Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Proef gereden, raar geluid?

vragen over de T4
Plaats reactie
thomasb
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54

Proef gereden, raar geluid?

Bericht door thomasb »

Ik heb vandaag in de 1998 2.5 tdi 88pk T4 proefgereden en wil had op zich een prima gevoel bij de bus. Nu zijn er 2 dingen die mij iets zorgen baren. De bus heeft onderhoudsboekjes erbij, ingevuld tot de huidige stand. Echter heb ik via internet een NAP check gedaan en deze zegt onlogisch. De km stand is 317.000 en hij is bij de dealer in onderhoud geweest tot 287.000 ongeveer dus besloten deze maar even te bellen om te nader te vragen.
Het 2e punt is iets lastiger. Bus gestart met en lauwe/koele motor, startte en liep meteen prima. Ik heb de mogelijkheid niet gehad om een snelweg rit te maken, maar tot aan 70-80 trok de bus prima op. Schakelen ging wat zwaar en de achteruit vinden was lastig. Ging allemaal wel, maar is dit een indicatie dat er wellicht een koppeling ofzo aan zit te komen?
Verder had ik bij stevig optrekken het gevoel dat ik van linksvoor een soort van brom/trilling hoorde wat stopte als je minder gas gaf. Niet direct storend, maar hierbij dacht ik ook wellicht aan speling op het een of ander. Hebben jullie hier tips over? Ik wil de bus als youngtimer gaan rijden, 10.000 km per jaar ongeveer.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Proef gereden, raar geluid?

Bericht door Harry 341 »

Schakelprobleem is vrijwel zeker een bolletje wat versleten is,vooral omdat je de achteruit moeilijk vinden kunt..kosten enkele euro's..
De brom kan een aandrijfas of wiellager zijn..
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Proef gereden, raar geluid?

Bericht door Martens-Tvier »

Ik weet niet of je vaker in een "grote bus" rijdt; maar als je hiervoor alleen maar in soepel schakelde en fluisterstille Franse of Japanse auto's hebt gereden; is het (weg-) rijden in een T4-diesel wel even iets anders weten wij uit ervaring :ikrij
Het rijdt en schakelt nu eenmaal wat "lomper en groffer" dan bij een nieuwe, moderne auto.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Proef gereden, raar geluid?

Bericht door heartbeat »

ALS DE BUS DEALER ONDER HOUDEN IS ZOU IK DAT NA KUNNEN KIJKEN VOOR JE HEB IK JE CH NR NODIG
DOE DIT DAN WEL VIA EEN PB TJE

IK ZOU OOK EEN KEER DE VERSNELLINGSBAK OLIE VERVERSEN SCHEELD OOK ECHT ENORM EN JA HET SCHAKEL BOLLTJE NATUURLIJK EN ALLES EEN BEETJE SMEREN
Rob & Lize
thomasb
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54

Re: Proef gereden, raar geluid?

Bericht door thomasb »

Hi iedereen, bedankt voor de reacties! Ik heb inderdaad de dealer gebeld en deze kon mij de hele onderhoudshistorie zo voorlezen en mailen.... kortom, ik weet nu alles van de bus tot en met 280.000 km. Daarna heeft de nieuwe eigenaar nog oliebeurtjes gedaan en de distributie vervangen, kortom, de bus is helemaal bij en ik heb hem dan ook gekocht. Hij trekt echt prima en loopt super mooi, heel blij mee. De brom valt mee eigenlijk, de rechter aandrijfas is vervangen bij 265000 ongeveer samen met de koppeling en het mv2, de linker kan ik niet direct vinden, maar ik hoor en voel geen rare dingen en denk dus dat het inderdaad gewoon het type bus is en ik daar even aan moest wennen. De achteruit is inderdaad moeilijk te vinden en ik zal het kogeltje dus eens nader onder de loep nemen. Verder heb ik 2 puntjes die ik aan wil pakken. LInksachter piept de veer of schokbreker? En het linkerslot is erg los, de pin binnen. Dit maakt dat hij regelmatig zelf dichtgaat wat natuurlijk een keer gaat leiden tot een sleutel in de bus en ik buiten.... Dit wil ik graag aanpakken en ik denk dat het iets van een veertje is ofzo? Bedankt voor alle adviezen! Echt nu al naar huis gereden met een grote smile op mijn gezicht!
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Proef gereden, raar geluid?

Bericht door Harry 341 »

Thomas...gefeliciteerd met je aankoop!!
Wens je veel km. met je bus...en snel foto's plaatsen hoor!
vr.groet...Harry

P.S. het slot is zeker een veertje wat stuk is...en de piep kan wijzen op een tussenschijf die of doormidden is of versleten...zit boven en/of onder de veer...
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Proef gereden, raar geluid?

Bericht door Multivan Generation »

Gefeliciteerd met de aankoop :toppie

voor het schakelen te verbeteren, kun je denken aan dit: linkje

Maar ik zou ook zeker de versnellingsbak olie controleren/peilen/verversen.

Veel plezier van je nieuwe aanwinst..
Groeten Peter
Plaats reactie