ventilator kon inschakelen bij te hoge temperatuur, (70 €)
ook de ring van de afsluitdop van het expansievat werd vervangen (65 €)
niemand kon mij met zekerheid zegen wat het probleem zou kunnen zijn,
andere suggestie: een jonge ruilmotor (de mijne had al meer dan 260000 op de teller staan) zou het verstandigst zijn dus: een advertentie op Marktplaats met 3 reacties. Die kost 2500 € met inruil van het oude blok en na in - en uitbouwen komt dat op zo'n 5000€.

Als laatste optie via hun website een mail naar LG Motorenrevisie in Amsterdam met de vraag:
Zonder temperatuurverhoging koelvloeistof verlies ( 2 liter op 40 km) via expansievat
Kunt U de oorzaak opsporen als al diverse garages geen zekerheid kunnen geven. Motor draait goed, heeft 266.000 km gelopen. Distributie onlangs vernieuwd.

Hun antwoord:
Als de motor geen uitwendige lekkage heeft en druk opbouwt in het expansievat, dan is het naar alle waarschijnlijkheid, de koppakking of de cilinderkop.
Wij kunnen de cilinderkop demonteren, testen en reviseren, scheuren in het onderblok komen over het algemeen niet voor. De geschatte kosten hiervoor zijn 1400 € ex btw
Bel voor een afspraak 020 6969 135
En nu:
koppakking bleek stuk
De kop is gereviseerd, 5 nieuwe gloeibougies, 5 liter olie en 13 liter koelvloeistof= 1932.00 € incl.

Ik wel wat armer maar heel blij met mijn weer nieuwe campertje. Doe je voordeel met mijn verhaal.
Alle fans bedankt.
Plaats reactie