Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ombouw T4 LWB naar hoogdakcamper met eindkeuken
Ombouw T4 LWB naar hoogdakcamper met eindkeuken
Inleiding 1
Onze T4 kombi LWB hebben we in 2006 speciaal gekocht met het oog op ombouw naar camper. Het was een ex-douanebus uit 2002 met toen 96.000 km op de teller. De inrichting bestond uit een 3e zitrij met buro achter de voorstoelen en een laboratorium achterin.
Onze T4 kombi LWB hebben we in 2006 speciaal gekocht met het oog op ombouw naar camper. Het was een ex-douanebus uit 2002 met toen 96.000 km op de teller. De inrichting bestond uit een 3e zitrij met buro achter de voorstoelen en een laboratorium achterin.
Laatst gewijzigd door Dirk/970 op 25 apr 2011, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Bus heeft eerst klapdakje gehad...
Inleiding 2
Begin 2007 is de bus door FSL voorzien van een vloer, bank, keukenblok en hefdak, en omgekeurd naar camper.
Later heb ik daar zelf nog een huishoudaccu onder de besturdersstoel, bagagekist naast de slaapbank en achterin een hondenkennel met laden eronder gemaakt.
Begin 2007 is de bus door FSL voorzien van een vloer, bank, keukenblok en hefdak, en omgekeurd naar camper.
Later heb ik daar zelf nog een huishoudaccu onder de besturdersstoel, bagagekist naast de slaapbank en achterin een hondenkennel met laden eronder gemaakt.
Laatst gewijzigd door Dirk/970 op 25 apr 2011, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Toch maar een hoogdak
Nieuw dak
Na 3 jaar kamperen met de inrichting als hierboven, was voor ons de inrichting niet geheel praktisch meer en waren we toe aan en fatsoenlijk dak.
Dus begin 2010 is er door Camperdak.com een kaal hoogdak met verstevigingsframe geplaatst, met de bedoeling de afwerking zelf ter hand te nemen. De afwerking van het dak is dit jaar afgerond en naar volle tevredenheid gebruikt, het interieur beneden moet voor seizoen 2011 gereed zijn. Maar in de volgende postings beschrijf ik eerst hoe het hoogdak is afgewerkt.
Update: Ik zie dat de website camperdak.com niet meer bestaat. Het is/was een nevenactiviteit van Vamoo playgrounds, specialisten met polyesther. Ik weet niet of ze dat nog doen...
Na 3 jaar kamperen met de inrichting als hierboven, was voor ons de inrichting niet geheel praktisch meer en waren we toe aan en fatsoenlijk dak.
Dus begin 2010 is er door Camperdak.com een kaal hoogdak met verstevigingsframe geplaatst, met de bedoeling de afwerking zelf ter hand te nemen. De afwerking van het dak is dit jaar afgerond en naar volle tevredenheid gebruikt, het interieur beneden moet voor seizoen 2011 gereed zijn. Maar in de volgende postings beschrijf ik eerst hoe het hoogdak is afgewerkt.
Update: Ik zie dat de website camperdak.com niet meer bestaat. Het is/was een nevenactiviteit van Vamoo playgrounds, specialisten met polyesther. Ik weet niet of ze dat nog doen...
Laatst gewijzigd door Dirk/970 op 17 mei 2011, 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Aiai, gaten in je nieuwe dak zagen!
Dakluik e.d. - gaten uitzagen
Naar onze ervaring van eerdere jaren, met een kantelluik met ingebouwde ventilator (Fiamma Turbovent), hebben wij besloten om de camper te voorzien van een groot pantagraafluik en een aparte dakventilator. Hiervoor waren een aantal overwegingen:
- Het gebruik moet afgestemd zijn op gebruik bij minder goed weer.
- Daarom moet de ventilator goed kunnen werken terwijl het luik dicht is.
- Het luik moet open kunnen met regen en wind en niet inregenen.
Het luik is een Fiamma Vent 50 geworden (de inbouwmaat is 50x50 cm). Dit is een pantagraafluik, dat naar 4 kanten schuin open te zetten is (en dus altijd tegen de wind in) en ook geheel recht omhoog kan. Compleet met hor en verduistering. De functionaliteit en ventilatie van dit luik zijn intussen zeer goed gebleken.
De ventilator is een Hotec "LeMans", 2 draairichtingen en traploos instelbare snelheid. Let wel: dit apparaat is nog behoorlijk luidruchtig op snelheid, maar voor ons voornamelijk van belang als de honden alleen in de afgesloten auto blijven zitten. Op papier was dit de stilste die ik kon vinden.
Over de combinatie zijn we zeer tevreden, we hebben langdurig gekampeerd bij circa 25 graden.
Affijn, foto's:
Alleerst even met de spulletjes los op dak kijken waar ze moeten komen:
Dan de buitenkant ruim afplakken met schilderstape, tegen zaagschade.
Aan de binnenkant zijn de zaaglijnen uitgemeten en getekend:
Ik heb van binnenuit gezaagd, genoeg ruimte om te staan, nu Stofmasker voor en bril op!
Naar onze ervaring van eerdere jaren, met een kantelluik met ingebouwde ventilator (Fiamma Turbovent), hebben wij besloten om de camper te voorzien van een groot pantagraafluik en een aparte dakventilator. Hiervoor waren een aantal overwegingen:
- Het gebruik moet afgestemd zijn op gebruik bij minder goed weer.
- Daarom moet de ventilator goed kunnen werken terwijl het luik dicht is.
- Het luik moet open kunnen met regen en wind en niet inregenen.
Het luik is een Fiamma Vent 50 geworden (de inbouwmaat is 50x50 cm). Dit is een pantagraafluik, dat naar 4 kanten schuin open te zetten is (en dus altijd tegen de wind in) en ook geheel recht omhoog kan. Compleet met hor en verduistering. De functionaliteit en ventilatie van dit luik zijn intussen zeer goed gebleken.
De ventilator is een Hotec "LeMans", 2 draairichtingen en traploos instelbare snelheid. Let wel: dit apparaat is nog behoorlijk luidruchtig op snelheid, maar voor ons voornamelijk van belang als de honden alleen in de afgesloten auto blijven zitten. Op papier was dit de stilste die ik kon vinden.
Over de combinatie zijn we zeer tevreden, we hebben langdurig gekampeerd bij circa 25 graden.
Affijn, foto's:
Alleerst even met de spulletjes los op dak kijken waar ze moeten komen:
Dan de buitenkant ruim afplakken met schilderstape, tegen zaagschade.
Aan de binnenkant zijn de zaaglijnen uitgemeten en getekend:
Ik heb van binnenuit gezaagd, genoeg ruimte om te staan, nu Stofmasker voor en bril op!
Laatst gewijzigd door Dirk/970 op 17 mei 2011, 20:59, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Zorgen dat die gaten afgedekt worden
Dakluik e.d. - montage (1)
Het luik wordt gemonteerd zonder de boel in het dak vast te schroeven: het bestaat uit een buiten- en een binnenframe, die met parkers strak tegen elkaar aan worden getrokken, met de dakconstructie ertussen. Onder het buitenframe moet dat een waterkerende afdichting worden gemaakt. Omdat ik nog geen binnenbekleding in het dak had, dacht ik het buitenframe eerst op zich aan het dak vast te lijmen met Sikaflex (221). Dit bleek later niet echt naar verwachting te werken, omdat er maar heel weinig soorten kit goed hechten aan het kunststof van het dakluik. Daarom heeft het even provosorisch op het dak gezeten (ductape), totdat de binnenhemel klaar was en het luik netjes met het binnenframe gefixeerd kon worden. Daarover later meer.
Het lijmen van de dakventilator ging wel goed, die kon ik goed met Sika vastplakken en netjes rondom gladstrijken. Die vent wordt ook alleen maar aan de buitenzijde vastgelijmd.
Het dakluik op deze manier proberen te fixeren bleek achteraf ook te zorgen voor een kleine smeerboel m.b.t. uitpuilende kit dat waaraan de houtblokjes bleven plakken. Het dakoppervlak was niet geheel vlak en de lijmverbinding niet sterk genoeg om de spanning vast te houden. Al snel was het luik aan 1 kant weer losgetrokken, nadat de lijmklemmen waren verwijderd. Gelukkig was dit bij "poging 2" goed te corrigeren.
Voor de ventilator werkte dit wel weer erg goed, omdat de houtjes hoog genoeg zaten voor voldoende ruimte om de kit te kunnen bewerken.
Doppie erop, klaar!
Het luik wordt gemonteerd zonder de boel in het dak vast te schroeven: het bestaat uit een buiten- en een binnenframe, die met parkers strak tegen elkaar aan worden getrokken, met de dakconstructie ertussen. Onder het buitenframe moet dat een waterkerende afdichting worden gemaakt. Omdat ik nog geen binnenbekleding in het dak had, dacht ik het buitenframe eerst op zich aan het dak vast te lijmen met Sikaflex (221). Dit bleek later niet echt naar verwachting te werken, omdat er maar heel weinig soorten kit goed hechten aan het kunststof van het dakluik. Daarom heeft het even provosorisch op het dak gezeten (ductape), totdat de binnenhemel klaar was en het luik netjes met het binnenframe gefixeerd kon worden. Daarover later meer.
Het lijmen van de dakventilator ging wel goed, die kon ik goed met Sika vastplakken en netjes rondom gladstrijken. Die vent wordt ook alleen maar aan de buitenzijde vastgelijmd.
Het dakluik op deze manier proberen te fixeren bleek achteraf ook te zorgen voor een kleine smeerboel m.b.t. uitpuilende kit dat waaraan de houtblokjes bleven plakken. Het dakoppervlak was niet geheel vlak en de lijmverbinding niet sterk genoeg om de spanning vast te houden. Al snel was het luik aan 1 kant weer losgetrokken, nadat de lijmklemmen waren verwijderd. Gelukkig was dit bij "poging 2" goed te corrigeren.
Voor de ventilator werkte dit wel weer erg goed, omdat de houtjes hoog genoeg zaten voor voldoende ruimte om de kit te kunnen bewerken.
Doppie erop, klaar!
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Ombouw T4 LWB naar hoogdakcamper met eindkeuken
Ha Jan, mijn topic moet idd flink bijgewerkt, zeker omdat de afwerking van het hoogdak vorig jaar al klaar was. Momenteel heb ik ff vakantie en ben al de hele week non stop aan het klussen aan de bus. Het is nu even een bouwput en ook de bank (nog in plastic) gaat schuil onder een berg gereedschap en materiaal. Ik ga wel nog tussendoor wat extra foto's maken!
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Binnenafwerking langs het dak
Met de gaten gezaagd en van buiten afgedekt, verder gegaan met de hemelafwerking. Het was mij al opgevallen dat de draagsterkte van het polyesther dak alleen voor het luik onvoldoende was: het bewoog nog al makkelijk op en neer met hobbels. Dus eerst met vuren balkjes een frame langs de gaten gelijmd, dat twee doelen dient: ten eerste zorgen voor stijfheid in het vlak van het dak, ten tweede voldoende afstand creëren tussen de binnnen- en buitenelementen van het dakluik. Bovendien was het hiermee ook makkelijk de triplex dakplaat met projecttapijt erop te schroeven. Die plaat was van tevoren klaar gemaakt, inclusief 4 dioder LED-spots van IKEA.
Op de foto's hieronder is het nog te zien, maar tegen het hele dak is 10 mm Reimo X-trem gelijmd met Bison-Tix. Onder het schuine dakdeel vooraan is projecttapijt direct verlijmd op het X-trem, dit omdat een triplex plaat erg veel ruimte zou kosten in de ronde vorm aldaar. Het vormen van de X-trem en het tapijt in de ronding was goed te doen. Vooral de X-trem laat zich erg goed vormen. Aan de achterkant is wel een plaat triplex gebruikt.
Op de foto's hieronder is het nog te zien, maar tegen het hele dak is 10 mm Reimo X-trem gelijmd met Bison-Tix. Onder het schuine dakdeel vooraan is projecttapijt direct verlijmd op het X-trem, dit omdat een triplex plaat erg veel ruimte zou kosten in de ronde vorm aldaar. Het vormen van de X-trem en het tapijt in de ronding was goed te doen. Vooral de X-trem laat zich erg goed vormen. Aan de achterkant is wel een plaat triplex gebruikt.
Laatst gewijzigd door Dirk/970 op 18 mei 2011, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Afwerking dakluik en ventilator
Met de hemelafwerking compleet, konden het dakluik en de ventilator ook afgewerkt worden. Voor de ventilator betekende dit alleen de grille tegen het dak schroeven. Daar is wel eerst een stukje horgaas op gelijmd.
Voor het dakluik moest eerst het buitenelement opnieuw verlijmd worden, zie ook het eerder in dit topic. Direct daarna moest het vastgetrokken tegen het dak met het binnenelement. Als lijm heb ik hierbij Bison Polymax gebruikt, dat laat zich erg goed en smeuïg verwerken en heel goed gladstrijken. Het hecht ook niet super aan het Fiamma-plastic, maar blijft beter zitten dan Sikaflex. Daarna kon de kap met de rollo's ertegen.
Als finishing touch heb ik met een kunststof hoeklijntje een windspoiler gemaakt aan de voorkant van het luik, ook verlijmd met polymax. Dit houdt een hoop rijwind buiten en scheelt een hoop herrie! Met die spoiler kan ook met het luik schuin open gereden worden, zonder dat het eraf waait.
Met die spoiler kan ook met het luik schuin open gereden worden, zonder dat het eraf waait.
Voor het dakluik moest eerst het buitenelement opnieuw verlijmd worden, zie ook het eerder in dit topic. Direct daarna moest het vastgetrokken tegen het dak met het binnenelement. Als lijm heb ik hierbij Bison Polymax gebruikt, dat laat zich erg goed en smeuïg verwerken en heel goed gladstrijken. Het hecht ook niet super aan het Fiamma-plastic, maar blijft beter zitten dan Sikaflex. Daarna kon de kap met de rollo's ertegen.
Als finishing touch heb ik met een kunststof hoeklijntje een windspoiler gemaakt aan de voorkant van het luik, ook verlijmd met polymax. Dit houdt een hoop rijwind buiten en scheelt een hoop herrie! Met die spoiler kan ook met het luik schuin open gereden worden, zonder dat het eraf waait.
Met die spoiler kan ook met het luik schuin open gereden worden, zonder dat het eraf waait.
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Zijwand afwerking
Nu waren ook de zijkanten van het dak aan de beurt voor afwerking. voor de bevestiging van de triplex platen is hiervoor aan de dakplaat langs de randen een vuren balkje gemaakt. Over het stalen dakframe is een 15mm multiplex plank gelijmd en geschroefd, waarbij ook reeds rekening is gehouden met dakkasten linksachter. Hierop is weer een vuren balk gemaakt om de wandplaat tegen te schroeven.
Aan de voorkant, boven de cabine wat dit niet mogelijk, vanwege het hoogteverschil tussen het cabinedak en het frame, en vanwege het schuine deel van het camperdak, waar geen dakplaat aanwezig is. Daarvoor is een driehoekige constructie van vuren balken gemaakt, waarbij ook vast de versteviging voor het veiligheidsnet voor het bovenbed in is verwerkt. Op het cabinedak is een 18mm multiplex plaat gelijmd, met een vuren balk langs de rand. Deze plank is ook deel van het bovenbed. In de rand van het dak is van de cabine tot de luidsprekers een profiel gemaakt on extra bedplanken op te kunnen leggen. Het bovenbed kan zo maximaal 1,17x1,80m worden. Momenteel blijft het even bij 1,17x1,20.
De achterluidsprekers zijn in de zijafwerking verwerkt. Een plaatje multiplex zorgt niet alleen voor een steviger montage, maar ook voor extra inbouwdiepte. De foto's geven ook een indruk van de constructie van de bovenkasten.
Aan de voorkant, boven de cabine wat dit niet mogelijk, vanwege het hoogteverschil tussen het cabinedak en het frame, en vanwege het schuine deel van het camperdak, waar geen dakplaat aanwezig is. Daarvoor is een driehoekige constructie van vuren balken gemaakt, waarbij ook vast de versteviging voor het veiligheidsnet voor het bovenbed in is verwerkt. Op het cabinedak is een 18mm multiplex plaat gelijmd, met een vuren balk langs de rand. Deze plank is ook deel van het bovenbed. In de rand van het dak is van de cabine tot de luidsprekers een profiel gemaakt on extra bedplanken op te kunnen leggen. Het bovenbed kan zo maximaal 1,17x1,80m worden. Momenteel blijft het even bij 1,17x1,20.
De achterluidsprekers zijn in de zijafwerking verwerkt. Een plaatje multiplex zorgt niet alleen voor een steviger montage, maar ook voor extra inbouwdiepte. De foto's geven ook een indruk van de constructie van de bovenkasten.
Laatst gewijzigd door Dirk/970 op 18 mei 2011, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Afwerking van de bovenkasten
De bovenkasten zijn eigenlijk enkel gemaakt van verticale platen 15mm multiplex, met alu dragers voor triplex plankjes (er komt daar toch weinig gewicht op). De deuren zijn ook 15mm multiplex, afgehangen met gevoegde scharnieren en afgesloten met mini pushlocks. Alle kasten zijn tegen de achterkant uiteraard voorzien van isolatie en afwerking met tapijt.
We hebben gekozen voor een blauw/kersen kleurstelling. De blauwe verf is Histor 6761 Denim en is uitgezocht bij het blauwe projecttapijt (van de Kwantum). Dit is de hoofdkleur voor al het hout waarmee de kasten gebouwd zijn. Alle deurtjes zijn 3x geverfd met Rambo Pantserbeits in kersenkleur.
In eerste instantie lijkt het niet logisch om met de toenmalige opstelling de bovenkasten achter in het dak te maken en het bovenbed voorin, andersom zou dan logischer zijn geweest. Maar de bedoeling was toen al om uiteindelijk de gehele indeling om te gooien en een opstelling met een eindkeuken en alle kasten achterin te maken. De bank komt dan linksvoor achter de bestuurdersstoel.
tegen de rechterkant is achter de luidspreker een ruimte voor boeken, tijdschriften e.d. gemaakt.
We hebben gekozen voor een blauw/kersen kleurstelling. De blauwe verf is Histor 6761 Denim en is uitgezocht bij het blauwe projecttapijt (van de Kwantum). Dit is de hoofdkleur voor al het hout waarmee de kasten gebouwd zijn. Alle deurtjes zijn 3x geverfd met Rambo Pantserbeits in kersenkleur.
In eerste instantie lijkt het niet logisch om met de toenmalige opstelling de bovenkasten achter in het dak te maken en het bovenbed voorin, andersom zou dan logischer zijn geweest. Maar de bedoeling was toen al om uiteindelijk de gehele indeling om te gooien en een opstelling met een eindkeuken en alle kasten achterin te maken. De bank komt dan linksvoor achter de bestuurdersstoel.
tegen de rechterkant is achter de luidspreker een ruimte voor boeken, tijdschriften e.d. gemaakt.
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Ombouw T4 LWB naar hoogdakcamper met eindkeuken
Hee Dirk,
Dit ziet er wel heel netjes uit. Goed bezig hoor. :klappen
Ga zo door, want wij zien zo'n project graag.
Dit ziet er wel heel netjes uit. Goed bezig hoor. :klappen
Ga zo door, want wij zien zo'n project graag.
Bovenbed en veiligheidsnet
Het bovenbed is zoals eerder vermeld voor in het dak gemaakt. Het vaste deel bevindt zich boven de cabine en kan uitgebreid worden door extra elementen in de dakrand te leggen. Deze zijn van 18mm multiplex, rondom voorzien van alu U-profielen, deels voor versteviging, deels voor het aanzicht.
Het veiligheidsnet komt uit een California Exclusive, via een weetjeweller. Dit houdt in dat het aan de bovenkant wordt vastgemaakt met een telescopische dwarsstang die klemt tussen de dakwanden. Hiertoe zijn aan beide zijden met een stukje 18mm multiplex ophangblokjes gemaakt.
Extra bedplank opgeborgen:
Extra bedplank in positie:
Bed opgemaakt:
Bevestiging veiligheidsnet, daarvoor zit dus extra versteviging achter de wandplaat:
Onderweg extra bergruimte:
Het veiligheidsnet komt uit een California Exclusive, via een weetjeweller. Dit houdt in dat het aan de bovenkant wordt vastgemaakt met een telescopische dwarsstang die klemt tussen de dakwanden. Hiertoe zijn aan beide zijden met een stukje 18mm multiplex ophangblokjes gemaakt.
Extra bedplank opgeborgen:
Extra bedplank in positie:
Bed opgemaakt:
Bevestiging veiligheidsnet, daarvoor zit dus extra versteviging achter de wandplaat:
Onderweg extra bergruimte:
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Sneak preview voor Jan2009
De gehele montage en afwerking van het nieuwe hoogdak heeft zich dus afgespeeld in de eerste helft van 2010. Momenteel wordt hard gewerkt aan de nieuwe indeling...
Hierbij voor Jan vast een indruk van de stoffering en de plaatsing van de nieuwe slaapbank, hierover later meer!
Btw, ik heb er ook standaard hoofdsteunen bij.
Voor de geïnteresseerden, het is een Scopema RIB Altaïr 3P op een onderframe met afmetingen naar eigen specificaties. Voor mij waren de specifieke verkooppunten de geïntegreerde driepuntsgordels en de opklapbare achterste bedplank. Het eerste van belang omdat er een tweede kind op komst is en we achter maar 1 driepuntsgordel hadden, het tweede is essentieel voor de opstelling met een eindkeuken. Daarbij is het een zeer comfortabele bank om op de zitten en om op te slapen! De bank is 120 cm breed en als bed 187 cm lang.
De bank is aangeschaft bij Aart camperinbouw in Heino, 1 van de 2 mij bekende dealers van Scopema in Nederland. (de andere is Buscamper Leiden)
Hierbij voor Jan vast een indruk van de stoffering en de plaatsing van de nieuwe slaapbank, hierover later meer!
Btw, ik heb er ook standaard hoofdsteunen bij.
Voor de geïnteresseerden, het is een Scopema RIB Altaïr 3P op een onderframe met afmetingen naar eigen specificaties. Voor mij waren de specifieke verkooppunten de geïntegreerde driepuntsgordels en de opklapbare achterste bedplank. Het eerste van belang omdat er een tweede kind op komst is en we achter maar 1 driepuntsgordel hadden, het tweede is essentieel voor de opstelling met een eindkeuken. Daarbij is het een zeer comfortabele bank om op de zitten en om op te slapen! De bank is 120 cm breed en als bed 187 cm lang.
De bank is aangeschaft bij Aart camperinbouw in Heino, 1 van de 2 mij bekende dealers van Scopema in Nederland. (de andere is Buscamper Leiden)
Laatst gewijzigd door Dirk/970 op 18 mei 2011, 08:45, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Ombouw T4 LWB naar hoogdakcamper met eindkeuken
Hoi Mickel, dank je! Er gaat nog meer volgen... stay tuned!Mickel Moen schreef:Hee Dirk,
Dit ziet er wel heel netjes uit. Goed bezig hoor. :klappen
Ga zo door, want wij zien zo'n project graag.
En ik heb hier en daar ook in jouw topic gespiekt!
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Ombouw T4 LWB naar hoogdakcamper met eindkeuken
Helemaal top Dirk ! dit ga ik helemaal volgen ben benieuwd naar het eindresultaat