Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

vragen over de T4
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

Bericht door Travel Wolf »

Sinds een paar dagen werkt de "normale" stand van de ruitenwisser niet meer. De interval en "snel" wel.

(Vanuit "snel" naar uit zet hij de wissers niet in de 0 stand maar laat ze midden op raam staan waar hij gebleven was, maar dat komt waarschijnlijk omdat je met de schakelaar dan eerst "normale stand" passeert welke defect is, voor je hem uit hebt?)

(Het is een VW T4 uit 1994)
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
wout85
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2010, 00:19

Re: Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

Bericht door wout85 »

ik heb hetzelfde probleem. mijn transporter is van 91. dus als iemand raad weet...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

Bericht door Roger B. (11)61 »

vermoed nieuwe schakelaar (stuur eraf, schakelaar wisselen, stuur erop) of schakelaar reinigen (zelfde manier als de- en montage)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
wout85
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2010, 00:19

Re: Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

Bericht door wout85 »

ok, dan probeer ik dat eens. bedankt voor de reactie alvast
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

Bericht door Travel Wolf »

Gek genoeg... doet ie het nu vaak weer wel... en soms ook niet.
Vanavond deed ie het opeens niet meer, en even later toen het begon te ijzelen hield ook de interval ermee op. Ook is het zo dat als hij het wel doet, het soms langzaam gaat. Het lijkt er dus vooral op dat hij het "te zwaar" heeft. Of om Joling zijn woorden te gebruiken "hij heeft er de kracht niet meer voor...".

Dus... het is op de één of andere manier weer zaak hem soepel te maken.
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

Bericht door Roger B. (11)61 »

relais heeft overgangsweerstand waardoor er te lage spanning bij de motor komt?

kun je niet even een relais van een ander proberen (of kijk of Pascal 141 er nog een heeft toevallig (zie te koop forum))
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

Bericht door Travel Wolf »

Een "deskundige" gaat over paar weken even naar mijn bus kijken en hij denkt ook de schakelaar... zodra ik weet wat het is geweest laat ik het uiteraard weten.
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

Bericht door PJJ-65535 »

Naar alle waarschijnlijkheid is de schakelaar in je ruitenwissermotor stuk. Deze zorgt er voor dat de motor altijd een hele slag maakt voor deze uitgeschakeld wordt.


Zie ook schema's op wiki-suche.


http://www.t4-wiki.de/wiki/Heckscheibenwischer" onclick="window.open(this.href);return false;

Succ6 met de reparatie.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

Bericht door Roger B. (11)61 »

PJJ-65535 schreef:Naar alle waarschijnlijkheid is de schakelaar in je ruitenwissermotor stuk. Deze zorgt er voor dat de motor altijd een hele slag maakt voor deze uitgeschakeld wordt.


Zie ook schema's op wiki-suche.


http://www.t4-wiki.de/wiki/Heckscheibenwischer" onclick="window.open(this.href);return false;

Succ6 met de reparatie.
het schema dat je aangeeft zou (als ik de link lees) voor de achterruitenwisser zijn.....(heckscheibenwischer)

de schakelaar in je wissermotor is doorgaans een sleepcontact met constante spanning dat een onderbreking heeft in de nul-stand (en op die plek in de omwenteling krijgt de motor spanning van andere contacten om de omwenteling te starten)
Als die "doorloop"regeling stuk is dan stopt ie gewoon als je de schakelaar uit zet en draait ie niet door tot de nulstand....

het zouden dan eerder de andere sleepringen zijn, maar dan heb je er meerdere stuk.... ik denk eerder de schakelaar aan het stuur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

Bericht door Travel Wolf »

Als die "doorloop"regeling stuk is dan stopt ie gewoon als je de schakelaar uit zet en draait ie niet door tot de nulstand....
Klopt, heeft ie ook last van... als ik de snelste stand (die het nog altijd wel doet) gebruik, en de gewone stand dus niet werkt... dan stoppen de wizzers, daar waar ze op dat moment zijn. Dus gaan niet terug naar 0 stand.

Bij de interval, die meestal wel werkt, soms niet... komen de wizzers na de volledige slag terug naar 0 en dan enkele cm's weer omhoog. Dat is dan de plek waar ze wachten op de volgende ronde.

Maar goed... zoals ik zei: binnenkort kijkt iemand er naar en ik zal zeker verslag doen van wat het is... Kan niet wachten :adhd met dit gekke winterse :winter weer trouwens ...
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33905
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

Bericht door Multivan Generation »

misschien kun je ook de geleiders bij je ruitenwissers onder de kap eens inspuiten met wat kruipolie of teflonspray of iets dergelijks.
Daardoor kunnen de ruitenwissers misschien mechanisch ook wat gemakkelijker heen en weer gaan.

Hoeft het probleem niet op te lossen, maar is misschien wel aan te raden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

Bericht door Travel Wolf »

Het is verholpen, de monteur heeft de ruitenwisserschakelaar vervangen (en er was ook een beetje sluiting in de zekeringkast.) Het werkt nu weer perfect...
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
wout85
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2010, 00:19

Re: Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

Bericht door wout85 »

bij mij is het probleem vanzelf opgelost. opeens deed de gewone stand het terug. de intervalstand werkt, maar volgens mij soms wat sneller dan de andere keer...
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

Bericht door Travel Wolf »

wout85 schreef:bij mij is het probleem vanzelf opgelost. opeens deed de gewone stand het terug. de intervalstand werkt, maar volgens mij soms wat sneller dan de andere keer...
Zo begon het bij mij ook, paar maand terug.... af en toe, dan steeds vaker, en uiteindelijk helemaal niet meer... en inderdaad, de interval was toen ook van slag...
-> dus ik zou zeggen, onthoud mijn oplossing :lach
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
wout85
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2010, 00:19

Re: Ruitenwisser stand normaal werkt niet meer

Bericht door wout85 »

dus gewoon ruitenwisserschakelaar vervangen en probleem opgelost... i ll remember that
Plaats reactie