Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Werkbus klaar maken voor werk en privé
Werkbus klaar maken voor werk en privé
Vandaag mijn stalen velgen binnen gekregen. Nou eigenlijk niet, ze zijn bij de buren een straat verderop afgeleverd. Maar uiteindelijk toch hier bij mij gekomen nadat ik ze zelf moest halen, foutje van de post.
Het zijn Mercedes vito 17 inch stalen velgen, ze passen goed, alleen nog een bus voor het naafgat laten draaien.
En natuurlijk een goed bedrijf in de buurt van Zutphen, die ze breder kan maken.
Het zijn Mercedes vito 17 inch stalen velgen, ze passen goed, alleen nog een bus voor het naafgat laten draaien.
En natuurlijk een goed bedrijf in de buurt van Zutphen, die ze breder kan maken.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Centreerringen gewoon op ebay bestellen.
Zijn zo goedkoop daar kun je niet voor gaan draaien.
Had onlangs een mooi setje voor 9 euro inclusief bezorgen.
Zijn zo goedkoop daar kun je niet voor gaan draaien.
Had onlangs een mooi setje voor 9 euro inclusief bezorgen.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Ga je ze verbreden?
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Hallo Kikker,
Ja ik ga ze verbreden zodat ze mooi smoelen. Weet nog niet waar ik het laat doen.
Ja ik ga ze verbreden zodat ze mooi smoelen. Weet nog niet waar ik het laat doen.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Toen de bus in oktober aangekocht is, heb ik hem gelijk kaal gemaakt van binnen.
De hele zijwand en plafond is bekleed met ontdreuningsfolie van STP.
Eerst de plaat schoonmaken met remreiniger, en daarna de STP folie warm maken met een verf stripper, en de folie aanrollen met een drukroller. Het warm maken moet met zorg gebeuren, niet te warm en niet te koud.
Is de folie te warm gemaakt dan kleeft er bitumen aan het achtervel van de sticker, en dat wil je niet.
Is de folie te koud, dan verwerkt het een stuk minder fijn.
Super resultaat, veel massievere klank, als je op het plaatwerk tikt of een deur dichtgooit, en een aanzienlijk stillere bus nu.
De originele ontdreuningsfolie die al op het dak zit vanaf fabrikant, die heb ik laten zitten. Al met al twee voordeelpakken STP erop geplakt, dat is 30 kg.
De plafonds moet ik er nog weer inmaken, alleen heb ik daar geen isolatie voor die dun genoeg is.
In de wanden heb ik met spuitlijm over de STP FOLIE homatherm, cellulose isolatie geplakt van 40 mm dik. Dit is een erg goede vochtregulerende isolatie.
Mooi om te zien is, dat de bus in de winter bevroren blijft op de plekken waar isolatie zit.
Dus het doet zeker wat.
De hele zijwand en plafond is bekleed met ontdreuningsfolie van STP.
Eerst de plaat schoonmaken met remreiniger, en daarna de STP folie warm maken met een verf stripper, en de folie aanrollen met een drukroller. Het warm maken moet met zorg gebeuren, niet te warm en niet te koud.
Is de folie te warm gemaakt dan kleeft er bitumen aan het achtervel van de sticker, en dat wil je niet.
Is de folie te koud, dan verwerkt het een stuk minder fijn.
Super resultaat, veel massievere klank, als je op het plaatwerk tikt of een deur dichtgooit, en een aanzienlijk stillere bus nu.
De originele ontdreuningsfolie die al op het dak zit vanaf fabrikant, die heb ik laten zitten. Al met al twee voordeelpakken STP erop geplakt, dat is 30 kg.
De plafonds moet ik er nog weer inmaken, alleen heb ik daar geen isolatie voor die dun genoeg is.
In de wanden heb ik met spuitlijm over de STP FOLIE homatherm, cellulose isolatie geplakt van 40 mm dik. Dit is een erg goede vochtregulerende isolatie.
Mooi om te zien is, dat de bus in de winter bevroren blijft op de plekken waar isolatie zit.
Dus het doet zeker wat.
Laatst gewijzigd door Erik450 op 11 mei 2017, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
De stoelen waren erg smerig, toen ik de bus kocht.
De bekleding heb ik er geheel vanaf gehaald, en alle metalen delen eruit gehaald.
De bekleding is daarna de wasmachine in gegaan, en er als nieuw weer uit gekomen.
Het is totaal niet moeilijk om te doen, en het resultaat is beter dan met welk vlekkenmiddel ook.
De beklede achterbank heb ik buiten met de hogedrukreiniger schoongespoten, eerst een boel shampoo erop en boenen en laten intrekken.
Daarna schoonspuiten met warm water, en binnen laten drogen.
Foto's van eindresultaat helaas niet gemaakt.
De bekleding heb ik er geheel vanaf gehaald, en alle metalen delen eruit gehaald.
De bekleding is daarna de wasmachine in gegaan, en er als nieuw weer uit gekomen.
Het is totaal niet moeilijk om te doen, en het resultaat is beter dan met welk vlekkenmiddel ook.
De beklede achterbank heb ik buiten met de hogedrukreiniger schoongespoten, eerst een boel shampoo erop en boenen en laten intrekken.
Daarna schoonspuiten met warm water, en binnen laten drogen.
Foto's van eindresultaat helaas niet gemaakt.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Vorige week eindelijk een afspraak gemaakt bij JD Engineering, om de bus te laten chippen. Dus gistermorgen op naar Lochem (7km) en de bus om half negen in de werkplaats gezet, naast een mooie audi S6.
Eerst een bakkie koffie gedronken, en de technicus ging even proefrijden. Toen hij er weer was, de laptop aangesloten onder de stuurkolom, en nieuwe data geladen.
De standaard turbo heeft een bepaalde veervoorspanning voor de wastegate, deze heeft de monteur minder voorspanning gegeven zodat de turbo makkelijk reageerd.
Was allemaal binnen drie kwartier geregeld.
Toen alles was ingeregeld, ben ik even meegereden met het proefrijden.
De bus reageerd nu lekker actief op het gas, en loopt flink door.
Alleen bleef de motor temperatuur op 10 graden staan, terwijl het buiten 20 graden was.
Hierdoor bleef de motor telkens choken.
Gelijk even naar Hans Sloot autotechniek gereden, en een nieuwe temperatuur sensor geregeld.
Deze er thuis ingezet, op de rug in de gebroken puin, liggend. Maar nu het gefixt is loopt hij weer als een zonnetje.
Vandaag richting het oosten gereden, natuurlijk even het gas erop. Liep hij toch een dikke 170 op de teller. 162 op de GPS. Niet gek lijkt me. 4200 toeren. Niet lekker om lang zo te rijden, maar een kruissnelheid van 140 is nu geen probleem.
Kunnen we morgen relaxed op naar de nurburgring, voor de 24 uurs race.
Eerst een bakkie koffie gedronken, en de technicus ging even proefrijden. Toen hij er weer was, de laptop aangesloten onder de stuurkolom, en nieuwe data geladen.
De standaard turbo heeft een bepaalde veervoorspanning voor de wastegate, deze heeft de monteur minder voorspanning gegeven zodat de turbo makkelijk reageerd.
Was allemaal binnen drie kwartier geregeld.
Toen alles was ingeregeld, ben ik even meegereden met het proefrijden.
De bus reageerd nu lekker actief op het gas, en loopt flink door.
Alleen bleef de motor temperatuur op 10 graden staan, terwijl het buiten 20 graden was.
Hierdoor bleef de motor telkens choken.
Gelijk even naar Hans Sloot autotechniek gereden, en een nieuwe temperatuur sensor geregeld.
Deze er thuis ingezet, op de rug in de gebroken puin, liggend. Maar nu het gefixt is loopt hij weer als een zonnetje.
Vandaag richting het oosten gereden, natuurlijk even het gas erop. Liep hij toch een dikke 170 op de teller. 162 op de GPS. Niet gek lijkt me. 4200 toeren. Niet lekker om lang zo te rijden, maar een kruissnelheid van 140 is nu geen probleem.
Kunnen we morgen relaxed op naar de nurburgring, voor de 24 uurs race.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Vorige week mijn velgen opgehaald, nadat ze in augustus al klaar waren. Ja druk met werken, en ze lagen daar niet in de weg.
Ze zijn super dik geworden, voor vier cm erbij, en nu dus 23 cm breed.
Achter zes cm erbij en nu dus 25 cm.
Binnenkort even laten poedercoaten bij holtslag in Zutphen, dan banden halen bij BSL in Lochem.
En dan gaaaaan. 3-79cafa12828f.jpg[/attachment]
Ze zijn super dik geworden, voor vier cm erbij, en nu dus 23 cm breed.
Achter zes cm erbij en nu dus 25 cm.
Binnenkort even laten poedercoaten bij holtslag in Zutphen, dan banden halen bij BSL in Lochem.
En dan gaaaaan. 3-79cafa12828f.jpg[/attachment]
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Zie foto's voor en na.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
De T4 is een tijd terug, gechipt bij Jeroen Dik in Lochem.
Ze hebben hem van 88 naar 135 pk gezet.
Het koppel is gestegen van 195 nm naar 310 nm.
Zelf heb ik de intercooler gemonteerd, EGR afgedopt, en uitlaat aangepast voor een makkelijke ademhaling.
Ik wist dat het problemen gaat geven, en nu is de tijd daar.
De bus trekt af en toe geheel door de koppeling heen.
Het volgende project wordt dus, het plaatsen van een 102 pk versnellingsbak, met een verzwaarde koppeling.
Het rijd nu al geweldig, super hoe hij trekt en fijn loopt.
Op de autobaan loopt hij bijna naar de 180 op de teller. Foto's van de bak en de handelingen volgen.
Ze hebben hem van 88 naar 135 pk gezet.
Het koppel is gestegen van 195 nm naar 310 nm.
Zelf heb ik de intercooler gemonteerd, EGR afgedopt, en uitlaat aangepast voor een makkelijke ademhaling.
Ik wist dat het problemen gaat geven, en nu is de tijd daar.
De bus trekt af en toe geheel door de koppeling heen.
Het volgende project wordt dus, het plaatsen van een 102 pk versnellingsbak, met een verzwaarde koppeling.
Het rijd nu al geweldig, super hoe hij trekt en fijn loopt.
Op de autobaan loopt hij bijna naar de 180 op de teller. Foto's van de bak en de handelingen volgen.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Haha, kan nooit echt fijn rijden. Mijn gechipte T5 (nu 205pk 460NM) loopt dat op zijn sloffen. Geen idee wat de top is maar 180 op de tellen zie ik in Duitsland vaker.
Maar in ieder geval lekker bezig hoor.
Maar in ieder geval lekker bezig hoor.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
En waarom zou dat niet fijn kunnen rijden ??
Je hebt heus geen 205pk nodig om 180 te kunnen rijden ... een goed ingereden standaard 102pk T4 haalt 180... Trouwens bij 190a195 op de teller houd het op bij jouw T5, want die zijn standaard begrensd
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
En ik rijd haast nooit zo hard, als ik 150 op de cruisecontrol kan rijden met niet heel erg veel lawaai, vind ik het super.
Hij kan dan wel 175 op de teller, maar dan maakt hij wel veel lawaai. En bij 150 is hij stiller dan bij 140, doordat de motor dan mooier loopt bij dat toerental, minder resonantie.
Het mooist aan het chippen is dat het koppel met een derde hoger is geworden,
En waarschijnlijk loopt hij met de 102 pk bak rustiger, aangezien de overbrenging langer is.
Hij kan dan wel 175 op de teller, maar dan maakt hij wel veel lawaai. En bij 150 is hij stiller dan bij 140, doordat de motor dan mooier loopt bij dat toerental, minder resonantie.
Het mooist aan het chippen is dat het koppel met een derde hoger is geworden,
En waarschijnlijk loopt hij met de 102 pk bak rustiger, aangezien de overbrenging langer is.
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Inderdaad , scheelt ongeveer 200tr/min
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 25 okt 2017, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
We hebben vooraf en achteraf bij verschillende snelheden de toerentallen genoteerd(in 5de versnelling):Erik450 schreef: ↑25 okt 2017, 13:44 En ik rijd haast nooit zo hard, als ik 150 op de cruisecontrol kan rijden met niet heel erg veel lawaai, vind ik het super.
Hij kan dan wel 175 op de teller, maar dan maakt hij wel veel lawaai. En bij 150 is hij stiller dan bij 140, doordat de motor dan mooier loopt bij dat toerental, minder resonantie.
Het mooist aan het chippen is dat het koppel met een derde hoger is geworden,
En waarschijnlijk loopt hij met de 102 pk bak rustiger, aangezien de overbrenging langer is.
oud(88 pk EWB-bak):
60 km/u - 1400 rpm
80 km/u - 1950 rpm
100 km/u - 2400 rpm
120 km/u - 2950 rpm
140 km/u - 3400 rpm
160 km/u - 3950 rpm
nieuw(102 pk AFK-bak):
60 km/u - 1320 rpm
80 km/u - 1800 rpm
100 km/u - 2250 rpm
120 km/u - 2750 rpm
140 km/u - 3220 rpm
160 km/u - 3700 rpm
Voordelen: lager verbruik, stiller, meer rust in de auto, stevigere bak, meer reserve met oog op motorische tuning.
Met welke verstuivers rij je nu rond?
Groeten Peter