Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw naar camper (belgie)

vragen over de T5
Plaats reactie
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Ombouw naar camper (belgie)

Bericht door _alain_ »

Weet er iemand wat de stappen en/of vereisten wijn om een bestelwagen om te bouwen naar camper, wel belgische regelgeving....
Deze zomer zijn met zijn tweetjes een weekje op verlof geweest met een tijdelijke minimalistische setup in de gesloten bestelwagen,
Maar door veranderde prioriteiten zou ik toch wat meer comfort willen en minder in&uitbouwwerk met de setup.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ombouw naar camper (belgie)

Bericht door Pascal-141 »

De correcte en actuele info en vereisten voor zo'n ombouw kun je verkrijgen van de stationschef van je keuring .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
dieselpower
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 aug 2013, 19:33
Locatie: neerharen België

Re: Ombouw naar camper (belgie)

Bericht door dieselpower »

Hoi, het ligt eraan of je de bus echt tot camper wil ombouwen...dat is een hele klus en het zal niet meevallen om aan de regels voldoen. Behoud je het lichte vracht kenteken dan is er wel iets mogelijk, maar tijdens de jaarlijkse keuring moet je de bus "kaal" maken. Zelf doe ik dat elk jaar, het is even werk maar wel de moeite waard vind ik. Wil je meer info , hoor ik het wel ,succes! Robert
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: Ombouw naar camper (belgie)

Bericht door _alain_ »

Het gaat waarschijnlijk toch een ombouw met losse elementen worden zodat ik ze kan ombouwen naar wens,
Alleen vermoed ik dat er dan ook geen hefdak in geplaatst kan/mag worden (zou toch niet voor de eerste jaren zijn sowieso).

Bedankt voor de reacties
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Ombouw naar camper (belgie)

Bericht door Rollin-Vilda »

<De correcte en actuele info en vereisten voor zo'n ombouw kun je verkrijgen van de stationschef van je keuring .

Klopt. Ik zou eerst advies inwinnen. Ik heb zelf een camper gebouwd en ga binnenkort een nieuwe maken vanuit een T6. Kort gezegd moet je hem inrichten volgens bepaalde regels (zitbank ombouwbaar naar bed, tafel, keukeninrichting), maar het belangrijkste is dat het ook werkelijk een camper is. Het volstaat dus niet een zitslaapbank van ikea, een tafeltje en een gasvuurtje in een verder lege ruimte te plaatsen om aan de eisen te voldoen. Maar bij mijn deden ze niet moeilijk, en ik heb zelfs geen tafel.

Dan ga je, best op afspraak, naar de keuring, waar ze allerlei metingen doen, tot en met de diameter van de vering, waarna je een "uniek type" hebt. Je krijgt een attest dat je wagen goedgekeurd is tot camper. Geef dit zeker aan de verzekering, de premie daalt immers substantieel (omdat men ervan uitgaat dat je enkel op vakantie dat ding van stal haalt). Bij mij was de premie nog maar de helft.

Maar eerst eens binnenspringen bij de keuring, dat het veiligste.

Rollin
Plaats reactie