Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ombouwen in België

vragen over de T4
chef
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2013, 21:36

ombouwen in België

Bericht door chef »

Hallo iedereen.
Ik ben hier nieuw en kom uit België.
Na jaren van avontuurlijk reizen per 4x4 kwam er onlangs uitbreiding in ons gezinnetje en gaan we het wat rustiger aan doen op reisvlak.
De Landcruiser ging eruit en is intussen al op weg naar Mongolië met zijn nieuwe avontuurlijke baasjes.
Dus moest er iets anders in de plaats komen en kwam de Volkswagen California in beeld.
Na heel wat uurtjes lezen hier op het forum, ben ik er ongeveer uit wat het moet worden. Een "betaalbare" T4, bij voorkeur van na '96 met de 2.5 TDI erin.
Onlangs kruiste er een mooie mijn pad, maar dat was blijkbaar te mooi om waar te zijn. Er zit nl. de hier zo verguisde automaatbak in. Daar heb ik intussen alle horrorverhalen over gelezen en besloten dat we dat toch maar niet gaan doen.
Ik las ook het verhaal over de ombouw van automaat naar handbak, en dat vond ik wel interessant. Ik ben zelf scheepswerktuigkundige dus zo'n klusje schrikt mij niet af.
Het enige waar ik echt bang voor ben is de administratieve mallemolen waarin ik ga belanden als ik dat hier in België goedgekeurd wil krijgen. Op dat vlak leven we hier echt in de Middeleeuwen.
Vandaar mijn vraag: Is er iemand die dit in België al eens voorgedaan heeft en met succes goedgekeurd gekregen heeft ? Of is het absoluut niet aan te raden van eraan te beginnen.
Ik zat nog te denken aan een andere oplossing in de trand van: uitvoeren naar Nederland, ombouwen, laten keuren bij de RDW en weer invoeren in België. Of zoek ik het nu te ver en kan ik beter verder zoeken naar een handgeschakeld modelletje?
Alvast bedankt voor het meedenken !
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10832
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ombouwen in België

Bericht door Pascal-141 »

Heu ... In Belgie staat dat toch nergens op de (keurings)papieren , of het handgeschakeld of automaat is ??
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
chef
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2013, 21:36

Re: ombouwen in België

Bericht door chef »

Beste Pascal,

Vooreerst bedankt voor je antwoord.
Ik weet niet of dat vermeld staat op het GVA van die T4 in kwestie, maar ik heb een Saab automatic uit '99 met een Europees GVA en daar staat bij versnellingsbak duidelijk vermeld "automatisch 4 versnellingen".
Vandaar mijn vraag en twijfel.
Voor het geval er niets op het GVA staat, is jouw advies dan "van krommenaas gebaren" en ombouwen die handel ?

Bij de keuring zeggen ze dit: "Op basis van de gegevens die ik nu bezit, ga ik er vanuit dat het voertuig voorzien is van een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) waarop al de voertuig gegevens zijn vermeld waaronder het type van versnellingsbak, de maximum snelheid etc. De gegevens op de COC mogen enkel gewijzigd worden mits toestemming van de constructeur en door de constructeur. Dus in uw geval dient U contact op te nemen met volkswagen met de vraag of zij voor U een nieuw COC (of een bijlage aan uw COC) kunnen afleveren met de vermelding de handgeschakeld als type versnellingsbak, indien zij dit kunnen is er voor ons geen enkel probleem en zal de verbouwing zonder meer aanvaard worden."
Ik heb deze vraag dus al 2x mailsgewijs gesteld bij D'ieteren, geen antwoord. Ik heb al op elk uur van de dag proberen te bellen naar de bevoegde dienst daar bij D'ieteren, nemen de telefoon niet op...

Goed geregeld daar :nuts
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10832
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ombouwen in België

Bericht door Pascal-141 »

chef schreef:Beste Pascal,

Vooreerst bedankt voor je antwoord.
Ik weet niet of dat vermeld staat op het GVA van die T4 in kwestie, maar ik heb een Saab automatic uit '99 met een Europees GVA en daar staat bij versnellingsbak duidelijk vermeld "automatisch 4 versnellingen".
Vandaar mijn vraag en twijfel.
Voor het geval er niets op het GVA staat, is jouw advies dan "van krommenaas gebaren" en ombouwen die handel ?

Bij de keuring zeggen ze dit: "Op basis van de gegevens die ik nu bezit, ga ik er vanuit dat het voertuig voorzien is van een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) waarop al de voertuig gegevens zijn vermeld waaronder het type van versnellingsbak, de maximum snelheid etc. De gegevens op de COC mogen enkel gewijzigd worden mits toestemming van de constructeur en door de constructeur. Dus in uw geval dient U contact op te nemen met volkswagen met de vraag of zij voor U een nieuw COC (of een bijlage aan uw COC) kunnen afleveren met de vermelding de handgeschakeld als type versnellingsbak, indien zij dit kunnen is er voor ons geen enkel probleem en zal de verbouwing zonder meer aanvaard worden."
Ik heb deze vraag dus al 2x mailsgewijs gesteld bij D'ieteren, geen antwoord. Ik heb al op elk uur van de dag proberen te bellen naar de bevoegde dienst daar bij D'ieteren, nemen de telefoon niet op...

Goed geregeld daar :nuts
Een T4 uit 96 had je gevonden : zit daar al een COC bij ?? Volgens mij zijn ze die pas beginnen geven vanaf 98 .

Als je naar D'Ieteren belt , moet je naar de dienst "homologatie" vragen . En als je belt , hou dan het chassisnummer van die T4 van 96 bij de hand , dat is toch het eerste wat ze gaan vragen . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
chef
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2013, 21:36

Re: ombouwen in België

Bericht door chef »

tis ene van '99 die tegenkwam (zoals mijne saab dus vermoedelijk ook met COC) , ik heb hem nog niet gekocht, dus het chassisnummer weet ik niet of ik zou het aan de verkoper moeten vragen.
Van die dienst homologatie heb ik inmiddels het rechtstreekse telefoonnummer. Ik heb al heelder klassieke concerten gehoord maar nog niemand aan de lijn gekregen daar... :groteogen
Hoe moeilijk kan het zijn en waar gaat het eigenlijk over ? Dat heeft toch niks met verkeersveiligheid of mechaniek te maken? Dat gaat hier puur over cijfers en letters die al dan niet op het juiste papierke staan :bonk pff. vermoeiend
driezer
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 dec 2010, 20:20

Re: ombouwen in België

Bericht door driezer »

Hoi chef !

Dan ben ik hier toch niet de enige belg !
Wat gek , jouw verhaal gaat in de andere richting dan mijn verhaal ! Ik rijd al jaren met een t4 , en ben sinds kort opzoek naar een bus , 4x4 om een expeditiecamper te bouwen om naar centraal azie te en afrika te reizen !
Dus in de toekomst kan ik misschien bij jouw terecht let mijn vragen ?
Wat betreft de ombouw naar handbak , ik zou , papier gewijs , geen schrik hebben , daar kijken ze op de keuring niet naar hoor ! Ik ben ooit al met ontelbaarveel autos naar de keuring geweest , en naar de versnellingsbak hebben ze nog nooit gekeken ! Wat je niet mag doen is een wagen in het buitenland kopen , dan ombouwen naar handgeschakeld , en dan invoeren , want dan word de wagen wel uitvoerig op veel meer vlakken gekeurd , ik spreek uit ervaring !
als ik jou was zou ik gewoon even wachten , en intenrnet goed in het oog houden , er komen geregeld leuke fabriekscampers tekoop in belgie !


Groetjes en veel succes met de zoektocht !
chef
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2013, 21:36

Re: ombouwen in België

Bericht door chef »

Hallo driezer,

Zo zie je maar, het kan verkeren. 4x4 reizen is de max, maar nu liggen de prioriteiten even anders. Ooit komt er wel terug een 4x4 hoor, als is het een T4 Syncro :knipoog

Dat ze op de keuring niet gaan merken dat er een "verkeerde" versnellingsbak inzit, daar kan ik nog wel inkomen. Het is maar als ik dat busje nadien terug wil verkopen (als er terug een 4x4 komt of zo :lach) lijkt me dat toch wel een eventuele struikelblok voor een potentiële koper als de papieren niet kloppen ?
Een andere bak is toch wel iets zichtbaarder dan pakweg een grotere turbo of chiptuning?

Geduld is ook niet mijn sterkste kant :adhd temeer omdat ik momenteel autoloos ben voor het eerst in 20 jaar :ie

Ik heb in Nederland al een paar keer een T4 met westfalia inbouw gezien, maar dan met dubbele achterdeuren. De ene keer stond er Transporter op en de andere keer Caravelle. Zijn dat dan achteraf omgebouwde personenbusjes ? Of werden die origineel ook zo als camper geleverd met die dubbele deuren ? Ze stonden beide op camperkenteken in NL, maar waren vroeger uit Duitsland ingevoerd.
Zorgen die dingen ook voor problemen als je ze naar België haalt en ze niet origineel als camper uit de fabriek gerold blijken te zijn?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10832
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ombouwen in België

Bericht door Pascal-141 »

chef schreef:Hallo driezer,

Zo zie je maar, het kan verkeren. 4x4 reizen is de max, maar nu liggen de prioriteiten even anders. Ooit komt er wel terug een 4x4 hoor, als is het een T4 Syncro :knipoog

Dat ze op de keuring niet gaan merken dat er een "verkeerde" versnellingsbak inzit, daar kan ik nog wel inkomen. Het is maar als ik dat busje nadien terug wil verkopen (als er terug een 4x4 komt of zo :lach) lijkt me dat toch wel een eventuele struikelblok voor een potentiële koper als de papieren niet kloppen ?
Een andere bak is toch wel iets zichtbaarder dan pakweg een grotere turbo of chiptuning?

Ik zou me om de ombouw van automaat naar handbak eigenlijk niet veel zorgen maken wat betreft de keuring , zoals al gezegd werd , ze letten daar eigenlijk niet op.
Geduld is ook niet mijn sterkste kant :adhd temeer omdat ik momenteel autoloos ben voor het eerst in 20 jaar :ie

Ik heb in Nederland al een paar keer een T4 met westfalia inbouw gezien, maar dan met dubbele achterdeuren. De ene keer stond er Transporter op en de andere keer Caravelle. Zijn dat dan achteraf omgebouwde personenbusjes ? Of werden die origineel ook zo als camper geleverd met die dubbele deuren ? Ze stonden beide op camperkenteken in NL, maar waren vroeger uit Duitsland ingevoerd. Dat zijn inderdaad "omgebouwde " exemplaren . LET OP , want in Nederland vind je vrij vaak achteraf "omgebouwde" exemplaren . Dit heeft uiteraard ook grote invloed op de waarde/prijs. Een omgebouwde is veel minder waard dan een "echte" . Hou hier rekening mee . EN , controleer goed of het een echte is of een omgebouwde ! Er zijn er al meerdere geweest die een echte Westfalia kochten , die achteraf een omgebouwde bleek te zijn ... Zorgen die dingen ook voor problemen als je ze naar België haalt en ze niet origineel als camper uit de fabriek gerold blijken te zijn?
Ja, dat kan voor problemen zorgen : bij een achteraf omgebouwde gaat D'Ieteren je niet willen helpen voor de invoer ! Je kan het dan alleen via de keuring proberen , wat soms tot 6 maand kan duren voor je alle papieren in orde krijgt .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10832
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ombouwen in België

Bericht door Pascal-141 »

driezer schreef:Hoi chef !

Dan ben ik hier toch niet de enige belg !
Er zitten er hier waarschijnlijk meer dan je denkt hoor :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
chef
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2013, 21:36

Re: ombouwen in België

Bericht door chef »

Ok, omgebouwde tuigen afblijven. Boodschap begrepen :-)
Is er nog iets waaraan je dat kan zien buiten dubbele achterdeuren ? Binnenin kon ik er zonder veel voorkennis niet echt iets op aanmerken wat zou wijzen op ombouw achteraf.

Die automaat/handbak conversie, daar moet ik me dan toch maar eens verder in verdiepen misschien. En als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan :knipoog
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10832
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ombouwen in België

Bericht door Pascal-141 »

chef schreef:Ok, omgebouwde tuigen afblijven. Boodschap begrepen :-)
Is er nog iets waaraan je dat kan zien buiten dubbele achterdeuren ? Binnenin kon ik er zonder veel voorkennis niet echt iets op aanmerken wat zou wijzen op ombouw achteraf.
Een vriend van me had vorige week een Multivan van 2012 gevonden in NL , met een "originele" dubbel cabine , dus een dubbel cabine door PON erin gezet vanaf nieuw . Toch wil D'Ieteren deze auto NIET homologeren . Hij kon dus alleen via de keuring gaan , maar hij had geen zin om zo lang te moeten wachten , dus heeft hij de aankoop maar zo gelaten.

Hoe je het kan zien dat het geen echte Westfalia is ? Tja... om een paar voorbeelden te geven :
-echte Westfalia heeft een typeplaatje/sticker met serienummer van Westfalia in de C-stijl (dus de stijl van de schuifdeur)
-Westfalia's hebben dubbele ruiten (behalve vooraan)
-in de ORIGINELE papieren staat het vermeld dat het een Westfalia camper is .
- controleer de afwateringsbuisjes onder de auto : deze gaan door de vloerplaat net voor het links achterwiel : bekijk goed de afwerking rond de buisjes door de vloer van onderaf , als je bvb ziet dat daar silicone rondzit of zo moet er al een belletje rinkelen
-chassisnummer begint met WV2.......... (WV1 = Transporter)
-controleer de 2e verwarming (achter de passagierzetel ) (indien aanwezig) , en kijk of deze origineel is , of achteraf ingebouwd (bekijk de afwerking van het gat bvb) . Zo ook voor de Eberspacher/Webasto : lijkt het origineel ingebouwd (dus de gaten netjes afgewerk) , of achteraf inbouw.

Ik heb al "Westfalia campers" te koop zien staan , waar zelfs niet eens originele Westfalia kasten instonden , maar van een andere fabrikant .
De naam "Westfalia" doet vaak al geld rinkelen , dus sommigen profiteren daar wel van ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
chef
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2013, 21:36

Re: ombouwen in België

Bericht door chef »

Mooi, die bastaard Westfalia's zijn dus niet zo moeilijk te ontmaskeren, als je maar weet waar je moet kijken :knipoog

Ik ben daarnet even bij een lokale onafhankelijke VW-specialist gepasseerd met mijn vraag over de automaat / handbak ombouw.
Man, man, die gast bekeek mij alsof ik een duikboot wou ombouwen tot space shuttle :ie
Dat idee werd daar efkes met de grond gelijk gemaakt en met de gevleugelde woorden "das niks dan stront en darmen" afgeketst. "Daar begin ekik ni aan".
Die gast zijn ambitie was duidelijk blijven steken ergens begin jaren '80 en veel meer dan vidange doen en een lampke vervangen zat er blijkbaar niet meer in.
Das dus geen goede partner om zo'n project aan te vatten.
Het mechanische deel zie ik zelf nog wel zitten: bak, koppeling, pedalenbox, stangenstelsel en pook, starter, aandrijfassen, dat lijkt me redelijk rechttoe, rechtaan. De oude rommel losmaken en de nieuwe er aanknopen. Ik beweer niet dat er niet gesakkerd gaat worden :lach maar dat hoort erbij.
Voor het electronische gedeelte ga ik toch een specialist nodig hebben denk ik. Plug and play kan ik wel schudden vermoedelijk :nuts Ik heb geen idee wat er met de sturing en bedrading naar de automaat gebeurd bvb. afknippen, laten hangen, een knoop inleggen dat er niks meer doorkomt ?? :knipoog (daar kon die VW-gast ook al niet mee lachen, gevoel voor humor van een aangespoelde pladijs)
De motorsturing gaat blijkbaar ook aangepast moeten worden aan de nieuwe situatie etc.
Als er toevallig een kenner terzake dit leest die bovendien nog in de regio Antwerpen woont, maak u bekend ! :zwaai
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10832
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ombouwen in België

Bericht door Pascal-141 »

chef schreef:Mooi, die bastaard Westfalia's zijn dus niet zo moeilijk te ontmaskeren, als je maar weet waar je moet kijken :knipoog

Ik ben daarnet even bij een lokale onafhankelijke VW-specialist gepasseerd met mijn vraag over de automaat / handbak ombouw.
Man, man, die gast bekeek mij alsof ik een duikboot wou ombouwen tot space shuttle :ie
Dat idee werd daar efkes met de grond gelijk gemaakt en met de gevleugelde woorden "das niks dan stront en darmen" afgeketst. "Daar begin ekik ni aan".
Die gast zijn ambitie was duidelijk blijven steken ergens begin jaren '80 en veel meer dan vidange doen en een lampke vervangen zat er blijkbaar niet meer in.
Das dus geen goede partner om zo'n project aan te vatten.
Het mechanische deel zie ik zelf nog wel zitten: bak, koppeling, pedalenbox, stangenstelsel en pook, starter, aandrijfassen, dat lijkt me redelijk rechttoe, rechtaan. De oude rommel losmaken en de nieuwe er aanknopen. Ik beweer niet dat er niet gesakkerd gaat worden :lach maar dat hoort erbij.
Voor het electronische gedeelte ga ik toch een specialist nodig hebben denk ik. Plug and play kan ik wel schudden vermoedelijk :nuts Ik heb geen idee wat er met de sturing en bedrading naar de automaat gebeurd bvb. afknippen, laten hangen, een knoop inleggen dat er niks meer doorkomt ?? :knipoog (daar kon die VW-gast ook al niet mee lachen, gevoel voor humor van een aangespoelde pladijs)
De motorsturing gaat blijkbaar ook aangepast moeten worden aan de nieuwe situatie etc.
Als er toevallig een kenner terzake dit leest die bovendien nog in de regio Antwerpen woont, maak u bekend ! :zwaai

Het mechanische gedeelte is inderdaad niet zo moeilijk , gewoon alles overbouwen zoals je zelf al aangeeft .
Wat je waarschijnlijk ook nodig hebt :

-tellerunit (in de automaat zit dat extra schermpje met de bak-stand)
- misschien ook wel een ECU van een handgeschakelde TDI , moest de andere ECU problemen geven .
-tellerkabel vd de handbak
-remolieleiding vanaf de rempomp naar de koppelingspedaal
-tweemassavliegwiel en koppeling
-tussenas
-hydraulisch druklager
-de versnellingsbaksteun
-de pendelsteun
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33936
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ombouwen in België

Bericht door Multivan Generation »

Kijk het topic van annoyingthing maar eens na,
daar staat een schat aan informatie over het herkennen van een fabrieks camper en de kenmerken waarop te letten :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2394
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: ombouwen in België

Bericht door odorf »

Pascal-141 schreef: -Westfalia's hebben dubbele ruiten (behalve vooraan)
Misschien bij de nieuwere vanaf '96 standaard, maar bij de oudere typen was dat dubbel isolatieglas een optie.
Dus niet alle Westy's hebben altijd dubbel glas. Mijne bijvoorbeeld niet. :toppie

Maar dit terzijde :knipoog
chef schreef: Man, man, die gast bekeek mij alsof ik een duikboot wou ombouwen tot space shuttle :ie
Dat idee werd daar efkes met de grond gelijk gemaakt en met de gevleugelde woorden "das niks dan stront en darmen" afgeketst. "Daar begin ekik ni aan".
Ik heb geen idee wat er met de sturing en bedrading naar de automaat gebeurd bvb. afknippen, laten hangen, een knoop inleggen dat er niks meer doorkomt ??
:bifun :bifun :bifun :bifun
Wat heerlijk omschreven, maar er zijn vast wel techneuten in buurt te vinden die u met raad en daad terzijde kunnen staan toch?
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie