Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Differentieel kapot?

vragen over de T4
Plaats reactie
resa
Berichten: 109
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:07

Differentieel kapot?

Bericht door resa »

Tijdens onze prachtige reis door Noorwegen begon de bus een kloppend/bokkend geluid te maken. Dit ontstond na een tijdje rijden en hoorde je met name bij bochten naar rechts. We hebben daar een vw garage bezocht die m op de brug heeft gezet en mee proef heeft gereden. Hij dacht dat de wiellager kapot was. We konden doorrijden en als t erger werd moesten we weer een garage opzoeken. Dat gebeurde dus. In de loop van de week verergerde het geluid. Meteen bij wegrijden, rechtdoor, linkse en rechte bochten lawaai. De radio kwam er niet meer bovenuit. Als we uit het raam hingen hoorden we niets. Het kwam echt van binnenuit. Ter hoogte van voor in t midden. Ondanks het vele gebonk trok, remde en schakelde de bus goed.
Weer op de brug dus in een vw garage. Ik dacht zelf iets met de aandrijfasl aangezien het kloppen versnelde bij harder rijden. Ook met de motor uit een berg afrollen hoor je het kloppend geluid. De garage heeft uiteindelijk een homokineet vervangen (voor de hoofdprijs in Noorwegen!!!). We rijden weg daar en nog steeds hetzelfde..grrr.
Weer de brug op en toen in de versnelling gezet. Een andere monteur dacht dat de versnellingsbak kapot was.
Vorige jaar heb ik een andere versnellingsbak erin gezet. Ik denk zelf t differentieel. De ANWB heeft uiteindelijk de bus terug gebracht. Dus nu de reparatie. Zelf doen, gargage,jullie nog tips of ideeen wat het zou kunnen zijn?

Groetjes Rene :driveT4
:driveT5 :yes
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2394
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Differentieel kapot?

Bericht door odorf »

Hoi Rene,

Wat is dat toch met Scandinavische landen en pech met een T4 :muur
Dat je in Noorwegen de hoofdprijs hebt betaald voor een homokineet wil ik geloven. :ie
Volgens mij zijn zulk soort dingen in Noorwegen nog een slag duurder dan in Zweden.

En de bus teruggebracht door de ANWB betekende dat jullie ook geen huisje meer hadden. :groteogen
Balen hoor! Veel sterkte met de verdere afwikkeling.

Op technisch gebied op dit vlak kan ik helaas niet veel bijdragen.
Ik heb wel begrepen dat met de T4 versnellingsbakproblemen bijna niet voorkomen* dus dat jullie iets uitzonderlijks hebben gehad.
Maar daar heb je niet zoveel aan.
*Op automaatbakken na uiteraard

Jammer hoor! Ik hoop wel dat jullie binnenkort weer probleemloos kunnen :ikrij

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 19 aug 2014, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2394
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Differentieel kapot?

Bericht door odorf »

@Rene,

Ben je al verder met wat de oorzaak zou kunnen zijn? :ie
Kan het geen kapot wiellager, of lager bij de aadrijfas-bakzijde zijn?

Odorf
resa
Berichten: 109
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:07

Re: Differentieel kapot?

Bericht door resa »

2 Avonden klussen achter de rug. Het bleek de wiellager in het linker voorwiel te zijn.. Uiteindelijk achter gekomen door steeds een wiel te testen met lopende motor. Bus opkrikken en bij t andere wiel een blok ervoor zodat deze niet gaat draaien.
Zo zie je maar, in dit geval geen fluiten e.d. zoals meerdere typische "lagerproblemen".Het leek alsof hij niet versleten was, maar wellicht er iets tussen zat waardoor het zoveel herrie ging maken en kapot ging.
Hij rijdt weer als een zonnetje :gekte . En handig he, die zelfbouwtent. Past altijd!!
image.jpg
:driveT5 :yes
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 768
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Differentieel kapot?

Bericht door limburger »

mooi dat die het weer doet!!!

:driveT4 :T44EVER
Plaats reactie