Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetfilter namonteren wel of niet doen?

vragen over de T5
Plaats reactie
Remy
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 jan 2007, 12:59
Locatie: Born

Roetfilter namonteren wel of niet doen?

Bericht door Remy »

Ik kan bij de dealer kostenloos een roetfilter laten nabouwen in mijn 2.5 tdi (130Pk) van 2004.
Volgens de dealer kan ik hierdoor 2 tot 5 pk missen en de levensduur van het filter ligt ergens tussen de 80 en 200.000km.

Ik heb een paar vragen:
1) Klopt het dat de oxikat die er nu onderzit dan vervangen wordt door een nieuwe zgn. 'open' roetfilter?

2) Weet iemand al de uitkomst van het TNO onderzoek dat dergelijke 'open' systemen het aantal fijne (en dus kankerverwekkende) roetdeeltjes doet toenemen?

3) Waarschijnlijk is zo'n roetfilter beter voor het milieu maar hoe zou de overheid in de toekomst bijv. toegang tot een grote stad kunnen verbieden op basis van vervuiling van de auto? Bekeuring middels camera's o.i.d.

4) Was het bij jullie ook zo dat de dealer het stuk pijp dat hij gaat vervangen moest terugsturen? Anders zou ik het zelf meenemen want dan had ik altijd een weg terug.

Ben benieuwd naar jullie meningen.

Groetjes,
Remy
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Bij montage achteraf blijft doorgaans de oxidatiekatalysator op zijn plaats. Het roetfilter wordt er achter gemonteerd (dit geldt voor de T5).
Bij een aantal andere merken wordt de oxidatiekatalysator verwijderd en komt er een gekombineerde katalysator/filter voor in de plaats.
In principe zou er geen vermogensverlies merkbaar moeten zijn, omdat voor alle motoren van de T5 hetzelfde filter gebruikt wordt, zeker als je geen 174 pk motor hebt.
Plaats reactie