Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
Beste weetjewelles,
Een jaar geleden heb ik mij geregistreerd op dit leuke en vooral informatieve forum. In januari heb ik een nette T4 gekocht die ik bedrijfsmatig/bijtellingsvriendelijk gebruik. Ik was eigenlijk op zoek naar een t4 met achterdeuren maar kwam uiteindelijk een nette t4 tegen met een achterklep die ik niet kon laten staan. Die achterdeuren leek mij handig ivm het ophalen van pellets voor mijn pelletkachel, maar met een blok hout onder de trekhaak kan een kleine heftruck toch de pellets achter in mijn t4 zetten.
Al lezend op dit forum begon het te kriebelen om mijn busje om te bouwen naar een California, mijn t4 TDI kort met 225dkm en een achterklep is immers een prima basis voor een California
Dus zoeken naar een sloop California maar wat zijn ze toch duur..
Maar afgelopen week kwam er een California op mijn pad voor 3000 euro.
Bouwjaar 1992, 218dkm, import 1999 zonder boekjes dus die km stand geloof ik niet zo. Woensdag de camper opgehaald iets boven Amsterdam, koelvloeistof lampje knippert(sfeerverlichting volgens de eigenaar.. ) Nu maar hopen dat ik Veldhoven ga halen. Dat is uiteindelijk gelukt, versnellingsbak giert enorm in de 4e en 5e versnelling, durfde nier harder dan 100 te rijden.
Plaatje van de California
Plaatje van mijn fijne T4
Een jaar geleden heb ik mij geregistreerd op dit leuke en vooral informatieve forum. In januari heb ik een nette T4 gekocht die ik bedrijfsmatig/bijtellingsvriendelijk gebruik. Ik was eigenlijk op zoek naar een t4 met achterdeuren maar kwam uiteindelijk een nette t4 tegen met een achterklep die ik niet kon laten staan. Die achterdeuren leek mij handig ivm het ophalen van pellets voor mijn pelletkachel, maar met een blok hout onder de trekhaak kan een kleine heftruck toch de pellets achter in mijn t4 zetten.
Al lezend op dit forum begon het te kriebelen om mijn busje om te bouwen naar een California, mijn t4 TDI kort met 225dkm en een achterklep is immers een prima basis voor een California
Dus zoeken naar een sloop California maar wat zijn ze toch duur..
Maar afgelopen week kwam er een California op mijn pad voor 3000 euro.
Bouwjaar 1992, 218dkm, import 1999 zonder boekjes dus die km stand geloof ik niet zo. Woensdag de camper opgehaald iets boven Amsterdam, koelvloeistof lampje knippert(sfeerverlichting volgens de eigenaar.. ) Nu maar hopen dat ik Veldhoven ga halen. Dat is uiteindelijk gelukt, versnellingsbak giert enorm in de 4e en 5e versnelling, durfde nier harder dan 100 te rijden.
Plaatje van de California
Plaatje van mijn fijne T4
Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
Vandaag maar gelijk begonnen met het strippen van de California
Zo slecht is hij eigenlijk niet...
De vorige eigenaar dacht dat het een goed idee was om de achterste kast door te zagen zodat hij zijn weekendtassen links achter in de bus kon plaatsen...
Aparte stoelen, zitten wel goed moet ik zeggen!
Zo slecht is hij eigenlijk niet...
De vorige eigenaar dacht dat het een goed idee was om de achterste kast door te zagen zodat hij zijn weekendtassen links achter in de bus kon plaatsen...
Aparte stoelen, zitten wel goed moet ik zeggen!
Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
Gelijk een vraagje, ik heb net geprobeerd de t4 stoelen op de draaiplateau te plaatsen maar het lijkt niet te passen..
Een 3 a 4 mm verschil hartafstand bevestigingsbouten.
Een 3 a 4 mm verschil hartafstand bevestigingsbouten.
Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
Dat zijn aparte stoelen met de geïntegreede hoofdsteunen. Beetje A-team Chevyvan-stijl Die kende ik nog niet. Bekleding klopt wel voor een ‘92-er.
Ik dacht even dat de rest van het interieur van een latere California was. Maar waarschijnlijk heeft een van de vorige eigenaren gewoon de paarsblauwe verf van de houten balkjes eraf gehaald.
Maar ik denk dat je er een redelijke prijs voor hebt betaald. Een gestript dak samen met interieur doet regelmatig nog iets van 5000,-
Succes!
Odorf
Ik dacht even dat de rest van het interieur van een latere California was. Maar waarschijnlijk heeft een van de vorige eigenaren gewoon de paarsblauwe verf van de houten balkjes eraf gehaald.
Maar ik denk dat je er een redelijke prijs voor hebt betaald. Een gestript dak samen met interieur doet regelmatig nog iets van 5000,-
Succes!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
Hoi Jan,jan2009 schreef: ↑07 dec 2018, 19:59Oh , wat ik lees over brandstof voor pelletkachels zijn dat korrelvormige zaken.Die achterdeuren leek mij handig ivm het ophalen van pellets voor mijn pelletkachel,
Toch niet de pellets die je met een heftruck verplaatst.
https://www.janseninstalshop.nl/verkoop ... achel-info
Wat betreft je stoelen , wat ik op de laatste foto zie is geen draaiplateau , maar een draaiconsole.
Zijn toch verschillende zaken.
En bij onze stoelen van de T4 zitten er verschillen in de stoelen van voor 1996 en na 1996.
Wellicht zit daar het probleem.
Wat betreft de pellets, er liggen 66 zakken van 15 kg op een pallet. Het is fijn als je die niet handmatig moet laden in je bus. Na de ombouw moet dat toch bedenk ik mij nou..
Het betreft idd een draaiconsole, foutje van mij.
Ik ga vandaag toch proberen het passend te krijgen, heeft denk ik idd te maken met voor of na 1996
Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
odorf schreef: ↑07 dec 2018, 23:50 Dat zijn aparte stoelen met de geïntegreede hoofdsteunen. Beetje A-team Chevyvan-stijl Die kende ik nog niet. Bekleding klopt wel voor een ‘92-er.
Ik dacht even dat de rest van het interieur van een latere California was. Maar waarschijnlijk heeft een van de vorige eigenaren gewoon de paarsblauwe verf van de houten balkjes eraf gehaald.
Maar ik denk dat je er een redelijke prijs voor hebt betaald. Een gestript dak samen met interieur doet regelmatig nog iets van 5000,-
Succes!
Odorf
Bedankt, zal ik nodig hebben
De stoelen zijn van het Isri, met vw stof bekleed neem ik aan. Is vast niet origineel Vw
Ik zag tijdens het demonteren dat de metalen rand achter de keuken voorheen paars is geweest, mis de paarse kleur overigens niet
Het hout ga ik beige schilderen, klopt dat ook weer met het bouwjaar van mijn bus.
Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
Ivm de veiligheid ga ik de stoel toch niet ombouwen.
Bij het oude type stoel is de rail met m6 boutjes gemonteerd op het draaiconsole en zit de gordelhouder vast aan het draaiconsole. Het nieuwe type stoel zit vast met m8 bouten en zit de gordelhouder vast aan de stoel.
Bij het oude type stoel is de rail met m6 boutjes gemonteerd op het draaiconsole en zit de gordelhouder vast aan het draaiconsole. Het nieuwe type stoel zit vast met m8 bouten en zit de gordelhouder vast aan de stoel.
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
Je hebt een reële prijs betaald.
Als ik het vergelijk met wat ik kwijt was: 1600 euro voor een compleet dak met lijsten etc., moest dan nog in kleur in mijn geval,
eventueel een nieuwe tentstof er op (330 euro) dan zit je al op 2200 euro.
De vloer met rails en de slaapbank en het overblijfsel van de kast en je komt op 3000.
De rest wat je nog kunt verkopen is winst, of we kunnen het schadebeperking noemen
De achterruit en rechter achterruit lijken lek.
De luifel met adapters scheelt je weer geld, eventueel meteen mee laten spuiten met het dak ?
Tips die ik je kan geven:
Kijk eens hier:
http://www.eldiape.com/hefdakdemonteren ... nteren.htm
hier:
http://www.eldiape.com/hefdakplaatsen/h ... aatsen.htm
en voor de maat van je bedplank kun je de informatie hier vinden:
http://www.eldiape.com/downloadmap/West ... ker_T4.pdf
Hoe tentstof vervangen?
Dat kun je hier vinden:
http://www.eldiape.com/tentvervangen/tentvervangen.htm
De lengte van de bedplank kun je dan nog variëren om bijvoorbeeld een langer boven bed te krijgen.
Als je de camper elektronica er ook nog bij hebt, dan kun je dat mooi aan HenkK vragen of hij dat kan reviseren voor je.
Groetjes en veel bouwplezier toegewenst.
Peter
Als ik het vergelijk met wat ik kwijt was: 1600 euro voor een compleet dak met lijsten etc., moest dan nog in kleur in mijn geval,
eventueel een nieuwe tentstof er op (330 euro) dan zit je al op 2200 euro.
De vloer met rails en de slaapbank en het overblijfsel van de kast en je komt op 3000.
De rest wat je nog kunt verkopen is winst, of we kunnen het schadebeperking noemen
De achterruit en rechter achterruit lijken lek.
De luifel met adapters scheelt je weer geld, eventueel meteen mee laten spuiten met het dak ?
Tips die ik je kan geven:
Kijk eens hier:
http://www.eldiape.com/hefdakdemonteren ... nteren.htm
hier:
http://www.eldiape.com/hefdakplaatsen/h ... aatsen.htm
en voor de maat van je bedplank kun je de informatie hier vinden:
http://www.eldiape.com/downloadmap/West ... ker_T4.pdf
Hoe tentstof vervangen?
Dat kun je hier vinden:
http://www.eldiape.com/tentvervangen/tentvervangen.htm
De lengte van de bedplank kun je dan nog variëren om bijvoorbeeld een langer boven bed te krijgen.
Als je de camper elektronica er ook nog bij hebt, dan kun je dat mooi aan HenkK vragen of hij dat kan reviseren voor je.
Groetjes en veel bouwplezier toegewenst.
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
Hoi Peter,
Ik heb je site al een tijdje bij mijn favoriete staan.
De ramen achter zijn niet lek, ik heb het interieur gediepstoomd en er een nacht een kacheltje in gezet. Mijn god wat zijn sommige mensen toch vies, ik kreeg op de weg naar huis zelfs zwarte handen van het stuur....
Het elektronica gebeuren is compleet en werkt naar behoren. Het enige wat volgens mij niet klopt is dat ik geen stekker symbool op het display zie als ik 220v aansluit, accu wordt wel opgeladen en stopcontact binnen werkt wel gewoon.
Ik heb je site al een tijdje bij mijn favoriete staan.
De ramen achter zijn niet lek, ik heb het interieur gediepstoomd en er een nacht een kacheltje in gezet. Mijn god wat zijn sommige mensen toch vies, ik kreeg op de weg naar huis zelfs zwarte handen van het stuur....
Het elektronica gebeuren is compleet en werkt naar behoren. Het enige wat volgens mij niet klopt is dat ik geen stekker symbool op het display zie als ik 220v aansluit, accu wordt wel opgeladen en stopcontact binnen werkt wel gewoon.
Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
Knopje van de kraan “gemaakt” want die zijn niet los te koop heb ik ergens gelezen.
Eerst een tiewrap zo strak mogelijk om het binnenste rondje gedaan en vervolgens goed veel vloeibaar plastiek erop gesmeert.
Eerst een tiewrap zo strak mogelijk om het binnenste rondje gedaan en vervolgens goed veel vloeibaar plastiek erop gesmeert.
Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
Weer een stapje verder, interieur is er helemaal uit.
Pip heeft ook lekker meegewerkt...
Ik denk dat ik het interieur voor het overzetten van het hefdak al ga plaatsen. Weet nu precies hoe alles zat. Misschien niet verstandig..
Pip heeft ook lekker meegewerkt...
Ik denk dat ik het interieur voor het overzetten van het hefdak al ga plaatsen. Weet nu precies hoe alles zat. Misschien niet verstandig..
Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
Het begin is er! Ik zag op de foto's dat er spiritusbranders in de keuken zitten in plaats van gasbranders. Je kunt ook overwegen om van de gelegenheid gebruik te maken om in plaats van de bestaande kook/wasbak combinatie een modern gasstel in te bouwen en een wasbak met een meer standaard kraan. Dus een beetje zoals in de latere versies van de California vanaf modeljaar 2000. Het nadeel van de bestaande kraan is dat je hem elke keer uit de houder moet halen als je de klep dichtdoet en als je dat een keer vergeet is de kans groot dat de kraan sneuvelt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
Ik zou toch echt het hefdak eerst doen.
Bij het plaatsen kun je overal makkelijk bij en rommel van het gat maken kan ook niet overal achter vallen.
Dat interieur plaatsen is niet zo moeilijk.
Ik zou wel de locaties van de doorvoergaten en blindklinkmoeren van de interieurbevestiging zo precies als mogelijk (met een malletje) overnemen van de donor.
(Vooraan de keuken, watertank etc.)
En voor de plaatsing van de vloerrails ook een stevige mal. Zou zonde zijn dat als je de bank er in plaatst hij niet meer kan schuiven doordat de rails net niet helemaal goed zitten.
Oja markeer en fotografeer! de kabelboom even goed. Welke bovenlangs lopen en welke naar beneden etc. Scheelt een hoop gepuzzel later.
Mocht je het klapraam uit de donor gaan gebruiken dan zou ik deze bij het plaatsen in je eigen bus rondom met kit afdichten. De rubbers alleen dichten niet meer goed af. En anders krijg je kans op een hele vervelende lekkage. (Heb ik ook gehad).
Just my 50 cents
Odorf
Bij het plaatsen kun je overal makkelijk bij en rommel van het gat maken kan ook niet overal achter vallen.
Dat interieur plaatsen is niet zo moeilijk.
Ik zou wel de locaties van de doorvoergaten en blindklinkmoeren van de interieurbevestiging zo precies als mogelijk (met een malletje) overnemen van de donor.
(Vooraan de keuken, watertank etc.)
En voor de plaatsing van de vloerrails ook een stevige mal. Zou zonde zijn dat als je de bank er in plaatst hij niet meer kan schuiven doordat de rails net niet helemaal goed zitten.
Oja markeer en fotografeer! de kabelboom even goed. Welke bovenlangs lopen en welke naar beneden etc. Scheelt een hoop gepuzzel later.
Mocht je het klapraam uit de donor gaan gebruiken dan zou ik deze bij het plaatsen in je eigen bus rondom met kit afdichten. De rubbers alleen dichten niet meer goed af. En anders krijg je kans op een hele vervelende lekkage. (Heb ik ook gehad).
Just my 50 cents
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
Het is een gasfornuis of het origineel is weet ik niet, er staat een redelijk grote gasfles onder het fornuis. Kost wel aardig wat kastruimte. Het is wel een stuk voordeliger vullen als die wisselflessen die links achter in nieuwere modellen t4 staan.Hanz schreef: ↑09 dec 2018, 11:48Het begin is er! Ik zag op de foto's dat er spiritusbranders in de keuken zitten in plaats van gasbranders. Je kunt ook overwegen om van de gelegenheid gebruik te maken om in plaats van de bestaande kook/wasbak combinatie een modern gasstel in te bouwen en een wasbak met een meer standaard kraan. Dus een beetje zoals in de latere versies van de California vanaf modeljaar 2000. Het nadeel van de bestaande kraan is dat je hem elke keer uit de houder moet halen als je de klep dichtdoet en als je dat een keer vergeet is de kans groot dat de kraan sneuvelt.
1999CaliforniaCoachKitchen.jpg
Het functioneert allemaal dus vervangen ga ik in de eerste instantie niet doen.
Re: California 1992 ombouwen naar T4 TDI 2001
Dat heb ik vanmiddag ook bedacht, omdat ik de bedrading niet kan plaatsen voor het plaatsen van het dak.odorf schreef: ↑09 dec 2018, 12:47 Ik zou toch echt het hefdak eerst doen.
Bij het plaatsen kun je overal makkelijk bij en rommel van het gat maken kan ook niet overal achter vallen.
Dat interieur plaatsen is niet zo moeilijk.
Ik zou wel de locaties van de doorvoergaten en blindklinkmoeren van de interieurbevestiging zo precies als mogelijk (met een malletje) overnemen van de donor.
(Vooraan de keuken, watertank etc.)
En voor de plaatsing van de vloerrails ook een stevige mal. Zou zonde zijn dat als je de bank er in plaatst hij niet meer kan schuiven doordat de rails net niet helemaal goed zitten.
Oja markeer en fotografeer! de kabelboom even goed. Welke bovenlangs lopen en welke naar beneden etc. Scheelt een hoop gepuzzel later.
Mocht je het klapraam uit de donor gaan gebruiken dan zou ik deze bij het plaatsen in je eigen bus rondom met kit afdichten. De rubbers alleen dichten niet meer goed af. En anders krijg je kans op een hele vervelende lekkage. (Heb ik ook gehad).
Just my 50 cents
Odorf
Heel wat foto’s gemaakt en labels om alle stekkers gedaan. Bedbalk en rechter achter gordel zit al wel in mijn nieuwere bus.
Klapraam ga ik niet gebruiken, ik haat die dingen. Ik ga of een zonnepaneel op die plek plaatsen of ik laat het door een specialist dicht maken.