Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Cuppen van rechterachterband

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roadje36
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2009, 22:06
Locatie: Delden (Overijssel)

Cuppen van rechterachterband

Bericht door roadje36 »

Ik heb al wat rondgeneusd op het forum over dit onderwerp, maar nog niet een eenduidig antwoord voor het probleem gevonden.
Onze T4 75Kw tdi kwb heeft nogal last van het cuppen van de rechterachterband, zowel met de originele velgen met winterbanden als met de lichtmetalen velgen (16") met de zomerbanden.
Voordat ik op het forum keek dacht ik aan een kapotte schokbreker rechts achter, hetgene wat me daar ook naartoe bracht is dat ik een soort knarsgeluidje hoor als ik instap, het knarsen van een veer of zo. Ik heb de auto ook wat laten in- en uitdempen door eraan te schudden en het was niet 1 keer heen- en weer en dan stoppen, maar een paar keer nadeinen.
Duidelijke zaak dacht ik al, maar toen las ik op het forum dat het HET bekende probleem van de T4 is; cuppende rechterachterband...
Ik heb er gisteren even onder gelegen en zag zo dat er volgens mij zo goed als niets te stellen valt aan de uitlijning, daarbij is dat vorig jaar nog een keer gebeurt. Onze T4 is ook een beetje verlaagd, misschien dat dat nog iets extra bijdraagt aan het probleem?
Toen ik de winterbanden eraf haalde merkte ik een enorm verschil in geluid, de brom waarvan ik dacht dat er een wiellager aan zat te komen was opeens weg toen de zomervelgen met (nieuwe) banden eronder gingen.
Mijn vraag is dus of iemand weet waar het probleem vandaan komt, teveel ruimte in de achterwielophanging of zo?
Ik heb geen moeite met nieuwe dempers, maar ik zet ze er liever niet voor niks onder...

greetz
Volkswagen Transporter (T4) bouwjaar 1999 75 KW donkerblauw metallic wijsneus
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Cuppen van rechterachterband

Bericht door René »

Wagen vierkant uit laten lijnen, volgens Elsawin kan de achterkant ook uitgelijnd ( minimaal) worden. Mogelijk dat het net voldoende is om het cuppen te voorkomen.

René
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Cuppen van rechterachterband

Bericht door pluuke »

Lees deze : viewtopic.php?f=2&t=27733&hilit=camber+achter#p176020" onclick="window.open(this.href);return false; eens...
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: Cuppen van rechterachterband

Bericht door ailko vos »

even een verhaaltje van een mede t4 rijde rBus nieuw gekocht en ook steeds een cupende achter band.Auto is meerdere malen uitgelijnd maar het probleem blijft.Na lang aandringen is toen de rechter draagarm vervangen en het probleem was over .Nu de volgende vraag heb jij of de vorige eigenaar misschien ergens opgezeten dus laat even de draagarm controleren of eventueele schade.
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Cuppen van rechterachterband

Bericht door Harry62 »

Er zijn genoeg oorzaken op te noemen voor cuppen van banden.
Feit is dat het met de huidige onderstellen steeds meer voorkomt.

-Vaker je banden van voor naar achter wisselen wil wel helpen.
-Misschien links en rechts de banden wisselen, als dit mogelijk is.(alleen jonge banden)
-Banden nemen die sneller slijten ( een Conti bv gaat veel te lang mee)
-Regelmatig (1 maal per jaar) op de 4 wiel uitlijnbank zetten. (wel bij een deskundige)
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Cuppen van rechterachterband

Bericht door Multivan Generation »

De meeste mensen rijden de bus zo goed als leeg,
terwijl de bedrijfswagen banden ontworpen zijn om lading te kunnen transporteren.

De remedie tegen cuppen zou dus kunnen zijn,
om banden met wat zachter rubber uit te zoeken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Cuppen van rechterachterband

Bericht door bartt4 »

schokbrekers tellen in ditgeval ook wel mee denk ik als ik zeijn verhaal wat lees. En inderdaad banden wisselen van linksnaar rechts of kruislings eventueel. band nemen die minder gevoelig is voor cuppen.
En wiel standen controleren mischien toch afwijking in draag arm of dat de bussen in de draagarmen slapper worden.
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie