Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu's laden

vragen over de T4
Plaats reactie
NOosting
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2016, 08:17

Accu's laden

Bericht door NOosting »

Alweer een vraag die bij mijn op kwam.
Ik heb een 2000 California compact

Als ik de auto aan paalstroom heb staan, worden dan beide accu's opgeladen? Als de Hh accu vol is, gaat dan de startaccu opgeladen worden?

Ik wil aankomende winter niet de gehele tijd mijn auto aan het stroom hebben staan. Nu wil ik graag zon 15 watt zonnepaneel die via de sigaretten aansteker de accu oplaad. Kan ik dan met het dashboard sigaretten aansteker beide accu's opladen?


Alvast bedankt
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Accu's laden

Bericht door HenkK »

Als je een standaard installatie California hebt, wordt de startaccu niet geladen als je aan de paal staat, dan wordt alleen de HH-accu opgeladen.
De HH-accu wordt wel geladen als je dynamo draait.

Welke accu wil je met het zonnepaneel onderhouden. Persoonlijk vind ik het gebruik van de sigaretten aansluiting voor het aansluiten van een zonnepaneel regelaar niet erg fraai.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Accu's laden

Bericht door VWT4 »

Dat van zo'n solar paneel heb ik ook sinds kort voor de startaccu aangeschaft na problemen met voorgaande accu die de pool al scheef had staan door teveel ontladen na lang geen gebruik, heb dan liever dat hij op peil blijft

https://www.conrad.nl/nl/accubeschermer ... 853861.htm

Maar er zijn dus ook nadelen begrijp ik, Henk?
Plaats reactie