Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

timing verloopt

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

timing verloopt

Bericht door Roger B. (11)61 »

als ik in VAG-com TDI timing heb openstaan en kijk naar de meetwaarden dan zie ik dat het meetpunt varieert van net onder de blauwe lijn (48) tot net boven de groene lijn (71) met een gemiddelde waarde van zo rond de 60-64. Brandstoftemp is goed en de motor ingesteld op ACV 12bits (96er)

Men zegt dat ie niet (of bijna niet zou moeten verspringen, maar bij mij stuiterd de waarde flink heen en weer.........

Wat veroorzaakt deze grote verschillen nou en wat is daar aan te doen. Ik heb het idee dat de motor te veel knikker/nagelgeluid geeft als ie moet trekken en dan met name hoorbaar van 2000-2500 toeren (daarna gaat de rest van het motorgeluid overheersen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: timing verloopt

Bericht door jos_br »

Dat verspringen is normaal bij de ACV en word voornamelijk veroorzaakt door het vliegwiel. Bij de 4 cilinder is het minder "springerig"omdat er sowieso een cilinder minder is. De timing staat zo te lezen gewoon goed en dat de motor nagelt is alleen maar goed, de motor is dan in een goede conditie.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: timing verloopt

Bericht door Roger B. (11)61 »

het is geen normale dieselklop maar echt een veel scherper geluid, zo snel je het gaspedaal een beetje loslaat is het weer weg en als je weer gas geeft komt het weer, in de laatste 1600km is het langzaamaan erger geworden

lijkt me geen goed teken...................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: timing verloopt

Bericht door GerJol 716 »

Het is niet te hopen dat het een drijfstanglager is.
Mogelijk een verstuiver de oorzaak?

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: timing verloopt

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ga eerst de timing wat later zetten en kijken of ie dan beter klinkt (komt nu af en toe boven de groene lijn uit en zit af en toe net onder of op de blauwe)
Als dat niet helpt, dan ga ik de kabelboom van de motor even inspecteren op schade (een jaar geleden al eens moeten repareren vanwege afbrokkelende isolatie...)
Als ik daar ook niets kan vinden, verstuivers....Mijn oude verstuivers waren ook niet 100% maar ga ze dan toch maar eens omzetten..............
En als dat niet helpt mijn eigen brandstof pomp erop, en kijken of het dan beter gaat......

en als het dan nog niet weg is..........heb ik een probleem.......................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: timing verloopt

Bericht door richie »

Hoi Roger,

Ik heb de timing van mijn motor (AUF) afgesteld op en boven de blauwe lijn. Vagcom geeft dan aan dat de inspuiting "too advanced is".

Inderdaad loopt de motor stationair dan iets minder mooi rond, maar is rijdend beslist beter.

Als je de timing onder de groene lijn gaat stellen is het resultaat bijna zeker dat de motor slecht gaat starten.

Groeten,

Richie
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: timing verloopt

Bericht door stijnh »

je kan inspuitbegin controleren bij engine groep.. (ik weet het niet uit mijn hoofd)
timing moet niet zo juist staat want dat wordt toch bij geregeld

maar het schommelt te veel bij jou.

injectors of sensor op injector kan ook.

omlooprolen spanrol was nieuw toch? (pomp kant)
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: timing verloopt

Bericht door Duveltje-77 »

slingert die ook in basic settings
misschien riempanning effe controleren
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: timing verloopt

Bericht door Roger B. (11)61 »

stijnh schreef:je kan inspuitbegin controleren bij engine groep.. (ik weet het niet uit mijn hoofd)
timing moet niet zo juist staat want dat wordt toch bij geregeld

maar het schommelt te veel bij jou.

injectors of sensor op injector kan ook.

omlooprolen spanrol was nieuw toch? (pomp kant)

alle riemen en rollen zijn vernieuwd,
Duveltje-77 schreef:slingert die ook in basic settings
misschien riempanning effe controleren
mvg ronald
dit is in basic settings 04 en dan tdi-timing, krijg je die drie schuine lijnen en dan schommelt ie van net onder blauw tot op en heel soms net boven groen.

riemspanning zal ik nakijken, was goed toen ik de dynamische timing gesteld heb.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: timing verloopt

Bericht door richie »

Hoi Roger,

Heb je de oplossing al gevonden van het tikkende geluid?

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: timing verloopt

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, druk gehad en geen tijd om aan de auto te werken....

als het meezit vandaag de oude turbo erop (word gek van dat gefluit) en hopelijk dan minder olieverbruik en dan zou ook dat verlopen van de timing weleens opgelost kunnen zijn (dat het olieverbruik veroorzaker is dat de timing teveel schommelt en daar ook het nagelen dus door veroorzaakt wordt)

zoniet dan krijgt een Forté behandeling en kijken we daarna weer verder...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: timing verloopt

Bericht door René »

Als ik me goed herinner, dan moet je drie rechte lijnen hebben ipv die schuine bij TDI timing. Dan kan het dus zijn dat ie nu veel te vroeg staat.

René
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: timing verloopt

Bericht door richie »

Hoe schuin de lijnen staan in het TDI diagram is afhankelijk van het motortype.

Standaard staat alle types ingesteld als je de timing opstart. De rode, groene en blauwe lijn lopen dan schuin af naar rechts.

Zelf hebben wij een T4 automaat met een AUF motor. Als ik deze motor selecteer krijg ik een diagram te zien met bijna horizontale lijnen.

Ben benieuwd of Roger de oplossing al heeft gevonden met het wisselen van turbo pomp en verstuivers.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: timing verloopt

Bericht door René »

Klopt, is idd motor afhankelijk, maar dan moet Roger rechte lijnen hebben dacht ik voor zijn motorcode (bj96)

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: timing verloopt

Bericht door Roger B. (11)61 »

nog geen tijd gehad (en weer ruim 1000km achter de kiezen) ben druk ana het werk en pas laat thuis, om dan de auto nog te demonteren als je de volgende dag om half zeven weer ermee op pad moet vind ik geen goed idee.....


Ik heb (volgens mij de goede dus) ACV met 12 bit management (de bovenste van de twee dus) gekozen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie