Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

vragen over de T4
Marinda
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jul 2013, 14:32

Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Marinda »

:werkaanT4 Hallo,
enkele jaren geleden een t4 (reimo) kampeerbus uit 1994 gekocht en sindsdien: nieuwe kop met alles wat daarbij hoort, nieuwe brandstofpomp, veel roest dat weggesmeerd was laten verwijderen en opknappen, enkele kleinere reparaties (bv ivm koeling) en nu liep kortgeleden voor het eerst de accu leeg. Nieuwe dynamo en accu erin en nu trekt iets de nieuwe accu nog steeds leeg. Omdat dat voorheen niet zo was is de vraag: hoe kan dit nu wel gebeuren? Met de oude accu dacht ik eerst dat het kwam door iets met de elektra in het busje of mss de huishoudaccu, maar de div. monteurs waren 1sgezind: het waren de dynamo en accu. En waarom loopt de accu nu nog steeds leeg? Mooie weekenden om met het busje weg te gaan, rijdt ie niet!! Heeft iemand nog tips? Als dit eindelijk goed verholpen is wil ik zelf de roest gaan aanpakken dus tips daarover zijn ook zeer welkom. Gekocht bij een eerlijk uitziende jongen in Hierden, maar blijkt een oplichter te zijn.
groetjes van Marinda
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door limburger »

misschien je radio kapot? (dat heb ik ooit eens in mijn eerste auto gehad... terwijl die het wel gewoon deed) of een carkit? stroommeter tussen de + zetten en dan zekeringen gaan trekken, als het stroomverbruik weg is heb je de juiste zekering dan kun je gaan zoeken wat daarop zit.

succes ermee, hoop dat je het snel gevonden hebt!! het is nu mooi weer om te genieten van de bus :campingT4

:driveT4 :T44EVER
Marinda
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jul 2013, 14:32

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Marinda »

Dank je voor je reactie. uhm, waar zitten de zekeringen?
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door limburger »

Marinda schreef:Dank je voor je reactie. uhm, waar zitten de zekeringen?
bestuurderskant links onder zit een vakje in je dashboard wat je los kunt draaien...
misschien heb je nog ergens een appart zekeringblok voor je camper gedeelte? heb je ook nog een 2e accu?

:driveT4 :T44EVER
Marinda
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jul 2013, 14:32

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Marinda »

aha, thx. Ja, ook een 2de accu, die zal ik ook eens loskoppelen.
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door edwinh »

hebben ze de diodebrug gecontroleerd? zodat de start accu niet wordt leeg getrokkken door de huishoud accu?
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
greenwing
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 sep 2010, 18:53
Locatie: Vlakbij Schiphol

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door greenwing »

He een herkenbaar probleem

Waar zit de diodebrug en hoe controleer je die ?
(1998 Westfalia)

Alvast bedankt
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Leo45 »

De autoradio staat waarschijnlijk op de startaccu, de hh-accu en de startaccu zitten gescheiden met een relais en niet met een diodebrug.
Als alleen je startaccu leegloopt maar het campergedeelte (koelbox en lampjes) blijven het doen kan je dat deel alvast uitsluiten.
Dan is het inderdaad een kwestie van zekeringen trekken maar ga eens na wat er in de auto, dashboard zit dat niet origineel is.
Kijk dan eens waar daar de zekering van zit en begin daar. In de regel is het niet de standaard uitrusting van de auto.
De minpool is in de meest gevallen het makkelijkst.

Ik zou om te beginnen gewoon de autoradio eruit halen en alle stekkers lostrekken dan zie je gelijk of er een goed willend amateur bezig is geweest of dat het nog origineel is.

Verder blijft het altijd meten is weten als je het contact afzet en je doet een ampere meter tussen de min van de accu en het chassis kan je zo ziet wat voor stroom er loopt. Dan zekering voor zekering totdat het nul is zodra je een verandering ziet is dat de groep waar je naar moet kijken.
Oh er blijft toch geen binnenverlichting of make-up spiegel lampje branden ofzo?

succes

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Marinda
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jul 2013, 14:32

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Marinda »

Dank voor de reacties weer. Ik ga morgen (als ik em tenminste gestart krijg met startkabels) naar iemand met een meter en dan zullen we eens aan het meten gaan. Ik heb de hoofdschakelaar naar het campergedeelte uitgezet dus m.i. kan ie via dat niet lekken. Achterin zitten meters en daarop kan ik zien hoevol de accu" s zijn en ze zakken beiden, de start en de hh accu. Ze zitten nu op iets onder de 9 en hij moet op 13 1/2 staan om te kunnen starten. Ik zie echt niets aan staan geen lampje, geen radio. Maar mss is deze nieuwe accu wel anders aangesloten dan de oude. Of er is mss toch iets met de vrij nieuwe hh accu? Wat ik heel gek vind is dat vorig weekend de accu, na gestart te hebben met startkabels en na 140 km gereden te hebben op zo' n 13 1/2 stond en toen het busje 2 dagen op elektriciteit had gestaan de meter voor beide accu' s meer dan 14 aan gaf. Toen ik em gisteren op de elektriciteit deed werd ie niet voller, wel leger. Dalijk denk vast de hh accu loskoppelen en kijken of ie dan nog verder zakt. Gaat deze nieuwe accu nu ook kapot als ie echt leeg komt te staan?
:bonk
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Leo45 »

Een accu kan heel slecht tegen helemaal leeg trekken dat verkort de levensduur aanzienlijk trek voor de zekerheid dan alle kabels los.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Egbert&Manon »

Als tijdens het rijden de acculamp brandt in het dashboard, dan is je dynamo waarschijnlijk niet goed.

Was/is dat bij jou ook zo?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door vw_camper »

Het gaat om een Reimo, zelf omgebouwde bus. Als de autoaccu en de huishoudaccu steeds gelijke spanningen hebben, duidt dit er op dat er of geen scheidingsrelais in je bus zit, of dat het relais kapot is, of niet goed wordt aangestuurd. Het is mij niet duidelijk wat jouw hoofdschakelaar precies doet.
Wat zit er op jouw huishoudaccu aangesloten? Verlichting, koelkast, laders?
Eerst uitzoeken waarom het scheidingsrelais niet goed werkt.
Groeten, Bert
Marinda
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jul 2013, 14:32

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Marinda »

Het lijkt er op dat de beide accu' s steeds dezelfde spanning hebben sinds de nieuwe accu en dynamo er in zitten. Ik heb er dus geen verstand van maar mss is sindsdien de relais kapot of is is eea nu zonder dit relais aangesloten. Het leeglopen gaat met hoofdschakelaar uit gewoon door dus daar zit het probleem niet. Deze hoofdschakelaar zit zo te zien na de hh accu dus eerst die maar eens loskoppelen. Blijft het nog steeds raar dat hij zo snel leegloopt terwijl dat eerst niet zo was. Morgen kan ik gelukkig samen met iemand met verstand :bonk er naar gaan kijken. Op de hh accu zit idd de koelkast en verlichting maar dat is nu dus afgesloten. Het is allemaal begonnen op vakantie. Toen hebben we aan de laadknoppen gezeten in het busje en deze op laden accu 1 gezet terwijl die waarschijnlijk altijd op laden accu 2 stond. Een paar dagen later werd de startaccu steeds leger. Toen hebben we hem weer op laden accu 1 gezet maar dat heeft niet meer mogen helpen. Ik heb dit tegen de diverse monteurs verteld maar in Frankrijk en hier in Nederland zeiden ze dat het de accu en dynamo waren. De accu is mss juist daardoor kapot gegaan. Maar ik ben natuurlijk een leek en dit is mijn logica, ik weet niet wat er van klopt. Hopelijk komen we er morgen achter. Ik ben heel blij met al het meedenken hier en zal het morgen allemaal uitproberen, thx.
Marinda
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jul 2013, 14:32

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Marinda »

Vandaag heb ik em gestart met startkabels en naar een kennis gereden met meters. Er lekte stroom via de kabel naar de hh accu en die hebben we nu er af gehaald. Het lijkt erop dat dat het was. Morgen maar eens verder kijken. Later de hh accu doormeten om te kijken of die verder goed is en dan ga ik die of niet meer gebruiken of los, alleen met elektriciteit opgeladen en niet meer via de startaccu.
Marinda
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jul 2013, 14:32

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Marinda »

owk, bedankt Jan, zal ik eens op zoek gaan. Ook nog ff een nieuwe spiegel(glas) kopen want die viel er pardoes uit. Net ff gekeken of ie nog startte en jawel: hij doet het. Vielen er 2 schroeven uit de deur en valt deze nu dicht ipv dat ie open blijft staan. Wat een bus, dat geloof je toch niet? :huilen
Plaats reactie