Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tik in motor

vragen over de T4
Plaats reactie
Johannes van Oeveren
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2011, 19:36

tik in motor

Bericht door Johannes van Oeveren »

Betreft 1,9 turbo diesel
De centrale bout van het getande wiel op de kruk-as is losgekomen, dus de distributie-riem van tijd, dus de kleppen niet synchroon met de zuigers.
na vervanging van tandwiel en riem de zaak op tijd gezet en warempel de eerste keer startte hij al, echter een tik in het vooronder die er voordien niet was: kan een klep geraakt zijn? Nog geen grote proefrit gemaakt om te testen of er vermogensverlies is...........

Wie weet iets?
gr Johannes
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tik in motor

Bericht door Pascal-141 »

Johannes van Oeveren schreef:Betreft 1,9 turbo diesel
De centrale bout van het getande wiel op de kruk-as is losgekomen, dus de distributie-riem van tijd, dus de kleppen niet synchroon met de zuigers.
na vervanging van tandwiel en riem de zaak op tijd gezet en warempel de eerste keer startte hij al, echter een tik in het vooronder die er voordien niet was: kan een klep geraakt zijn? Nog geen grote proefrit gemaakt om te testen of er vermogensverlies is...........

Wie weet iets?
gr Johannes
Hoogstwaarschijnlijk is er dan inderdaad een klep geraakt .
De tik die je hoort kan meerdere oorzaken hebben :
-kromme klep (en geleider beschadigd)
-drijfstang krom
-drijfstanglager (krukaslager) kapot
...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tik in motor

Bericht door julien »

Bijna altijd gaan alleen de hydraulische klepstoters stuk en gaan de kleppen niet krom, bij deze motoren en ook bij de 5 cilinders.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: tik in motor

Bericht door koekie520 »

Ik heb anders al genoeg kopjes gereviseerd van negentienhonderdjes, zowel turbo als atmosferisch. Meestal 2 a 3 klepjes geraakt, soms nog te slijpen zodat ze niet vervangen moeten worden. Nog nooit een onderblok gehad met fatale schade. Voor je de kop eraf trekt kan je de nokkenas demonteren en met een vacuumtester kijken of de klepjes nog voldoende afsluiten, maar het zal niet gemakkelijk zijn om de colletoren te demonteren met de kop nog gemonteerd.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: tik in motor

Bericht door repelsteeltje »

julien schreef:Bijna altijd gaan alleen de hydraulische klepstoters stuk en gaan de kleppen niet krom, bij deze motoren en ook bij de 5 cilinders.

ik heb bij een 5 pitter toch wel eens mogen aanschouwen dat de nokkenas in 3 stukken lag en de lagerkappen gewoon kapotgetrokken waren.... Kan niet anders dan dat de rest van de motor dat ook niet echt als fijn ervaren heeft.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tik in motor

Bericht door Pascal-141 »

repelsteeltje schreef:
julien schreef:Bijna altijd gaan alleen de hydraulische klepstoters stuk en gaan de kleppen niet krom, bij deze motoren en ook bij de 5 cilinders.

ik heb bij een 5 pitter toch wel eens mogen aanschouwen dat de nokkenas in 3 stukken lag en de lagerkappen gewoon kapotgetrokken waren.... Kan niet anders dan dat de rest van de motor dat ook niet echt als fijn ervaren heeft.
Inderdaad , k'heb het ook al gehad , dat de kleppen graakt waren , en na reparatie dat dan na enige tijd toch ook de drijfstanglagers moesten vervangen worden omdat ze speling begonnen te krijgen .
Het materiaal van een drijfstanglager is vrij "zacht" , dus ook gevoelig voor "indruk" bij zo'n schade (klep tegen zuiger)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie