Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ontluchten bovenste koppelingscilinder

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Ontluchten bovenste koppelingscilinder

Bericht door André »

. . . . ik vermoed dat er bij mij nog steeds lucht in het koppelingssysteem zit, schakelen gaat af en toe nog steeds lastig. Soms zonder enige problemen soms erg moeilijk.
Maar hoe ontlucht ik de bovenste koppelingscilinder eigenlijk ? op de onderste zit een ontluchtingsnippel maar luchtbellen gaan altijd naar het hoogste punt en daar zit helemaal niets ?
Het is een 1.9 TD van 1995 met hydraulische koppeling en het vloeistof nivo in het reservoir is vrij hoog, zo hoog dat hij eerst begon wat over te lopen zelfs.

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ontluchten bovenste koppelingscilinder

Bericht door Multivan Generation »

Wat voel je precies/wat merk je precies?

Is het (ont-)koppelen wat problemen geeft,
of het schakelen?

Hoeveel kilometer is er met de koppelingsset gereden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Ontluchten bovenste koppelingscilinder

Bericht door André »

. . . op het moment dat je opschakeld merk je het af en toe dat hij niet in de versnelling wil, tanden poetst als het ware. Uit een versnelling gaat prima, je voelt hem niet haken.
Je merkt het vooral als de buiten temperatuur hoog is of de motor echt heet, kom net uit zuid Italë waar het net kouder was dan 35 graden en dan merk je ht echt vooral als de auto flink moet trekken.
Het beste merk je als je achteruit in wil schakelen. Soms gaat dat geoon niet eens, maar als je dan het koppelingspedaal een aantal malen achterelkaar in trapt (pompen ahw) kan je wel gewoon inschakelen.

Het punt is een beetje dat al het bovenstaande heel vaak gebeurt maar niet altijd !! volledig random dus.
Met verder in toeren doortrekken en snelschakelen gaat het wel makkelijker maar dan is sowieso synchroniseren niet zo'n punt en hoef je zelf de koppeling niet eens te gebruiken.

Hoeveel de koppeling heeft gelopen weet ik niet, ik heb de bus in januari gekocht en heeft nu 285000 er op staan.

Ik heb wel bak olie vervangen voordat ik naar Noorwegen ging maar dat heeft niet echt iets verbeterd.

André
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Ontluchten bovenste koppelingscilinder

Bericht door bartt4 »

ik ontlucht ze met de machiene (romer) onder licht druk spoel je de boel door. Heb zelf ook altijd problemen door met de hand te ontluchten.
Ff garage zoeken die zo een rempolie ververs machientje heeft staan. remmen ff ontluchten en je koppeling. Meestal rond de 25 euro en klaar ben je.
+meteen verse olie
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Ontluchten bovenste koppelingscilinder

Bericht door André »

. . . yep, misschien is dat wel een optie. Ben ik meteen van het gezeur af (of niet).

André
Plaats reactie