Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ashoes vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

ashoes vervangen

Bericht door limburger »

zo gisteren een klusdag gehad. ashoes aandrijfas links aan bakzijde vervangen en rubber van stuurkogel rechts vervangen, kan ik komende week voor een frisse apk gaan.

het vervangen van de hoes koste redelijk wat tijd maar is zeker zelf te doen, goed inlezen op het forum enzo en dan gewoon beginnen. ik heb een automaatbak die aan een 2,5l benzine hangt bj2003, overal gelezen dat de onderste steun los moet en de bak naar voren geduwd dient te worden... dit heb ik niet hoeven doen???
ik heb het wiel losgehaald
centrale bout van de as los
veer ontspannen (moer helemaal los gedraaid)
onderste fuseekogel losgehaald
stuurkogel losgehaald
schokbreker en hondebotje los
alles op hoogte gebracht zodat de as redelijk recht lag
as aan bakzijde losgehaald
as ertussenuit en hoes vervangen

alles weer in elkaar...

eerst geprobeerd om alleen de stuukogel los te halen en dan zover te draaien dat de as los zou komen maar dit is mij niet gelukt... gaat dat helemaal niet bij een T4?? of alleen niet bij een automaat??

alles alleen gedaan met potkrikje paar blokken hout grote doppendoos en nog wat losse sleutels, wel bij mijn vader op de smeerput zodat ik makkelijk onder de auto kon staan.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: ashoes vervangen

Bericht door sgsdebruijn »

Leon, ik weet niet of het bij een automaat anders is maar bij een schakel moet het voldoende zijn om alleen de onderste fusee los te halen, de stuurkogel hoeft dan niet.
Verder zoals je beschreef

Mooi dat het is gelukt, dingen moet je gewoon preventief vervangen naar mijn idee.

Je homokineten krijgen dan gelijk nieuw vet en de kans dat de rubbers scheuren en je homokineten kapot gaan is aanzienlijk kleiner.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33918
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ashoes vervangen

Bericht door Multivan Generation »

limburger schreef:eerst geprobeerd om alleen de stuurkogel los te halen en dan zover te draaien dat de as los zou komen maar dit is mij niet gelukt... gaat dat helemaal niet bij een T4?? of alleen niet bij een automaat??

:driveT4 :T44EVER
Bedoel je dit?:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ashoes vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

krijg je de aandrijfas er niet uit door de 6 boutjes aan de bakflens los te draaien, de centrale moer in de naaf los te draaien, aan bakzijde uit de flens wippen en dan de as "richting bak" uit de naaf trekken??
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: ashoes vervangen

Bericht door limburger »

Roger B. (11)61 schreef:krijg je de aandrijfas er niet uit door de 6 boutjes aan de bakflens los te draaien, de centrale moer in de naaf los te draaien, aan bakzijde uit de flens wippen en dan de as "richting bak" uit de naaf trekken??
aan die kant krijg je hem nergens ernaast gelegt... maar lukt het bij een schakelbak wel als je alleen de stuurkogel los haalt? dat ding wat Peter op de foto heeft staan, en dan verder draaien dan je stuuruitslag normaal is en zo de as vanachter er uit wippen, dat stond namelijk op t4wiki als alternatieve werkwijze.
sgsdebruijn schreef:Mooi dat het is gelukt, dingen moet je gewoon preventief vervangen naar mijn idee.


preventief vervangen, wanneer doe je dat dan? om de zoveel jaar of na zoveel kilometer of probeer je optisch het rubber te beoordelen?

ik moet me echt gaan aanleren om een oude digitale camera bij me te hebben met sleutelen, Peter heeft echt overal foto's van! ik dacht er aan toen ik de wieldeksel terug erop zette...

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ashoes vervangen

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef:krijg je de aandrijfas er niet uit door de 6 boutjes aan de bakflens los te draaien, de centrale moer in de naaf los te draaien, aan bakzijde uit de flens wippen en dan de as "richting bak" uit de naaf trekken??
Nee,zo krijg je de aandrijfas er net niet uit.
De spanning van de torsiestang even loshalen , onderste gewricht losdraaien (2 torxschroeven) en de gehele naaf wat naar buiten trekken , dan kun je de aandrijfas er tussenuit krijgen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: ashoes vervangen

Bericht door limburger »

Hoi Peter,

Afbeelding

Afbeelding

dat stuk gereedschap heb ik niet maar met 1 goeie klap van onder lag die ernaast :lach

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: ashoes vervangen

Bericht door sgsdebruijn »

limburger schreef:
sgsdebruijn schreef:Mooi dat het is gelukt, dingen moet je gewoon preventief vervangen naar mijn idee.


preventief vervangen, wanneer doe je dat dan? om de zoveel jaar of na zoveel kilometer of probeer je optisch het rubber te beoordelen?
Is denk ik moeilijk te zeggen hoe lang ze algemeen gezien meegaan, lijkt me sterk afhankelijk van nogal wat factoren.
Probleem is als de ashoes scheurt dat de homokineet vrij snel kapot gaat.
Als je toch in de buurt bezig bent, fusee's, stuurkogels, schokdempers, remschijven ofzo dan gelijk meepakken.
Ik heb alleen de binnensta ashoezen gedaan afgelopen zomer, na de winter pak ik de buitenste aan, zagen er nog goed uit maar is geen garantie dat ze niet alsnog gaan scheuren op korte termijn..
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie