Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
chiptuning
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 06 mar 2009, 21:41
chiptuning
Hallo deskundigen !
Vraagje : Ik heb een VW transporter 2.5 TDI ( 102 pk) uit 2001 met 168000 km .
Ik heb een redelijk grote caravan gekocht en in Zuid Frankrijk ( bij Millau)kwam ik toch ff tekort denk ik aan vermogen.
Nu overweeg ik chiptuning ( van 102 naar 133 pk), maar is dat aan te raden voor een auto uit 2001 ? Ik lees alleen vanaf 2002 mogelijk ?.
Iemand ervaring of suggesties voor mij ?
Groet Gert
Vraagje : Ik heb een VW transporter 2.5 TDI ( 102 pk) uit 2001 met 168000 km .
Ik heb een redelijk grote caravan gekocht en in Zuid Frankrijk ( bij Millau)kwam ik toch ff tekort denk ik aan vermogen.
Nu overweeg ik chiptuning ( van 102 naar 133 pk), maar is dat aan te raden voor een auto uit 2001 ? Ik lees alleen vanaf 2002 mogelijk ?.
Iemand ervaring of suggesties voor mij ?
Groet Gert
Re: chiptuning
tja wat is een grote caravan en welke snelheid wil je rijden ,blijft altijd een discussie.
ik dek nog steeds als je normaal rijd je prima met de caravan uit de voeten kan ,maar de meeste willen zo snel mogelijk va a naar b en dan schiet het we eens te kort.
ik dek nog steeds als je normaal rijd je prima met de caravan uit de voeten kan ,maar de meeste willen zo snel mogelijk va a naar b en dan schiet het we eens te kort.
Re: chiptuning
Ja hoor geen probleem ik heb zelf een 2.5 tdi 88pk gechipt naar 115 pk met intercooler op gebouwd en later nog eps uitlaat nu 120 pk ongeveer uit 99 dus 2001 kan ook.
Laten doen bij Marja.
Kees je krijgt er niet meer snelheid van maar meer kracht onder in , dus meer trekkracht.
gr Rolf 768
Laten doen bij Marja.
Kees je krijgt er niet meer snelheid van maar meer kracht onder in , dus meer trekkracht.
gr Rolf 768
Laatst gewijzigd door rolf768 op 06 mar 2009, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: chiptuning
Een TDI van 2001 kan je gewoon chiptunen hoor, als de motor maar in een goede technische staat verkeerd.
Gerard
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Re: chiptuning
als je de zoekfunctie gebruikt zul veel meer kunnen vinden
tegenwoordig is tunen op maat heel goed te doen zodat je ook nog je wensen kan vertellen
en chiptunning is geen powerbox die wordt je dan ook niet aanbevolen, mischien overbodig om te zeggen maar goed
tegenwoordig is tunen op maat heel goed te doen zodat je ook nog je wensen kan vertellen
en chiptunning is geen powerbox die wordt je dan ook niet aanbevolen, mischien overbodig om te zeggen maar goed
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: chiptuning
@ Gert,
allereerst welkom op
Om te beginnen zou ik controleren of de roetkat leeggemaakt is.
Als de roetkat leeg gemaakt is, of als er een roetkat vervangende buis onder de auto zit geeft dat veel voordeel bij het rijden met een caravan.
Doordat de uitlaatgassen beter doorstromen, zal het rendement van de turbo iets beter worden.
Hierdoor zal de bus ongeveer 300 rpm eerder gaan trekken.
In jouw geval zal het merkbaar worden vanaf rond de 1800 rpm.
En dat kan met het rijden met een caravan net dat beetje verschil geven.
Mocht je aan chiptuning denken,
weet dan zeker dat je motor technisch in goede staat is.
Bij een 102 pk zou je dan gaan denken aan 130 pk en een koppel dat van 250Nm richting de 300 Nm gaat.
allereerst welkom op
Om te beginnen zou ik controleren of de roetkat leeggemaakt is.
Als de roetkat leeg gemaakt is, of als er een roetkat vervangende buis onder de auto zit geeft dat veel voordeel bij het rijden met een caravan.
Doordat de uitlaatgassen beter doorstromen, zal het rendement van de turbo iets beter worden.
Hierdoor zal de bus ongeveer 300 rpm eerder gaan trekken.
In jouw geval zal het merkbaar worden vanaf rond de 1800 rpm.
En dat kan met het rijden met een caravan net dat beetje verschil geven.
Mocht je aan chiptuning denken,
weet dan zeker dat je motor technisch in goede staat is.
Bij een 102 pk zou je dan gaan denken aan 130 pk en een koppel dat van 250Nm richting de 300 Nm gaat.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: chiptuning
rolf768 schreef:Ja hoor geen probleem ik heb zelf een 2.5 tdi 88pk gechipt naar 115 pk met intercooler op gebouwd en later nog eps uitlaat nu 120 pk ongeveer uit 99 dus 2001 kan ook.
Laten doen bij Marja.
Kees je krijgt er niet meer snelheid van maar meer kracht onder in , dus meer trekkracht.
gr Rolf 768
niet meer snelheid denk het toch wel alleen is het bepaalend wat je wil.
ik heb gekozen voor trekkracht omdat ik maar 90 pk in de vivaro heb en nu 116 pk
alleen wat mij verbaast steeds weer dat ieder pk's wil voor de caravan te trekken ,dan denk ik waarom ik reed met een combinatie gewicht van 4300 kg samen en had maar 88 pk en ging ook.
maar goed zal wel aan mijn liggen ,kijk rij je vivaro dan snap ik dat je er een chip in doet maar een vw die blijft doorgaan.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: chiptuning
Ik denk dat de mensen die hem laten tunen, om een kar of caravan gemakkelijker te kunnen trekken,keescv schreef: alleen wat mij verbaast steeds weer dat ieder pk's wil voor de caravan te trekken ,dan denk ik waarom ik reed met een combinatie gewicht van 4300 kg samen en had maar 88 pk en ging ook.
dat die meer hebben aan de koppeltoename en ook veel meer op koppel rijden, als op PK's !
Op pk's rijdt je alleen als je echt op topsnelheid wilt rijden...
Kijk maar de koppelkrommes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: chiptuning
keescv schreef:rolf768 schreef:Ja hoor geen probleem ik heb zelf een 2.5 tdi 88pk gechipt naar 115 pk met intercooler op gebouwd en later nog eps uitlaat nu 120 pk ongeveer uit 99 dus 2001 kan ook.
Laten doen bij Marja.
Kees je krijgt er niet meer snelheid van maar meer kracht onder in , dus meer trekkracht.
gr Rolf 768
niet meer snelheid denk het toch wel alleen is het bepaalend wat je wil.
ik heb gekozen voor trekkracht omdat ik maar 90 pk in de vivaro heb en nu 116 pk
alleen wat mij verbaast steeds weer dat ieder pk's wil voor de caravan te trekken ,dan denk ik waarom ik reed met een combinatie gewicht van 4300 kg samen en had maar 88 pk en ging ook.
maar goed zal wel aan mijn liggen ,kijk rij je vivaro dan snap ik dat je er een chip in doet maar een vw die blijft doorgaan.
een 88 pk bus heeft andere versnelingsbak verhoudingen die zijn korter waardoor die toch al makelijker wegrijdt, als ik weg moet rijden zou ik willen dat de versnellingen wat korter waren, naja alleen zijn 1 dan
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: chiptuning
Als je met een 102PK "vermogen te kort kwam" om je caravan te trekken , dan zou er wat mis kunnen zijn met je T4 . Een 102PK heeft zowieso voldoende vermogen om te trekken , ik heb een (motorisch) standaard 102PK en trek daar regelmatig 2500kg erachter , nog NOOIT vermogen te kort gehad , ook niet wanneer het bergop gaat.Gert Jaspers schreef:Hallo deskundigen !
Vraagje : Ik heb een VW transporter 2.5 TDI ( 102 pk) uit 2001 met 168000 km .
Ik heb een redelijk grote caravan gekocht en in Zuid Frankrijk ( bij Millau)kwam ik toch ff tekort denk ik aan vermogen.
Groet Gert
Misschien zit je katalysator of het inlaattraject verstopt , zodat je motorvermogen niet meer optimaal is.
Maar als je vermogen te kort komt met (een goeie )102PK om die caravan bvb een berg op te sleuren , en je gaat dan chippen (gewoon maar om die sleurhut tegen mooie snelheid de berg op te krijgen) , dan heb je kans dat je versnellingsbak eraan gaat.
(Ik spreek uit ervaring...) De lagers van het differentieel kunnen het dan niet houden en gaan eraan...
Hoe zwaar is die caravan van jou ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: chiptuning
Helemaal eens met Pascal.
Ik had een 102pk met een 1900kilo caravan,
Zeer zelden dat ik terug moest schakelen naar zijn 3, en dan alleen op hele stijle stukken.
Een 102pk moet makkelijk die caravan kunnen trekken, je moet hem alleen niet onderde 21 a 2200 toeren laten komen.
Laat hem maar werken en toeren maken, dan worden je zuigerbodems ook niet zo heet.
Die krijgen dan betere koeling van de olie.
Berrie
Ik had een 102pk met een 1900kilo caravan,
Zeer zelden dat ik terug moest schakelen naar zijn 3, en dan alleen op hele stijle stukken.
Een 102pk moet makkelijk die caravan kunnen trekken, je moet hem alleen niet onderde 21 a 2200 toeren laten komen.
Laat hem maar werken en toeren maken, dan worden je zuigerbodems ook niet zo heet.
Die krijgen dan betere koeling van de olie.
Berrie
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: chiptuning
Helemaal mee eens,Berrie en Rene schreef:Zeer zelden dat ik terug moest schakelen naar zijn 3, en dan alleen op hele stijle stukken.
Een 102pk moet makkelijk die caravan kunnen trekken, je moet hem alleen niet onderde 21 a 2200 toeren laten komen.
Laat hem maar werken en toeren maken, dan worden je zuigerbodems ook niet zo heet.
Die krijgen dan betere koeling van de olie. Berrie
zeker bij het rijden met een caravan (berg op) NIET het nieuwe rijden toepassen,
maar gewoon het blok toeren laten maken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- theo#94 T4
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:23
- Locatie: noord-brabant
Re: chiptuning
vergeet hierbij ook de luchtmassameter niet.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 06 mar 2009, 21:41
Re: chiptuning
Alle deskundigen : hartelijk bedankt voor jullie suggesties en reacties. De caravan ziet er wel groot uit vind ik ( ik ben nog maar een beginnende caravanrijder), maar valt mee in gewicht begrijp ik van anderen ; totaal 1400 kg ( incl.lading) We zaten wel met 5 volwassen incl bagage in die bus.In een Franse garage vermoedde men dat de "debri-metre "wel eens niet goed zou kunnen werken. Thuis in een woordenboek opgezocht : schijnt de luchtmassameter te zijn. Dat aan mijn garage gemeld, die hebben de luchtmassameter vervangen. Ik heb niet met de caravan kunnen controleren of het nu tot betere resultaten gaat leiden. Ik trek de volgende conclusie uit jullie reacties : Chiptuning kan wel bij mijn bus , maar bij een technisch goede motor niet nodig ..... Eens ?
- Viking64
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
- Locatie: Castellum aan den Rijn
- Contacteer:
Re: chiptuning
Ik zou ervan maken:"Niet noodzakelijk"
Extra koppel is natuurlijk nooit weg....
Extra koppel is natuurlijk nooit weg....
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)