Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Electriciteit in de bus
Electriciteit in de bus
Hallo allemaal,
Ik ben in het bouwen van mijn campervan (transporter lwb) bijna door alle -voor mij- eenvoudige taken heen.
Nu het moeilijkste stukje: de stroom voorzien voor een cooler en wat ledspotjes (8 x 3W)
Daarna kan ik foto's posten van het resultaat
Het doel is om enkele nachten vrij te kunnen staan,
en daarbij savonds licht te hebben, een coolerbox die draait en de laptop gebruiken/ opladen.
Om alles te berekenen heb ik Mickel Moen zijn online tool gebruikt:
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... 2v-dc.html
Hieronder een aankooplijstje waar ik graag wat feedback op zou willen krijgen. Alle suggesties en bedenkingen zijn welkom
Batterij: Greenpower AGM accu. Ik ga uit van een 150Ah batterij
https://www.ndsbenelux.eu/product/green ... -250-watt/
batterijlader: Power service Gold
https://www.ndsbenelux.eu/product/power ... neel-230v/
zonnepanelen: Solar Power Supply 160W Shingle
https://solarpowersupply.be/zonnepanele ... olar-panel
laadregelaar voor de zonnepanelen: Victron
https://solarpowersupply.be/laadregelaa ... integreerd
Een Shunt en een paar zekeringen
Victron batterymonitor
En last but not least, de coolbox: (je hoort me wel wenen bij de kassa)
https://www.kampeerdump.nl/indel-b-comp ... liter.html
Wie wil mij helpen dit aankooplijstje alvast te optimaliseren?
ik hoor het graag!
Mvg,
Mark
Ik ben in het bouwen van mijn campervan (transporter lwb) bijna door alle -voor mij- eenvoudige taken heen.
Nu het moeilijkste stukje: de stroom voorzien voor een cooler en wat ledspotjes (8 x 3W)
Daarna kan ik foto's posten van het resultaat
Het doel is om enkele nachten vrij te kunnen staan,
en daarbij savonds licht te hebben, een coolerbox die draait en de laptop gebruiken/ opladen.
Om alles te berekenen heb ik Mickel Moen zijn online tool gebruikt:
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... 2v-dc.html
Hieronder een aankooplijstje waar ik graag wat feedback op zou willen krijgen. Alle suggesties en bedenkingen zijn welkom
Batterij: Greenpower AGM accu. Ik ga uit van een 150Ah batterij
https://www.ndsbenelux.eu/product/green ... -250-watt/
batterijlader: Power service Gold
https://www.ndsbenelux.eu/product/power ... neel-230v/
zonnepanelen: Solar Power Supply 160W Shingle
https://solarpowersupply.be/zonnepanele ... olar-panel
laadregelaar voor de zonnepanelen: Victron
https://solarpowersupply.be/laadregelaa ... integreerd
Een Shunt en een paar zekeringen
Victron batterymonitor
En last but not least, de coolbox: (je hoort me wel wenen bij de kassa)
https://www.kampeerdump.nl/indel-b-comp ... liter.html
Wie wil mij helpen dit aankooplijstje alvast te optimaliseren?
ik hoor het graag!
Mvg,
Mark
VW T6 TSI LWB 2017
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Electriciteit in de bus
Beste Mark,
Hierbij mijn reactie. Het eerste waar je bij stil moet staan is het verwachte campergedrag. Is jouw doel veel en zo lang mogelijk vrij staan, dan zal de accu vaak tot 50% ontladen worden. Dat betekent, dat er ook vaak een volledige laadcyclus moet plaatsvinden.
Je hebt het over enkele nachten. Is dat steeds of zo nu en dan?
Ben je echter meer een trekker, vaak verplaatsen, en heb je ook nog zonnepanelen, dan zul je zien, dat de accu zelden onder de 80% komt. Geef je daarnaast ook nog meer de voorkeur aan campings dan aan in het wild staan of camperplekken zonder voorzieningen, zul je ook regelmatig aan de paal staan. Ons campergedrag is vergelijkbaar met het laatste. De accu’s komen zelden onder de 90%.
In het bespreken van de verschillende onderdelen, zal ik daarop ingaan.
1. De koeler. Mooi ding. Engel staat bekend om de kwaliteit. Iets waar je wel rekening mee moet houden is de plaatsing. Ik had een tweedehands koeler gekocht, waarbij het deksel ook scharniert op de korte kant. Ik wilde de koeler echter met de lange kant tegen de wand van de bus. Toen bleek, dat door de bollling van de bus het deksel onvoldoende/onhandig open kon. Een probleem wat je met scharniering aan de lange kant niet hebt. Ik heb dus een andere gekocht.
2. Het zonnepaneel. Ik ken het niet. Als ik het verhaaltje leest, zou door de gebruikte techniek dit paneel flexibeler zijn. Je hebt ongetwijfeld mijn avonturen met panelen gelezen. Mijn advies is: neem twee kleinere panelen welke je in de lengte op het dak legt en in serie zet. Twee panelen in serie geeft een hoger voltage met als voordeel, dat een MPPT daar wel van houdt en iets efficiënter werkt.
3. De accu. Het lijkt mij dat daar niets mis mee is. 150Ah AGM is voor gemiddeld gebruik voldoende. Wat nog ter overweging is, is de plaatsing. Ik heb toentertijd gekozen voor twee kleinere, parallel gekoppeld, omdat ik die mooi onder de voorstoelen kwijt kon.
4. De acculader. NDS is geen onbekend merk en ik zal zeker dit merk niet afraden. Ik wordt er echter niet warm van. Het begeleidende verhaaltje klopt ook niet helemaal. Is zelfs in tegenspraak met wat bij hun accu staat. Volgens dat verhaal kan de accu door de dynamo opgeladen worden, volgens het verhaaltje bij de lader niet. Het probleem is, dat hier ingezet wordt op het gegeven, dat de lader de baas zou zijn. Dit is echter niet zo. De accu is uiteindelijk de baas. Die bepaalt wat en hoe er geladen wordt, afhankelijk van het aanbod. En dan kom ik weer bij de opening van mijn verhaal. Wordt jouw accu regelmatig tot 50% ontladen, vergt dit iets meer aandacht.
De bewering, dat de accu niet met een “reguliere” accuscheider zoals een slim relais geladen kan worden is flauwekul, ook dat er dan maar met een paar A geladen wordt is onzin. Een Cyrix bijvoorbeeld laat gewoon door wat de dynamo op dat moment kan leveren en wat de accu vraagt. Dit is weer afhankelijk van het type. Een fors ontladen AGM kan hoge stromen aan en vragen. Onze busjes hebben stevige dynamo’s, dus in de bulkfase van de accu kan er ook door de dynamo veel geleverd worden. Het venijn zit in de absorptie fase. Dan neemt de accu steeds minder stroom op. Is je rit steeds te kort, komt de accu dus nooit helemaal vol. Daarin zal de NDS niet het verschil maken. Ik vind de begeleidende tekst daarom vooral gericht op de niet goed ingevoerde klant. Bijzonder ook dat je niet gewoon een handleiding kunt downloaden om je meer in het apparaat te verdiepen. Overigens zal het een uitstekend apparaat zijn. Ik zie als voordeel, dat vanaf de startaccu(dynamo) er dus inderdaad geladen wordt met laadalgoritmes waarbij je in kunt stellen op het type accu. Verder is het een alles-in-één lader. De gold-versie is tevens een solarlader, dus je hoeft dan geen extra solarlader als de door jouw aangehaalde Victron. Dus laden vanaf dynamo, aan de paal en solar, alles in een apparaat. Dat is dan meteen mijn grootste bezwaar. Gaat het ding stuk, dan kun je met niets meer laden. Heb je alles apart, dan blijven er nog twee mogelijkheden over om te laden. Ik heb dat een aantal jaren geleden in Ierland gehad. De Cyrix had de geest gegeven. Op zich niet een groot probleem, want met de solarlader en de acculader 230V ga je dan laden. Nu waren we in het zuiden van Ierland en daar was een Victron dealer. Dus na een omweg van een dikke honderd km, kon ik een nieuwe Cyrix monteren. In het noorden van dat land was mij dat niet gelukt.
Ik geef dus de voorkeur aan drie afzonderlijke apparaten, die de koppeling maken, tussen de bron en de accu.
Alleen als jouw bus een slimme dynamo heeft is een 12V dc/dc omvormer een voorwaarde. Is dit niet zo, dan heeft mijn voorkeur een bidirectioneel relais als een Cyrix. Die werkt namelijk twee kanten op. Bij stilstand, wordt zo ook de startaccu door de solarlader en/of de acculader op peil gehouden. Iets wat dus bij de voorgestelde NDS niet kan. Althans daarvoor ontbreekt mij de info.
Voor laden aan de paal dus ook een afzonderlijke lader. Mijn voorkeur Ctek of Victron. Als je accu niet steeds diep ontladen wordt, en met een zonnepaneel zal dat niet vaak gebeuren, volstaat een kleine acculader van +/- Max 5A. Deze functioneert dan als onderhoudslader. Uitstekend voor de absorptiefase, waarin de accu toch sowieso niet om veel A vraagt. Bovendien kan ook zo’n kleine lader uitstekend voorzien in de voeding van de kleine verbruikers als interieurverlichting. Althans er van uitgaand, dat als je aan de paal gaat ook de koeler op 230V gaat. De vuistregel van 20% van het accu vermogen, dus 30A hoeft dan echt niet.
De solarlader. Hier volstaat de 75/15 van Victron. Dan is er nog de keuze tussen al dan niet Smart. Smart is leuk, maar voor het functioneren van het systeem is de info overbodig. Dan liever investeren in een goede accumonitor als de BMV van Victron. In de smart uitvoering kun je deze ook uitlezen op jouw telefoon en deze geeft wel cruciale info.
Al met al denk ik datje met 3 afzonderlijke apparaten in prijs niet eens zoveel hoger zit dan de NDS.
Ik heb even bij de stroomwinkel gekeken:
Solarlader: 98,01
Acculader: €99,10
Cyrix: €133,95(ik vind de 120A uitvoering aan de lichte kant. Liever dus wat zwaarder en laat relais welke door Alie en consorten aangeboden wordt links liggen.)
Wel, heel verhaal. Veel succes met de keuzes.
Hierbij mijn reactie. Het eerste waar je bij stil moet staan is het verwachte campergedrag. Is jouw doel veel en zo lang mogelijk vrij staan, dan zal de accu vaak tot 50% ontladen worden. Dat betekent, dat er ook vaak een volledige laadcyclus moet plaatsvinden.
Je hebt het over enkele nachten. Is dat steeds of zo nu en dan?
Ben je echter meer een trekker, vaak verplaatsen, en heb je ook nog zonnepanelen, dan zul je zien, dat de accu zelden onder de 80% komt. Geef je daarnaast ook nog meer de voorkeur aan campings dan aan in het wild staan of camperplekken zonder voorzieningen, zul je ook regelmatig aan de paal staan. Ons campergedrag is vergelijkbaar met het laatste. De accu’s komen zelden onder de 90%.
In het bespreken van de verschillende onderdelen, zal ik daarop ingaan.
1. De koeler. Mooi ding. Engel staat bekend om de kwaliteit. Iets waar je wel rekening mee moet houden is de plaatsing. Ik had een tweedehands koeler gekocht, waarbij het deksel ook scharniert op de korte kant. Ik wilde de koeler echter met de lange kant tegen de wand van de bus. Toen bleek, dat door de bollling van de bus het deksel onvoldoende/onhandig open kon. Een probleem wat je met scharniering aan de lange kant niet hebt. Ik heb dus een andere gekocht.
2. Het zonnepaneel. Ik ken het niet. Als ik het verhaaltje leest, zou door de gebruikte techniek dit paneel flexibeler zijn. Je hebt ongetwijfeld mijn avonturen met panelen gelezen. Mijn advies is: neem twee kleinere panelen welke je in de lengte op het dak legt en in serie zet. Twee panelen in serie geeft een hoger voltage met als voordeel, dat een MPPT daar wel van houdt en iets efficiënter werkt.
3. De accu. Het lijkt mij dat daar niets mis mee is. 150Ah AGM is voor gemiddeld gebruik voldoende. Wat nog ter overweging is, is de plaatsing. Ik heb toentertijd gekozen voor twee kleinere, parallel gekoppeld, omdat ik die mooi onder de voorstoelen kwijt kon.
4. De acculader. NDS is geen onbekend merk en ik zal zeker dit merk niet afraden. Ik wordt er echter niet warm van. Het begeleidende verhaaltje klopt ook niet helemaal. Is zelfs in tegenspraak met wat bij hun accu staat. Volgens dat verhaal kan de accu door de dynamo opgeladen worden, volgens het verhaaltje bij de lader niet. Het probleem is, dat hier ingezet wordt op het gegeven, dat de lader de baas zou zijn. Dit is echter niet zo. De accu is uiteindelijk de baas. Die bepaalt wat en hoe er geladen wordt, afhankelijk van het aanbod. En dan kom ik weer bij de opening van mijn verhaal. Wordt jouw accu regelmatig tot 50% ontladen, vergt dit iets meer aandacht.
De bewering, dat de accu niet met een “reguliere” accuscheider zoals een slim relais geladen kan worden is flauwekul, ook dat er dan maar met een paar A geladen wordt is onzin. Een Cyrix bijvoorbeeld laat gewoon door wat de dynamo op dat moment kan leveren en wat de accu vraagt. Dit is weer afhankelijk van het type. Een fors ontladen AGM kan hoge stromen aan en vragen. Onze busjes hebben stevige dynamo’s, dus in de bulkfase van de accu kan er ook door de dynamo veel geleverd worden. Het venijn zit in de absorptie fase. Dan neemt de accu steeds minder stroom op. Is je rit steeds te kort, komt de accu dus nooit helemaal vol. Daarin zal de NDS niet het verschil maken. Ik vind de begeleidende tekst daarom vooral gericht op de niet goed ingevoerde klant. Bijzonder ook dat je niet gewoon een handleiding kunt downloaden om je meer in het apparaat te verdiepen. Overigens zal het een uitstekend apparaat zijn. Ik zie als voordeel, dat vanaf de startaccu(dynamo) er dus inderdaad geladen wordt met laadalgoritmes waarbij je in kunt stellen op het type accu. Verder is het een alles-in-één lader. De gold-versie is tevens een solarlader, dus je hoeft dan geen extra solarlader als de door jouw aangehaalde Victron. Dus laden vanaf dynamo, aan de paal en solar, alles in een apparaat. Dat is dan meteen mijn grootste bezwaar. Gaat het ding stuk, dan kun je met niets meer laden. Heb je alles apart, dan blijven er nog twee mogelijkheden over om te laden. Ik heb dat een aantal jaren geleden in Ierland gehad. De Cyrix had de geest gegeven. Op zich niet een groot probleem, want met de solarlader en de acculader 230V ga je dan laden. Nu waren we in het zuiden van Ierland en daar was een Victron dealer. Dus na een omweg van een dikke honderd km, kon ik een nieuwe Cyrix monteren. In het noorden van dat land was mij dat niet gelukt.
Ik geef dus de voorkeur aan drie afzonderlijke apparaten, die de koppeling maken, tussen de bron en de accu.
Alleen als jouw bus een slimme dynamo heeft is een 12V dc/dc omvormer een voorwaarde. Is dit niet zo, dan heeft mijn voorkeur een bidirectioneel relais als een Cyrix. Die werkt namelijk twee kanten op. Bij stilstand, wordt zo ook de startaccu door de solarlader en/of de acculader op peil gehouden. Iets wat dus bij de voorgestelde NDS niet kan. Althans daarvoor ontbreekt mij de info.
Voor laden aan de paal dus ook een afzonderlijke lader. Mijn voorkeur Ctek of Victron. Als je accu niet steeds diep ontladen wordt, en met een zonnepaneel zal dat niet vaak gebeuren, volstaat een kleine acculader van +/- Max 5A. Deze functioneert dan als onderhoudslader. Uitstekend voor de absorptiefase, waarin de accu toch sowieso niet om veel A vraagt. Bovendien kan ook zo’n kleine lader uitstekend voorzien in de voeding van de kleine verbruikers als interieurverlichting. Althans er van uitgaand, dat als je aan de paal gaat ook de koeler op 230V gaat. De vuistregel van 20% van het accu vermogen, dus 30A hoeft dan echt niet.
De solarlader. Hier volstaat de 75/15 van Victron. Dan is er nog de keuze tussen al dan niet Smart. Smart is leuk, maar voor het functioneren van het systeem is de info overbodig. Dan liever investeren in een goede accumonitor als de BMV van Victron. In de smart uitvoering kun je deze ook uitlezen op jouw telefoon en deze geeft wel cruciale info.
Al met al denk ik datje met 3 afzonderlijke apparaten in prijs niet eens zoveel hoger zit dan de NDS.
Ik heb even bij de stroomwinkel gekeken:
Solarlader: 98,01
Acculader: €99,10
Cyrix: €133,95(ik vind de 120A uitvoering aan de lichte kant. Liever dus wat zwaarder en laat relais welke door Alie en consorten aangeboden wordt links liggen.)
Wel, heel verhaal. Veel succes met de keuzes.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 12 mei 2022, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Electriciteit in de bus
@ Mickel Moen,
over puntje 4:
Dit is op het T6 forum, waarbij bussen slimme dynamo's hebben,
en bussen voorzien zijn van start/stop systemen.
Men ontkomt daar niet aan een laadbooster om een grote verbruiker te veinzen,
en zo dus de slimme dynamo aan te sporen meer te laden..
Over de solarlader, ik heb liever een smart solar lader, en een victron smart shunt,
als dat ik extra moet investeren in een BMV 7XX
want achteraf gezien heeft die voor mij geen meerwaarde gehad (eigen ervaring)
Groeten Peter
over puntje 4:
Dit is op het T6 forum, waarbij bussen slimme dynamo's hebben,
en bussen voorzien zijn van start/stop systemen.
Men ontkomt daar niet aan een laadbooster om een grote verbruiker te veinzen,
en zo dus de slimme dynamo aan te sporen meer te laden..
Over de solarlader, ik heb liever een smart solar lader, en een victron smart shunt,
als dat ik extra moet investeren in een BMV 7XX
want achteraf gezien heeft die voor mij geen meerwaarde gehad (eigen ervaring)
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Electriciteit in de bus
Helemaal eens Peter wat de slimme dynamo betreft. Zoals deze: https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... -25-2.html Ik heb dat in mijn verhaal ook aangegeven. Nadeel vind ik dus, dat je dan niet meer bidirectioneel kunt laden. Althans, voor zover ik weet. Mochten er dc/dc omvormers zijn die naar twee kanten werken, dan lees ik dat hier graag.
Wat de smartfunctie betreft. Ik geloof je best. Ik heb mijn victron solar lader achteraf smart gemaakt. Leuke info, maar voegt wat dat betreft weinig toe. Wel leer je je systeem beter kennen. Wat wel een voordeel van Smart kan zijn, is dat indien nodig, je bepaalde instellingen eenvoudig kunt wijzigen.
De smartshunt van Victron heb ik mij nog niet in verdiept. Ik veronderstel dat deze hetzelfde kan als de BMV met shunt, maar dat uitlezen dan op een device als telefoon of tablet gebeurt. Dan functioneert dit gelijk een BMV. Waar het omgaat, is dat je de juiste info over de accu krijgt. En voor de ingevoerden, dat je desgewenst parameters kunt instellen. Hoeveel Wh het solarsysteem of acculader levert is leuke informatie, maar zodra de accu vol is doet het systeem niets meer. Of het is, omdat je daarmee ook specifieke parameters voor jouw systeem kunt instellen.
Kortom, ik ga mij eens verdiepen in de smartshunt. Daar word ik wel enthousiast van. Dan is mijn advies investeer in de smart shunt. Al het overige smart in solarlader en acculader is dan leuk, maar ik heb mijn twijfels of het noodzakelijk is.
Wat de smartfunctie betreft. Ik geloof je best. Ik heb mijn victron solar lader achteraf smart gemaakt. Leuke info, maar voegt wat dat betreft weinig toe. Wel leer je je systeem beter kennen. Wat wel een voordeel van Smart kan zijn, is dat indien nodig, je bepaalde instellingen eenvoudig kunt wijzigen.
De smartshunt van Victron heb ik mij nog niet in verdiept. Ik veronderstel dat deze hetzelfde kan als de BMV met shunt, maar dat uitlezen dan op een device als telefoon of tablet gebeurt. Dan functioneert dit gelijk een BMV. Waar het omgaat, is dat je de juiste info over de accu krijgt. En voor de ingevoerden, dat je desgewenst parameters kunt instellen. Hoeveel Wh het solarsysteem of acculader levert is leuke informatie, maar zodra de accu vol is doet het systeem niets meer. Of het is, omdat je daarmee ook specifieke parameters voor jouw systeem kunt instellen.
Kortom, ik ga mij eens verdiepen in de smartshunt. Daar word ik wel enthousiast van. Dan is mijn advies investeer in de smart shunt. Al het overige smart in solarlader en acculader is dan leuk, maar ik heb mijn twijfels of het noodzakelijk is.
Re: Electriciteit in de bus
Dank je wel -beide- voor de uitvoerige antwoorden!
Ik ben het helemaal eens om de stukken apart te kopen. Inderdaad als die NDS kapot gaat heb ik niets meer!
Als ik het goed heb begrepen,moet ik kiezen voor een aparte lader met 12V dc/dc omvormer, want mijn bus heeft een start/stop functie en een slimme dynamo.
Wat mijn campergedrag zal zijn, wel:
Ik wil rondtrekken van meer naar meer in Noord-Italie, N-Frankrijk, Zwitserland.
Het plan is telkens 2 a 3 dagen wild kamperen en dan naar een camping voor een nachtje. Dit gedurende enkele weken tijdens de zomer.
Als ik dan kort samenvat:
2 AGM accu's 75AH
zonnepaneeltjes (liever 2 kleine dan 1 grote) Maar het moeten dunne zijn! Anders kom ik in de problemen in de meeste parkings
Smart Solarlader: 273€
Acculader: €99,10
Full range automotive DC/DC TS 400-25 (2): €462
+ enkele zekeringen / smartshunt (129€)
Zit ik zo goed?
MVg,
MArk
Ik ben het helemaal eens om de stukken apart te kopen. Inderdaad als die NDS kapot gaat heb ik niets meer!
Als ik het goed heb begrepen,moet ik kiezen voor een aparte lader met 12V dc/dc omvormer, want mijn bus heeft een start/stop functie en een slimme dynamo.
Wat mijn campergedrag zal zijn, wel:
Ik wil rondtrekken van meer naar meer in Noord-Italie, N-Frankrijk, Zwitserland.
Het plan is telkens 2 a 3 dagen wild kamperen en dan naar een camping voor een nachtje. Dit gedurende enkele weken tijdens de zomer.
Als ik dan kort samenvat:
2 AGM accu's 75AH
zonnepaneeltjes (liever 2 kleine dan 1 grote) Maar het moeten dunne zijn! Anders kom ik in de problemen in de meeste parkings
Smart Solarlader: 273€
Acculader: €99,10
Full range automotive DC/DC TS 400-25 (2): €462
+ enkele zekeringen / smartshunt (129€)
Zit ik zo goed?
MVg,
MArk
VW T6 TSI LWB 2017
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Electriciteit in de bus
Voor de solar volstaat de volgende als je smart wilt:
https://stroomwinkel.nl/solar/solar-reg ... 75-15.html
€119. Dat is wel wat anders dan €273.
Die DC/DC booster is wel een dure jongen, maar met een slimme dynamo heb je weinig andere keus vrees ik.
Wat je nog kunt overwegen is het eerst zonder dat ding te proberen en alleen op solar te gaan. Dan wel de accu’s goed in de gaten houden en bij tekort (door te veel schaduw of donker weer) aan de paal te gaan. Maar dat moet je echt uitproberen want is natuurlijk ook afhankelijk van het verbruik.
https://stroomwinkel.nl/solar/solar-reg ... 75-15.html
€119. Dat is wel wat anders dan €273.
Die DC/DC booster is wel een dure jongen, maar met een slimme dynamo heb je weinig andere keus vrees ik.
Wat je nog kunt overwegen is het eerst zonder dat ding te proberen en alleen op solar te gaan. Dan wel de accu’s goed in de gaten houden en bij tekort (door te veel schaduw of donker weer) aan de paal te gaan. Maar dat moet je echt uitproberen want is natuurlijk ook afhankelijk van het verbruik.
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Electriciteit in de bus
In het camperproject voor Mark heb ik een laadbooster gebruikt van Schaudt en die kostte rond de 135 euro destijds.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Electriciteit in de bus
Lithium accu en dc ,
Lithium kun je met app alles bijhouden, uitlezen. Is zon victron meter ook niet nodig.
Daar heb je met jou gebruik voldoende aan..
Meer niet.....
Je verplaatst je toch om de paar dagen. Accu snel vol
Kunt voor de lol. Nog een los opvouwbare zonnepaneel mee nemen
Hoeft je bus ook niet pal in de zon.
Want iedereen wil in het zuiden het liefste een schaduw plaats......
Lekker pal in de zon ivm zonnepanelen.... pffff
Lithium kun je met app alles bijhouden, uitlezen. Is zon victron meter ook niet nodig.
Daar heb je met jou gebruik voldoende aan..
Meer niet.....
Je verplaatst je toch om de paar dagen. Accu snel vol
Kunt voor de lol. Nog een los opvouwbare zonnepaneel mee nemen
Hoeft je bus ook niet pal in de zon.
Want iedereen wil in het zuiden het liefste een schaduw plaats......
Lekker pal in de zon ivm zonnepanelen.... pffff
Re: Electriciteit in de bus
Hallo allemaal,
hier de twee opties, alle feedback in acht genomen:
Optie 1:
AGM batterij + laadpaal + dynamo aansluiting (extra: zonnepanelen)
2 AGM accu's 80AH (2 x 239€)
https://www.4campers.nl/electra-verzorg ... accu-gp80s
Acculader: €99,10
https://stroomwinkel.nl/victron-blue-sm ... 2-5-1.html
Slimme laadbooster Schaudt 157,5€
https://shop.landreiziger.nl/laadbooste ... 21525.html
Batterijmonitor (shunt) 144,84€
https://stroomwinkel.nl/bedienen-monito ... -50mv.html
Zonnepanelen 2 x 239€
https://solarpowersupply.be/zonnepanele ... escription
of deze: 399€
https://solarpowersupply.be/zonnepanele ... olar-panel
(want idd, goed argument van Lambiek: ik ga liever in de schaduw gaan staan!
Smart Solarlader:119€
https://stroomwinkel.nl/solar/solar-reg ... 75-15.html
878,6€
-geen zekeringen
-geen verlangkabels
-geen omvormer
met zonnepanelen:
1396,6€
hier de twee opties, alle feedback in acht genomen:
Optie 1:
AGM batterij + laadpaal + dynamo aansluiting (extra: zonnepanelen)
2 AGM accu's 80AH (2 x 239€)
https://www.4campers.nl/electra-verzorg ... accu-gp80s
Acculader: €99,10
https://stroomwinkel.nl/victron-blue-sm ... 2-5-1.html
Slimme laadbooster Schaudt 157,5€
https://shop.landreiziger.nl/laadbooste ... 21525.html
Batterijmonitor (shunt) 144,84€
https://stroomwinkel.nl/bedienen-monito ... -50mv.html
Zonnepanelen 2 x 239€
https://solarpowersupply.be/zonnepanele ... escription
of deze: 399€
https://solarpowersupply.be/zonnepanele ... olar-panel
(want idd, goed argument van Lambiek: ik ga liever in de schaduw gaan staan!
Smart Solarlader:119€
https://stroomwinkel.nl/solar/solar-reg ... 75-15.html
878,6€
-geen zekeringen
-geen verlangkabels
-geen omvormer
met zonnepanelen:
1396,6€
VW T6 TSI LWB 2017
Re: Electriciteit in de bus
Optie 2
Lithium batterij + laadpaal (extra: zonnepanelen)
Basic Lithium batterij 789€
https://solarpowersupply.be/accus/watts ... -lix100-bs
Draagbare zonnepanelen 399€
https://solarpowersupply.be/zonnepanele ... olar-panel
Hier moet ik nog de juiste laders voor kiezen:
zonne-regelaar:
https://stroomwinkel.nl/solar/solar-reg ... harger=484
laadpaal-regelaar:
https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... lader.html
- geen zekeringen
- geen verlangkabel
- geen omvormer
- niet laden op de dynamo
Zijn deze twee opties volledig volgens jullie?
Ik hoor het graag en dank u voor het meelezen en adviseren!
MArk
Lithium batterij + laadpaal (extra: zonnepanelen)
Basic Lithium batterij 789€
https://solarpowersupply.be/accus/watts ... -lix100-bs
Draagbare zonnepanelen 399€
https://solarpowersupply.be/zonnepanele ... olar-panel
Hier moet ik nog de juiste laders voor kiezen:
zonne-regelaar:
https://stroomwinkel.nl/solar/solar-reg ... harger=484
laadpaal-regelaar:
https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... lader.html
- geen zekeringen
- geen verlangkabel
- geen omvormer
- niet laden op de dynamo
Zijn deze twee opties volledig volgens jullie?
Ik hoor het graag en dank u voor het meelezen en adviseren!
MArk
VW T6 TSI LWB 2017
Re: Electriciteit in de bus
Lithium natuurlijk wel laden via Dynamo !!
En dan ook een 200ah dan kopen.
https://solarpowersupply.be/accus/watts ... -lix200-lt
€ 1789,00
Dan heb je GEEN zonnepaneleninstallatie nodig.
En dan ook een 200ah dan kopen.
https://solarpowersupply.be/accus/watts ... -lix200-lt
€ 1789,00
Dan heb je GEEN zonnepaneleninstallatie nodig.
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Electriciteit in de bus
Ik weet niet of je er nog op zit te wachten, maar https://www.bluepowershop.nl/ is specialist in Victron onderdelen. Voor boot en camper.
Ze hebben regelmatig ook aanbiedingen.
Ze hebben regelmatig ook aanbiedingen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Electriciteit in de bus
Ik heb het niet zo op opvouwbare panelen. Lijkt leuk, maar in de praktijk is het alleen gedoe. Of je wilt wat te doen hebben en je hebt er lol in de hele dag steeds dat ding te verzetten, opbrengst in de gaten te houden, weer verzetten en dan halverwege de dag er achter komen, dat er niets meer geladen wordt, omdat de accu's al vol zijn. Bovendien moet je ze ook nog een plek geven in de bus.
De argumentatie van lambiek deel ik niet. Ik denk dat de meesten met zonnepanelen de bus zo zetten, dat deze gunstig staat wat de wind betreft en/of het uitzicht. Sta je de hele dag in de schaduw, dan is dat zo. Staat het dak naar het oosten, wordt er vooral ''s ochtends geladen, sta je naar het westen....... Ik maak mij nooit druk over de stand van de panelen. Dingen staan altijd aan. Ook stilstaand voor mijn huis. Vereffenen ze het sluipverbruik van de bus. En op reis houd ik de accumonitor in de gaten. Mocht het verbruik onvoldoende gecompenseerd worden, wordt het weer tijd om verder te gaan en/of een paal op te zoeken.
Wat bedoel je overigens met geen zekeringen?
Bedenk, dat iedere kabel direct na de accu gezekerd moet worden. Zodra een kabel vanaf een dikkere draad naar dunner gaat, ook weer apart zekeren. Grootte bepaal je bij verbruikers door eerst de juiste zekering behorende bij de draaddikte te bepalen. Vervolgens waardeer je af naar beneden, tot net boven het maximale amperage van de verbruiker.
Bij laders stem je alleen af op de dikte van de kabel,om de spanningsval zo klein mogelijk te houden.
De argumentatie van lambiek deel ik niet. Ik denk dat de meesten met zonnepanelen de bus zo zetten, dat deze gunstig staat wat de wind betreft en/of het uitzicht. Sta je de hele dag in de schaduw, dan is dat zo. Staat het dak naar het oosten, wordt er vooral ''s ochtends geladen, sta je naar het westen....... Ik maak mij nooit druk over de stand van de panelen. Dingen staan altijd aan. Ook stilstaand voor mijn huis. Vereffenen ze het sluipverbruik van de bus. En op reis houd ik de accumonitor in de gaten. Mocht het verbruik onvoldoende gecompenseerd worden, wordt het weer tijd om verder te gaan en/of een paal op te zoeken.
Wat bedoel je overigens met geen zekeringen?
Bedenk, dat iedere kabel direct na de accu gezekerd moet worden. Zodra een kabel vanaf een dikkere draad naar dunner gaat, ook weer apart zekeren. Grootte bepaal je bij verbruikers door eerst de juiste zekering behorende bij de draaddikte te bepalen. Vervolgens waardeer je af naar beneden, tot net boven het maximale amperage van de verbruiker.
Bij laders stem je alleen af op de dikte van de kabel,om de spanningsval zo klein mogelijk te houden.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 16 mei 2022, 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Electriciteit in de bus
Waarom zou je dit doen?Lambiek schreef: ↑16 mei 2022, 15:59 Lithium natuurlijk wel laden via Dynamo !!
En dan ook een 200ah dan kopen.
https://solarpowersupply.be/accus/watts ... -lix200-lt
€ 1789,00
Dan heb je GEEN zonnepaneleninstallatie nodig.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Electriciteit in de bus
Ontzorgen , accu mag tot 0 leeg.
Simpel installatie
2 componenten;
1 accu lithium 200ah ( of 150ah )
1 laadbooster
Klaar. ( stukje kabel natuurlijk)
Montage tijd ? 1 a 2 uur .
nooit geen omkijken meer naar, altijd voldoende stroom voor ............dagen
In lithium accu zit bluetooth in app, kun je alles monitoren. ) dat doe je 1 vakantie, daarna denk je er niet meer aan in deze opzet
Tuurlijk duurdere accu 200ah maar
Kosten komen in de buurt ? van installatie met zonnepanelen kabels en diverse toebehoren, de toeters en bellen ed onzin. Veel montage Tijd , lelijk op dak enz
Simpel installatie
2 componenten;
1 accu lithium 200ah ( of 150ah )
1 laadbooster
Klaar. ( stukje kabel natuurlijk)
Montage tijd ? 1 a 2 uur .
nooit geen omkijken meer naar, altijd voldoende stroom voor ............dagen
In lithium accu zit bluetooth in app, kun je alles monitoren. ) dat doe je 1 vakantie, daarna denk je er niet meer aan in deze opzet
Tuurlijk duurdere accu 200ah maar
Kosten komen in de buurt ? van installatie met zonnepanelen kabels en diverse toebehoren, de toeters en bellen ed onzin. Veel montage Tijd , lelijk op dak enz