Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
Ik heb een T5gp uit 2014. Ik heb deze in 2017 gekocht omdat ik gewoon verliefd was op het apparaat:
Vanaf dat ik deze enkele maanden heb gebruikt, merkte ik al dat de radio (standaard RNS 310) vrij snel aangaf dat de accu bijna leeg was en daardoor uit ging (als ik even zat te wachten zonder draaiende motor). De boel al een keer laten doormeten maar de accu presteerde nog goed en die garage gaf ook aan dat er geen lekstroom was of iets.
Uiteindelijk in februari 2018 voor het HomeComputerMuseum een kleine anderhalf uur gestaan met alarmlichten aan (auto verder wel op slot, dus verder geen binnenverlichting of radio). Bij starten, no dice. Accu leeg. ANWB start de auto weer. De betreffende ANWB-medewerker gaf aan dat het bijzonder was dat ik nog steeds de fabrieksaccu heb, maar dat hij wel vermoed dat deze nu end-of-life is.
Dus een nieuwe accu erin laten zetten, dat is maart 2018 gebeurd.
Vreemd genoeg al vrij kort daarna kwamen er weer meldingen als ik weer ergens stond te wachten. Afgelopen augustus zijn we op vakantie gegaan (met het vliegtuig) dus de bus bij Schiphol ergens geparkeerd voor een dag of 10. Bij terugkomst, accu helemaal leeg. Mochten we nog ruim een uur wachten op de ANWB. Die vond overigens niks vreemds, ik dacht dat misschien het interieurlampje aan was blijven staan.
Daarna eigenlijk nergens meer lang gewacht (motor uit) of langer dan 2 dagen de bus niet gebruikt.
Alleen, na kerst. Logischerwijs waren we dicht met kerst dus de bus had 3 volle dagen niet verplaatst. Ik wilde de auto starten maar ik merkte dat de startmotor niet heel snel draaide (en zelfs langzamer ging draaien). Dus weer een lege accu. Gelukkig nog niet leeg genoeg om een tweede startpoging te doen waarna de bus keurig aansloeg.
Ik weet nu 100% zeker dat de interieurverlichting uit was (of op de normale stand, dus aan gaat bij deuren open). Het enige wat, in mijn ogen, stroom gebruikt is de alarminstallatie. Het kan toch niet zo zijn dat een accu na 3 dagen stilstand bijna leeg is (en blijkbaar bij 10 dagen gewoon helemaal leeg). Overigens start de bus nu wel weer gewoon, maar ik rij er ook dagelijks mee dus wordt de accu wel gewoon opgeladen bij het rijden.
Nou moet ik binnenkort weer op voor de keuring, maar ik wil eens proberen te achterhalen wat er aan de hand is. Ik heb een multimeter dus kan voltages en amperages meten. Wat gebruikt een T5gp normaal, zonder enige vorm van alarm in 'uit' stand. Ik vermoed dat het de achteraf ingebouwde alarminstallatie is (wel door een dealer ingebouwd). Achterin zit overigens ook een kleurrijke LED-verlichting-strip van de Action, alleen deze is kapot en is niet aangesloten (als in, de adapterkabel komt uit de hemel waar spanning op staat, de LED-aansturing waar deze normaal in kan is dus niet op deze hemelaansluiting aangesloten.
Vanaf dat ik deze enkele maanden heb gebruikt, merkte ik al dat de radio (standaard RNS 310) vrij snel aangaf dat de accu bijna leeg was en daardoor uit ging (als ik even zat te wachten zonder draaiende motor). De boel al een keer laten doormeten maar de accu presteerde nog goed en die garage gaf ook aan dat er geen lekstroom was of iets.
Uiteindelijk in februari 2018 voor het HomeComputerMuseum een kleine anderhalf uur gestaan met alarmlichten aan (auto verder wel op slot, dus verder geen binnenverlichting of radio). Bij starten, no dice. Accu leeg. ANWB start de auto weer. De betreffende ANWB-medewerker gaf aan dat het bijzonder was dat ik nog steeds de fabrieksaccu heb, maar dat hij wel vermoed dat deze nu end-of-life is.
Dus een nieuwe accu erin laten zetten, dat is maart 2018 gebeurd.
Vreemd genoeg al vrij kort daarna kwamen er weer meldingen als ik weer ergens stond te wachten. Afgelopen augustus zijn we op vakantie gegaan (met het vliegtuig) dus de bus bij Schiphol ergens geparkeerd voor een dag of 10. Bij terugkomst, accu helemaal leeg. Mochten we nog ruim een uur wachten op de ANWB. Die vond overigens niks vreemds, ik dacht dat misschien het interieurlampje aan was blijven staan.
Daarna eigenlijk nergens meer lang gewacht (motor uit) of langer dan 2 dagen de bus niet gebruikt.
Alleen, na kerst. Logischerwijs waren we dicht met kerst dus de bus had 3 volle dagen niet verplaatst. Ik wilde de auto starten maar ik merkte dat de startmotor niet heel snel draaide (en zelfs langzamer ging draaien). Dus weer een lege accu. Gelukkig nog niet leeg genoeg om een tweede startpoging te doen waarna de bus keurig aansloeg.
Ik weet nu 100% zeker dat de interieurverlichting uit was (of op de normale stand, dus aan gaat bij deuren open). Het enige wat, in mijn ogen, stroom gebruikt is de alarminstallatie. Het kan toch niet zo zijn dat een accu na 3 dagen stilstand bijna leeg is (en blijkbaar bij 10 dagen gewoon helemaal leeg). Overigens start de bus nu wel weer gewoon, maar ik rij er ook dagelijks mee dus wordt de accu wel gewoon opgeladen bij het rijden.
Nou moet ik binnenkort weer op voor de keuring, maar ik wil eens proberen te achterhalen wat er aan de hand is. Ik heb een multimeter dus kan voltages en amperages meten. Wat gebruikt een T5gp normaal, zonder enige vorm van alarm in 'uit' stand. Ik vermoed dat het de achteraf ingebouwde alarminstallatie is (wel door een dealer ingebouwd). Achterin zit overigens ook een kleurrijke LED-verlichting-strip van de Action, alleen deze is kapot en is niet aangesloten (als in, de adapterkabel komt uit de hemel waar spanning op staat, de LED-aansturing waar deze normaal in kan is dus niet op deze hemelaansluiting aangesloten.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
Sluipverbruiker?
En of
Slechte laadspanning, dynamo spanningregelaar?
JB
En of
Slechte laadspanning, dynamo spanningregelaar?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
Massa eens goed gaan nalopen/ doormeten..
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4476
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
Heb je ook een multimeter, om de accu na te meten.
Meet eens de accu spanning als je T5 uit is.
En meet je accu spanning eens als de motor draait.
Als je T5 uit is , haal de plus van je accu af en tik hem weer op de plus pool.
Vonkt die ook ?
Dan heb je ergens een stroom verbruiker in je T5
Meet eens de accu spanning als je T5 uit is.
En meet je accu spanning eens als de motor draait.
Als je T5 uit is , haal de plus van je accu af en tik hem weer op de plus pool.
Vonkt die ook ?
Dan heb je ergens een stroom verbruiker in je T5
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
Wat voor ccu heb je gekocht? Een kwakiteits bosch s4 s5? Of pingpong?
Laadspanning? Boven de 14.8 volt betekend ook iets niet goed.
Of accu of slechte verbinding.
Klikt je contactslot als je de sleutel eruit haalt?
Laadspanning? Boven de 14.8 volt betekend ook iets niet goed.
Of accu of slechte verbinding.
Klikt je contactslot als je de sleutel eruit haalt?
Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
Duracell Advanced 12V 74AH. Hij was duur genoeg in ieder geval.jordydereus schreef: ↑30 dec 2018, 12:17 Wat voor ccu heb je gekocht? Een kwakiteits bosch s4 s5? Of pingpong?
Ga ik meten.Laadspanning? Boven de 14.8 volt betekend ook iets niet goed.
Of accu of slechte verbinding.
Ja.Klikt je contactslot als je de sleutel eruit haalt?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
Dat klopt voor 99% van de auto's. Ik heb ooit een auto gaan depanneren en 15,8 gemeten. Batterij was vroegtijdig kapot gegaan door de hoge laadspanning. Dus heb ik de alternator uitgebouwd en laten reviseren met een nieuwe spanningsregelaar. Bleek die spanning uiteindelijk standaard te zijn voor dat type auto. Auto in kwestie was een jaguar x-type.jordydereus schreef: ↑30 dec 2018, 12:17 Laadspanning? Boven de 14.8 volt betekend ook iets niet goed.
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
74Ah , das wel een heel kleintje .whizzi schreef: ↑30 dec 2018, 14:03Duracell Advanced 12V 74AH. Hij was duur genoeg in ieder geval.jordydereus schreef: ↑30 dec 2018, 12:17 Wat voor ccu heb je gekocht? Een kwakiteits bosch s4 s5? Of pingpong?
95 tot 100 Ah zou beter zijn , met wat meer startvermogen op reserve .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
Dat is volgens mij standaard voor een T5 GPPascal-141 schreef: ↑30 dec 2018, 17:07 74Ah , das wel een heel kleintje .
95 tot 100 Ah zou beter zijn , met wat meer startvermogen op reserve .
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
heb ik ook gewoon hoor , 1.9 tdi , maakt niet uit waar je je kenteken invoert 74 ah is standaard.Multivan Generation schreef: ↑30 dec 2018, 17:17Dat is volgens mij standaard voor een T5 GPPascal-141 schreef: ↑30 dec 2018, 17:07 74Ah , das wel een heel kleintje .
95 tot 100 Ah zou beter zijn , met wat meer startvermogen op reserve .
te veel ah is ook niet goed, dan zit je weer met laad capaciteit van je dynamo .
Groetjes Marcel .
T5 2004 1.9 TDI 140 PK
lekker in Zweden Mieps huset
T5 2004 1.9 TDI 140 PK
lekker in Zweden Mieps huset
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
Ik heb toen die van mij vervangen voor een 95A,
mede met het oog op gebruik van de motorstandkachel.
Op een 54A accu start de bus ook wel hoor 4 cilinder 2.0 TDI (tijdens de keuring had ik dat er in).
Alleen heb je dan niet veel over..
mede met het oog op gebruik van de motorstandkachel.
Op een 54A accu start de bus ook wel hoor 4 cilinder 2.0 TDI (tijdens de keuring had ik dat er in).
Alleen heb je dan niet veel over..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
Net een nieuwe, de andere was 4 jaar oud, die zit nu in de volvo, gaat prima met de kou.jan2009 schreef: ↑30 dec 2018, 17:40Nou ik zou in dat koude zweden maar voor de grootst mogelijke accu kiezen die er fysiek nog in past.te veel ah is ook niet goed, dan zit je weer met laad capaciteit van je dynamo .
Dat beetje meer capaciteit kan net het verschil zijn tussen wel of niet meer kunnen starten als in barre koude of een wat verouderde accu de zelfontlading wat sneller verloopt.
En je accu komt echt wel vol hoor , zal het net wat langer duren , maar bij regelmatig gebruik van de auto zit die accu gewoon vol .
Als je gewoon je accu in de gaten houd sta je nooit met een lege, je hoort het met starten als die met kou al begint te zeuren dan bestel ik een nieuwe.
Groetjes Marcel .
T5 2004 1.9 TDI 140 PK
lekker in Zweden Mieps huset
T5 2004 1.9 TDI 140 PK
lekker in Zweden Mieps huset
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
Over de laadcapaciteit van de dynamo zou ik me geen zorgen maken , die heeft meer dan voldoende capaciteit om een 100Ah batterij goed vol te houden. Er rijden heel veel T5 rond waar nog een dikke huishoudbatterij bijgekoppeld word , en zelfs dan houd de dynamo alles goed vol.Marcel.S schreef: ↑30 dec 2018, 17:27heb ik ook gewoon hoor , 1.9 tdi , maakt niet uit waar je je kenteken invoert 74 ah is standaard.Multivan Generation schreef: ↑30 dec 2018, 17:17Dat is volgens mij standaard voor een T5 GPPascal-141 schreef: ↑30 dec 2018, 17:07 74Ah , das wel een heel kleintje .
95 tot 100 Ah zou beter zijn , met wat meer startvermogen op reserve .
te veel ah is ook niet goed, dan zit je weer met laad capaciteit van je dynamo .
Mijn oude T4 1.9td had destijds de standaard dynamo (70 A ?) , en hield netjes de 95Ah startbatterij en de 120Ah halftraktiebatterij in het woongedeelte bij.
Ik heb niet gezegd dat 74Ah niet kan (of standaard is) , maar wel dat je daarmee niet veel op overschot hebt
Maar goed , hiermee is Whizzy van zijn stroomprobleem nog niet af . Ik zou item per item afkoppelen en zo uit testen wat de grote stroomslurper is .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
Meestal wordt het veroorzaakt door achteraf ingebouwd spul..Pascal-141 schreef: ↑30 dec 2018, 18:33 Maar goed , hiermee is Whizzy van zijn stroomprobleem nog niet af . Ik zou item per item afkoppelen en zo uit testen wat de grote stroomslurper is .
Dus daar zou ik mee beginnen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Normaal dat een Accu zo snel leeg is.
Idd. Ik zou het alarm een tijdje afkoppelen. .