Na dit jaar een defecte dynamo, radiator, koppakking en op vakantie een kapotte koppeling is nu de stuurbekrachtigingspomp aan de beurt.
Pomp draait maar sturen is zwaar, had al een tijdje met wegrijden een beetje schokkerig stuur maar nu is het gebeurd.
Omdat, zie hier boven al het nodige garagegeld voor dit jaar is uitgegeven wil ik het zelf proberen.
Heeft iemand een tip over het ontluchten en het e.v.t. laten reviseren van de oude pomp of via een sloop een andere, maar ben bang dat ik dan weer een te versleten pomp krijg.
Vooral het ontluchten is voor mij een vraagteken.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Stuurbekrachtigingspomp T4 '91
Stuurbekrachtigingspomp T4 '91
Camper T4 '91 1900 Diesel
Re: Stuurbekrachtigingspomp T4 '91
Gaat ontluchten niet gewoon door zonder deksel op het reservoir het stuur meerdere malen van uiterst links/rechts naar uiterst rechts/links te draaien?
Of heb ik het nu helemaal verkeerd?
Of heb ik het nu helemaal verkeerd?
Re: Stuurbekrachtigingspomp T4 '91
Klinkt logische, weet ook nog niet of er überhaupt ontluchtingsnippels opzitten.DennisJ schreef:Gaat ontluchten niet gewoon door zonder deksel op het reservoir het stuur meerdere malen van uiterst links/rechts naar uiterst rechts/links te draaien?
Of heb ik het nu helemaal verkeerd?
Camper T4 '91 1900 Diesel
Re: Stuurbekrachtigingspomp T4 '91
Voorzover ik weet is ontluchten inderdaad zoals dennis schrijft niet meer dan -met draaiende motor- meerdere malen de uiterste stuuruitslag te maken. Ontluchtingsnippels zijn er volgens mij niet.
Maar hoe is het niveau van de hydraulische olie in het reservoir?
En wanneer dit niveau te laag is, is er geen lekkage ergens. (Slangen naar de pomp, slang naar de koelbuis voorop de radiator.) Wanneer er lekkage is bouwt het systeem niet voldoende druk op en heb je ook geen bekrachtiging.
Loopt de poulie goed en staat deze op voldoende spanning? Als hij slipt, vaak met piepgeluiden, geeft dat ook minder druk. Hij kan in de uiterste stand wel piepen, dat is als de pomp z'n druk niet meer kwijt kan.
Als hij in de uiterste stand niet piept is dat wellicht ook een teken.
Succes,
Odorf
Maar hoe is het niveau van de hydraulische olie in het reservoir?
En wanneer dit niveau te laag is, is er geen lekkage ergens. (Slangen naar de pomp, slang naar de koelbuis voorop de radiator.) Wanneer er lekkage is bouwt het systeem niet voldoende druk op en heb je ook geen bekrachtiging.
Loopt de poulie goed en staat deze op voldoende spanning? Als hij slipt, vaak met piepgeluiden, geeft dat ook minder druk. Hij kan in de uiterste stand wel piepen, dat is als de pomp z'n druk niet meer kwijt kan.
Als hij in de uiterste stand niet piept is dat wellicht ook een teken.
Succes,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: Stuurbekrachtigingspomp T4 '91
Heb ooit op mijn golf 4 ook een pomp van een autokerkhof gestoken en deze was nog zeer goed denk dat dit wel (minimaal) wordt gecontroleerd of ze nog goed zijn.
En ontluchten doe je idd door heen en weer te bewegen met draaiende motor terwijl het reservoir open is, dit tot als alles soepel gaat
En ontluchten doe je idd door heen en weer te bewegen met draaiende motor terwijl het reservoir open is, dit tot als alles soepel gaat
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!