Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Dorpel vervangen
Dorpel vervangen
Een tijdje geleden schoof mijn plankje bij het opkrikken van de bus scheef waardoor het tegen de dorpelhoek bij het voorwiel drukte.
Maar de dorpel deukte ook meteen flink in. Schrik! dit kan toch niet zomaar? Nee hoor niet zomaar, de dorpel lijkt aardig krokant aan het worden. Verder inspecteren … er zit een stopje in de wielkast, volgesmeerd met anti steenslag. Lijkt niets aan de hand, tot ik de schroevendraaier erop zet. Het stopje kraakt en er blijft meteen een stuk plaatwerk aan hangen. Verrot plaatwerk wel te verstaan.
Hmmm dit red ik niet met wat verf of kit, hier moet grover geschut voor in stelling worden gebracht.
Maar de dorpel deukte ook meteen flink in. Schrik! dit kan toch niet zomaar? Nee hoor niet zomaar, de dorpel lijkt aardig krokant aan het worden. Verder inspecteren … er zit een stopje in de wielkast, volgesmeerd met anti steenslag. Lijkt niets aan de hand, tot ik de schroevendraaier erop zet. Het stopje kraakt en er blijft meteen een stuk plaatwerk aan hangen. Verrot plaatwerk wel te verstaan.
Hmmm dit red ik niet met wat verf of kit, hier moet grover geschut voor in stelling worden gebracht.
Laatst gewijzigd door odorf op 11 okt 2013, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Dorpel vervangen
Na wat teleurstellende ervaringen met garages en plaatwerk besloten het zelf aan te pakken.
Kan ik dan lassen enzo … eu nee.
Workshop lassen, wat oefenplaatwerk van erik988, en een betere dorpel via Pascal waren de ingrediënten voor geheel nieuwe ervaringen.
Op een deel van het oefenplaatwerk, een voorraamstijl, maar eens begonnen met het uitboren van puntlassen.
Dat lijkt heel erg makkelijk; Centerpons meppen, boortje erop, langzaam draaien met boorolie, en los is de puntlas. Niet helemaal dus. Als je maar iets te ondiep boort staat er nog een dun laagje materiaal waardoor de puntlas met geen mogelijkheid loslaat.
Als je iets te lang boort zit je door twee lagen metaal heen en heb je in beide een gat, dit wil je niet want een gat opvullen is veel moeilijker lassen
dan een zogenaamde proplas maken, hierover later meer.
Tevens is de puntlasboor zo gemaakt dat hij heel vlak is en dus maar één deel plaatwerk doorboort. Maar daardoor heeft de boor de uitstekende eigenschap om, ondanks de centreerpunt, lekker rond te dwarrelen en niet te boren waar jij dat precies wilt.
Lang verhaal kort. Met wat ervaring lukt het uiteindelijk redelijk om de puntlassen uit te boren.
Het stuk van Pascal was gestraald en in de primer gezet. Het was ruim uit de donorbus geslepen zodat ik wat speelruimte had. Hier hetzelfde beeld van het inspectiegat met het stopje, wat bij mijn bus helemaal was weggerot.
Kan ik dan lassen enzo … eu nee.
Workshop lassen, wat oefenplaatwerk van erik988, en een betere dorpel via Pascal waren de ingrediënten voor geheel nieuwe ervaringen.
Op een deel van het oefenplaatwerk, een voorraamstijl, maar eens begonnen met het uitboren van puntlassen.
Dat lijkt heel erg makkelijk; Centerpons meppen, boortje erop, langzaam draaien met boorolie, en los is de puntlas. Niet helemaal dus. Als je maar iets te ondiep boort staat er nog een dun laagje materiaal waardoor de puntlas met geen mogelijkheid loslaat.
Als je iets te lang boort zit je door twee lagen metaal heen en heb je in beide een gat, dit wil je niet want een gat opvullen is veel moeilijker lassen
dan een zogenaamde proplas maken, hierover later meer.
Tevens is de puntlasboor zo gemaakt dat hij heel vlak is en dus maar één deel plaatwerk doorboort. Maar daardoor heeft de boor de uitstekende eigenschap om, ondanks de centreerpunt, lekker rond te dwarrelen en niet te boren waar jij dat precies wilt.
Lang verhaal kort. Met wat ervaring lukt het uiteindelijk redelijk om de puntlassen uit te boren.
Het stuk van Pascal was gestraald en in de primer gezet. Het was ruim uit de donorbus geslepen zodat ik wat speelruimte had. Hier hetzelfde beeld van het inspectiegat met het stopje, wat bij mijn bus helemaal was weggerot.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Dorpel vervangen
Eerst maar eens puzzelen waar de puntlassen zitten en welke delen moeten blijven en welke delen eraf kunnen.
Ik heb, nadat ik delen bodembescherming had weggestoken, eerst de puntlasplekken gemarkeerd.
Dit is een flauw deukje in het plaatwerk en deze heb ik zwart gemaakt met een watervaste stift. Dan valt ook pas op wat een onmogelijke constructie ze bij VW ervan hebben gemaakt.
Allemaal losse stukjes en hoekjes en kieren waar wel vocht in kan, maar niet meer eruit.
Binnen in de bus waar het in principe droog is maakt dat allemaal niet uit,
maar buiten de bus, net na de voorwielen, zo'n geknutsel is in mijn ogen dom bedacht.
Ik heb, nadat ik delen bodembescherming had weggestoken, eerst de puntlasplekken gemarkeerd.
Dit is een flauw deukje in het plaatwerk en deze heb ik zwart gemaakt met een watervaste stift. Dan valt ook pas op wat een onmogelijke constructie ze bij VW ervan hebben gemaakt.
Allemaal losse stukjes en hoekjes en kieren waar wel vocht in kan, maar niet meer eruit.
Binnen in de bus waar het in principe droog is maakt dat allemaal niet uit,
maar buiten de bus, net na de voorwielen, zo'n geknutsel is in mijn ogen dom bedacht.
Laatst gewijzigd door odorf op 11 okt 2013, 00:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Dorpel vervangen
Hier nog even in detail het uitboren van de puntlassen;
De boor, zeer vlak met een klein centreerpuntje, bedoeld om één laag metaal weg te halen. Daarna met een beitel beheerst wrikken tussen de platen, als alles goed is springen de puntlassen dan met een tik los. Het bovenste laagje plaatwerk gaat weg dus mag vervormen, het onderste deel, de eigenlijke dorpel, moet heel blijven.
De boor, zeer vlak met een klein centreerpuntje, bedoeld om één laag metaal weg te halen. Daarna met een beitel beheerst wrikken tussen de platen, als alles goed is springen de puntlassen dan met een tik los. Het bovenste laagje plaatwerk gaat weg dus mag vervormen, het onderste deel, de eigenlijke dorpel, moet heel blijven.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Dorpel vervangen
Het donordeel leek allemaal heel solide, één klein roestgaatje in de hoek van de instapbak. Maar hierachter, in de kriksteun dus, heeft het roestspookje aardig huis gehouden. Daar moeten we dus nog iets op verzinnen.
Maar als ik dadelijk in mijn eigen bus ga slijpen zal ik vast nog meer van zulk soort verrassingen tegenkomen.
Ik ben er inmiddels ook achter; roest is als een ijsberg; je ziet maar een klein deel de rest zit onder het oppervlak.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Dorpel vervangen
Met wat beheerst geweld pellen we de delen die we niet willen gebruiken eraf.
Binnenkort genoeg moed verzamelen
om de slijptol daadwerkelijk in mijn bus te zetten.
Bij de sloper van Erik was het makkelijk.
Nog veel meer geheel nieuwe ervaringen.
Dan is er geen weg meer terug.
Bijna klaar met de de 'Spielerei'.Binnenkort genoeg moed verzamelen
om de slijptol daadwerkelijk in mijn bus te zetten.
Bij de sloper van Erik was het makkelijk.
Nog veel meer geheel nieuwe ervaringen.
Dan is er geen weg meer terug.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Dorpel vervangen
Mooi man !
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Dorpel vervangen
Wow, complimenten voor deze missie. Gewoon een lascursus volgen, geweldig
Ik blijf dit volgen, mooi leesvoer
Ik blijf dit volgen, mooi leesvoer
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: Dorpel vervangen
R-E-S-P-E-C-T !! Dit zou ik zelf niet aandurven, maar heel knap dat je het zelf wil gaan doen
Ik blijf dit ook volgen, al een geluk heb ik nu een goed adres om dit te laten doen
Ik blijf dit ook volgen, al een geluk heb ik nu een goed adres om dit te laten doen
Re: Dorpel vervangen
Goed bezig, niet zeggen van, dat kan ik niet.
Gewoon aan beginnen, wat een ander kan, kan ik ook
Het is toch wel een hele klus.
Gewoon aan beginnen, wat een ander kan, kan ik ook
Het is toch wel een hele klus.
It's not what you buy
It's what you create.
It's what you create.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Dorpel vervangen
@ Odorf,
had je normaal deze uitstulping ook onder je rechter instaptrede?
had je normaal deze uitstulping ook onder je rechter instaptrede?
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 12 okt 2013, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Dorpel vervangen
@Allen,
Bedankt voor de bemoedigende reacties.
@Jan,
En dan tellen we de uren die ik achter de computer heb zitten zitten zoeken naar relevante informatie/tips en tricks nog niet eens mee.
Ik begin nu ook beter te begrijpen waarom ècht restauratiewerk veeel kost.
@Peter,
Yes die zit daar ook, toevallig overigens, dat is volgens mij om de roetkat wat extra lucht te geven.
Mijn plastic instapbak is geloof ik ook hoger aan de bijrijderszijde.
Maar dat hele stuk instaptrede in het donordeel vervalt.
Mijn originele instaptrede (met uitstulping) blijft gewoon zitten.
Ik las daar de dorpel tegenaan op de plek waar hij origineel ook aan de instaptrede is vastgezet.
Ik ga morgen trouwens beginnen met het maken van een goede mal zodat het donordeel op precies dezelfde plek komt als wat ik weg ga slijpen.
Want als alles weg is heb ik geen referentiepunten meer.
Groeten,
Odorf
Bedankt voor de bemoedigende reacties.
@Jan,
En dan tellen we de uren die ik achter de computer heb zitten zitten zoeken naar relevante informatie/tips en tricks nog niet eens mee.
Ik begin nu ook beter te begrijpen waarom ècht restauratiewerk veeel kost.
@Peter,
Yes die zit daar ook, toevallig overigens, dat is volgens mij om de roetkat wat extra lucht te geven.
Mijn plastic instapbak is geloof ik ook hoger aan de bijrijderszijde.
Maar dat hele stuk instaptrede in het donordeel vervalt.
Mijn originele instaptrede (met uitstulping) blijft gewoon zitten.
Ik las daar de dorpel tegenaan op de plek waar hij origineel ook aan de instaptrede is vastgezet.
Ik ga morgen trouwens beginnen met het maken van een goede mal zodat het donordeel op precies dezelfde plek komt als wat ik weg ga slijpen.
Want als alles weg is heb ik geen referentiepunten meer.
Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Dorpel vervangen
Ja inderdaad mooi een lascursus doen om je T4 te onderhouden
Succes met de klus, je voorbereiding is in ieder geval secuur dus dat helpt mee voor een mooi eindresultaat.
Succes met de klus, je voorbereiding is in ieder geval secuur dus dat helpt mee voor een mooi eindresultaat.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 05 okt 2013, 20:47
- Locatie: Limboland
Re: Dorpel vervangen
Mooie uitdaging odorf.
De mijne heeft rechtsvoor ook een knapperig plekje onder bij de kokerbalk/spatbordrand.
Precies dezelfde plek dus eigenlijk.
Ik ben niet onhandig maar hier durf ik zelf toch niet aan te beginnen.
Respect dat jij dit wel zelf doet.
Dat is een lastig klusje lijkt me.
Veel succes ermee!
Hoe ga je het spuitwerk erna aanpakken?
Doe je dat ook zelf?
De mijne heeft rechtsvoor ook een knapperig plekje onder bij de kokerbalk/spatbordrand.
Precies dezelfde plek dus eigenlijk.
Ik ben niet onhandig maar hier durf ik zelf toch niet aan te beginnen.
Respect dat jij dit wel zelf doet.
Dat is een lastig klusje lijkt me.
Veel succes ermee!
Hoe ga je het spuitwerk erna aanpakken?
Doe je dat ook zelf?
VW T4 California 2000 151pk