Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Wij hebben besloten de lattenbodem van het bovenbed in onze T5 California om te bouwen naar schotelvering, zoals in de T6.1 California's te vinden is.
Wij slapen bijna altijd boven en in combinatie met de Calibed Roof II matras ging dat eigenlijk altijd prima. Maar sinds Marga's hernia ligt zij toch niet meer zo lekker en de lattenbodem heeft natuurlijk het grote nadeel van de 'koppeling' van slapers: als de één omdraait, beweegt de ander op-en-neer-mee. De schotelvering zou comfortabeler zijn én het 'koppelprobleem' oplossen.
VW biedt inmiddels een ombouwset aan (kun je o.a. bij CCN in Amersfoort laten inbouwen, kost volgens opgave daar incl. inbouw zo'n € 600,-), maar al heel vroeg na de aankondiging van de 6.1 bood de Duitse firma Squergo óók al een ombouwset aan. Kost incl. verzending iets meer dan € 330,- en zou in een 1,5 uur zelf in te bouwen zijn, zonder verwijdering van daktent of binnenhemelbekleding. Ziet er zo uit:
Sinds de aankondiging van die schotelvering voor de 6.1 is er op het Duitse Caliboard al een uitgebreid draadje ontstaan over mogelijke vervanging. De algemene mening daar is dat de oplossing van Squergo beter is dan die van VW. Squergo biedt een grotere veerdiepte en kan een matras van 6 cm hebben. Het systeem van VW heeft een mindere veerdiepte en kan maar een matras van max 5 cm hebben. Bij Squergo kun je veren van verschillende sterkte en/of hoogte gebruiken, zodat je veel individuelere aanpassingen kunt maken, bijv. meer lendensteun of juist minder, of de ene helft van het bed harder maken dan de andere. Op het Duitse forum is een mooi verhaal over een man van 120 kg met een vrouw van 60 kg die nu toch samen comfortabel boven kunnen slapen zonder dat het bed voor hem te zacht of voor haar te hard is. VW levert één kant-en-klare gemiddelde instelling.
Die ons beter kennen weten dat wij niet zulke geweldige handige klussers zijn, maar dit opbouwfilmpje op Youtube gaf ons het nodige vertrouwen:
Dus: we hebben de spullen besteld bij Squergo, we hebben een blindklinktang (?? nog nooit gebruikt...) besteld bij Amazon, alles moet van de week binnen komen. Dan wachten op een middag of ochtend met goed weer en vrij zodat de bus voor de deur kan met de daktent omhoog, en aan de gang!
Wordt vervolgd...
Wij slapen bijna altijd boven en in combinatie met de Calibed Roof II matras ging dat eigenlijk altijd prima. Maar sinds Marga's hernia ligt zij toch niet meer zo lekker en de lattenbodem heeft natuurlijk het grote nadeel van de 'koppeling' van slapers: als de één omdraait, beweegt de ander op-en-neer-mee. De schotelvering zou comfortabeler zijn én het 'koppelprobleem' oplossen.
VW biedt inmiddels een ombouwset aan (kun je o.a. bij CCN in Amersfoort laten inbouwen, kost volgens opgave daar incl. inbouw zo'n € 600,-), maar al heel vroeg na de aankondiging van de 6.1 bood de Duitse firma Squergo óók al een ombouwset aan. Kost incl. verzending iets meer dan € 330,- en zou in een 1,5 uur zelf in te bouwen zijn, zonder verwijdering van daktent of binnenhemelbekleding. Ziet er zo uit:
Sinds de aankondiging van die schotelvering voor de 6.1 is er op het Duitse Caliboard al een uitgebreid draadje ontstaan over mogelijke vervanging. De algemene mening daar is dat de oplossing van Squergo beter is dan die van VW. Squergo biedt een grotere veerdiepte en kan een matras van 6 cm hebben. Het systeem van VW heeft een mindere veerdiepte en kan maar een matras van max 5 cm hebben. Bij Squergo kun je veren van verschillende sterkte en/of hoogte gebruiken, zodat je veel individuelere aanpassingen kunt maken, bijv. meer lendensteun of juist minder, of de ene helft van het bed harder maken dan de andere. Op het Duitse forum is een mooi verhaal over een man van 120 kg met een vrouw van 60 kg die nu toch samen comfortabel boven kunnen slapen zonder dat het bed voor hem te zacht of voor haar te hard is. VW levert één kant-en-klare gemiddelde instelling.
Die ons beter kennen weten dat wij niet zulke geweldige handige klussers zijn, maar dit opbouwfilmpje op Youtube gaf ons het nodige vertrouwen:
Dus: we hebben de spullen besteld bij Squergo, we hebben een blindklinktang (?? nog nooit gebruikt...) besteld bij Amazon, alles moet van de week binnen komen. Dan wachten op een middag of ochtend met goed weer en vrij zodat de bus voor de deur kan met de daktent omhoog, en aan de gang!
Wordt vervolgd...
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Als het je niet luk of je hebt hulp nodig dan kan je altijd naar Odijk komen. Help ik je op weg. Corona veilig.
Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Wie weet!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4476
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Wat grappig, heb dit nog nooit gezien.
Zo leer je elke dag weer wat.
Zo leer je elke dag weer wat.
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Gekke vraag,
Maar zou dit voor de t4 ook kunnen werken?
ben benieuwd naar het eindresultaat :)
Maar zou dit voor de t4 ook kunnen werken?
ben benieuwd naar het eindresultaat :)
Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Geen gekke vraag maar het antwoord is helaas nee. Bij een T5-T6 heeft het bovenbed eerst een lattenbodem en dan het matras, dit systeem komt in plaats van de lattenbodem. Bij een T4 heb je alleen een plank met daarop het matras, daardoor heb je niet genoeg ruimte om dit mooie systeem in te bouwen.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Dit ga ik zeker even volgen. Heb je de verzwaarde uitvoering besteld?
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Ja, i.d.d. Dat is voor ‘duoslapers’ zoals wij de betere oplossing i.v.m. de plaatsing van de langsliggers.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Ga er dan maar vanuit dat je nog ca. 2 á 3 cm overhoudt voor een matras dus zonder de bedplank te verlagen gaat dat niet lukken. Nu is er voor het losse deel van de bedplank wel iets te verzinnen. Het vaste deel verlagen is lastiger (in het geval van een T 4 California met hefdak)bobv schreef: ↑02 nov 2020, 17:06Ja natuurlijk kan dit ook in een T4 werken.
Maar als je een hefdak hebt moet je even de ruimte tussen je bedplank en het dak meten. De opbouwhoogte van bv Froli Mobil schotels is 4,3 cm. Tel daar je matras bij op en je weet of het past.
https://www.obelink.nl/froli-mobil-beds ... akket.html
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Zo, de popnageltang is er:
Ik moet zeggen dat het me niet duidelijk is hoe die geacht wordt te werken, maar er zal vast wel een Youtube-filmpje van bestaan...
Nu nog wachten op het ombouwpakket, volgens Squergo/DHL is het vandaag verzonden!
Ik moet zeggen dat het me niet duidelijk is hoe die geacht wordt te werken, maar er zal vast wel een Youtube-filmpje van bestaan...
Nu nog wachten op het ombouwpakket, volgens Squergo/DHL is het vandaag verzonden!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Eén keer uitproberen en het is duidelijk:
1) gaatje boren (in dit geval niet nodig zag ik op het filmpje)
2) popnagel plaatsen
3) tang zover mogelijk openen
4) opening onderaan de tang (zeshoekig stukje dat je kunt aanpassen aan de maat van de steel van de popnagel) over de steel van de popnagel laten zakken
5) tang samenknijpen totdat de steel afbreekt, gaat met een knal, niet te missen.
6) tang openvouwen om de steel te lossen uit de bek, eventueel even schudden.
7) terug naar 1)
Succes!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Leuke ombouw! Ik heb het Duitse draadje ook doorgelezen, lijkt een goede verbetering ten opzichte van de lattenbodem.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Kleine aanvulling op de (uitstekende) handleiding van Jasper:
Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Kleine aanvulling op de (uitstekende) handleiding van Jasper:
J vd Pal schreef:
1) gaatje boren (in dit geval niet nodig zag ik op het filmpje)
2) popnagel plaatsen
3) tang zover mogelijk openen
4) opening onderaan de tang (zeshoekig stukje dat je kunt aanpassen aan de maat van de steel van de popnagel) over de steel van de popnagel laten zakken
4a) de tang goed tegen de popnagel aandrukken.
5) tang samenknijpen en op de popnagel blijven drukken totdat de steel afbreekt (soms is een aantal keren nodig) , gaat met een knal, niet te missen.
6) tang openvouwen om de steel te lossen uit de bek, eventueel even schudden.
7) terug naar 1)
Succes!
Laatst gewijzigd door MarkV op 04 nov 2020, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Jasper, Mark, bedankt! Inmiddels ook een paar Youtube-filmpjes bekeken, dat gaat zeker lukken!MarkV schreef: ↑03 nov 2020, 08:34 Kleine aanvulling op de (uitstekende) handleiding van Jasper:J vd Pal schreef:
1) gaatje boren (in dit geval niet nodig zag ik op het filmpje)
2) popnagel plaatsen
3) tang zover mogelijk openen
4) opening onderaan de tang (zeshoekig stukje dat je kunt aanpassen aan de maat van de steel van de popnagel) over de steel van de popnagel laten zakken
4a) de tang goed tegen de popnagel aandrukken.
5) tangsamenknijpen en op de popnagel blijven drukken totdat de steel afbreekt (soms is een aantal keren nodig) , gaat met een knal, niet te missen.
6) tang openvouwen om de steel te lossen uit de bek, eventueel even schudden.
7) terug naar 1)
Succes!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Zo, het pakket van Squergo is er ook al!
Vandaag blijft het droog en niet te koud, dus meteen maar proberen in te bouwen!
Vandaag blijft het droog en niet te koud, dus meteen maar proberen in te bouwen!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Ombouw T5 California lattenbodem bovenbed naar schotelvering à la 6.1
Succes!
Groet Eurocook
Groet Eurocook
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.