Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Noodloop en motormanagement storing

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ricky357
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:41
Locatie: Bunde Duitsland

Noodloop en motormanagement storing

Bericht door ricky357 »

Hallo medeweetjewellers,

Sinds afgelopen vrijdag doet de motor (TDI 174pk automaat Bj 2008) een beetje vreemd. Tijdens wegrijden piepje en motormanagement lampje ging branden, ook gloeispiraal lampje ging knipperen en geen vermogen. Na een paar tellen had ik wel weer vermogen maar lampje van motormanagement bleef branden. Verdere reis geen storing meer gehad maar management lampje bleef branden. Volgende dag met starten bleef die ook weer branden en tijdens rijden kwam weer af en toe de 'ping' en ging gloeispiraal weer knipperen en geen vermogen. Ben er nu achter dat als ik op een iets rustigere manier dan anders het gas pedaal bedien (bak schakelt dan bij +/- 2200 toeren) ik gewoon kan rijden met alle vermogen nog aanwezig. geef ik iets meer gas zodat de bak weer iets later schakelt dan weer 'ping' en noodloop, dit duurt dan tussen de 5 seconden a 5 minuten voordat ie zichzelf weer reset. Hij doet het niet aldoor, af en toe kan ik hem nog gewoon op zijn staart trappen zonder enige storing of noodloop. Als er geen storing is dan heb ik ook echte alle PK's nog en rookt de bus ook niet, verbruik is ook zelfde gebleven dus betwijfel of het hier om een echte kapotte turbo gaat. Nog een vreemd verschijnsel is dat ik sinds deze storing afgelopen vrijdag nog maar 2600 km kan rijden tot volgende service interval terwijl de bus net 8000 km geleden een grote beurt heeft gehad, toeval of is er iets anders aan de hand? Wie heeft er een idee.
Motor heeft nu 54000 km gedraait en heeft originele software (nog wel).
Alvast bedankt voor jullie adviezen.

grtjes
T(5)vreden MultiFan
Afbeelding
Gebruikersavatar
ricky357
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:41
Locatie: Bunde Duitsland

Re: Noodloop en motormanagement storing

Bericht door ricky357 »

Update,
Vandaag storing uitlaten lezen bij garage. Foutcode was uitlaatgassendruk sensor b, de egr volgens de monteur. Kon kapot zijn maar hij vermoede eerder vuil. Storing gereset en mocht naar huis zonder te betalen nadat ie het advies had gegeven eerst zelf proberen schoon te maken. Ben een uurtje bezig geweest, 3 torx 15 op de klep los, slang van de koeler naar klep los. Met schrapertje en rem reiniger asje schoongemaakt en dikste roet verwijdered. Asje gesmeerd met drupje olie en boel weer terug gebouwd. Starten en geen alarm meer :yes dorp rond gereden tot motor warm was en hup de autobahn op, 190 :nuts zonder storing, paar keer gas los gelaten en kick down gedaan zonder problemen. Ik ben weer blij :ikrij morgen even kratje bier bij garage brengen. Mooi land dat duitsland, als ik alle andere verhalen zo hoor over nederlandse dealers.
Morgen caravan van 2200 kilo erachter en dan weer kijken hoe het gaat maar denk dat ik het antwoord al weet.... :jumpklap
Grtjes ricky
T(5)vreden MultiFan
Afbeelding
rinus
Berichten: 167
Lid geworden op: 02 mar 2007, 01:00
Locatie: uit een mooi plekje van nederland
Contacteer:

Re: Noodloop en motormanagement storing

Bericht door rinus »

Mooi dat het weer is opgelost.
Had vorige maand zelfde storing maar dan in 180pk versie.
Ook uit laten lezen en ook de egr kapot.
Gelukkig heb ik nog garantie en alles is nieuw gemonteerd.

Mvg Rinus
And on the 7th day created god the VW
laurensT
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2016, 12:46

Re: Noodloop en motormanagement storing

Bericht door laurensT »

Hallo lezers ik heb gisteren last gehad van mijn motormanagement gloeispiraal ging knipperen roetfilter en blokje bleven branden langs garage geweest en die hebben motor roetfilter gereinigd met computer en motor laten draaien ongeveer een uur konden op zaterdag geen rekening maken maar 35 euro voor koffiepotje, de roet filter brande nog zei manager even rijden in de vier 20 minuten dan gaat hij uit niets uit garage dicht. vandaag op terugweg met caravan erachter motormanagement branden geen vermogen noodloop wat is hier aan de hand. weet iemand raad vrijdag willen wij op vakantie gaan. maar zo komen we niet ver. en wat is de erg wat ik hier lees.

met vr groet G.P.Trines
0638748288
f.trines@icloud.com
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Noodloop en motormanagement storing

Bericht door jos_br »

Lijkt erop dat het filter vol zit, de noodregeneratie heeft blijkbaar weinig geholpen. Misschien je filter leegmaken en software aanpassen, ben je van een hoop gezeur af.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2729
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Noodloop en motormanagement storing

Bericht door Erdem50 »

Als de storing de uitlaatgassendruksensor is zoals jij beschrijft denk ik aan een defecte verschildruksensor van het roetfilter, hierdoor regenereerd hij niet correct waardoor je roetfilter volloopt. Zou eerst deze vervangen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie