Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koppeling pedaal of iets met hydraulische cilinders
koppeling pedaal of iets met hydraulische cilinders
Goedenavond Allen.
Ik heb een vraagje over mijn T5 bus.
Afgelopen weken is het twee keer voorgekomen dat ik tijdens het rijden bijna geen druk meer had op
het pedaal .....alleen onderin had ik weerstand.
Wat de auto wel deed was gewoon schakelen en geen rare geluiden.
Dit fenomeen deed zich overigens alleen voor als de motor goed warm was ..en als ik de motor afzette en weer ging rijden
was het probleem weg ......maar na lekker doorwarmen was ie er weer.
Nu wil ik dit probleem uiteraard oplossen en dacht als eerste ' de rem/koppeling ' olie vervangen want voor hetzelfde geld zit er vocht in.
kon ik toch echt met geen mogelijkheid een manier vinden om de koppelingscilinder te ontluchten of af te tappen.
Ik weet dat een hulpcilinder zit bij het pedaal en een koppelingscilinder...... maar waar zit de laatste ????
Ik heb het opgegeven na een uur zoeken en demonteren van allerlei randapparatuur ( wielen, binnenwielkast, onderplaat )
Is er iemand met het verlossende antwoord .......of een link of foto waar ik het op kan zien.
Het gaat overigens over een VW T5 2.5 TDI ( T-edition ) uit 2009.... de 131 pk versie.
Ik heb een vraagje over mijn T5 bus.
Afgelopen weken is het twee keer voorgekomen dat ik tijdens het rijden bijna geen druk meer had op
het pedaal .....alleen onderin had ik weerstand.
Wat de auto wel deed was gewoon schakelen en geen rare geluiden.
Dit fenomeen deed zich overigens alleen voor als de motor goed warm was ..en als ik de motor afzette en weer ging rijden
was het probleem weg ......maar na lekker doorwarmen was ie er weer.
Nu wil ik dit probleem uiteraard oplossen en dacht als eerste ' de rem/koppeling ' olie vervangen want voor hetzelfde geld zit er vocht in.
kon ik toch echt met geen mogelijkheid een manier vinden om de koppelingscilinder te ontluchten of af te tappen.
Ik weet dat een hulpcilinder zit bij het pedaal en een koppelingscilinder...... maar waar zit de laatste ????
Ik heb het opgegeven na een uur zoeken en demonteren van allerlei randapparatuur ( wielen, binnenwielkast, onderplaat )
Is er iemand met het verlossende antwoord .......of een link of foto waar ik het op kan zien.
Het gaat overigens over een VW T5 2.5 TDI ( T-edition ) uit 2009.... de 131 pk versie.
Re: koppeling pedaal of iets met hydraulische cilinders
Wellicht een interessante link:
http://pmmonline.co.uk/technical/clutch ... ansporter/
http://pmmonline.co.uk/technical/clutch ... ansporter/
T5 2.5 AXD 2004 515.000km
Re: koppeling pedaal of iets met hydraulische cilinders
Super bedankt daar heb ik wat aan.....
Zie ik op die fotoserie dat de cilinder dus onder het brandstoffilter zit......
Maar even weer gaan demonteren en dan kijken of ik hem kan aftappen of ontluchten.
Zie ik op die fotoserie dat de cilinder dus onder het brandstoffilter zit......
Maar even weer gaan demonteren en dan kijken of ik hem kan aftappen of ontluchten.
- imacthomas
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15
Re: koppeling pedaal of iets met hydraulische cilinders
Bespaar je de moeite.
Ik de link wordt een 5bak beschreven met een mech druklager.
Jij hebt een 6bak met een hydraulisch druklager. (deze zit in de bak)
Waarschijnlijk koppelingsplaat versleten en is je drukgroep uit gesteld.
Voor het idee, leesvoer.
http://hamu.uwautomaterialen.nl/Media/H ... C_2011.pdf
Koppeling/remvloeistof zou ik zo ie zo doen.
Succes
Ik de link wordt een 5bak beschreven met een mech druklager.
Jij hebt een 6bak met een hydraulisch druklager. (deze zit in de bak)
Waarschijnlijk koppelingsplaat versleten en is je drukgroep uit gesteld.
Voor het idee, leesvoer.
http://hamu.uwautomaterialen.nl/Media/H ... C_2011.pdf
Koppeling/remvloeistof zou ik zo ie zo doen.
Succes
Re: koppeling pedaal of iets met hydraulische cilinders
Wij hebben ook een hydraulische koppeling/6-bak en ooit eens iets soortgelijks gehad, na een nare ervaring op vakantie. Op een heel steil, heel smal, kronkelig weggetje in Wales wilde een tegenliggende boer niet aan de kant, en we moesten toen een heel stuk achteruit, die kronkelende helling weer op. De achteruit ging te hard om daar lekker tegenop te sturen, dus te veel met de koppeling gespeeld.
Stinken, rook, en daarna een raar gevoel in de koppeling, met een erg laag pedaal. Dachten dat we de platen wel naar zijn grootje hadden geholpen.
Terug van vakantie naar de garage. Chef heeft e.e.a. gecheckt, en de platen waren nog OK. Wel schijnt het dat de vloeistof bij heel heet worden/koken nogal kan degraderen. Dus die hebben ze vervangen, en daarna was alles weer OK.
Stinken, rook, en daarna een raar gevoel in de koppeling, met een erg laag pedaal. Dachten dat we de platen wel naar zijn grootje hadden geholpen.
Terug van vakantie naar de garage. Chef heeft e.e.a. gecheckt, en de platen waren nog OK. Wel schijnt het dat de vloeistof bij heel heet worden/koken nogal kan degraderen. Dus die hebben ze vervangen, en daarna was alles weer OK.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: koppeling pedaal of iets met hydraulische cilinders
Ik nog niet aan de auto toegekomen...
De vrouw belde me net en gaf aan dat er er zeer weinig druk op de koppeling zit.
dus vanavond eerst maar proberen de olie te vervangen....en hopen dat dit een oplossing biedt.
Ik lees in 1 van de reacties dat het lager in de bak zit .......ik neem aan dat je hem dan wel vanaf buiten nog kan ontluchten ???
of moet hiervoor de bak eraf ????
mvg Friso
De vrouw belde me net en gaf aan dat er er zeer weinig druk op de koppeling zit.
dus vanavond eerst maar proberen de olie te vervangen....en hopen dat dit een oplossing biedt.
Ik lees in 1 van de reacties dat het lager in de bak zit .......ik neem aan dat je hem dan wel vanaf buiten nog kan ontluchten ???
of moet hiervoor de bak eraf ????
mvg Friso
Re: koppeling pedaal of iets met hydraulische cilinders
Wij konden er toen bij de garage gewoon op wachten, dus héél ingewikkeld zal het toch niet zijn, al kunnen we je niet vertellen hoe.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: koppeling pedaal of iets met hydraulische cilinders
Inmiddels wat verder gekomen ..althans wezen praten met wat VW monteurs en ik kom toch uit op de koppelingcommandocilinder ( de gever) onder het koppelingspedaal....
Deze is besteld en ga ik er maandag onder peuteren.
We kwamen hierop omdat het pedaal af en toe gewoon op de bodem blijft hangen...en dan terugtrekken met de voet en dan kon ik weer koppelen.
Wordt vervolgd.
Ook via 1 van de monteurs het programma Elsawin gekregen, Deze moet je echt hebben als VW monteur/hobbyist ...wat een info staat daarin zeg
Deze is besteld en ga ik er maandag onder peuteren.
We kwamen hierop omdat het pedaal af en toe gewoon op de bodem blijft hangen...en dan terugtrekken met de voet en dan kon ik weer koppelen.
Wordt vervolgd.
Ook via 1 van de monteurs het programma Elsawin gekregen, Deze moet je echt hebben als VW monteur/hobbyist ...wat een info staat daarin zeg
Re: koppeling pedaal of iets met hydraulische cilinders
Hmmmmm helaas toch niet opgelost ........er is geen druk meer op te bouwen met de koppeling ......wordt toch de bak eraf en druklager en koppeling inspecteren.
Re: koppeling pedaal of iets met hydraulische cilinders
Ben ik helaas toch aan de beurt .....het 2-massa vliegwiel had een hoop speling
en het druklager verrot......pikken gelijk de koppeling mee ....
Kan ie weer drie ton mee ( hoop ik )
en het druklager verrot......pikken gelijk de koppeling mee ....
Kan ie weer drie ton mee ( hoop ik )
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37
Re: koppeling pedaal of iets met hydraulische cilinders
Bij mij hetzelfde probleem, het pedaal zakt steeds weg.imacthomas schreef: ↑21 nov 2017, 14:27 Bespaar je de moeite.
Ik de link wordt een 5bak beschreven met een mech druklager.
Jij hebt een 6bak met een hydraulisch druklager. (deze zit in de bak)
Waarschijnlijk koppelingsplaat versleten en is je drukgroep uit gesteld.
Voor het idee, leesvoer.
http://hamu.uwautomaterialen.nl/Media/H ... C_2011.pdf
Koppeling/remvloeistof zou ik zo ie zo doen.
Succes
De cylinder bij het koppelingspedaal is kort geleden vervangen.
Mijn bus is een 2.0 Tdi met 5-handbak uit 2010.
Iemand enig idee of bij mij de bak er dan ook af moet?