Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Buitenspiegelleed

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Buitenspiegelleed

Bericht door t-vierder »

Een tijd geleden kwam ik erachter dat de rechter buitenspiegel niet meer wilde inklappen. Hoewel ik gisteren druk was met heel andere dingen besloot ik er nu dan toch eindelijk eens aandacht aan te besteden. Eventjes maar, dacht ik, maar het liep uit op een fiasco dat me een uur werk opleverde. Het werd me al snel duidelijk dat ik deze spiegel niet aan de auto kon repareren, dus maar gedemonteerd en mee de werkplaats in. En kijk maar eens wat een fraai stukje aluminium daar tevoorschijn kwam.
31 Alucorrosie.jpg
Een dikke laag corrosie bedekt de bevestigingsplaat.

Het belangrijkste voor mij was het draaimechanisme, maar dat zat natuurlijk vast door diezelfde corrosie. Ik wilde dit natuurlijk demonteren, maar zag daar al snel vanaf toen ik de constructie hiervan ontdekte.
35 Lastig ringetje.jpg
De ring die je hier bovenaan ziet is erg lastig te verwijderen zonder hem te beschadigen. En daaronder zit ook nog eens een behoorlijk sterke veer. Dat gevoegd bij het feit dat je er bijna niet bij kunt komen, deed mij besluiten alles voorlopig maar in elkaar te laten zitten. Het draaipunt flink inspuiten met kruipolie en dan voorzichtig proberen los te wrikken leek me voor nu een betere optie. Maar dat voorzichtig loswrikken ontaardde al snel in toch met de vlakke hand een tik uit te delen (echt niet hard) en daarmee brak het aluminium.
37 inklapmech onder.jpg
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Buitenspiegelleed

Bericht door t-vierder »

38 inklapmech kapot boven.jpg
Hier het gebroken aluminium van het bovenste gedeelte.

Toen zat er niets anders op dan het eerst maar provisorisch te repareren en dan volgende week maar een nieuwe bestellen.
Ben benieuwd wat voor prijs de VW-dealer hiervoor vraagt.
39 Provisorisch.jpg
40 Mc Gyver tape.jpg
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Buitenspiegelleed

Bericht door heemskerk »

Kijk eens voor een rond voor een jonge gebruikte, scheelt veel vermoedelijk. BM-shop Ochten en Surhuisterveen, ABC-schiedam hebben veelal nieuw gedemonteerde onderdelen liggen, geen last van corrosie dan.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Buitenspiegelleed

Bericht door t-vierder »

heemskerk schreef:Kijk eens voor een rond voor een jonge gebruikte, scheelt veel vermoedelijk. BM-shop Ochten en Surhuisterveen, ABC-schiedam hebben veelal nieuw gedemonteerde onderdelen liggen, geen last van corrosie dan.
Je hebt helemaal gelijk heemskerk en eerlijk gezegd was ik daar al mee bezig. Heb tot nu toe niet gevonden wat ik nodig heb, maar dat komt voornamelijk doordat het nu weekend is.,

Wat ik nu wil is ook een beetje meer dan wat ik nu heb. Mijn T5 is, afgezien van vierwielaandrijving, het simpelste van het simpelste. Dus geen electrisch verstelbare spiegels, zelfs niet van binnenuit verstelbaar. Kan me ook geen reet schelen, alleen wat ik wel jammer vind is dat deze spiegels niet verwarmbaar zijn. Dit is namelijk geen luxe, maar een uiterst nuttige optie die ik vooral tijdens zware mist mis. Mijn T4 (een wat luxere uitvoering) had dit wel en ik was daar zeer content mee. Wat ik nu dus zoek is een spiegel die verwarmd kan worden. Die kan ik dan aansluiten op de schakelaar van de achterruitverwarming. Hoe, dat moet ik nog zien, maar heel moeilijk zal dat niet zijn.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Buitenspiegelleed

Bericht door Multivan Generation »

je kunt dat misschien wel repareren met epoxybond,
een soort 2 componenten metaal.
Kost iets van 10 euro.
Gebruikersavatar
Dhpvloeren
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 mar 2013, 20:39
Locatie: Eemnes

Re: Buitenspiegelleed

Bericht door Dhpvloeren »

Voor een paar tientjes bestel je een complete spiegel met verwarming, weliswaar imitatie maar het werkt perfect

https://www.winparts.nl/carrosserie-pla ... p8346.html

Gr Dirk
Transporter t5 gp 180pk verlengd Candy white. Bouwjaar 2015 :ikrij

Vorige transporters

Volkswagen t5 2.5 TDI 130pk candy white 460.000km
Volkswagen t5 1.9 TDI candy white 165.000 km
Volkswagen t4 2.5 TDI 111kw 560.000 km :adhd
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Buitenspiegelleed

Bericht door t-vierder »

Ik had gister al een nog goedkopere gezien. http://www.ap-tuning.nl/spiegel-rechts- ... medium=cpc

Misschien bestel ik die. Maar eerst wil ik weten wat een originele kost. Ik neem aan dat er een behoorlijk kwaliteitsverschil is tussen imitatie en origineel. Maar als origineel echt belachelijk duur is, dan koop ik imitatie.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Buitenspiegelleed

Bericht door Multivan Generation »

Deze had ik destijds gebruikt.
Probeer het maar eens, desnoods met je oude spiegel :knipoog

http://www.pattex.nl/dhz/producten/epox ... press.html
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Buitenspiegelleed

Bericht door t-vierder »

Ik ben altijd een groot voorstander van repareren MG! Ik heb datzelfde spul, maar dan van Bison. Geweldig spul.
Maar deze keer laat ik de lijm in de kast liggen. Voordat ik de twee delen uitelkaar heb geworsteld ben ik een paar uren en een halve liter kruipolie verder. En dan moet ik iets lijmen wat bijna geen raakvlak heeft, maar wel een complete spiegel overeind moet houden bij een rijwind van zo'n 130 km per uur. Ik vrees met grote vreze dat het niet echt de moeite waard is.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Dhpvloeren
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 mar 2013, 20:39
Locatie: Eemnes

Re: Buitenspiegelleed

Bericht door Dhpvloeren »

Veel verschil zit er niet in de imitatie en de originele, je kan zelfs de onderdelen uitwisselen met elkaar. Ik heb op mijn vorige transporter ook jaren een imitatie gehad. En voor die paar tientjes kan je niet kloten, gewoon je ouden kappen erom heen klikken en gaan;-)

Gr dirk
Transporter t5 gp 180pk verlengd Candy white. Bouwjaar 2015 :ikrij

Vorige transporters

Volkswagen t5 2.5 TDI 130pk candy white 460.000km
Volkswagen t5 1.9 TDI candy white 165.000 km
Volkswagen t4 2.5 TDI 111kw 560.000 km :adhd
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Buitenspiegelleed

Bericht door Multivan Generation »

t-vierder schreef:Ik ben altijd een groot voorstander van repareren MG! Ik heb datzelfde spul, maar dan van Bison. Geweldig spul.
Maar deze keer laat ik de lijm in de kast liggen. Voordat ik de twee delen uitelkaar heb geworsteld ben ik een paar uren en een halve liter kruipolie verder. En dan moet ik iets lijmen wat bijna geen raakvlak heeft, maar wel een complete spiegel overeind moet houden bij een rijwind van zo'n 130 km per uur. Ik vrees met grote vreze dat het niet echt de moeite waard is.
Het is geen lijm maar kneedbaar metaal dat binnen 5 minuten kei hard wordt.
Niets uit elkaar halen dus, gewoon een dot er tussen en hopla even vastzetten en klaar.
Maar goed je hebt datzelfde spul dus dat wist je natuurlijk ook al. :nuts :zwaai :zwaai
Hoewel ik het me afvroeg, omdat je het hebt over lijmen :gekte

Koop gewoon een andere, maakt mij niet uit..
Kost alleen meer.. en voor die voetplaat :groteogen :huilen lekkere kwaliteit zeg...

Zit bij mij overigens al een aantal jaar muurvast:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Buitenspiegelleed

Bericht door Henk250 »

Paar jaar geleden zo'n ding in Oirschot gekocht,nep maar preciese pasvorm.
Kan nooit kwaad om de VW garage Oirschot eens te bellen.

:toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Plaats reactie