Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

centrale portier vergrendeling.

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 feb 2010, 09:17

centrale portier vergrendeling.

Bericht door cobes »

ik had een enorme brandlucht in de auto van een doorgebrande printplaat of zoiets.
nadien deed de protiervergrendeling het niet meer. :groteogen
vreemd dat de zekering er niet uit was gesprongen? :bonk

wie weet wat stuk is waar het zit en of ik het zelf kan vervangen. :werkaanT4

groet cobes
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: centrale portier vergrendeling.

Bericht door Roger B. (11)61 »

Een zekering beveiligt een bepaald deel van het elektrische systeem in je auto. Achter zo'n zekering zitten vaak meerdere verbruikers. De zekering moet dus (met een beetje marge) de nominale stroom van die verbruikers tesamen aankunnen.

Nou stel dat je CPV op een zekering van 10A zit, dan gaat de zekering er pas uit als je de 10 A (ruim, of langdurig) overschrijdt.
deze 10A is inclusief de stroom die de motoren trekken

in de electronica wordt doorgaans maar met miliamperes gewerkt, als er in de electronica ergens iets mis gaat waardoor er door een deel van een circuit bijvoorbeeld 1A loopt ipv de 10mA die er hoort te lopen, dan brandt dat deel van het circuit geheid door, maar is er bij lange na geen 10A door de zekering gelopen.

Een zekering is niet primair ter bescherming van de verbruiker, maar meer ter bescherming van de bekabeling (het is een kortsluitveiligheid)

maar om iets over jouw probleem te kunnen zeggen is het wel prettig als je zou aangeven wat voor T4 uit welk bouwjaar het betreft, en of het een achteraf ingebouwde of af-fabriek CPV betreft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 feb 2010, 09:17

Re: centrale portier vergrendeling.

Bericht door cobes »

oke

het is een 2,5 standaard 102pk uit 2002 en de centraleportiervergrendeling zit er van nieuw afaan in.

groet cobes
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: centrale portier vergrendeling.

Bericht door Roger B. (11)61 »

meen dat de CPVelektronica achter de tellerunit zit
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: centrale portier vergrendeling.

Bericht door René »

Klopt Roger

Anders aan de B-stijl eens meten of je spanning krijgt op de contact plaats van de schuifdeur ( waar de stiften contact maken )

Rene
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: centrale portier vergrendeling.

Bericht door RPS »

Een zekering is niet primair ter bescherming van de verbruiker, maar meer ter bescherming van de bekabeling (het is een kortsluitveiligheid)

Dan is het toch vreemd dat bij kortsluiting de zekering niet springt? Als de print verbrandt komt dit toch door kortsluiting?
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: centrale portier vergrendeling.

Bericht door Egbert&Manon »

RPS schreef:Dan is het toch vreemd dat bij kortsluiting de zekering niet springt? Als de print verbrandt komt dit toch door kortsluiting?
Een slechte verbinding kan ook de oorzaakzijn.
Een te hoge waarde van de zekering, zoals Roger aangaf, kan ook de oorzaak zijn.

Het toestel zelf wordt meestal niet beschermd door de zekering.
Een zekering beschermt vaak de voedingsbron en de overige verbruikers.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: centrale portier vergrendeling.

Bericht door Roger B. (11)61 »

Roger B. (11)61 schreef: in de electronica wordt doorgaans maar met miliamperes gewerkt, als er in de electronica ergens iets mis gaat waardoor er door een deel van een circuit bijvoorbeeld 1A loopt ipv de 10mA die er hoort te lopen, dan brandt dat deel van het circuit geheid door, maar is er bij lange na geen 10A door de zekering gelopen.

Een zekering is niet primair ter bescherming van de verbruiker, maar meer ter bescherming van de bekabeling (het is een kortsluitveiligheid)
Effe het hele stukje lezen he...

en doorbranden van electronica is niet per definitie kortsluiting (ouderdom, afwijking in een component enz enz zijn ook mogelijke oorzaken.

Daarbij zijn de zekeringen primair beveiligingen tegen doorbranden van kabelbomen en niet voor de bescherming van wat er intern in een verbruiker stuk gaat.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie