Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bus rijdt als een slak...!
Bus rijdt als een slak...!
Dag allemaal,
Heb een probleempje: Mijn bussie rijdt sinds twee dagen zo traag als een slak...
Als ik optrek, dan gaat ie normaal als de brandweer, maar nu duurt het heel lang voordat ik op dezelfde snelheid zit.
Tot aan 2000 toeren trekt ie normaal, maar nu krijg ik vanaf 1800/2000 toeren geen duw meer in de rug. En daarboven gebeurt ook niet veel, waardoor het behoorlijk lang duurt voordat ik 120 rijdt. En veel harder dan 120 wil ie ook niet. Zeker niet als ik zwaar beladen ben. Sterker nog: met flinke tegenwind, gaat ie dan gewoon weer minder hard rijden.
Ik hoor ook het fluiten van mijn Turbo niet meer...; Kan het zijn dat die het begeven heeft?
Of kan het ook iets minder ergs zijn, zoals een kapotte luchtmassameter of vacuumslang?
Ik hoor graag wat jullie ervan denken.
Groeten,
Niels 949
Heb een probleempje: Mijn bussie rijdt sinds twee dagen zo traag als een slak...
Als ik optrek, dan gaat ie normaal als de brandweer, maar nu duurt het heel lang voordat ik op dezelfde snelheid zit.
Tot aan 2000 toeren trekt ie normaal, maar nu krijg ik vanaf 1800/2000 toeren geen duw meer in de rug. En daarboven gebeurt ook niet veel, waardoor het behoorlijk lang duurt voordat ik 120 rijdt. En veel harder dan 120 wil ie ook niet. Zeker niet als ik zwaar beladen ben. Sterker nog: met flinke tegenwind, gaat ie dan gewoon weer minder hard rijden.
Ik hoor ook het fluiten van mijn Turbo niet meer...; Kan het zijn dat die het begeven heeft?
Of kan het ook iets minder ergs zijn, zoals een kapotte luchtmassameter of vacuumslang?
Ik hoor graag wat jullie ervan denken.
Groeten,
Niels 949
T4 102 PK uit 2003
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: Bus rijdt als een slak...!
Niels,trek eens de stekker van de lmm en ga dan eens rijden.
Geen verschil?
Dan is je lmm overleden.
Wel verschil? Kijk dan in ieder geval alle slangetjes eens na!
Succes.
Geen verschil?
Dan is je lmm overleden.
Wel verschil? Kijk dan in ieder geval alle slangetjes eens na!
Succes.
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bus rijdt als een slak...!
Niels,
als je wil dan kun je eens langskomen,
dan kijken we er samen naar..
Rijdend uitlezen bijvoorbeeld.
Misschien is er een interkoeler slang losgekomen, de LMM overleden, de roetkat had je dacht ik al niet meer,
wastegate los etc.. genoeg mogelijkheden
groeten peter
als je wil dan kun je eens langskomen,
dan kijken we er samen naar..
Rijdend uitlezen bijvoorbeeld.
Misschien is er een interkoeler slang losgekomen, de LMM overleden, de roetkat had je dacht ik al niet meer,
wastegate los etc.. genoeg mogelijkheden
groeten peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Bus rijdt als een slak...!
Ik denk noodloop Niels, maar wil je weten wat er dan aan de hand is en waarom noodloop ingrijpt, dan moet je uitlezen.
Kan ook LMM meter zijn, maar die was al reeds aangegeven.
René
Kan ook LMM meter zijn, maar die was al reeds aangegeven.
René
Re: Bus rijdt als een slak...!
Bedankt voor alle reacties tot zover!
Ik wil wel even een testje doen met die LMM. Waar kan ik die vinden?
Ik heb trouwens geen foutmelding in mijn (MFA) display. Is het niet zo dat je bij noodloop een foutmelding in je display krijgt?
Groetjes,
Niels.
Ik wil wel even een testje doen met die LMM. Waar kan ik die vinden?
Ik heb trouwens geen foutmelding in mijn (MFA) display. Is het niet zo dat je bij noodloop een foutmelding in je display krijgt?
Groetjes,
Niels.
T4 102 PK uit 2003
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bus rijdt als een slak...!
http://www.eldiape.com/luchtfilterhuis/ ... erhuis.htm foto 5Niels949 schreef:Bedankt voor alle reacties tot zover!
Ik wil wel even een testje doen met die LMM. Waar kan ik die vinden?
Ik heb trouwens geen foutmelding in mijn (MFA) display. Is het niet zo dat je bij noodloop een foutmelding in je display krijgt?
Groetjes,
Niels.
In het MFA display worden geen fouten weergegeven, wel in een FIS display..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- HenkK
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: Bus rijdt als een slak...!
Ik had iets soortgelijk en de oorzaak was de roetvanger, zat potdicht, nu een RVS vervangende pijp en gaat weer als een speer.
Gr. Henk
Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bus rijdt als een slak...!
We zijn begonnen met een Pierburg LMM en daarmee gereden.
Wat Niels op viel is dat de bus veel agressiever aan het gaspedaal hing,
maar veel te weinig turbodruk bij rijdend uitlezen.
De brandstofpomp timing was versprongen naar 120 ipv rond de 56.
Je hoort de riem ook klapperen.
Ik vermoed dat er een rol zijn veerspanning verloren heeft.
Maar was te donker en te laat om er aan te sleutelen.
@ Niels:
http://cgi.ebay.de/PIERBURG-LUFTMASSENM ... 5d2db675d3
Nog goed thuisgekomen?
Wat Niels op viel is dat de bus veel agressiever aan het gaspedaal hing,
maar veel te weinig turbodruk bij rijdend uitlezen.
De brandstofpomp timing was versprongen naar 120 ipv rond de 56.
Je hoort de riem ook klapperen.
Ik vermoed dat er een rol zijn veerspanning verloren heeft.
Maar was te donker en te laat om er aan te sleutelen.
@ Niels:
http://cgi.ebay.de/PIERBURG-LUFTMASSENM ... 5d2db675d3
Nog goed thuisgekomen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bus rijdt als een slak...!
Hey Peter,
Nogmaals bedankt voor je hulp!
Ik was op tijd thuis hoor... Weg was gelukkig op de terugweg niet afgesloten...
Heb morgenvroeg een afspraak bij VW bussen in Schiedam. Die gaan in ieder geval allebei de riemen vervangen. Hoop dat ie dan weer rijdt zoals daarvoor.
En wat een enorm verschil zeg met zo'n Pierburg LMM...
Ga hem zeker bestellen en in m'n bussie plaatsen.
Is die link van jou naar Ebay, precies degene die ik moet hebben? (dus: juiste nummer?).
Groeten,
Niels 949
Nogmaals bedankt voor je hulp!
Ik was op tijd thuis hoor... Weg was gelukkig op de terugweg niet afgesloten...
Heb morgenvroeg een afspraak bij VW bussen in Schiedam. Die gaan in ieder geval allebei de riemen vervangen. Hoop dat ie dan weer rijdt zoals daarvoor.
En wat een enorm verschil zeg met zo'n Pierburg LMM...
Ga hem zeker bestellen en in m'n bussie plaatsen.
Is die link van jou naar Ebay, precies degene die ik moet hebben? (dus: juiste nummer?).
Groeten,
Niels 949
T4 102 PK uit 2003
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bus rijdt als een slak...!
Volgens mij is het het juiste nummer,
maar misschien kunnen anderen hier met meer zekerheid op reageren..?
maar misschien kunnen anderen hier met meer zekerheid op reageren..?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bus rijdt als een slak...!
Nou, vandaag even naar de garage geweest om weer gang in de bus te krijgen..
Het was eigenlijk vrij simpel; er zat een (vacuum)klep los. Gewoon in de afgelopen tijd losgetrild kennelijk....
Tevens was (misschien wel daardoor) de timing van de brandstofpomp verlopen. Dus spanrol is gespannen en pomptiming is weer goed gezet.
al met al nog geen uurtje werk.
Hij gaat nu dus weer als de brandweer!!!!!!!!!!!
Heerlijk dat gesis en gefluit van de turbo....
De spanrollen van de brandstofpomp worden over twee weken vervangen. Hij had ze nu niet op voorraad.
Gaat dan gelijk even met de apk en grote beurt.
Peter bedankt voor je hulp en hoop voorlopig alleen bij je langs te komen om de bus te pimpen, niet vanwege technische problemen...
Groeten,
Niels 949
Het was eigenlijk vrij simpel; er zat een (vacuum)klep los. Gewoon in de afgelopen tijd losgetrild kennelijk....
Tevens was (misschien wel daardoor) de timing van de brandstofpomp verlopen. Dus spanrol is gespannen en pomptiming is weer goed gezet.
al met al nog geen uurtje werk.
Hij gaat nu dus weer als de brandweer!!!!!!!!!!!
Heerlijk dat gesis en gefluit van de turbo....
De spanrollen van de brandstofpomp worden over twee weken vervangen. Hij had ze nu niet op voorraad.
Gaat dan gelijk even met de apk en grote beurt.
Peter bedankt voor je hulp en hoop voorlopig alleen bij je langs te komen om de bus te pimpen, niet vanwege technische problemen...
Groeten,
Niels 949
T4 102 PK uit 2003
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bus rijdt als een slak...!
Ik zei het nog he, dat die wastegate wat lossig zat.Niels949 schreef:Nou, vandaag even naar de garage geweest om weer gang in de bus te krijgen..
Het was eigenlijk vrij simpel; er zat een (vacuum)klep los. Gewoon in de afgelopen tijd losgetrild kennelijk....
Tevens was (misschien wel daardoor) de timing van de brandstofpomp verlopen. Dus spanrol is gespannen en pomptiming is weer goed gezet.
al met al nog geen uurtje werk.
Hij gaat nu dus weer als de brandweer!!!!!!!!!!!
Heerlijk dat gesis en gefluit van de turbo....
De spanrollen van de brandstofpomp worden over twee weken vervangen. Hij had ze nu niet op voorraad.
Gaat dan gelijk even met de apk en grote beurt.
Peter bedankt voor je hulp en hoop voorlopig alleen bij je langs te komen om de bus te pimpen, niet vanwege technische problemen...
Groeten,
Niels 949
Mooi dat het opgelost is..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Bus rijdt als een slak...!
Mooi dat je bus weer goed rijdt. Ik vraag mij echter af hoe het nu zit met de LuchtMassaMeter. Is het eerder aangegeven verschil toeval of zou het plaatsen van een nieuwe Pierburg nog steeds een aanzienlijke verbetering geven?
En zo ja moet/mag ik er dan vanuit gaan dat een LMM eigenlijk een slijtage deel wat je dus periodiek, al dan niet preventief, zou moeten vervangen?
En zo ja moet/mag ik er dan vanuit gaan dat een LMM eigenlijk een slijtage deel wat je dus periodiek, al dan niet preventief, zou moeten vervangen?
Groeten van Wim
Re: Bus rijdt als een slak...!
De Pierburg LMM geeft eigenlijk een te hoge waarde (is anders gecalibreert) dan een Bosch. Het beste kun je in kanaal 8 loggen of de LMM zijn werk naar behoren doet. Wanneer je bijv. de 88pk uitvoering bekijkt blijkt deze een zeer lage LMM waarde te hebben, dit hoort zo.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: Bus rijdt als een slak...!
Bij een los zittende wastgate slang heb je toch meer druk ?? wastgate wordt dan niet open gestuurd ?
Hij wordt toch open gestuurd door de turbodruk met daar tussen een klepje?
Of werkt het anders als bij andere turbo motoren
Hij wordt toch open gestuurd door de turbodruk met daar tussen een klepje?
Of werkt het anders als bij andere turbo motoren