Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

turbo t4 2.5

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
max45
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 dec 2007, 17:51
Locatie: overijssel

turbo t4 2.5

Bericht door max45 »

Hallo ,mijn busje heeft nu 215.000 km gelopen en ik heb het idee dat de turbo iets ander geluid maakt,maar hij trekt nog wel goed.
wat is ongeveer de levensduur van een turbo.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: turbo t4 2.5

Bericht door Egbert&Manon »

Ze gaan zo'n 216000 km mee........



Als de turbo zijn smering krijg, gaat hij met gemak een half miljoen km mee.
Soms wil een turbo het na 100.000 km al opgeven; er is dan wel iets aan de hand.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
max45
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 dec 2007, 17:51
Locatie: overijssel

Re: turbo t4 2.5

Bericht door max45 »

Egbert bedankt voor je reactie,dan is de turbo ongeveer op de helft van zijn leven.

groeten Max
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: turbo t4 2.5

Bericht door frank884 »

max45 schreef:Hallo ,mijn busje heeft nu 215.000 km gelopen en ik heb het idee dat de turbo iets ander geluid maakt,maar hij trekt nog wel goed.
wat is ongeveer de levensduur van een turbo.
Dat ligt er maar aan hoe je ermee omgaat!!!
als met een koude motor (dikke olie bij koud weer) flink wordt getrapt,
of na een rit met een behoorlijk toerental vaak direct de motor word uitgezet
(ipv 1 minuut stationair na laten draaien) dan is het nogals eens snel gebeurd met de turbo.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: turbo t4 2.5

Bericht door rs1600 »

de eerste ong. 175.000 de 2e nu 100.000 en doet het nog prima
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: turbo t4 2.5

Bericht door frank884 »

rs1600 schreef:de eerste ong. 175.000 de 2e nu 100.000 en doet het nog prima
230.000 op de T4 en turbo is nog gewoon prima

Dit zijn toch geen kilometerstanden om dat al kapot te hebben !!! even een paar andere kilometerstanden:

Op de vrachtwagen heb ik nog nooit een turbo kapot gehad in de 20 jaar dat ik dat werk doe
bij de huidige baas de afgelopen 16 jaar:
volvo F 10 wagen 48 ---------1.200.000km is daarna verkocht
volvo FH12 380 61--------- 960.000km nu reserve wagen
volvo FH12 420 76--------- 540.000km mij huidige

en die motoren moeten toch wel een stukje harder werken dan een 2.5 TDI ACV in een T4!!!.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: turbo t4 2.5

Bericht door robertTREBOR »

t4 2500 tdi 89pk chip 110 pk

b.jr. 6-2002 gekocht 6-2004 dus rij er 6 jr in nu.

turbo + motor 500.000 km zonder problemen, 1x per jr. bij apk schone olie erin , olieverbruik 0.0 op jaarbasis.

woon vlak bij de rijksweg dus met koude motor gewoon volgas invoegen, geen gezeik !

en als ik volgas thuis kom heb ik nog nooit me motor 1 minuut laten nadraaien voordat ik uitstap !

:driveT4 :T44EVER :wjw
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: turbo t4 2.5

Bericht door Roger B. (11)61 »

frank884 schreef:[Op de vrachtwagen heb ik nog nooit een turbo kapot gehad in de 20 jaar dat ik dat werk doe
bij de huidige baas de afgelopen 16 jaar:
volvo F 10 wagen 48 ---------1.200.000km is daarna verkocht
volvo FH12 380 61--------- 960.000km nu reserve wagen
volvo FH12 420 76--------- 540.000km mij huidige
ga je een t4 nou vergelijken met vrachtwagens??? sorry hoor, maar straks ga je ook nog zeggen dat men met een t4 makkelijk 2000.000 km moet rijden omdat jullie dat op het werk met een vrachtwagen ook doen......

de turbo van een acv past in zijn geheel in een slakkenhuis van een vrachtwagenturbo :bonk dat die motoren harder moeten werken....ja, maar het is ook wel effe een andere motor.........die vrachtwagen motor is wel effe iets meer dan 2,5 liter met 100pk....

en ja, in theorie moet je de turbo goed gesmeerd houden, dat is bij koud niet zo het probleem, dat gaat wel goed, met koud scheuren draai je de turbo niet in de vernieling hoor..... uit laten draaien is in princpe wel verstandig, maar dat kan ook tijdens het rijden, hoeft niet persee tijdens stilstand.

ik rijd bijna altijd met het gaspedaal helemaal beneden of helemaal los, neem echt werkelijk NOOIT de tijd om de motor uit te laten draaien zoals jij adviseerd en voorzichtig warm rijden doe ik ook niet (geen tijd voor :jump :jump ) als jij scheurt, noem ik dat langzaam rijden... maar mijn turbo zit er al dik 410.000 op en doet het prima hoor
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: turbo t4 2.5

Bericht door frank884 »

ga je een t4 nou vergelijken met vrachtwagens??? Het zijn beide Diesel motoren met turbo, beide bedrijfswagens sorry hoor, maar straks ga je ook nog zeggen dat men met een t4 makkelijk 2000.000 km moet rijden omdat jullie dat op het werk met een vrachtwagen ook doen......2000.000 lijkt me ook op het werk wat erg veel,gezien het feit dat de wagens ook nog per dag 5 PTO uren voor de laadkraan leveren, de meeste zijn vrij snel na 1000000km eruit maar meer omdat de kranen dan helemaal "op" zijn



de turbo van een acv past in zijn geheel in een slakkenhuis van een vrachtwagenturbo :bonk dat die motoren harder moeten werken....ja, maar het is ook wel effe een andere motor.........die vrachtwagen motor is wel effe iets meer dan 2,5 liter met 100pk.... 250nm koppel voor 2700kg (max gewicht T4 incl lading) in de T4 en de vrachtwagen 13 liter motor 2000nm koppel voor 50.000kg (8x 2700 = 21600 kg dat is de vrachtwagen als die leeg is)
dus de motor van een T4 heeft een luize leventje als je het aantal NM koppel per kilo te verplaatsen massa bekijkt


en ja, in theorie moet je de turbo goed gesmeerd houden, dat is bij koud niet zo het probleem, dat gaat wel goed, met koud scheuren draai je de turbo niet in de vernieling hoor..... uit laten draaien is in princpe wel verstandig, maar dat kan ook tijdens het rijden, hoeft niet persee tijdens stilstand.
ben ik wel met je eens, laatste stuk rustig rijden is ook goed.

ik rijd bijna altijd met het gaspedaal helemaal beneden of helemaal los, neem echt werkelijk NOOIT de tijd om de motor uit te laten draaien zoals jij adviseerd en voorzichtig warm rijden doe ik ook niet (geen tijd voor :jump :jump ) als jij scheurt, noem ik dat langzaam rijden... maar mijn turbo zit er al dik 410.000 op en doet het prima hoor[/quote]
Rustig warm rijden, en niet scheuren, en na een flink stuk autoweg of zoiets even laten uitdraaien
is toch echt wel het beste voor de techniek,en de beurs, die tijd die je "bespaart?
(maar als je al wat langer op de weg zit weet je dat dit meer een gevoel is als werkelijkheid) "
ben je ruimschoots aan brandstof en slijtage kwijt, maar dat is een keuze
jij bent monteur, en kunt vrijwel alles zelf repareren, dus dan liggen wat dat betreft de "kaarten" ook anders als bij de meeste van ons,
ik vind dat het spul op mijn manier wel langer mee zal gaan, geldt ook voor zaken als de koppakking enz
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Re: turbo t4 2.5

Bericht door Franck846 »

Geen idee hoe lang de turbo meegaat, ik zit nu bijna aan de 4 ton en hij doet het nog prima. Ik weet ook niet of de turbo in het verleden is vervangen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: turbo t4 2.5

Bericht door Roger B. (11)61 »

frank884 schreef:ga je een t4 nou vergelijken met vrachtwagens??? Het zijn beide Diesel motoren met turbo, beide bedrijfswagens
en dat is dan ook zo ongeveer de enige overeenkomst................................

die 102 pk uit die 2,5 liter is relatief toch waarschijnlijk een grotere belasting op de techniek (is ook veel minder zwaar uitgevoerd) dan voor een vrachtwagenmotor geldt.

die vrachtwagen motor is gebouwd voor 1000.000+ km terwijl een T4 motor die meer dan 500.000 loopt al ruim voorbij de limiet is die de fabrikant voor ogen heeft gehad bij het ontwerp..... leten we wel wezen, VW (en alle andere fabrikanten ook) bouwt een auto voor een gebruik van 4-10 jaar en 200-500k km, alles wat er meer uit komt is mazzel voor de eigenaar, maar kost VW verkoop van nieuwe auto's............

Dat warmrijden zal ook kwa tijd wel meevallen, maar de rest van jouw rijstijl kost me echt meer dan dat het aan brandstofbesparing oplevert..

Voor de gehele motor is het zondermeer beter om rustig warm gereden te worden, de turbo heeft er overigens het minst last van als je meteen al scheurt..... lagers en zuigerveren hebben er meer last van........

175000 is te vroeg voor een turbo, maar waarom deze dan zo vroeg heen gegaan is kan 1001 oorzaken hebben die grotendeels buiten het rijgedrag van de berijder liggen.............. maar een Turbo kan ook met flink scheuren rustig 300-500k mee als je geen pech ermee hebt...................




(effe offtopic....)
als ik naar groningen moet met 100km/max en langzaam optrekken enz. doe ik daar bijna 3 uur over ongeveer (250km, waar ik zelf 2uur en 20 minuten op rij), als ik dan vervolgens naar leeuwarden moet, kost me dat met max. 100 en rustig optrekken en dergelijke rijd ik dat naar schatting in 1uur en 10 minuten terwijl ik er normaal net geen uur over rijdt.. dan naar zwolle, het nieuwe rijden met max 100 een uur en een kwartier tegen mijn normale rijstijl een uur......
dan via Arnhem voor de laatste klant...een uurtje met het nieuwe rijden en max 100 tegen drie kwartier normaal.....

ik kom dan dus dik een uur en een kwartier later aan bij de laatste klant, dat kan betekenen dat ik dus niet op tijd ben om tijdens de werktijd van de klant zijn auto te voorzien van een carkit (1,5 uur werk) en dat ik die klant er dus niet bij kan doen die dag. Dat scheelt me 1,5 tank diesel aan inkomsten die ik ECHT niet méér verbruikt heb door lekker stevig door te rijden (120-130 in NL en tegen de top in D) en volgas op te trekken (denk dat dat hooguit 10 liter gescheeld zou hebben op deze rit) kortom het nieuwe rijden is dan wel beter voor het milieu maar niet per definitie voor de portemonee
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: turbo t4 2.5

Bericht door frank884 »

leten we wel wezen, VW (en alle andere fabrikanten ook) bouwt een auto voor een gebruik van 4-10 jaar en 200-500k km, alles wat er meer uit komt is mazzel voor de eigenaar, maar kost VW verkoop van nieuwe auto's............

Voor een 2.5 TDI 5 cylinder met 102 pk en 250 nm koppel
lijken me die 500.000km best wel mogelijk
maar wat VW nu produceerd "die 1.2TDI in de kleindere modellen
die overigens belastingtechnisch flink gesponsort wordt (bpm en mrb vrij)
en de nieuwe 1.6 TDI met het zelfde vermogen als de 2,5 TDI
dan lijkt me dat de doelstelling van de fabrikant van max 10 jaar wel haalbaar wordt
zeker als je er af en toe een caravan aan hangt.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: turbo t4 2.5

Bericht door Roger B. (11)61 »

is toch heel simpel, een fabrikant verdient niets op ene auto die nog tig keer van eigenaar wisselt, de eerste verkoop is de winst-pakker voor de fabrikant, dus waarom zou je een auto bouwen die 50 jaar en 1000.000 km mee kan..........

daarnaast worden de milieu-eisen strenger en strenger dus MOET je als fabrikant wel gaan zoeken naar kunstgrepen om aan die eisen te voldoen, anders verkoop je geen auto's meer....

en kleinere motoren lijken makkelijker minder emissie te verzorgen, zelfs als er kunstmatig veel vermogen uit geperst wordt...... dat dat de duurzaamheid niet ten goede komt zal een fabrikant op de koop toe nemen, dat is een zorg voor later..........en als alle fabrikanten dat duurzaamheids-probleem hebben heeft het verder weinig effect, behalve dat de consument een jongere auto moet rijden en (dus) duurder uit is, maar dat is ook niet het probleem van de fabrikant
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie