Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stroomkabels bewaren in motorcompartiment?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Stroomkabels bewaren in motorcompartiment?

Bericht door ThomasH »

Op een Duitse website kwam ik een tip tegen. Deze meneer bewaart zijn stroomkabels in het motorcompartiment, in het accuvak. Een handige manier om weer wat ruimte te besparen. Best een mooie oplossing. Ik vraag me alleen af, is dit veilig, of is dit onverstandig om te doen?

Afbeelding
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Stroomkabels bewaren in motorcompartiment?

Bericht door Snautzer »

Windingen van kabel kan een electrisch veld veroorzaken. Electromotor idee zoiets. In een ernstig geval kan dat rare dingen gaan doen met bv je boord computer.
Langbeest
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: Stroomkabels bewaren in motorcompartiment?

Bericht door Langbeest »

Snautzer schreef: 01 okt 2019, 15:12 Windingen van kabel kan een electrisch veld veroorzaken. Electromotor idee zoiets. In een ernstig geval kan dat rare dingen gaan doen met bv je boord computer.
Is dit een serieus antwoord??
echt??
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Stroomkabels bewaren in motorcompartiment?

Bericht door bvddobb »

Snautzer schreef: 01 okt 2019, 15:12 Windingen van kabel kan een electrisch veld veroorzaken. Electromotor idee zoiets.
Kunnen een magnetisch veld veroorzaken. Maar toch echt alleen als er stroom doorheen loopt. Een losse kabelwinding zal dat nooit doen.
Dat evt. opgewekte magnetische veld kan een magneet doen bewegen (principe van de elektromotor, inderdaad).
Omgekeerd kan aan de uiteinden van de kabelwinding wel een spanningsverschil ontstaan als er een magnetisch veld door de winding staat (principe van de dynamo).
Maar als de uiteinden van de kabel goed geïsoleerd zijn, en de kabel niet op een spanningsbron is aangesloten terwijl 'ie daar ligt, kan er weinig fout gaan, elektromagnetisch gesproken.

Misschien kan warmte/smelten nog een punt zijn?
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Stroomkabels bewaren in motorcompartiment?

Bericht door ThomasH »

Warmte/smelten was idd eigenlijk meer waarom ik me afvroeg of dit veilig is of niet. Natuurlijk is het maar een beetje extra ruimte, maar toch, alle beetjes helpen en die kabels zijn soms vaak modderig en nat, dus ook daarom vond ik het wel een mooie oplossing.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Stroomkabels bewaren in motorcompartiment?

Bericht door MGA1600 »

Ik had het ook gezien op het TX-forum en vond het eigenlijk een prima idee.
Plaats reactie