Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

niet startende startmotor 2.4D aab

vragen over de T4
Plaats reactie
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

niet startende startmotor 2.4D aab

Bericht door vwcad »

Ik wil hier even mijn ervaring over een niet startende T4 neerzetten, misschien dat (een) ander(en) er wat aan heeft/hebben.

Afgelopen zaterdag had ik ruim 300 km gereden met mijn T4 (een verlengde 2.4D aab uit 1993) Vervolgens bij een tankstation gestopt en wat diesel toegevoegd. So far so good. Hierop wilde ik de T4 starten om het tankstation te verlaten echter geen startgeluiden hoorbaar. Wel gewoon de radio en dashboard werkend dus mijn vermoeden ging richting de startmotor. Om e.e.a. te kunnen testen, mijn hoogzwangere vrouw achter het stuur laten plaats nemen en haar een onbekrachtigde T4 richting de parkeerplaats laten sturen terwijl ik zelf de twijfelachtige eer had om de T4 voort te duwen. Op de parkeerplaats de gereedschapskist eruit gehaald en als 1e de spanning op de accu gemeten. Resultaat: 12.7 volt, dat was dus goed. Mijn volgende vraag rees gelijk: zou ie wel genoeg amperes leveren? maar ja een amperetang behoort niet tot mijn gereedschapskist-uitrusting dus die gedachte maar ff geparkeerd.

Vervolgens een optissche controle van de draden aan de startmotor en ook dat leek ok dus maar een rechtstreeks draad getrokken tussen + accu en schakeldraad startrelais, resultaat: nietss, geen klik, niks.... conclusie: startrelais is defect. Anwb (ben toch lid) voor de zekerheid laten komen, die hadden wel een amperemeter maar dat bleek prima in orde dus de accu werd uitgesloten.

Ook de anwb-er concludeerde dat de startmotor defect was. hierop heeft hij de T4 aangesleept en na 2 meter liep het aab-tje weer als vanouds. Gauw naar huis gereden en eenmaal thuis de startmotor eraf gehaald. Startmotor in de bankschroef en getest maar inderdaad geen reactie. Startrelais losgehaald en vervangen voor een ander gebruikt exemplaar en voila, hij deed het weer perfect. Startmotor nog even helemaal nagelopen en wat gesmeerd en weer gemonteerd. Als controle maar even de sleutel omdraaien en:...... het bleef verbazingwekkend stil...

Draad vanaf het kontakt doorgemeten en netjes 12v tot aan de startmotor. Kontakt goed dus.
Op de dikke rode draad vanaf de accu stond ook netjes 12v (toch maar ff gemeten voor de zekerheid)
Dan moet het in de massa zitten, was mijn gedachte....

Massa kabal vanaf het blok gevolgd en wat bleek: onder de accu zit een soort van verdeelplaatje/stripje en daar was de massakabel doorgeroest... Nieuwe massakabel vanaf de accupool gemonteerd rechtstreeks naar het blok en het loopt allemaal weer als nieuw.

Heel toevallig maar dus een combinatie van twee factoren: kapot startrelais EN een afgebroken massakabel.

Tip voor diegen diee heet ooit eens mee mocht gaan maken: kontroleer eerst ff je massakabel.... (misschien sscheelt je dat een boel werk alhoewel je op deze manier wel weer veel leert over de startmotor :knipoog )
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: niet startende startmotor 2.4D aab

Bericht door rick_k »

Ja, dat hebben wij ook een keer gehad met onze vorige T4.

mvg Rick
Plaats reactie