Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Brandstof filter vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Brandstof filter vervangen

Bericht door André »

. . . . . .. . . . . Vanavond even het brandstof filter van mijn 1,9 TD vervangen alleen nu loopt hij voor geen meter meer. Stationair slaat hij steeds over en slaat af na een tijdje.
Met gasgeven slaat hij direct af.
Ik was toch in de veronderstelling dat hij zelf-ontluchtend was ?
Iemand enig idee of dit inderdaad lucht is ? en hoe ik het er nu uit kan krijgen ?

André :werkaanT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brandstof filter vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Heb je voor het plaatsen van het nieuwe filter,
dit nieuwe filter eerst gevuld met diesel?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Brandstof filter vervangen

Bericht door bartt4 »

\ik met de mijne ook gedoe gehad met de motor wissel kreeg ook op een oft vage manier de lucht er niet uit. Kan zijn dat je witte blokkie op filter niet goed sluit of dat hier geen rubber ringetje tussen zit zodat die valse lucht krijgt of wat ook kan op de koperen nippels waar de slang op zit dat hier een klein lucht gaatje zit doordat het ff los is geweest. Al deze dingen al eens mee gemaakt bij diverse t4 tjes.
Wat ik bij de mijne destijds gedaan heb is iets druk op de tank gezet door doek en lucht slang in de tank hals.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Brandstof filter vervangen

Bericht door André »

. . . . ehhh nee, niet eerst het filter gevult met diesel omdat ik er van uitging dat hij zelfontluchtend was, net zoals mijn andere auto. :muur
Ringetje heb ik goed op gelet en ook licht ingevet dat hij niet zou sneuvelen mij de montage. Heb na het draaien wat hij dan wel een beetje doet op lekkage gecontroleerd (naar buiten toe) en niets geconstateerd.
Op mijn filter moet je gewoon twee brandstofslangen schuiven die met slangklemmen vastzitten, buiten die aansluiting dan met dat plastic gevalletje.
Alleen hoe krijg ik nu die lucht er uit ?

André
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: Brandstof filter vervangen

Bericht door vwcad »

je kan een remontluchter op onderdruk gebruiken. De retourslang op de brandstofpomp loshalen en die op de remontluchter aansluiten.
Als je geen remontluchter op onderdruk hebt dan zou ik het brandstoffilter loshalen en eerst met diesel vullen en dan weer monteren. Dan zou de motor moeten reageren op gasgeven en zodoende langzaam aan alle lucht eruit pompen.
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Brandstof filter vervangen

Bericht door André »

Ik heb geen remontluchter maar daar vind ik wel iets op.
Maar welke van de aansluitingen is de retour naar de tank ?

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brandstof filter vervangen

Bericht door Multivan Generation »

ik dacht de linker...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2039
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Brandstof filter vervangen

Bericht door chv »

Maar als het goed is zorgt je motor zelf voor het ontluchten, na een tijdje zou het toch over moeten zijn tenzij zoals bartt4 schrijft je niet alles weer goed hebt aangesloten, zodat ergens nog steeds lucht binnenkomt.
Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Brandstof filter vervangen

Bericht door André »

. . . . ben net even na het eten vol goede moed en energie aan de bus begonnen.
Heb even de aansluiting op het filter waar de hairpin op zit er af gehaald om de checken of er diesel in zat en dat was het geval.
Ik heb ook nog even geprobeert een verstuiver leiding los te maken om te zien of de boel erg vast zat een of ik er bij kan . . . . dus ik dacht ff ik start hem gewoon weer een keertje en nog steeds overslaan totdat de motor plotsklaps hoger stationair begon te lopen :jump dus ik dacht zo van stampen op dat pedaal . . . . :jumpklap en ja hoor hij loopt weer als vanouds na een minuutje :bifun .
Zal volgende keer idd eerst van te voren het filter even vullen met diesel ! scheelt misschien een hoop.
Maar als ik het systeem goed bekijk dan is de motor toch niet zelf ontluchtend . . . . . .? ik heb het vergelekenmet mijn Alfa waar op het filter een soort overdruk klepje zit en die hoor je dus na het vervangen zo van pffff . . . pfffff ... pffff en dan is de lucht er uit en loopt hij direct goed ?
Of geldt dat zelf-ontluchtend alleen bij de TDI motoren ?

:werkaanT4 André ( die weer aan de volgende klus gaat beginnen)
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Brandstof filter vervangen

Bericht door frank884 »

Ze zijn wel zelfontluchtend zowel TDI als TD ik heb beide motoren gehad.
maar het is beter om de filter eerst vol te schudden
dan 40 a 50 sec te starten om hem "vol te starten"

Met het witte ding bovenop de filter heb ik wel al eens problemen gehad
maar dan meer na het langere tijd stilstaan ( lucht in het systeem)

en inhet begin toen ik de eerste keer de filter wisselde had ik de slangen er verkeerd om
op gezet, en ja dan doet die het idd niet.....
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brandstof filter vervangen

Bericht door Multivan Generation »

mooi dat het gelukt is :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Brandstof filter vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

het brandstofsysteem is gewoon zelf ontluchtend hoor, anders had je hem niet lopend gekregen.

deze motoren ontluchten door een beetje lucht misschien via de verstuiver gewoon de cilinder in te blazen en het merendeel via de retour leiding naar de tank te pompen, een niet-zelf ontluchtende motor krijgt geen diesel aangezogen als er lucht in de pomp komt.

filter vullen met (SCHONE!!)diesel (niet uit je oude filter overgieten!!) voor de montage zorgt alleen dat je de lucht er sneller uit hebt (minder lucht in het systeem) dat is beter voor je inspuitpomp en beter voor je startmotor.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie