Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

technische documentatie

vragen over de T4
Plaats reactie
meerwaard
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2013, 23:32

technische documentatie

Bericht door meerwaard »

Voor ik mijn vraag stel zal ik me eerst even voorstellen.
Ben sinds 2001 in bezit van een rode transporter kwb 1.9 td bj 1998. Welke ik kocht als een dichte 2 zitter en nu,via een omweg met dubbele cabine, al weer 2 jaar trouw dienst doet als zelfbouw camper.

Van het interieur heb ik wel kaas gegeten als interieurbouwer, maar wat betreft de techniek schiet ik nog wel eens te kort. Vandaar deze vraag: Bij een online boekenhandel ben ik tegen een boek aangelopen genaamd " Vraagbaak Volkswagen Transporter benzine en dieselmotoren 1990-2001".

Is er iemand bekend met dit boek, en zo ja. Is het wat?

Alvast bedankt voor eventuele reacties en de vriendelijke groeten.
Meerwaard
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: technische documentatie

Bericht door gijsplas »

Het voordeel van dit boek is dat het in het Nederlands is.
Persoonlijk ben ik verder niet zo'n hele grote fan van de vraagbaak boeken. Ik vind ze te beperkt (veel onderwerpen worden niet besproken) en ook voor de niet al te technische liefhebber vind il het al gauw te hoog gegegrepen hoe e.e.a wordt uitgelegd.
Ik zou eerder gaan voor "jetzt mach ich es mir selbst" of voor "so wirds gemacht" en dan even opletten dat je de goede bemachtigt dus voor de T4 van het jaar waarin die van jou is gemaakt.
Af en toe helaas lastig om het Duits te begrijpen, maar dat went en je kunt het opzoeken in Google of een woordenboek natuurlijk.
De illustraties zijn echt heel goed en dat helpt ook al een stuk.
Succes!
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: technische documentatie

Bericht door odorf »

Mijn ervaring is dat ieder boek z'n voordelen en manco's heeft.
Ik ben begonnen met 'so wirds gemacht' waardevol voor mij omdat het Westfalia interieur er in staat omschreven. Motorisch is het een beetje een rommeltje Benzine en Dieselmotoren staan nogal door elkaar. Daarna "Reparaturanleitung VWT4' van Bucherli verlag gekocht. Slechtere plaatjes, maar wel weer meer technische info en bijv. meer aanhaalmomenten van boutjes en schema's.
De vraagbaak gaat inderdaad meer het diepe in. Maar ook dat is een waardevol boek.

Wat ik wil zeggen, verwacht niet alle info in één boek te vinden. Meestal zul je toch in het ene of ander boek aanvullende informatie vinden.

En om mee te beginnen kan een vraagbaak best goed zijn.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: technische documentatie

Bericht door Jurgen VH »

Ik heb je een pb gestuurd :knipoog
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: technische documentatie

Bericht door gijsplas »

Helemaal eens met Odorf:
Wat ik wil zeggen, verwacht niet alle info in één boek te vinden. Meestal zul je toch in het ene of ander boek aanvullende informatie vinden.
Daarom heb ik 3 Duitstalige, 2 Engelstalige en 2 Nederlandstalige boeken.
Bij elkaar kom je dan een heel eind, behalve dat ik geen motor of versnellingsbak, distributieriem of koppeling zal demonteren/vervangen.
Maar dat komt dus niet door een gebrek aan documentatie :bonk
Mvg
Gijs
(Vanuit een heerlijk warm zuid Frankrijk)
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Plaats reactie