Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw niet TD naar TDI

vragen over de T4
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door André »

wjw-ers . . . . .

Heeft iemand ervaring met ombouwen van een TDI blok/bak in een transporter die normaal een TD is.
Het idee is om een 4 cil. TDI blok (of 5 cil.) in mijn 1.9 TD te lepelen. Niet dat ik een blok heb liggen en het ff wil doe of zo maar het is gewoon een gedacheten spinsel van me om misschien eens te gaan doen.
De reden . . . . ben gewoon tevreden met de auto die ik heb maar wil toch echt serieus wat meer in huis hebben onder de motorkap.
Heb reeds diverse "modificaties" doorgevoerd maar het bussie wordt maar niet echt veel sterker :ie
In het vlakke NL heb je daar niet zo veel last van maar net zoals nu onderweg op vakantie mis ik toch wel heel erg die Nm-metjes en die PK-tjes. En dan hangt nog niet eens de aanhanger met motorfiets erachter.
Geen idee dat de ombouw überhaupt mogelijk is ivm met motorsteunen, baksteunen etc.


:werkaanT4 André
Laatst gewijzigd door André op 15 jul 2009, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Ombouw niet TDI naar TDI

Bericht door bartt4 »

Ben er destijds mee bezig geweest. En er ook vanaf gestapt. Reden? motor steunen onderandere, spruitstuk met turbo moelijk passend te maken(motor hangt namelijk onder hoek in t4) dus ruimte gebrek. Goede bak met goede verhoudingen want de t4 1.9 bak zou dan veel te hoog in toeren zitten.
Bedrading aan passen. electronika van tdi kabelboom ombouwen in je bus. Weet er zijn wel die het gedaan hebben. Zou je het willen dan moet je kijken om een tdi blok van een golf 3 (de eerste tdi motoren) Nadeel daarvan is de veel hoge km standen, Je zou dan een revisie blok kunnen doen (kost flinke duit)
Vandaar ik maar besloten gewoon tdtje er in te houden. beetje helpen al word het never een koppelmonster of straatklinker trekker.
Heb met mijn bus geen problemen met rijden weeg rond de 2 ton draai netjes 130 op de snelweg. Nu geen trekhaak meer(jij wel :jump :jump :bifun )
Voorheen paarden trailers met 2 paarden getrokken en gewoon rond de 90 km peruur.

Zou eventueel overwegen een tdi van t4 (2.5) om te bouwen en de bus om te keuren tot 5 cilinder bij de rdw.
Of toch interkoeler, roetkat verwijderen en de kleine beetje pk's die je dan meer hebt gebruiken en lekker door te tuffen :wjw :driveT4 :T44EVER
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw niet TDI naar TDI

Bericht door Multivan Generation »

Uit een 1,9 TD kun je ook wat meer vermogen halen hoor..
En onder de streep zal dat misschien qua kosten goedkoper uitvallen..

BartT4 en ook Pascal 141 hebben dat onder andere gedaan..

Oskar heeft, zo dacht ik van 1,9 TD naar 2,5 TDI omgebouwd dus hij kan je wel een idee van kosten geven..

1,9 TDI kun ook met andere brandstofpomp (geen elektronische versie) serieus opwaarderen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door André »

. . . . . Misschien moet ik eens, als jullie het goed vinden, een stukje rijden in één van jullie bussen om te bepalen of het een groot verschil is met die van mij.
Kat is er inmiddels al uit, motor loopt inderdaad wat mooier vind ik ook al heb je een beetje een brom extra in de auto maar dat kan suggestief zijn. EGR is allang afgedicht en de inlaatkanalen zijn schoon.
Straatklinkers er uit trekken vind ik met de bus niet zo interessant maar hier in Norwegen een beetje leuk een berg dan wel heuvel op zou toch wel leuk zijn !!!! maar je bent met vakantie dus ik mag daar niet over klagen :toppie
Ik heb ook al zitten denken om het blok eens een revisie beurt te geven, misschien scheelt dat ok een stuk. Bus komt uit Duitsland dus km stand kan natuurlijk flink zijn terug gedraaid. Stand is nu 275000.
Maar goed, ik kijk wel wat ik ga doen . . . . ombouwen is dus niet 1,2,3, gebeurt :muur jammer . . . .

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw niet TDI naar TDI

Bericht door Multivan Generation »

@ André, waar zit je nu?

we hebben elkaar "misgereden"

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door Pascal-141 »

André schreef:. . . . . Misschien moet ik eens, als jullie het goed vinden, een stukje rijden in één van jullie bussen om te bepalen of het een groot verschil is met die van mij.
Kat is er inmiddels al uit, motor loopt inderdaad wat mooier vind ik ook al heb je een beetje een brom extra in de auto maar dat kan suggestief zijn. EGR is allang afgedicht en de inlaatkanalen zijn schoon.
Straatklinkers er uit trekken vind ik met de bus niet zo interessant maar hier in Norwegen een beetje leuk een berg dan wel heuvel op zou toch wel leuk zijn !!!! maar je bent met vakantie dus ik mag daar niet over klagen :toppie
Ik heb ook al zitten denken om het blok eens een revisie beurt te geven, misschien scheelt dat ok een stuk. Bus komt uit Duitsland dus km stand kan natuurlijk flink zijn terug gedraaid. Stand is nu 275000.
Maar goed, ik kijk wel wat ik ga doen . . . . ombouwen is dus niet 1,2,3, gebeurt :muur jammer . . . .

André
Uit zo'n 1.9TD blokje haal je al snel 80pk (op een veilige manier) zonder intercooler .
Met intercooler en een extra oliekoeler erbij kun je naar de 100PK gaan .

Maar uit eigen ervaring moet ik zeggen dat 80PK (op de testbank gemeten , dus geen schatting) eigenlijk voldoende is voor 'normaal gebruik' . Ik gebruikte mijn 1.9TD (met 80pk) hoofdzakelijk om mijn autoambulance te trekken . En ik vervoerde er dan hoofdzakelijk andere Transporters mee , dus toch steeds een mooie vracht erachter. Op een vlakke snelweg kon ik met de hele sleep een mooie 100km/u mee aanhouden . En da's toch voldoende ?
Zonder aanhanger erachter reed ik er eigenlijk niet sneller mee dan 130km/u , om het toerental binnen de perken te houden. En dat is nou net het grote nadeel van de 1.9 : extra vermogen is totaal geen probleem , maar de versnellingsbak is dan iets te kort (eindverhouding) . Enige oplossing is dan de 5e versnelling (tandwielset) vervangen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Ombouw niet TDI naar TDI

Bericht door bartt4 »

inderdaad kan je een mechanische pomp er op zetten grotere probleem is de hoek waarmee blok in je bus hangt is namelijk net anders om dan in een golfje tdi probleem om turbo etc kwijt te raken en passend te maken. tuurlijk alles is te realiseren.
blok reviseren is optie. zelf gekozen voor revisie ruilblok bij schaapbron joure. Kaal blok koste me 950 euro ex pomp verstuivers turbo etc.
verstuiver laten reviseren, pomp ook opfris beurtje, turbo heb ik ruil voorgehaald bij turboworld.nl.
Momenteel rijd ik nog zonder interkoeler en nog niet vol geopende pomp. Heb er namelijknu net 5000 km opzitten met me nieuwe blok.
Merk wel dat die nu lekkerder gaat draaien soepel stiller. draai ook op snel weg eens rond de130 km/h ivmtoerental.
5 langer maken is nog optie die ik overweeg tzt.
Binnekort interkoeler weer monteren. en pomp bij stellen.
weet wel met me oude bus nadat ik de verstuivers had gereviseerd en pomptiming zuiver had afgesteld. Dat de motor veel beter liep. En die had al 4 ton voor ze kiezen.
80 90 pk is goed te doen en betrouwbaar. 100 ook maar wel met olie koeler er op ivm de extra hitte.
Probleem met 1,9 tdi blijft dat je bak moet heben met goede verhoudingen anders 130 pk met veel te korte bak dus weer hoge toerentallen.
Kom na je vakantie eens op dag langs (zaterdag of zo) kijken we eens wat we kunnn veranderen aanje bus.
Je heb al interkoeler? anders jsparts nog wel liggen voor t4 met beugels compleet etc.
Heb augustus vakantie en dan wel dagje tijd om je bus eens beetje te helpen.
Race monster word het never maar met iets meer pit is te doen
RUBBEREXPRESS
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Ombouw niet TDI naar TDI

Bericht door Egbert&Manon »

Dan kom ik ook wel langs.
kunnen we even een sprintje doen!

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door André »

. . . . . 130 KM/U . . . met de bus !!!!!! :ie :jumpklap :gekte :nuts :yes :klappen ik droom daar van !!
EN dan zomaar 80 PK er uithalen ??????
Dan kom ik zeker na mijn vakantie even bij je langs Bart, ik ga drie weken na dat ik terug kom weer naar Z-Italië en dan gaan we met zijn vieren in de bus. "Even" op en neer moet makkelijk kunnen, is wel 4200 km totaal.
Nieuwe turbo heb ik liggen, ik heb alleen geen tijd gehad om hem er in te fietsen. Maar of het aan de slijtage van de turbo ligt kan ik moeilijk bepalen maar dat weet je natuurlijk pas zeker als je hem vervangen hebt.
Intercooler heb ik van Pascal gekocht . . . is een mooie grote dikke maar moet ik ook nog monteren. Deze past dus niet zomaar op de plek zoals bij tips en truuks vermeld staat.

Reviseer liever mijn eigen blok zelf . . . . . ik heb daar niet zo veel moeite mee, heb al (van andere merken) meerdere keren zo'n truuk uitgehaald. Kost relatief weinig als je het zelf doet.

Denk dat mischien de beste manier is om eerst maar eens de verstuivers te laten contreren/reviseren en dan misschien ook een keer de brandstofpomp.
Anders moet één van jullie een keer in mijn bus rijden en een oordeel vellen wat je vind van de motor presaties, of het gebrek daar aan.

# Pascal, ergens in september of zo heb ik wel weer wat meer tijd in de weekenden, hoop ik. Dan kom ik zeker een keer bij je langs.
# Bart, als ik thuis ben dan mail ik je wel, kom ik een bakkie bij je doen en moet je maar eens achter het stuur stappen en kijken wat jij er van vind.
# Egbert, mail ik jou ook ff en spreken we wat af, rijden we beiden die kant op.

# Peter, ik zit op het moment in Hov (Søndreland) bij mijn ouders. Gaan van de week nog even naar Preikestolen bij Stavanger en gaan weer eind volgende week richting huis via een vriend die ergens in het midden van Zweden woont. Nemen dan de boot van Rødby naar Putgarden en zo weer nar NL.
Heenweg hebben we overigens via alle bruggen gereden !!! was ook een keer leuk om te doen.

André
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door rick_k »

130 met de ambulance erachter haal ik ook. Maja ik heb een 2.5 TDI 75 kW.

Best lekker beetje extra power. Hiervoor hadden we een 2.4 diesel en dat ding was echt niet vooruit te branden. Dus ja, opvoeren is mogelijk.

mvg Rick
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door keestdi »

pascal schrijft de 5 de versnelling aan passen is daar een topic van of weet je het van anderen,vertel.of schrijf. :klappen
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door vwcad »

rick_k schreef:130 met de ambulance erachter haal ik ook. Maja ik heb een 2.5 TDI 75 kW.

Best lekker beetje extra power. Hiervoor hadden we een 2.4 diesel en dat ding was echt niet vooruit te branden. Dus ja, opvoeren is mogelijk.

mvg Rick
ik haal met wat moeite de 160 km/u op de teller....met m'n 2.4d aab-tje... vind ik dus wel meevallen :ikrij
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door bartt4 »

André schreef:. . . . . 130 KM/U . . . met de bus !!!!!! :ie :jumpklap :gekte :nuts :yes :klappen ik droom daar van !!
EN dan zomaar 80 PK er uithalen ??????
Dan kom ik zeker na mijn vakantie even bij je langs Bart, ik ga drie weken na dat ik terug kom weer naar Z-Italië en dan gaan we met zijn vieren in de bus. "Even" op en neer moet makkelijk kunnen, is wel 4200 km totaal.
Nieuwe turbo heb ik liggen, ik heb alleen geen tijd gehad om hem er in te fietsen. Maar of het aan de slijtage van de turbo ligt kan ik moeilijk bepalen maar dat weet je natuurlijk pas zeker als je hem vervangen hebt.
Intercooler heb ik van Pascal gekocht . . . is een mooie grote dikke maar moet ik ook nog monteren. Deze past dus niet zomaar op de plek zoals bij tips en truuks vermeld staat.

Reviseer liever mijn eigen blok zelf . . . . . ik heb daar niet zo veel moeite mee, heb al (van andere merken) meerdere keren zo'n truuk uitgehaald. Kost relatief weinig als je het zelf doet.

Denk dat mischien de beste manier is om eerst maar eens de verstuivers te laten contreren/reviseren en dan misschien ook een keer de brandstofpomp.
Anders moet één van jullie een keer in mijn bus rijden en een oordeel vellen wat je vind van de motor presaties, of het gebrek daar aan.

# Pascal, ergens in september of zo heb ik wel weer wat meer tijd in de weekenden, hoop ik. Dan kom ik zeker een keer bij je langs.
# Bart, als ik thuis ben dan mail ik je wel, kom ik een bakkie bij je doen en moet je maar eens achter het stuur stappen en kijken wat jij er van vind.
# Egbert, mail ik jou ook ff en spreken we wat af, rijden we beiden die kant op.

# Peter, ik zit op het moment in Hov (Søndreland) bij mijn ouders. Gaan van de week nog even naar Preikestolen bij Stavanger en gaan weer eind volgende week richting huis via een vriend die ergens in het midden van Zweden woont. Nemen dan de boot van Rødby naar Putgarden en zo weer nar NL.
Heenweg hebben we overigens via alle bruggen gereden !!! was ook een keer leuk om te doen.

André
wat reviseer jij als je het zelf doet? ik ga voor dik 900 euro niet beginnen te klooien zelf. Nieuwe kop kleppen etc zuigers cilinderbussen krukas slijpen verstuiversetc koop m wel kompleet
Maar kom maar eens langs op zaterdag tzt doen we kuurtjemits alles beetje fris lijkt
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door Elan »

Met wat extra vermogen is de goedkoopste en makkelijkste oplossing om je toerental wat te reduceren, en setje hogere banden te monteren.
Je moet het niet te gek en te breed maken, maar een stapje hoger kan dikwijls nét genoeg zijn.

Had op mijn Caddy 2 TDi waarop normaal 175-65-14 op ligt, een setje 15" opgelegd met 175-65-15 van een New Mini.
Dit omdat ie met chip op originele banden te makkelijk in zijn 5 op max toerental kwam.
Nu een stuk beter, én een hogere top al geeft de teller wel hetzelfde aan..
Houdt dus rekening met een tellerafwijking.

Op mijn T4 had ik eerst 225-55-16, maar ben nu achter naar 225-60-16 gegaan (behoorlijk verschil) en wil voor naar 205-65-16 óf 215-60-16.
Omdat ik hier dus ook hoger ga, wil ik ook iets minder breed gaan zodat e.e.a. niet teveel op zijn kl*te krijgt.

ik zou zeggen; probeer het eens...Is de simpelste en goedkoopste oplossing!
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door Pascal-141 »

Elan schreef:Met wat extra vermogen is de goedkoopste en makkelijkste oplossing om je toerental wat te reduceren, en setje hogere banden te monteren.
4 nieuwe banden kosten waarschijnlijk meer dan een tandwielsetje hoor , dus de goedkoopste oplossing is dat zeker niet , misschien wel de makkelijkste .
EN in mijn ogen is het zeker ook niet een correcte oplossing , want door hogere banden te monteren kun je het toerental wel reduceren , maar dan ben je meteen ook je trekkracht in de lage versnellingen helemaal kwijt !

Een tandwielsetje veranderd alleen datgene wat nodig is : namelijk de 5e versnelling om de hoge toeren op de snelweg te vermijden. Maar de lage versnellingen blijven zoals ze zijn.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie