Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoud accu (T4 California)

vragen over de T4
kolebrie

Huishoud accu (T4 California)

Bericht door kolebrie »

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar we werden overspoeld met resultaten, maar toch zat het antwoord er niet tussen.


Onze HH accu is overleden en nu willen we een ander HH accu in de California.
We kunnen alleen nergens terug vinden welke soorten er nou wel in kunnen.

Kortom wie heeft een overzicht lijstje van alle mogelijkheden.

Voorkeur gaat uit naar een enkele HH accu van rond de 100+ ah.

Ik heb iets gelezen over de ontluchting of luchtdichte kast, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wat ik tot nu toe gezien heb is dat gel accu goed zijn maar zeer prijzig, wat zijn de alternatieven?

Veel vragen, maar ik wil het goed aanpakken vandaar
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Huishoud accu (T4 California)

Bericht door Henk250 »

Gel accu zal het beste zijn.
Lood accu,s zijn giftig bij opladen,dus niet verstandig in je camper.



Succes.
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Huishoud accu (T4 California)

Bericht door Leo45 »

De accu die je moet hebben is in ieder geval gasdicht anders krijg je knalgas bij het laden en dat wil je niet hebben.

Ik heb met deze club goede ervaringen en als je even de maat meet van je oude accu kan je uitzoeken wat erin past.
http://www.accuhandel-utrecht.nl/defaul ... tentID=585
Maar er zijn uiteraard meer van deze bedrijfjes dus misschien zelfs nog wat dichterbij

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
kolebrie

Re: Huishoud accu (T4 California)

Bericht door kolebrie »

Bedankt voor de link., alleen zie ik weer teveel accu's op me afkomen om een goede keus te maken.

Trouwens voor kwaliteit vind ik het niet erg om een stukje te moeten (om) rijden.

Leo45 mag ik vragen wat voor soort HH accu je zelf erin heb zitten?
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: Huishoud accu (T4 California)

Bericht door J.F.A. »

Hoi kolebrie

Ik weet niet waar je woonachtig bent, Maar Multicampers Wageningen kan er een leveren van ca 140 amp speciaal voor de CC tegen een zeer redelijke prijs.
Ik heb er pas zelf een gekocht

Fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
kolebrie

Re: Huishoud accu (T4 California)

Bericht door kolebrie »

Hallo Fred, bedank voor de link kende deze site niet (lijkt wel een beetje op poptop).
Fred, alleen zie ik niet op hun site dat ze accu's verkopen, welke soort accu heb je bij hun gekocht en wat waren de kosten.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Huishoud accu (T4 California)

Bericht door Leo45 »

kolebrie schreef:Bedankt voor de link., alleen zie ik weer teveel accu's op me afkomen om een goede keus te maken.

Trouwens voor kwaliteit vind ik het niet erg om een stukje te moeten (om) rijden.

Leo45 mag ik vragen wat voor soort HH accu je zelf erin heb zitten?

Ik ben via via aan een 140Ah Centurion X-tender accu gekomen. Past precies in het kastje, zo precies dat je de spanband er bijna niet meer omheen krijgt. Zit er nu ruim een jaar in en is tot nu toe het beste wat ik heb gehad ik weet alleen dat die dingen heel duur zijn.

Hier vind je de specificaties: http://www.centurion-akku.nl/products/navilinks.htm#

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Huishoud accu (T4 California)

Bericht door Dirk/970 »

Hoi Kolebrie,
Ik ben ook toe aan een nieuwe h.h.accu en heb al wat zoekwerk gedaan. Naast een gel accu zou je kunnen kijken naar een AGM-accu. Heeft dezelfde eigenschappen als een gel accu, maar werkt i.p.v. gel, met glasvezel doordrenkt met verdund zwavelzuur en kunnen toe met dunnere loodplaten. Ik krijg de indruk dat de technologie robuuster is.
Hier vind je wat meer info over de technologie.
Hier vond ik relatief goedkope AGM-accu's (geen binding mee)
Succes met je keuze!
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
kolebrie

Re: Huishoud accu (T4 California)

Bericht door kolebrie »

hallo Dirk,
Ik zag de tweede link geheel over het hoofd vanochtend.
Ook jij succes gewenst met de zoektocht (of heb je de accu al gekocht?) en bedankt voor de info.

Fred ook bedankt.

Groet,
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Huishoud accu (T4 California)

Bericht door gert99 »

Ben vandaag bij Multicampers geweest voor bearlock inbouw, voor een huishoudaccu vragen ze 250 euro

Grtz. Gert
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Huishoud accu (T4 California)

Bericht door Egbert&Manon »

Ik vond nog een topic van vorig jaar:
viewtopic.php?f=2&t=21987&p=127581#p127514" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb nog steeds een huishoudloodaccu......
moet ik nu vrezen voor mijn gezondheid?


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Huishoud accu (T4 California)

Bericht door Dirk/970 »

@Kolebrie:
Ik ben nog aan het snuffelen op MP voor een gebruikte AGM of gelaccu voor een leuke prijs. Als dat niks wordt, ga ik wel mijn licht opsteken bij die winkel

@Egbert:
Volgens mij werken alle accu's met loodplaten, alleen de isolator verschilt. De traditionele lood-zuuraccu (vloeibaar zuur) geeft knalgas af tijdens het laden. Heb je ook geen last van als dat gas goed weggeventileerd wordt. Vaak zit er een ventilatienippel aan zo'n accu dat er een slangetje naar buiten kan steken. De meeste startaccus (dunne loodplaten, hoge startstroom, geringe ontlading mogelijk) en tractieaccus (dikke loodplaten en diepontlading mogelijk) zijn lood-zuur accu's. Bij deze accu's moet regelmatig water worden bijgevuld.
Bij gel- en AGM accus is het zuur gebonden in gelvorm, c.q. glasvezelmatten, daardoor zijn ze onderhoudsvrij en geven geen knalgas af. gelaccu's hebben over het algemeen weer dikkere loodplaten dan AGM-accus, waardoor AGM wel weer als startaccu bruikbaar is (gel meestal niet). Maar AGM is wel weer diep ontlaadbaar (evenals gel).

ik hoop dat ik het allemaal goed zeg, tis maar google-kennis :knipoog
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Huishoud accu (T4 California)

Bericht door Leo45 »

Dirk/970 schreef:@Kolebrie:
Ik ben nog aan het snuffelen op MP voor een gebruikte AGM of gelaccu voor een leuke prijs. Als dat niks wordt, ga ik wel mijn licht opsteken bij die winkel

@Egbert:
Volgens mij werken alle accu's met loodplaten, alleen de isolator verschilt. De traditionele lood-zuuraccu (vloeibaar zuur) geeft knalgas af tijdens het laden. Heb je ook geen last van als dat gas goed weggeventileerd wordt. Vaak zit er een ventilatienippel aan zo'n accu dat er een slangetje naar buiten kan steken. De meeste startaccus (dunne loodplaten, hoge startstroom, geringe ontlading mogelijk) en tractieaccus (dikke loodplaten en diepontlading mogelijk) zijn lood-zuur accu's. Bij deze accu's moet regelmatig water worden bijgevuld.
Bij gel- en AGM accus is het zuur gebonden in gelvorm, c.q. glasvezelmatten, daardoor zijn ze onderhoudsvrij en geven geen knalgas af. gelaccu's hebben over het algemeen weer dikkere loodplaten dan AGM-accus, waardoor AGM wel weer als startaccu bruikbaar is (gel meestal niet). Maar AGM is wel weer diep ontlaadbaar (evenals gel).

ik hoop dat ik het allemaal goed zeg, tis maar google-kennis :knipoog
Gebruikte accu zou ik nooit doen als de vorige gebruiker 'm helemaal plat heeft getrokken is dat van invloed op de levensduur en capaciteit helaas kom je daar vaak veel later achter.

Bij Gelaccus wordt het gas vastgehouden in de gel en kan zo niet ophopen, gelaccu's hebben een tweede groot voordeel ze zijn minder gevoelig voor scheefhouden/staan

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2040
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Huishoud accu (T4 California)

Bericht door chv »

Nou las ik ergens dat een AGM accu ten opzichte van een een Gel accu minder interne weerstand heeft en daardoor geschikter is voor een camper.
Waarom staat er niet bij maar ik stel me voor dat ie daardoor wat sneller weer vol geladen wordt, wat bij rondtrekken met niet te lange ritjes handig is.

Wel heeft een Gel accu een veel langere levensduur dan andere soorten accu's, (mag ook wel voor die prijs)
In allebei mijn Westfaliabusjes (uit '95 en '96`) zaten nog steeds de originele Sonnenschein accu's (nu dus 14 a 15 jaar oud) en die het nog steeds 2 a drie dagen uithouden zonder bijladen.
Niet super maar toch nog zeker niet kapot.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Laatst gewijzigd door chv op 05 feb 2010, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Huishoud accu (T4 California)

Bericht door Dirk/970 »

Nou las ik ergens dat een AGM accu ten opzichte van een een Gel accu minder interne weerstand heeft en daardoor geschikter is voor een camper.
Waarom staat er niet bij maar ik stel me voor dat ie daardoor wat sneller weer vol geladen wordt, wat bij rondtrekken met niet te lange ritjes handig is.
Dat kan wel eens verklaard worden doordat een AGM accu dunnere loodplaten heeft dan een gelaccu. Daardoor kan die ook grotere stromen leveren (zoals startstroom).
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Plaats reactie