Eerst: bedankt allemaal voor jullie tips en reacties!
Nu alles nog vers in ons geheugen staat, zijn hier onze conclusies/indrukken/vaststellingen/ervaringen.... voor wie geïnteresseerd is.
Het land
Noorwegen is van het zuiden tot het noorden een prachtig land, met wisselende landschappen. Je hoeft niet helemaal naar het noorden te gaan voor mooie dingen, er is veel te zien en te doen in het zuiden en het centrum: fjorden, nationale parken, bergen, steden...
Noorwegen telt 18 "scenic routes", die echte toeristische attracties zijn. Ze zijn aangeduid door een logo.
Langs deze wegen zijn er opmerkelijke architecturale realisaties, ontworpen door internationaal gerenommeerde architectenbureaus. Een afdeling van de Dienst openbare wegen is verantwoordelijk voor de visuele kwaliteit van de uitzichtpunten en picknickplaatsen langs de wegen. Niet te missen!
Daarnaast wordt in de noordelijke provincie Nordland het project "Skulpturlandskap" uitgevoerd, een reeks kunstwerken die zich langs de wegen bevinden en aangeduid zijn met een logo.
Houd er rekening mee dat het toeristenseizoen in Noorwegen loopt van half juni tot eind augustus. Buiten deze periode kunnen sommige plaatsen en voorzieningen geheel of gedeeltelijk gesloten zijn. Hetzelfde geldt voor sommige ferry-verbindingen (bijvoorbeeld Andenes-Gryllefjord).
Hoe duur is Noorwegen?
We hebben dit al besproken. Reizen met een camper, wildkamperen en zelf koken is zeker het voordeligst. Zolang je geen wijn drinkt (moeilijk) en niet rookt (niet moeilijk voor ons). Voor de dagelijkse boodschappen zijn supermarkten amper duurder dan bij ons, zeker als je geen extra's koopt en gebruik maakt van de promoties.
Wijn en alcohol worden niet in supermarkten verkocht, maar enkel in "Vinmonopolet", winkels waarvan de Noorse staat eigenaar is. Bier daarentegen is verkrijgbaar in de supermarkten tegen een prijs die vergelijkbaar is met de onze. Maar je kunt helaas geen Belgische bieren vinden.
We hadden 2 dozen met eten meegenomen, waarin o.a. 3 cubi's wijn. Met uitzondering van wijn was het eigenlijk niet nodig. De cubi die hier 12€ kost, kost 39€ in Noorwegen, in de staatswinkels.
Diesel is iets duurder dan bij ons, maar niet veel - gemiddeld 1,47 euro per liter, iets duurder in het noorden. Het is dezelfde prijs als op de snelwegen in Nederland. Maar je rijdt veel kilometers omdat het land erg lang is (2700 km).
Voor souveniraankopen, vraag altijd of de winkel het "tax free" document opstelt waarmee je de BTW kan recupereren wanneer je het land verlaat. Dit systeem geldt voor een minimum aankoop van 390 Noorse kronen (+/-39€), in winkels met het bord "Global Blue Tax Free Shopping", maar vraag eerst aan de kassa om zeker te zijn.
Senioren (vanaf 67 jaar!) profiteren van voordelen in het openbaar vervoer, ferries, museumbezoek, enz.
Oh ja! het is niet nodig om geld te wisselen voor vertrek: overal kan je met een bankkaart of kredietkaart betalen, zelfs voor kleine bedragen.
De weg
Er zijn veel tunnels en er wordt veel gewerkt aan de uitbreiding van het wegennet.
Sommige tunnels zijn erg lang: de langste is 24,5 km! Er zijn zelfs verlichtingsinstallaties om te voorkomen dat u achter het stuur in slaap valt: discolichten. Er zijn zelfs tunnels met rotondes! Soms is het mogelijk om een tunnel te vermijden door de oude weg te nemen die door de pas loopt: het is vaak mooier maar minder snel. Soms is de oude weg omgebouwd tot een fietspad.
Met uitzondering van de omgeving van Oslo zijn er weinig snelwegen zoals we die hier kennen. Op de E6 snelweg, mag je 80 rijden, soms 90.... Voorzie dus niet te lange afstanden: 300-400 km per dag is echt een maximum, en dan nog... Hou ook rekening met de wachttijden als je veerboten moet nemen.
Op bepaalde wegen, snelwegen, steden, bruggen en tunnels moet tol betaald worden. De kentekenplaten worden "gelezen" als je door de portalen rijd en de factuur wordt binnen 6 maanden verzonden (of niet..., zoals te lezen is op verschillende websites). Het is aanbevolen (maar niet verplicht) om online te registreren voor vertrek. Dat hebben we niet gedaan. Wij houden u op de hoogte als en wanneer wij de factuur ontvangen.
Als je van noord naar zuid rijdt en de zon is laag, zoals in oktober, dan is het erg verblindend. Zeker als de weg nat is.
Voor veerboten: er zijn er veel! Er bestaat een pas, de Ferjepass, waarmee je 50% korting krijgt op de prijs van de overtochten (maar niet allemaal). Je moet het vooraf aanvragen, en het wordt per post toegestuurd. Het is de enige manier om het te krijgen. We hebben dit te laat vernomen en helaas hadden we het niet... Als senior (vanaf 67 jaar) krijg je wel op aanvraag korting op de oversteek.
De openbare toiletten zijn meestal schoon, goed onderhouden, met toiletpapier en warm water. Mensen met een handicap worden niet vergeten. Maar vanaf oktober, zeker in het noorden, zijn de toiletten gesloten vanwege de risico op vorst. Op sommige plaatsen zijn er droge toiletten.
De voorbereidingen
Ons busje kreeg voor vertrek een onderhoud: algemene controle, olieverversing, filtervervanging... We hebben winterbanden laten plaatsen die we tweedehands hadden gekocht.
We hadden sneeuwkettingen meegenomen, die we vanaf de eerste ochtend in Noorwegen hebben gebruikt. We waren niet gewend met deze manipulatie: de kettingen zijn zwaar en koud... Als voorzorg hebben we ter plaatse textiele sneeuwkettingen gekocht: ze zijn gemakkelijker te installeren, maar uiteindelijk hebben we ze nooit hoeven te gebruiken.
Om te slapen: op het bed eerst een dun isolerend deken, een soort picknickdeken in fleece met aluminium aan een kant. Dit om te isoleren van de kou die vanonder de banken en de kofferbak vandaan kan komen. Dan, een dubbele "winter" slaapzak. En een dekbed. We hebben altijd twee fleece plaids mee, voor het geval dat... Het is beter om verschillende lagen te voorzien die naar behoefte worden toegevoegd of verwijderd.
De stationaire verwarming gebruikten we 's avonds en 's ochtends. Maar we hebben nooit met de verwarming geslapen. En ook niet met het hefdak open.
Voor ons vertrek hebben we een isolatie voor de binnen zij- en achterruiten gemaakt met recuperatie materiaal (bubbelplastic met een aluminium zijde), op maat gesneden en met zuignappen bevestigd. Voor de voorruit hebben we een isolerende voorruitdeken aangeschaft. We gebruikten deze isolaties alleen op koudere nachten.
Kledij: voorzie hier ook lagen die je over elkaar draagt of verwijder, afhankelijk van het weer. We hadden ook mee: thermisch ondergoed, broeken en ski-jassen, muts en handschoenen - vooral om 's avonds de hemel in de gaten te houden: de nachten kunnen koud zijn - goede waterdichte wandelschoenen, regenjas + broek: in sommige streken regent het veel.
Voor het koken: de grote Campingaz flessen (907) worden niet in Noorwegen verdeeld. In het algemeen wordt butaan daar niet verkocht omdat butaan niet goed werkt onder de 5°C. Onder 0°C komt het gas helemaal niet meer vrij. Propaan is overal te vinden (oplaadpunten voor gasflessen). In tegenstelling tot butaan is propaan bestand tegen zeer koude temperaturen, tot -44°C.
Vrij kamperen
Zoals reeds vermeld in het rapport, is wild kamperen toegestaan in Noorwegen, op voorwaarde dat je een afstand van minstens 150 meter van de huizen houd en uiteraard dat je het milieu respecteer (je laat geen spoor van je aanwezigheid achter).
We hebben ons altijd veilig gevoeld, overal in het land.
Vaak zijn er in de buurt van bivakplaatsen pitten om vuur te maken en zelfs hout. Let op, er is een verbod op open vuur tussen 15 april en 15 september. In het algemeen is het toegestaan om bloemen, bessen en paddestoelen te plukken en zelfs zeewatervissen te vissen, zonder vergunning, voor persoonlijke consumptie.
We vonden de overnachtingsplekken meestal via Park4Night. Maar het is zeker niet limitatief. We waren buiten het seizoen, dus er was weinig concurrentie. In de zomer is het waarschijnlijk anders.
De campings zijn goed uitgerust, vaak met een verwarmde keuken en eetkamer, wifi. Prijzen variëren: van 32€ tot 50€ in Oslo, elektriciteit inbegrepen.
De oversteek
heenweg, Hirtshals-Kristiansand, met ColorLine: 100€.
terugweg, Langesund-Hirtshals met Fjord Line: 75€.
Enkele cijfers
Op 39 dagen zijn we 5 keer op de camping geweest, voor de douche, de was, wifi.
In totaal hebben we 9578 km gereden, waarvan 6900 km in Noorwegen.
Het busje verbruikte 758 liter - gemiddeld 7,9 l/100 km.
En hier de wegenkaart. De weg naar het noorden in het groen, de terugweg naar het zuiden in het paars.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Roadtrip door Noorwegen (8): Weetjes
Re: Roadtrip door Noorwegen (8): Weetjes
Het was een heel mooi verslag, en dit is een leuke samenvatting! Dankjulliewel!
Een paar aanvullingen:
Een paar aanvullingen:
Verse waar (groente, fruit, vlees) kan wél behoorlijk aan de prijs zijn, veel daarvan wordt ingevlogen en niet lokaal geproduceerd. Maar conserven (blik, glas, diepvries) zijn heel goed te betalen. In Nederland zijn we een beetje verwend met vers, en conserven niet meer zo gewend, maar qua smaak en voedingswaarde is er met moderne conserven niks mis. En ze zijn in Noorwegen soms dus beduidend goedkoper dan vers!
In de Vinmonopoles wel, hoor!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel