Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

demonteren bankrails California

vragen over de T4
Plaats reactie
Danny_California
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 aug 2012, 20:37

demonteren bankrails California

Bericht door Danny_California »

Goedemiddag,

Ik ben de afgelopen tijd druk bezig geweest om het interieur van de California te verwijderen om wat roestplekjes te herstellen. En onder het motto: "als je het doet, moet je het goed doen" is bus nu dus zo goed als leeg. Nadat de plekjes hersteld zijn is het doel om het weer terug te bouwen, maar dan met de nodige verbeteringen... ;)

Nu vroeg ik me af hoe ik de bankrails kan netjes kan demonteren zodat ik het later ook weer terug kan plaatsen. Volgens mij zitten die vast met twee componenten lijm, maar wellicht weet iemand daar iets op.
Ik heb de vraag ook al per mail aan Erik gesteld, maar ik dacht misschien is het handig om hier ook een topic over te starten zodat er misschien meer mensen mee geholpen zijn.

Groet,
Danny

:campingT4
California 2.4 d 1991
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: demonteren bankrails California

Bericht door Multivan Generation »

ik zou het met een verfföhn proberen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: demonteren bankrails California

Bericht door chv »

Geen idee hoe je dat moet gaan doen. En trouwen ook niet hoe je ze daarna weer gaat bevestigen.
In elk geval moeten die rails heel goed vastzitten omdat de bank bij een aanrijding nog op zijn plek moet blijven.
Dus het lijkt me een enorme klus.
Is het geen optie om ze te laten zitten, of zit er echt roest onder?
Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de verbeteringen die je gaat aanbrengen!

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: demonteren bankrails California

Bericht door Egbert&Manon »

Ik kon ze er ook niet eenvoudig uithalen.
(Wegens lekkage aan de waterleiding van de tank naar het keukenblok moesten 2 nieuwe stukken metaal in de bodem gelast worden. Dit was voor mij de reden om alles eruit te halen en opnieuw vanaf de bodem op te bouwen.)
Met 8mm isolatie, 18mm multiplex en projecttapijt kan de bank nog net verschuiven met de rails op de originele positie.

Ik denk dat je het meeste succes zult hebben met een draadzaag.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: demonteren bankrails California

Bericht door Multivan Generation »

origineel zitten ze geplakt met carrosserie kit..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: demonteren bankrails California

Bericht door Egbert&Manon »

Multivan Generation schreef:origineel zitten ze geplakt met carrosserie kit..
Jawel en die kitlaag is zo'n 2mm dik; net voldoende om er een flexibele zaag door te halen.
Met een verfföhn kwam ik niet diep genoeg in de kitlaag, zonder de verf af te bladeren.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: demonteren bankrails California

Bericht door J.F.A. »

Danny.

Als het even kan laat de rails zitten. Als je ze weer wilt gebruiken moeten ze even hoog en breed zitten dit ivm met het goed en makkelijk kunnen verplaatsen van de slaapbank. Anders echt problemen. Denk nl dat je ze na verwijdering nooit meer goed krijgt.

Fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: demonteren bankrails California

Bericht door Egbert&Manon »

Met een houten plaat (van zo'n 80x80 cm) en een aantal bouten (die in de rails passen) kun je wel een bank nabootsen.
met de rails in een verse kitbad valt er nog iets te corrigeren.

Als ik de inrichting opnieuw zou veranderen, dan gaat de bank met keukenblok ruilen.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Danny_California
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 aug 2012, 20:37

Re: demonteren bankrails California

Bericht door Danny_California »

Allereerst allemaal bedankt voor de reacties!

Misschien zie ik er toch maar vanaf om die rails te verwijderen.. Wellicht is het wel iets TE ijverig van mij gedacht... Ik moet er nog maar eens een nachtje over slapen denk ik.
Verder werd ik getipt door iemand dat je volgens de RDW regels die rails niet zelf mag plaatsen. Dit was mij onbekend en heb daar zelf ook niets over kunnen vinden, maar dat wil niet alles zeggen..

Maar goed zoals ik zal zei bedankt voor de reacties.

Greetz,
Danny

:T44EVER :campingT4
California 2.4 d 1991
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: demonteren bankrails California

Bericht door matje86 »

die rails plaatsen is voor de keuring, als ze er al in zitten , kan je ze d,r uit en in zetten zo vaak je wilt :bifun :bifun
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: demonteren bankrails California

Bericht door Multivan Generation »

@ topic starter,
kun je mij een mailtje sturen,
dan kan ik je een leuk bestand toe mailen..?

groeten Peter
Is misschien voor Roelsroyce ook wel interessant?
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2012, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: demonteren bankrails California

Bericht door roelssroyce »

Danny_California schreef:Allereerst allemaal bedankt voor de reacties!

Misschien zie ik er toch maar vanaf om die rails te verwijderen.. Wellicht is het wel iets TE ijverig van mij gedacht... Ik moet er nog maar eens een nachtje over slapen denk ik.
Verder werd ik getipt door iemand dat je volgens de RDW regels die rails niet zelf mag plaatsen. Dit was mij onbekend en heb daar zelf ook niets over kunnen vinden, maar dat wil niet alles zeggen..

Maar goed zoals ik zal zei bedankt voor de reacties.

Greetz,
Danny

:T44EVER :campingT4
Danny, ik heb mijn california de afgelopen maanden helemaal open, gestript en ondersteboven gehad. Die rails zou ik lekker laten zitten.Zitten echt muurvast gekit en misschien ook wel gelast voor een deel... Ik weet het niet. Maar lijkt me stug dat er roest onder zit met al die kit. Ik heb mijn helebodemplaat met owatrol behandeld om mogelijk overgebleven roest in te pakken en als roestwering op de schone bodem. Owatrol is lekker vloeibaar, dus kun je mengen met andere lak en in kiertjes en gaten laten lopen. Het vindt z'n weg dan wel.

Succes
Danny_California
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 aug 2012, 20:37

Re: demonteren bankrails California

Bericht door Danny_California »

Ja dat ben ik ook van plan inderdaad. Of het Owatrol wordt of iets soortgelijks zie ik dan wel weer, maar het idee blijft hetzelfde.

Fijne jaarwisseling alvast beste WJW-ers!!

Greetz,
Danny
California 2.4 d 1991
Plaats reactie