Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D

vragen over de T4
Plaats reactie
peterrustenburg
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jan 2008, 21:57

tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D

Bericht door peterrustenburg »

Beste wijzen,

ik heb eenT4 uit '91 met tikkend blok tijdens stationair en rijdend.
Bij vollast is het weg .
Vooral bij half of kwart gas is het sterk te horen.
Het heeft niet te maken met warme of koude motor. Geeft zelfde effect.
Ik heb het idee dat het de laatste tijd erger aan worden is.
Ik rijdt over t algemaan niet hard: max 110 km/u.

Motorpeil gechecked , olie gewisseld 10w40.
blok heeft +/- 200.00km gelopen.
Het geluid komt uiut de kop volgens mij.
Heeft t te maken met de hydraulische zelfstellende klepstoters?

Wie weet heeft hier ervaring mee/ weet raad?

groet
:werkaanT4
peter
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D

Bericht door m.c van den berg »

Is je motor afstelling soms iets van slag/verlopen?
Of het bewuste tikken van rembekrachting(palletje)
Kom je motor goed op tempratuur
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D

Bericht door bartt4 »

geen lek spruitstuk? of brandplaatje lek onder verstuiver? miniem lek geeft ook rare tik geluiden
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
ron832
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2007, 00:18
Locatie: Sittard

Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D

Bericht door ron832 »

Bij mijn voormalige 1.9D is een brandplaatje ooit losgekomen en heeft de zuiger en kop gemold. :ie
Hoop dat het bij jou niet gebeurd maar misschien dat je preventief de kop er af kan halen om de zaak een te bekijken.
Het schijnt bij deze motor vaker voor te komen.

Veel succes :zwaai

Ron
RON 832 CARAVELLE GP 2.0 TDI 140PK

http://www.toko-elly.nl
http://www.brandweersittard.com
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D

Bericht door bartt4 »

ron832 schreef:Bij mijn voormalige 1.9D is een brandplaatje ooit losgekomen en heeft de zuiger en kop gemold. :ie
Hoop dat het bij jou niet gebeurd maar misschien dat je preventief de kop er af kan halen om de zaak een te bekijken.
Het schijnt bij deze motor vaker voor te komen.

Veel succes :zwaai

Ron
denk eerder plaatje voor je werlfelkamer die willen wel eens los komen idd.
RUBBEREXPRESS
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D

Bericht door rick_k »

Niet gewoon de hele wervelkamer?

Dat gebeurde nog weleens met de PSA XUD11 (2,1 liter 4 cilinder 12 kleps diesel...) die scheurde de kop weleens tussen een klep en de wervelkamer en dan wou die er weleens uitvallen...

mvg Rick
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D

Bericht door bartt4 »

nee bij de 1.9 zitten er losse plaatsjes in
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
ron832
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2007, 00:18
Locatie: Sittard

Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D

Bericht door ron832 »

Klopt Bart.

Ik heb niet zoveel technische kennis maar heb bij mijn garage toen wel de kop gezien. Er was idd een rond plaatje in de kop afgebroken en boven op de zuiger terecht gekomen. Toen ik hoorde dat het mis was had het plaatje uiteraard al heel wat schade aan kop en zuiger aangebracht. Alles bij elkaar was het een reparatie van € 1800.- voor een nieuwe kop en een nieuwe zuiger :ie . Gelukkig was in mijn geval de cylinderwand niet beschadigd :nuts .Voor de rest nooit pech gehad met de 1.9D. Wat een eenvoudige en betrouwbare motor is dat :yes

Groetjes
Ron
RON 832 CARAVELLE GP 2.0 TDI 140PK

http://www.toko-elly.nl
http://www.brandweersittard.com
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D

Bericht door doka Rick »

Dag Peter,

Motorpeil gechecked , olie gewisseld 10w40.
blok heeft +/- 200.00km gelopen.
Het geluid komt uiut de kop volgens mij.
Heeft t te maken met de hydraulische zelfstellende klepstoters?

Wie weet heeft hier ervaring mee/ weet raad?

groet
:werkaanT4
peter[/quote]

Als ik ditzo lees denk dat jouw idee van de klepstoters wel eens de juiste kan zijn. Ik heb dit ook wel eens mee gemaakt met ee 1,9D 1x. Als de motorolie niet regelmatig vervangen wordt,(om de 7.500 of 10.000km) dan kan er sludge ( zwarte teerachtige drap) onstaan. toendertijd hebben resultaat geboekt met een blikje van Wyns : valve treatment. Dit spul doe je bij in de olie en daarna rijd je de motor goed warm en dan sneller rijden dan die 110km/u. Door de hitte en de toevoeging spoel je de klepstoters langzamerhand schoon. Dit spul kan in de olie blijven tor de volgende oliewissel.

Er is ook sterker "schoonmaakmiddel" volgens mij ook van Wyns, maar daarna moet je de olie meteen wisselen nadat de warme motor 30Min. stationair heeft staan draaien.

Kijk maar eens op internet naar deze toevoegingen.

Als het geluid weg is bij hogere toeren kan ik alleen uitleggen door een grotere olietoevoer naar de cilinderkop en dus de klepstoters.

Succes.
peterrustenburg
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jan 2008, 21:57

Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D

Bericht door peterrustenburg »

dag allen,

bedankt voor jullie reacties.

ik zat er idd dichter bij danik dacht.
Klepstotercups versleten > oliedruk verlies bij klepbedienen> niet volledig terug komen van klepstotercup > tikken door de grote klepspeling.

weer wat geleerd.

:driveT4

groet
peter
Plaats reactie