Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Balansgewicht aandrijfas - OPGELOST -
Balansgewicht aandrijfas - OPGELOST -
Sinds kort hoor ik een licht trilgeluid bij het rechter voorwiel (2,5 TDI/ACV). Vooral bij optrekken in een linker bocht. Het begon op reis in Zweden en bij een plaatselijke VW dealer heeft een monteur meegeluisterd. Hij herkende het geluid direct en zei dat het balansgewicht van de aandrijfas los was geraakt. Dit schijnt normaal vast gelast te zitten. Volgens de monteur geen probleem om terug te rijden naar Nederland en dit ging inderdaad prima. Ik heb tijdens de rit niets gemerkt in het rijden en sturen en bij constant rijden is het geluid niet te horen.
Wat vinden jullie van de diagnose van deze monteur? Hoe ziet zo'n balansgewicht eruit en is dit eenvoudig te herstellen? Wie heeft hier ervaring mee?
Wat vinden jullie van de diagnose van deze monteur? Hoe ziet zo'n balansgewicht eruit en is dit eenvoudig te herstellen? Wie heeft hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Hanz op 28 nov 2015, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Balansgewicht aandrijfas
als ik door een bocht rij, loopt m'n ventilator aan en hoor ik ook een trilgeluid. Als ik de ventilator uit zet is het geluid ook weg.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: Balansgewicht aandrijfas
Dat lijkt mij toch een heel ander probleem. Als ik buiten de auto luister komt het geluid duidelijk bij het wiel vandaan en je hoort het vooral als er wat meer kracht op de aandrijfas komt, dus bij optrekken en bij doorschakelen naar de tweede versnelling. Ik kan het ook niet uitzetten. De conclusie van die Zweedse monteur dat het een los balansgewicht van de aandrijfas is klopt heel goed met het soort geluid dat ik hoor en de plek waar het vandaan komt. Vandaar mijn vraag: wie heeft hier ervaring mee en is het eenvoudig te herstellen. Voordat ik naar mijn garage ga hoor ik graag de ervaringen van mede-weetjewellers. Op dit forum zit tenslotte een schat aan kennis en ervaring, meer dan bij de gemiddelde garage.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Balansgewicht aandrijfas
Ik betwijfel of het balansgewichtje van een aandrijfas de oorzaak zou zijn van wat je hoort .
Een aandrijfas draait eigenlijk niet zo heel snel , en heeft ook een kleine diameter . Zeker bij het optrekken draait het zo traag , dat je daarvan geen trilling of geluid kunt verwachten .
Hoe zijn de homokineten ? Hebben die geen speling ? Veel km gelopen ?
Welke wielen zitten op je T4 ? Zijn die er recent nog vanaf geweest ?
Een aandrijfas draait eigenlijk niet zo heel snel , en heeft ook een kleine diameter . Zeker bij het optrekken draait het zo traag , dat je daarvan geen trilling of geluid kunt verwachten .
Hoe zijn de homokineten ? Hebben die geen speling ? Veel km gelopen ?
Welke wielen zitten op je T4 ? Zijn die er recent nog vanaf geweest ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Balansgewicht aandrijfas
Er zitten 16 inch lichtmetalen BBS velgen op, zie plaatje:
Naar de homokineten is nog niet gekeken maar optrekken en rijden gaat nog heel soepeltjes. De km stand is nu 270.000.
Deze zijn inderdaad recent gewisseld vanwege montage winterbanden. Wat kan er door deze wisseling los zijn geraakt dat het trilgeluid veroorzaakt? Voor alle zekerheid, ik hoor alleen een trillend geluid, ik voel geen trilling.Naar de homokineten is nog niet gekeken maar optrekken en rijden gaat nog heel soepeltjes. De km stand is nu 270.000.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Balansgewicht aandrijfas
Tja, het is altijd zoeken wat de oorzaak kan zijn hé ...Hanz schreef:Er zitten 16 inch lichtmetalen BBS velgen op, zie plaatje:Deze zijn inderdaad recent gewisseld vanwege montage winterbanden. Wat kan er door deze wisseling los zijn geraakt dat het trilgeluid veroorzaakt? Voor alle zekerheid, ik hoor alleen een trillend geluid, ik voel geen trilling.
Naar de homokineten is nog niet gekeken maar optrekken en rijden gaat nog heel soepeltjes. De km stand is nu 270.000.
Heb je gechecked of alle wielbouten goed vast zitten ?
Een vriend van me had 3 weken geleden zijn winterwielen gemonteerd , de dag nadien kwam tijdens het rijden zijn voorwiel voorbij en zat zijn remschijf in het asfalt ... Hij dacht nochtans dat zijn wielbouten goed vast zaten , niet dus ...
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
Gaat het geluid evenredig mee met de snelheid ? Dus sneller rijden = sneller tikken ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Balansgewicht aandrijfas
Bedankt voor het meedenken Pascal. Ik ga het allemaal eens even checken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Berichten: 33914
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Balansgewicht aandrijfas
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.Hanz schreef: Hoe ziet zo'n balansgewicht eruit ?
Ik heb 3 complete aandrijfassen liggen, maar niet iets gezien, wat lijkt op een balans gewicht...
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
Re: Balansgewicht aandrijfas
Ik heb 2 nieuwe liggen...géén gewichtjes....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Balansgewicht aandrijfas - OPGELOST -
Vandaag even met een flinke zaklantaarn onder de bus gedoken om te zien of ik iets van een balansgewicht kon vinden. Niet dus, en ook geen sporen dat er ooit zo iets op de aandrijfas heeft gezeten.
Ik vond wel iets anders: aan de binnenzijde van de remschijf (dus niet de wielkant maar de kant van de aandrijfas) zit een soort beschermplaat die de remschijf afdekt. Deze schijf vertoont nogal wat roest en een hoekje (ongeveer 4 x 5 cm) ervan was zo verroest dat het bewoog, ik kon het met de hand zo afbreken. Ik denk dat dit stukje loshangend metaal bij het optrekken is gaan trillen en misschien zelfs de remschijf heeft geraakt. De beschermplaat zit dicht tegen de remschijf aan. Nadat het verwijderd was heb ik het trillend geluid niet meer gehoord.
Als ik het goed begrepen heb beschermt deze plaat de remschijf tegen water en vuil. Ik heb het volgende plaatje gevonden. P.S. Aandrijfassen worden wel eens gebalanceerd. Er wordt dan een klein halfrond plaatje op gelast of een ring die aan een kant dikker is. Een andere methode is om een putje te boren aan de kant waar de as te zwaar is. Dat kan in ieder geval nooit losraken.
Ik vond wel iets anders: aan de binnenzijde van de remschijf (dus niet de wielkant maar de kant van de aandrijfas) zit een soort beschermplaat die de remschijf afdekt. Deze schijf vertoont nogal wat roest en een hoekje (ongeveer 4 x 5 cm) ervan was zo verroest dat het bewoog, ik kon het met de hand zo afbreken. Ik denk dat dit stukje loshangend metaal bij het optrekken is gaan trillen en misschien zelfs de remschijf heeft geraakt. De beschermplaat zit dicht tegen de remschijf aan. Nadat het verwijderd was heb ik het trillend geluid niet meer gehoord.
Als ik het goed begrepen heb beschermt deze plaat de remschijf tegen water en vuil. Ik heb het volgende plaatje gevonden. P.S. Aandrijfassen worden wel eens gebalanceerd. Er wordt dan een klein halfrond plaatje op gelast of een ring die aan een kant dikker is. Een andere methode is om een putje te boren aan de kant waar de as te zwaar is. Dat kan in ieder geval nooit losraken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV