Domme vraag misschien voor de doorgewinterde T4 rijder, maarre hoe en waar kan ik zien of de remblokken vervangen moeten worden. En wanneer moet dat dan?
Onze T4 2,5 TDI met ABS heeft net zijn APK gehad en niks geen commentaar op remblokslijtage. Maar volgen de boekjes zou het na 65000 km wel op moeten zijn.
De auto heeft ruim 75000 km gereden en er is nog nooit een remblok vervangen, noch voor noch achter. Kan dat? We rijden de meeste km op de snelweg, wonen niet in de stad en rijden nogal defensief volgens het nieuwe rijden, dus remmen relatief weinig.
Omdat ik hier en daar ook lees dat garages nogal eens de neiging hebben om onnodig remblokken te vervangen en uit oogpunt van onze veiligheid zou ik toch graag zelf kunnen zien of het nodig is de blokken te vervangen.
Alvast bedankt voor adviezen en reacties.
Wouter
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wanneer remblokken vervangen?
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
dat remblokken na een bepaald aantal kilometers versleten zouden zijn is dus larie....
pietje rijdt sportief en alleen maar stadsverkeer en heeft ze met 10.000 totaal opgestookt.
Jantje rijdt heel rustig en defensief en bijna alleen maar snelweg en grote afstanden en doet er 100.000 over (bij wijze van spreken)
je kunt dus niet stellen dat ze bij 65000 op moeten zijn.
Als je sportvelgen hebt kun je het misschien zo zien, anders even de velgen demonteren.
Als je tussen de remklauw en de schijf kijkt zie je de blokken zitten.. De blok bestaat als het ware uit twee delen.
een metalen plaat (verst van de schijf af) en de voering, iets kleiner in omtrek dan het metaal en aan de schijf-kant.
Deze voering is nieuw dik een cm en vervangen is aan te raden als je richting 2 a 3 mm zit.
Kijk je alleen bij de beurt, dan moet je inschatten of je de volgende beurt ermee haalt en kun je eerder vervangen.
Ben je te laat en komt het ijzer tegen de schijf, dan moet je niet meer lang doorrijden en zsm de blokken vervangen (eventueel met schijven) je hoort dit doordat er een zwaar schurend geluid hoorbaar is bij remmen.
Als het raakvlak van de schijven (flink) gegroefd is, is vervangen van de schijven ook raadzaam Tevens is er een minimale maat aan de dikte van de schijf.
pietje rijdt sportief en alleen maar stadsverkeer en heeft ze met 10.000 totaal opgestookt.
Jantje rijdt heel rustig en defensief en bijna alleen maar snelweg en grote afstanden en doet er 100.000 over (bij wijze van spreken)
je kunt dus niet stellen dat ze bij 65000 op moeten zijn.
Als je sportvelgen hebt kun je het misschien zo zien, anders even de velgen demonteren.
Als je tussen de remklauw en de schijf kijkt zie je de blokken zitten.. De blok bestaat als het ware uit twee delen.
een metalen plaat (verst van de schijf af) en de voering, iets kleiner in omtrek dan het metaal en aan de schijf-kant.
Deze voering is nieuw dik een cm en vervangen is aan te raden als je richting 2 a 3 mm zit.
Kijk je alleen bij de beurt, dan moet je inschatten of je de volgende beurt ermee haalt en kun je eerder vervangen.
Ben je te laat en komt het ijzer tegen de schijf, dan moet je niet meer lang doorrijden en zsm de blokken vervangen (eventueel met schijven) je hoort dit doordat er een zwaar schurend geluid hoorbaar is bij remmen.
Als het raakvlak van de schijven (flink) gegroefd is, is vervangen van de schijven ook raadzaam Tevens is er een minimale maat aan de dikte van de schijf.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Wanneer remblokken vervangen?
Bij de APK kijken ze niet naar remblokslijtage maar alleen of ie goed remt,het kan dus makkelijk zijn dat je remblokken bijna op zijn maar dat de remtest (nog)goed is.Chairman schreef: Onze T4 2,5 TDI met ABS heeft net zijn APK gehad en niks geen commentaar op remblokslijtage. Maar volgen de boekjes zou het na 65000 km wel op moeten zijn.
Wouter
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Wanneer remblokken vervangen?
Mij is altijd geleerd dat domme vragen NIET bestaan maar domme antwoorden wel. Maar dit even terzijde.....Chairman schreef:Domme vraag misschien voor de doorgewinterde T4 rijder,
Veel T4's zijn voorzien van een slijtageindicatoe op het linker voorwiel en het rechter achterwiel. Deze bevindt zich in het centrale deel van het dashbord en deze gaat branden als de blokken versleten zijn. Bij mijn vorige T4 waren de voorblokken versleten na 90.000 km en toen ik hem inruilde met bijna 140.000 km de achterblokken nog steeds niet.
Een nadeel van de slijtageindicator is dat na een aantal jaren er vaak een kabelbreuk optreedt waardoor er een valse melding komt.


Groeten van Wim

Roger B. schreef:dat remblokken na een bepaald aantal kilometers versleten zouden zijn is dus larie....
pietje rijdt sportief en alleen maar stadsverkeer en heeft ze met 10.000 totaal opgestookt.
Jantje rijdt heel rustig en defensief en bijna alleen maar snelweg en grote afstanden en doet er 100.000 over (bij wijze van spreken)
je kunt dus niet stellen dat ze bij 65000 op moeten zijn.
Als je sportvelgen hebt kun je het misschien zo zien, anders even de velgen demonteren.
Als je tussen de remklauw en de schijf kijkt zie je de blokken zitten.. De blok bestaat als het ware uit twee delen.
een metalen plaat (verst van de schijf af) en de voering, iets kleiner in omtrek dan het metaal en aan de schijf-kant.
Deze voering is nieuw dik een cm en vervangen is aan te raden als je richting 2 a 3 mm zit.
Kijk je alleen bij de beurt, dan moet je inschatten of je de volgende beurt ermee haalt en kun je eerder vervangen.
Ben je te laat en komt het ijzer tegen de schijf, dan moet je niet meer lang doorrijden en zsm de blokken vervangen (eventueel met schijven) je hoort dit doordat er een zwaar schurend geluid hoorbaar is bij remmen.
Als het raakvlak van de schijven (flink) gegroefd is, is vervangen van de schijven ook raadzaam Tevens is er een minimale maat aan de dikte van de schijf.
Dikte schijf : Voor (dubbele schijven) 24 mm nieuw vervangen bij 22 mm
achter (masieve schijf) 12 mm nieuw vervangen bij 10 mm
(officieel).... staat dacht ik ook in de schijf gegraveerd
dank voor de reacties
Dank voor jullie reacties!
Wouter
Wouter