Hallo,
Mijn T5 GP uit 2012 was voorzien van een standaard single DIN 'domme' radio toen ik 'm kocht.
Nu heb ik onlangs een RCD330 aangeschaft (veel goede verhalen over gelezen, lijkt me fijne radio).
Loop ik er echter tegenaan dat deze radio het 'ignition' signaal niet herkent. Gaat ook niet aan of uit bij het op contact zetten of er vanaf halen.
Dit zou deze radio (net als met een RNS) van de CANbus moeten halen.
Voor zover ik kan zien zitten er netjes twee kabeltjes op de CAN pooltjes van de quadlock connector.
Dus ik dacht na flink zoeken dat de enige optie zou zijn dat in de gateway de radio (56) uitgeschakeld zou zijn.
Dus maar een OBDeleven gekocht en zojuist de auto uitgelezen.
En inderdaad, 56 radio bleek uit te staan. Deze aangezet in de gateway.
Maar, je voelt het al aankomen, toch nog een probleem...
Na het aanzetten geeft de gateway 19 foutmelding 01304 no signal voor 56 radio, en de radio is er ook nog steeds niet van overtuigd dat deze ignition heeft. Weggooien van deze melding helpt ook niet, komt steeds terug.
Iemand met een beetje verstand van VCDS icm T5 en radio perikelen die kan zeggen of ik iets vergeet of fout doe?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 gp CAN radio (RCD330) probleem
Re: T5 gp CAN radio (RCD330) probleem
Ben nog steeds niet veel verder. Wel gemeten met de multimeter, Tussen CAN-H en CAN-L staat zo'n 12v?
Terwijl dat volgens mij maar een paar volt max zou moeten zijn. Vreemd...
Terwijl dat volgens mij maar een paar volt max zou moeten zijn. Vreemd...
Re: T5 gp CAN radio (RCD330) probleem
Das inderdaad vreemd, bij mijn 2012 T5 GP en de RCD330 was het plug and play. Functioneert goed.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: T5 gp CAN radio (RCD330) probleem
Na veel zoeken ben ik denk ik weer wat verder.
Dit topic op tx-board verduidelijkt het een en ander.
Daar is te lezen dat de CAN in 'rust' 12v geeft wanneer deze dus niet actief is. En dat op een Transporter met eenvoudige radiovoorbereiding Infotainment standaard gedeactiveerd is. De bedieningseenheid moet worden aagepast/geflasht.
Dus dat Infotainment moet geactiveerd worden. Ben alleen nog zoekende of ik dat zelf via OBDeleven/VCDS kan, of dat het een update moet worden (al dan niet bij de dealer). Iemand een idee?
Dit topic op tx-board verduidelijkt het een en ander.
Daar is te lezen dat de CAN in 'rust' 12v geeft wanneer deze dus niet actief is. En dat op een Transporter met eenvoudige radiovoorbereiding Infotainment standaard gedeactiveerd is. De bedieningseenheid moet worden aagepast/geflasht.
Dus dat Infotainment moet geactiveerd worden. Ben alleen nog zoekende of ik dat zelf via OBDeleven/VCDS kan, of dat het een update moet worden (al dan niet bij de dealer). Iemand een idee?
Re: T5 gp CAN radio (RCD330) probleem
Ondertussen heb ik een oplossing gevonden, niet de mooiste die ik voor ogen had, maar het werkt!
Eerst ben ik bij een VW specialist geweest die het met een oude module uit een Caddy probeerde.
Daar werkte de radio wel, maar kreeg ik allerlei andere storingen. Dus op zoek naar een andere module.
Daarvoor bestelde ik dezelfde module (6R0907530D) als ik had, maar dan uit een Polo waar wel een RCD ingebouwd was geweest.
Dan zou het aan moeten staan was mijn redenering, maar niets bleek minder waar.
Toen heb ik het maar eens bij een VW (Bedrijfswagens) werkplaats geprobeerd. Maar daar wisten ze niet echt waar te beginnen, het zou volgens hen een zoektocht zonder eind worden. Veel tijd en vooral duur, dus leek me ook geen oplossing.
Ook heb ik nog een 1k0 versie van deze module besteld, maar ik las later dat deze waarschijnlijk ook niet compatible is met de T5.2 dus deze kan zodra die binnen is weer retour afzender.
Vandaag maar eens over een andere boeg gegooid en de CAN-Komfort pinnen van de Climatic eens misbruikt voor de radio. En dat werkt!
Niet echt de mooiste oplossing, maar het werkt wel. Dus nu op de CAN-Komfort ipv het (uitgeschakelde) CAN-Infotainment. Hopelijk geeft het geen verdere problemen.
Eerst ben ik bij een VW specialist geweest die het met een oude module uit een Caddy probeerde.
Daar werkte de radio wel, maar kreeg ik allerlei andere storingen. Dus op zoek naar een andere module.
Daarvoor bestelde ik dezelfde module (6R0907530D) als ik had, maar dan uit een Polo waar wel een RCD ingebouwd was geweest.
Dan zou het aan moeten staan was mijn redenering, maar niets bleek minder waar.
Toen heb ik het maar eens bij een VW (Bedrijfswagens) werkplaats geprobeerd. Maar daar wisten ze niet echt waar te beginnen, het zou volgens hen een zoektocht zonder eind worden. Veel tijd en vooral duur, dus leek me ook geen oplossing.
Ook heb ik nog een 1k0 versie van deze module besteld, maar ik las later dat deze waarschijnlijk ook niet compatible is met de T5.2 dus deze kan zodra die binnen is weer retour afzender.
Vandaag maar eens over een andere boeg gegooid en de CAN-Komfort pinnen van de Climatic eens misbruikt voor de radio. En dat werkt!
Niet echt de mooiste oplossing, maar het werkt wel. Dus nu op de CAN-Komfort ipv het (uitgeschakelde) CAN-Infotainment. Hopelijk geeft het geen verdere problemen.
Re: T5 gp CAN radio (RCD330) probleem
Hoop dat je deze nog leest, maar ik heb exact hetzelfde probleem.
Zou je kunnen uitleggen hoe en welke draden je hiervoor hebt misbruikt?
Zou je kunnen uitleggen hoe en welke draden je hiervoor hebt misbruikt?
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: T5 gp CAN radio (RCD330) probleem
Vergeet de vw infotainment spullen, is t geld niet waard.
Genoeg aftermarket voor minder met meer....
JB
Genoeg aftermarket voor minder met meer....
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: T5 gp CAN radio (RCD330) probleem
Het was even zoeken, maar ik heb er ooit de volgende tekst voor iemand voor getikt:
Uiteindelijk heb ik de CANbus maar afgetakt bij de Climatic, volgens mij een van de dichtstbijzijnde punten van het CAN signaal in de buurt van de radio.
Dus als dat je probleem ook is en je hebt Climatic of Climatronic is dat een optie.
Wat ik daarvoor gedaan heb is twee korte kabeltjes aan een kant voorzien van zo'n pinnetje dat ie in de juiste plek van de quadlock connector past in plaats van de originele kabeltjes. Bij mij oranje/wit en oranje/bruin, volgens mij pin 9 en 10 van de quadlockconnector.
Aan de andere kant heb ik deze verbonden met het CAN signaal van de climatic. Volgens dit duitse forum de volgende pins https://tx-board.de/threads/wo-finde-ic ... us.115348/:
Climatronic
CAN h Komfort = Stecker T20e PIN 5 Kabel orange / groen
Can l Komfort = Stecker T20e PIN 6 Kabel orange / bruin
Climatic
CAN h Komfort = Stecker T20C PIN 8 Kabel orange / groen
Can l Komfort = Stecker T20C PIN 7 Kabel orange / bruin
Dit heb ik gedaan door vlak voor de stekker bij de betreffende kabeltjes een klein beetje mantel weg te halen met een mesje. Llet op dat je verder de kabeltjes niet doorsnijd. Daarna het eindje van nieuwe kabel naar de radio daartussen gesoldeerd en netjes weer afgeplakt met isolatietape.
Volgens dat topic is er ook nog een optie om een nieuwe kabel van de boordcomputer te leggen naar de radio, maar dat heb ik niet gedaan.