Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schakeld perfect , behalve in achteruit

vragen over de T4
eyes
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:25
Locatie: West - Vlaanderen, Belgie

Schakeld perfect , behalve in achteruit

Bericht door eyes »

Beste forum leden,

Ik ben zowat nieuw op deze citè en heb zins een een jaar een t4 2400 CC BJ 91; 320 000 KM.
Eerlijk toegeven het is het beste vervoer middel die ik ooit had. :T44EVER

Ik heb die gekocht van de eerste eigenaar aan 295 000 KM , met een volledig onderhoud historiek en de nodige roest :nuts .
Het roest heb ik naderhand weggewerkt en ik vergelijk het altijd met kanker om roest te bestrijden heb je echt wel de juiste medicijnen nodig.

Het probleem dat ik zou willen voorleggen dat ik perfect kan schakelen behalve in achteruit 8 van de 10 keer hoort er een gekraak bij en een boenk. Het plastiek bolletje is vervangen , voordien had ik ook dit probleem.

Ook moet ik soms (niet altijd 3 van de 10 keer) bij het aanzetten in eerste wat extra gas bijgeven om schokken te voorkomen anders schakeld die perfect.

Verder wil ik nog zeggen dat dit een prachtige omgeving is om in te vertoeven hier op weetjewel :yingyang .
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Schakeld perfect , behalve in achteruit

Bericht door Roger B. (11)61 »

:wjw , stel je even voor in het voorstelforum............ :toppie

klinkt toch alsof je koppeling niet helemaal vrij komt, waarschijnlijk heb je een kabel-bediende koppeling en kun je met smeren en indien geen zelfstellende kabel afstellen nog wat redeen, anders moet er een nieuwe in wellicht.

als je zoekt met de zoekfunctie (tweede balk van boven, links van het midden, net achter "geplande meetings") en als trefwoord "koppeling" en "vrij" invult denk ik dat je ook nog meer topics hierover kunt vinden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schakeld perfect , behalve in achteruit

Bericht door Pascal-141 »

Schokkend vertrekken : veel kans dat de motorsteunen aan vervanging toe zijn
De kans bestaat ook dat de koppeling aan vervanging toe is ... (daar gok ik eigenlijk op , omdat je zegt dat het met een boenk gepaard gaat bij het in achteruit zetten )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schakeld perfect , behalve in achteruit

Bericht door Multivan Generation »

misschien ietwat van sleet op de afstelling.
Wellicht helpt het correct afstellen van de schakelstangen en de gaffel op de versnellingbak?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: Schakeld perfect , behalve in achteruit

Bericht door Elan »

Het zal het probleem niet echt oplossen,of je mankement repareren maar er is wél een foefje voor..
Alvorens je de auto in zijn achteruit schakelt, deze éérst even in de eerste versnelling plaatsen. Je zult zien dat ie dan een stuk makkelijker in zijn achteruit gaat.
Dit is zo omdat de achteruitversnelling en zijn 1e versnelling in de bak bij elkaar liggen waardoor de synchromeschring niet zoveel lijdt. (even heel kort uitgelegd)
Probeer maar eens..
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Schakeld perfect , behalve in achteruit

Bericht door Roger B. (11)61 »

Elan schreef:Dit is zo omdat de achteruitversnelling en zijn 1e versnelling in de bak bij elkaar liggen waardoor de synchromeschring niet zoveel lijdt. (even heel kort uitgelegd)
Probeer maar eens..
ook bij de oude bakken van de T4 waar de achteruit naast de 4 zit?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
eyes
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:25
Locatie: West - Vlaanderen, Belgie

Re: Schakeld perfect , behalve in achteruit

Bericht door eyes »

Even bezig geweest met de transporter vandaag.

Ik gebruikde die om te gaan klussen voordien als "camper" :peace
Nu zou ik de T4 terug willen inrichten om confortabel te slapen omdat ik en mijn vriendin familie en vrienden zouden gaan bezoeken in het buiten land.
daarmee ik een gesloten aanhangwagen gekocht heb en ingericht om mijn klus materiaal in op te bergen.


Vandaag heb ik ook even gekeken naar mijn schakel problemen en stoteren.

Ik heb het volgende opgemerkt:

Het is geen kabel maar hydroliek bediende koppeling.

De schakelstangen regelen hoe doe je dit het best ?

Bij de schakelstangen heb ik opening gevonden met een zwart plastiek topje op die je kan afdoen. Is dit om olie in de bak te gieten?

Bij het vertrekken met de zware aanhangwagen ondervond ik meer problemen met het aanzetten in eerste , ik moest echt wel veel gas bijgeven hij grijpt in als ik het schakelpedaal voor de helf omlaag heb en het gaspedaal voor de helft ingedrukt hou.

Graag zou ik te weten ofdat de koppeling stilletjes maar zeker de geest aan het geven is voor ik ga reizen.
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: Schakeld perfect , behalve in achteruit

Bericht door Elan »

Roger B. schreef:
Elan schreef:Dit is zo omdat de achteruitversnelling en zijn 1e versnelling in de bak bij elkaar liggen waardoor de synchromeschring niet zoveel lijdt. (even heel kort uitgelegd)
Probeer maar eens..
ook bij de oude bakken van de T4 waar de achteruit naast de 4 zit?
Roger,
Ik heb het over de bak, jij over de pook... :lach :lach
In de bak zitten ze altijd bij elkaar
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Schakeld perfect , behalve in achteruit

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar er moet toch ERGENS iets anders zijn als je met een andere pookbeweging naar de achteruit moet?

kortom, zijn versnellingsbakken van voor 98 (achteruit rechts achter) en na 98 (achteruit linksvoor) niet anders gebouwd?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schakeld perfect , behalve in achteruit

Bericht door Multivan Generation »

02B en 02G
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Schakeld perfect , behalve in achteruit

Bericht door Harry 341 »

Eh... ik kan me vergissen,maar de achteruit zit bij mij ('94 bus) toch echt naast de 1...dus links vóór.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schakeld perfect , behalve in achteruit

Bericht door Multivan Generation »

kleinere motoriseringen zit hij linksvoor,
bij de 102 en 151 pk zit de achteruit rechtsachter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Re: Schakeld perfect , behalve in achteruit

Bericht door califloor »

Ik herken het achteruitschakel probleem, heb ook onlangs een 2.4D AAB uit 1994 aangekocht, bij mij wordt het erger naarmate de motor warmer is. Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn, onvoldoende kennis van zaken. Ook ik heb een hydraulische koppeling(pendaal). Ook schokken en bonken bij wegrijden herken ik.... Ben benieuwd wie het oplossing kan aanwijzen...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Schakeld perfect , behalve in achteruit

Bericht door Harry 341 »

Hydraulische koppeling in '94?Weet je het wel zeker?
Heb ook een AAB van '94.Maar wel met een kabel.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
eyes
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:25
Locatie: West - Vlaanderen, Belgie

Re: Schakeld perfect , behalve in achteruit

Bericht door eyes »

Harry 341 schreef:Hydraulische koppeling in '94?Weet je het wel zeker?
Heb ook een AAB van '94.Maar wel met een kabel.
grtz.Harry
De mijne is van Bj,91 2400 CC motor denk AAB
en aan het pedaal , waar een soort pompje te zien is en waar een leidinge van loopt van zo +/- 5 mm dik toch een hydraulische koppeling is ??
Plaats reactie