Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke druk in het koelsysteem?

vragen over de T5
Plaats reactie
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Welke druk in het koelsysteem?

Bericht door Fransoos »

Mijn T5 mv 2.5 TDI 130 PK uit 2003, 197000 km verbruikt wat koelvloeistof: 100cc op 500 km
Nu wil ik uitzoeken waar hij lekt en wil het systeem onder druk zetten. Hoeveel bar is verantwoord om erop te zetten en is er een handige plaats om de druk erop te zetten bv het overloopslangetje? De dop heeft buiten schroefdraad dus dat is lastig. Tips?
Bvd, groeten, Frans
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Welke druk in het koelsysteem?

Bericht door heemskerk »

Een beetje garage heeft een setje met een pompje om het systeem onder druk te zetten. Er zit een dop bij die zo op het expansietankje past. Wanneer ie naar binnen lekt (de clilinder of kop in) zie je de lekkage niet aan de buitenkant.

Hopelijk geen 'kopzorgen' voor je...
Bijlagen
pers koelsysteem.jpg
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Welke druk in het koelsysteem?

Bericht door sep »

Je kunt ook nog een uv contrast vloeistof aan het koelwater toevoegen...op die manier kun je beter zien waar het systeem lek is .
Grote kans dat hij lekt bij de waterpomp...mocht dat zo zijn ,dan zou een deel van de gelekte koelvloeistof via een afwaterings slangetje worden afgevoerd ( slangetje zit ergens aan de onderzijde van het motorblok )...mocht je deeltjes van de contrast vloeistof zien aan je oliepijlstok ,dan is het waarschijnlijk een lekke waterpomp ...

Mvg Sep
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Welke druk in het koelsysteem?

Bericht door Fransoos »

Ik wilde het blok eerst eens een tijd onder druk zetten maar weet nog steeds niet hoeveel druk veranrwoord is: 0,5 , 1 , 1,5 bar?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Welke druk in het koelsysteem?

Bericht door heemskerk »

Zet een koelsysteem nooit onder een hogere druk dan de overdrukdop aangeeft, bij veel van de systemen is dat 1,3 bar.
Er zijn verschillende manieren om vast te stellen of het koelsysteem dicht is, afpersen is slechts één mogelijkheid.
De druk in het koelsysteem wordt bij moderne motoren steeds hoger omdat de bedrijfstemperatuur toeneemt.
Deze kan bij elektronisch geregelde thermostaten tot 110°C oplopen.De hogere werkdruk vanwel 3 tot 4 bar vraagt om speciaal testgereedschap, want het is ondoenlijk om met een handpompje zo’n druk te bereiken.
Door het meten van de eindcompressiedruk of het lekverlies lukt het vaak om een lekke koppakking te lokaliseren, vooral als de pakking tussen twee cilinders doorgeslagen is.Verder zijn er CO/CO2 testers die met een reagerende vloeistof werken of
lekkagegas elektronisch detecteren.
Het spreekt bijna vanzelf dat de motor op werktemperatuur moet zijn (en blijven) als er gezocht wordt naar koelvloeistofverlies.

http://www.amt.nl/PageFiles/15963/001_2 ... ronica.pdf
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Welke druk in het koelsysteem?

Bericht door Fransoos »

Bedankt, mooi duidelijk artikel.Ga eerst eens na een flinke rit eronder kijken of ik koelvloeistof kan ontdekken.
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Welke druk in het koelsysteem?

Bericht door WouterW »

Bij twijfel, of zonder referenties van de eventueel eerder vervangen waterpomp, zou ik overgaan tot het vervangen ervan. Kans 9/10 dat dat de oorzaak is. En daarbij ook nog de minst dure.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Welke druk in het koelsysteem?

Bericht door Fransoos »

De auto is in 2008 ingevoerd en had toen ongeveer 100000 km gelopen, daarover heb ik geen onderhoudshistorie. Over de volgende 97000 km wel: nooit een waterpomp gewisseld dus ik ga deze laten vernieuwen, gezien de reputatie lijkt me dat het beste. Enig idee wat dat ongeveer gaat kosten?
Bvd, groeten,
Frans
Plaats reactie