Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Krachtverlies T4 2.4

vragen over de T4
Plaats reactie
mathijs
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2011, 13:25

Krachtverlies T4 2.4

Bericht door mathijs »

Mijn Caravelle 2.4 uit '92 rijdt al een paar maandjes rond in Spanje maar hij begint steeds meer kracht te verliezen. Omdat het hier nogal bergachtig is begint het steeds meer op te vallen. Waar ik een bepaalde heuvel (vrij steil) nog in de 2e versnelling kon nemen moet ik nu echt overschakelen naar de 1e versnelling. Daarnaast loopt de temperatuur ook snel op bij het klimmen. Op een normale vlakke weg nergens last van.

Ik heb niet zo veel verstand van dieselmotoren dus misschien dat een weetjeweller mij in de goede richting kan sturen? Brandstofpomp, verstuivers, kat? Er zit geen turbo op deze motor dus dat kan het niet zijn, zover snap ik het nog ;-)

Vanuit Spanje alvast bedankt!
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Krachtverlies T4 2.4

Bericht door vw_camper »

Gaan de lamellen achter de ventilatoren wel open als de motor op temperatuur is?
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Krachtverlies T4 2.4

Bericht door Tinus »

Mijn bus had dat ook ik kon bijna de berg niet opkomen en moest terug schakelen naar de 2..
Na een reparatie van de brandstofpomp en een normale afstelling bij de garage van de pomp was het nog minder geworden dan het als was.
Nogmaals door de garage aflaten stellen, ditmaal met iets meer brandstof inspuiten en trekt de bus zoals hij nog nooit gedaan heeft..

Zelfs de 140 kan ik nu halen.. hiervoor was het uitelijk 125..

Dus mogelijk je brandstofpomp laten afstellen / nakijken.


Te heet worden doen ze allemaal .. de 2.4 dan hé..
Ik heb standaad de lammellen open staan dan hoef ik niet er aan te denken of ze dicht blijfen of te laat open gaan..
Kijk ook even als alle 2 ventilatoren wel hun best doen..
Laatst gewijzigd door Tinus op 13 sep 2011, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California Event 2.5TDI 2002
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Krachtverlies T4 2.4

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Hoe reageert je motor op gasgeven bij stilstand. Neemt ie het gas vlot op of maakt hij slechts langzaam meer toeren? In het tweede geval zou de binnenkabel van de gaskabel vastgeroest kunnen zijn of geknapte draadjes kunnen hebben? Bus komt dan niet op toeren of heel langzaam. Zal dan niet makkelijk klimmen. Controleren simpel: laat iemand het gaspedaal herhaald intrappen en kijk zelf onder de motorkap of de buitenkabel bewegingen maakt. Doet ie dat, dan schuift de binnenkabel moeizaam. Of kantel de fans naar voren, start de motor en geef gas door aan de brandstofpomp de gasschuif te bewegen. Indien het toerental snel stijgt kun je uitgaan van problemen door verroeste of defecte kabel. Het vastroesten van de kabel is een traag proces. Je merkt nauweliijks dat je trekkracht achteruitgaat. Totdat het te gek wordt.

Succes,
Herman744
Gebruikersavatar
Patrick S.
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 feb 2010, 00:17
Locatie: Zuidwolde (dr)
Contacteer:

Re: Krachtverlies T4 2.4

Bericht door Patrick S. »

Hoe zou het gegaan zijn in Griekenland?

Sorry.

retourleiding dicht ?
vacuum in de tank ?
misschien een bacterie/virus in de tank? zorgt voor drab/ troebele diesel.
Vriendelijke groet, Patrick ( 1205 )
zwarte '96 lwb 2.4d 195000km van WJW-er (exit)
zwarte '02 lwb 2.5 tdi
blauwe '08 lwb 2.5 tdi T5 (aanstaande)
Een trekhaak zou verplicht moeten zijn! http://www.trailerplus.nl/shop
Plaats reactie