Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
Beste forum-leden, ik zit met onderstaande kwestie. Mocht hier al een topic voor aanwezig zijn hoor ik het graag (zoek functie werkt niet helemaal lekker).
Begin september heb ik een T5 California 2.5TDI uit 2005 overgenomen van een goede vriend. Hij heeft aangegeven dat deze T5 af en toe storingen vertoont, maar er wel mee kan blijven rijden. Dus ik wist dat deze bus liefde en aandacht moet krijgen.
In de eerste twee weken niks aan de hand bij mij, maar toen begonnen de "spook" storing.
- De accu is een paar keer totaal leeg geweest. Als ik 's ochtends de bus wilde starten totaal dood. Dacht eerst nog dat het door de zeer koude nachten was gekomen en met startkabels de boel weer aangekregen. Na een aantal keer dit gehad te hebben naar de garage de accu laten doormeten. Deze was nog niet voldoende opgeladen waardoor deze niet goed was door te meten. Uit voorzorg een nieuwe accu erin laten zetten. Daarna niet meer gehad, opgelost (denk ik).
- Eerst ging de radio wel netjes aan, maar geen geluid. Volume knop balkje op scherm ging wel netjes heen en weer, maar geen geluid. De radio heb ik eruit gehaald, stekkers losgehaald, uurtje later terug gezet en deze deed het weer. Opgelost dus.
- Problemen met de richtingaanwijzers, ruitenwissers en toeter. Deze worden vanuit 1 schakelunit bediend. Soms hebben ze er gewoon geen zin in, totdat ik het stuur in een bepaalde positie heb gedraaid. Soms niet knipperen kan ik wel mee leven, maar als de ruitenwissers plotseling moe zijn, dan vind ik het wel een gevaarlijk probleem worden.
- Ennnn, sinds afgelopen weekend een schokkende bus en storingslampje driehoekje met rond pijltje er omheen (ABS? ESP?).
Tijdens het rijden, maakt niet uit bij welke versnelling of snelheid, kan de bus ineens beginnen te schokken en brandt het storingslampje. Klinkt en voelt echt wel serieus en ga ik nu niet meer mee rijden totdat ik weet wat dit nu weer is.
Het ESP-systeem zorgt ervoor dat de auto dezelfde richting opgaat als de richting die de bestuurder met het stuur aangeeft. Oftewel, grote kans dat dit probleem ook vanuit het stuur komt??
Oftewel, een prachtige bus om naar te kijken, maar nu een draak om in te willen rijden.
Heeft iemand van jullie een idee of ervaring wat dit allemaal zou kunnen zijn?
1. Draadboom sluiting?
2. Massa probleem?
3. What else?
Begin september heb ik een T5 California 2.5TDI uit 2005 overgenomen van een goede vriend. Hij heeft aangegeven dat deze T5 af en toe storingen vertoont, maar er wel mee kan blijven rijden. Dus ik wist dat deze bus liefde en aandacht moet krijgen.
In de eerste twee weken niks aan de hand bij mij, maar toen begonnen de "spook" storing.
- De accu is een paar keer totaal leeg geweest. Als ik 's ochtends de bus wilde starten totaal dood. Dacht eerst nog dat het door de zeer koude nachten was gekomen en met startkabels de boel weer aangekregen. Na een aantal keer dit gehad te hebben naar de garage de accu laten doormeten. Deze was nog niet voldoende opgeladen waardoor deze niet goed was door te meten. Uit voorzorg een nieuwe accu erin laten zetten. Daarna niet meer gehad, opgelost (denk ik).
- Eerst ging de radio wel netjes aan, maar geen geluid. Volume knop balkje op scherm ging wel netjes heen en weer, maar geen geluid. De radio heb ik eruit gehaald, stekkers losgehaald, uurtje later terug gezet en deze deed het weer. Opgelost dus.
- Problemen met de richtingaanwijzers, ruitenwissers en toeter. Deze worden vanuit 1 schakelunit bediend. Soms hebben ze er gewoon geen zin in, totdat ik het stuur in een bepaalde positie heb gedraaid. Soms niet knipperen kan ik wel mee leven, maar als de ruitenwissers plotseling moe zijn, dan vind ik het wel een gevaarlijk probleem worden.
- Ennnn, sinds afgelopen weekend een schokkende bus en storingslampje driehoekje met rond pijltje er omheen (ABS? ESP?).
Tijdens het rijden, maakt niet uit bij welke versnelling of snelheid, kan de bus ineens beginnen te schokken en brandt het storingslampje. Klinkt en voelt echt wel serieus en ga ik nu niet meer mee rijden totdat ik weet wat dit nu weer is.
Het ESP-systeem zorgt ervoor dat de auto dezelfde richting opgaat als de richting die de bestuurder met het stuur aangeeft. Oftewel, grote kans dat dit probleem ook vanuit het stuur komt??
Oftewel, een prachtige bus om naar te kijken, maar nu een draak om in te willen rijden.
Heeft iemand van jullie een idee of ervaring wat dit allemaal zou kunnen zijn?
1. Draadboom sluiting?
2. Massa probleem?
3. What else?
Re: Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
Is de bus wel eens uitgelezen op fout codes?
Re: Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
Hoi Mark,
Bij de vorige eigenaar is hij wel is uitgelezen op foutcodes n.a.v. de knipperlichten en ruitenwissers die het niet deden. Daar is helaas niks uitgekomen.
Bij de vorige eigenaar is hij wel is uitgelezen op foutcodes n.a.v. de knipperlichten en ruitenwissers die het niet deden. Daar is helaas niks uitgekomen.
Re: Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
Wat voor kleur heeft dat lampje?
Er zijn diverse sites waarop je de betekenis van waarschuwingslampjes kunt vinden. Wat jij beschrijft is niet het symbool voor ABS of ESP. Het lijkt het meest op het symbool voor een start-stop systeem. Een hoofdletter A in een bijna gesloten cirkel met pijl. Eerst betekenis van lampje achterhalen voor je gaat speculeren over de oorzaak.
Is het dit lampje? Dan is het start-stop systeem
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
Dat lampje gaat toch alleen branden als het Start/stop systeem is ingeschakeld?
Of als het niet kan worden ingeschakeld wegens een storing (kan bijvoorbeeld ook komen door verminderde capaciteit van de startaccu).
Maar dat het niet functioneren van het start/stop systeem allerlei andere storingen teweeg brengt lijkt me stug.
Het lijkt me eerder een (van de) symptoom(o)m(en) van je probleem dan de oorzaak ervan.
Maar ik ben geen monteur.
Mvg,
Charles Vos
Of als het niet kan worden ingeschakeld wegens een storing (kan bijvoorbeeld ook komen door verminderde capaciteit van de startaccu).
Maar dat het niet functioneren van het start/stop systeem allerlei andere storingen teweeg brengt lijkt me stug.
Het lijkt me eerder een (van de) symptoom(o)m(en) van je probleem dan de oorzaak ervan.
Maar ik ben geen monteur.
Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
Beste Hans,
Het gaat om dit lampje En volgens het boekje gaat het om het ESP Dit lampje blijft branden wat zou betekenen dat het ESP uitgeschakeld is.
Uiteraard kan ik de foutcode laten uitlezen, maar ik heb het vermoeden dat er elektronisch meer aan de hand is, gezien er steeds iets optreedt.
Zover ik haast zeker weet heeft deze bus geen Start/Stop systeem.
Weten jullie iemand binnen het forum die electronisch handig is en het systeem kan uitlezen zonder dat het gelijk in de kosten loopt?
Het gaat om dit lampje En volgens het boekje gaat het om het ESP Dit lampje blijft branden wat zou betekenen dat het ESP uitgeschakeld is.
Uiteraard kan ik de foutcode laten uitlezen, maar ik heb het vermoeden dat er elektronisch meer aan de hand is, gezien er steeds iets optreedt.
Zover ik haast zeker weet heeft deze bus geen Start/Stop systeem.
Weten jullie iemand binnen het forum die electronisch handig is en het systeem kan uitlezen zonder dat het gelijk in de kosten loopt?
-
- Berichten: 904
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
JoopT4 schreef: ↑07 dec 2022, 18:16 Beste Hans,
Het gaat om dit lampje
B37BCA37-C9BC-4D64-864B-A13B2829FEF6.jpeg
En volgens het boekje gaat het om het ESP
8BFAFF99-DE58-4AD2-B12E-C09AB6252260.jpeg
Dit lampje blijft branden wat zou betekenen dat het ESP uitgeschakeld is.
Uiteraard kan ik de foutcode laten uitlezen, maar ik heb het vermoeden dat er elektronisch meer aan de hand is, gezien er steeds iets optreedt.
Zover ik haast zeker weet heeft deze bus geen Start/Stop systeem.
Weten jullie iemand binnen het forum die electronisch handig is en het systeem kan uitlezen zonder dat het gelijk in de kosten loopt?
Waar kom je vandaan? Wellicht dat ik je kan helpen
Re: Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
Ik woon omgeving van Schagen, maar vindt het niet erg om zelf ergens heen te rijden.
Re: Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
Kleine update van afgelopen twee weken:
Met de storing ben ik langs geweest bij Christiaan Bijsma die mij benaderde via dit forum. Hij specialiseert zich in Volkswagen en Audi storingen en heeft hiervoor ook een VCDS om storingen uit te lezen. Hiermee kwam naar boven dat de krukas-sensor niet naar behoren werkt en dit kan dan ook goed het stotteren/bokken verklaren. Natuurlijk wel apart dat het ESP-storingslampje hierbij ging branden, maar kan ik enig sinds ook wel begrijpen als de bus als een debiel heen en weer aan het schudden raakt.
Ook zijn we samen opzoek geweest naar de storing van de knipperlichten en ruitenwissers die het soms wel en soms niet doen. Het diagnose apparaat gaf hier geen meldingen over. We hebben de kappen van het stuurhuis en stuur eraf gehaald en konden niet direct zien of hier iets verkeerd zat. Uit voorzorg besloten dan toch maar deze hendel-unit te gaan bestellen en te vervangen.
In de middag belde Christiaan terug dat er toch een pennetje van de CAN-bus niet helemaal lekker in de stekkerbehuizing zat. Daarop besloten toch niet de unit te vervangen en aan te kijken met het correct vastzetten van het pennetje te kijken of het blijft werken.
Lang verhaal kort:
1. Storing van het bokken van de bus lijkt inderdaad opgelost te zijn met het vervangen van de krukas-sensor.
2. De ruitenwisser en knipperlicht storing is er nog steeds en lijkt niet in de unit te zitten, omdat:
- Wanneer je de knipperlichten via de hendel wilt bedienen (en niet werkt), deze het wel doen via de alarmknop op het dashboard.
- De ruitenwissers het ook niet doen op dat moment via de unit.
- Maar,..... het groot licht het wel doet via deze hendel. (zelfde unit, zelfde CAN-bus)
- Gister zelfs het bedieningsdisplay om de koelkast en standkachel te bedienen niet meer aan ging en ik de standkachel ook niet meer kon uitzetten.
Alle twee de accu's los heb moeten halen (en hiermee de standkachel evengoed door blijf gaan ????), maar bij het aansluiten van de accu's de ruitenwissers en knipperlichten en bedieningsdisplay het wel weer deden.
Stap voor stap zaken elimineren om deze rare storing op te lossen is naar mijn idee dieper in de bedrading te duiken. Misschien dat iets (unit of apparaat) toch een tijdelijke sluiting geeft op de ingang van de board-computer? Weet iemand waar de elektrische schema's te vinden zijn van deze VW T5 2005?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken en of suggesties.!
Met de storing ben ik langs geweest bij Christiaan Bijsma die mij benaderde via dit forum. Hij specialiseert zich in Volkswagen en Audi storingen en heeft hiervoor ook een VCDS om storingen uit te lezen. Hiermee kwam naar boven dat de krukas-sensor niet naar behoren werkt en dit kan dan ook goed het stotteren/bokken verklaren. Natuurlijk wel apart dat het ESP-storingslampje hierbij ging branden, maar kan ik enig sinds ook wel begrijpen als de bus als een debiel heen en weer aan het schudden raakt.
Ook zijn we samen opzoek geweest naar de storing van de knipperlichten en ruitenwissers die het soms wel en soms niet doen. Het diagnose apparaat gaf hier geen meldingen over. We hebben de kappen van het stuurhuis en stuur eraf gehaald en konden niet direct zien of hier iets verkeerd zat. Uit voorzorg besloten dan toch maar deze hendel-unit te gaan bestellen en te vervangen.
In de middag belde Christiaan terug dat er toch een pennetje van de CAN-bus niet helemaal lekker in de stekkerbehuizing zat. Daarop besloten toch niet de unit te vervangen en aan te kijken met het correct vastzetten van het pennetje te kijken of het blijft werken.
Lang verhaal kort:
1. Storing van het bokken van de bus lijkt inderdaad opgelost te zijn met het vervangen van de krukas-sensor.
2. De ruitenwisser en knipperlicht storing is er nog steeds en lijkt niet in de unit te zitten, omdat:
- Wanneer je de knipperlichten via de hendel wilt bedienen (en niet werkt), deze het wel doen via de alarmknop op het dashboard.
- De ruitenwissers het ook niet doen op dat moment via de unit.
- Maar,..... het groot licht het wel doet via deze hendel. (zelfde unit, zelfde CAN-bus)
- Gister zelfs het bedieningsdisplay om de koelkast en standkachel te bedienen niet meer aan ging en ik de standkachel ook niet meer kon uitzetten.
Alle twee de accu's los heb moeten halen (en hiermee de standkachel evengoed door blijf gaan ????), maar bij het aansluiten van de accu's de ruitenwissers en knipperlichten en bedieningsdisplay het wel weer deden.
Stap voor stap zaken elimineren om deze rare storing op te lossen is naar mijn idee dieper in de bedrading te duiken. Misschien dat iets (unit of apparaat) toch een tijdelijke sluiting geeft op de ingang van de board-computer? Weet iemand waar de elektrische schema's te vinden zijn van deze VW T5 2005?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken en of suggesties.!
Re: Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
Ergens slechte massa aansluiting, kan ook voor deze problemen zorgen.
Re: Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
k*t, zo'n elektronische problemen.
Onze eeste camperbus (bj '08) had z'n eerste storing ergens in de bergen tussen Montenegro en Bosnië. De wagen was zo dood als een pier. Een half uur proberen starten, geprutst met zekeringen, tot allerlei goden gebeden. En plots startte hij weer, alsof er niks aan de hand was.
Een paar weken later, thuis, zet ik m'n dochter af bij de jeugdbeweging, was de wagen wéér dood. Na tien minuten weer levend. Dat zo een paar keer. Om een hartaanval van te krijgen. De officiële garage was hierin zeker geen hulp omdat die het woord "repareren" in hun woordenboek vervangen hebben door "vervangen". : Afin, het is opgelost geraakt, maar verdomd da's frustrerend.
Onze eeste camperbus (bj '08) had z'n eerste storing ergens in de bergen tussen Montenegro en Bosnië. De wagen was zo dood als een pier. Een half uur proberen starten, geprutst met zekeringen, tot allerlei goden gebeden. En plots startte hij weer, alsof er niks aan de hand was.
Een paar weken later, thuis, zet ik m'n dochter af bij de jeugdbeweging, was de wagen wéér dood. Na tien minuten weer levend. Dat zo een paar keer. Om een hartaanval van te krijgen. De officiële garage was hierin zeker geen hulp omdat die het woord "repareren" in hun woordenboek vervangen hebben door "vervangen". : Afin, het is opgelost geraakt, maar verdomd da's frustrerend.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
Hoe hebben ze het opgelost? Wat was de oorzaak?
Re: Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
Het is inderdaad een vervelend iets en probeer verbanden te leggen.
Vandaag bijvoorbeeld, heb ik de bus gestart en even standkachel aangedaan voor vertrek. ruitenwissers en knipperlichten gelijk even gecheckt en deden het. De bus even 10 minuutjes laten draaien terwijl ik in huis nog even wat spullen aan het pakken was. Daarna de bus in, ruitenwissers en knipperlichten gecheckt en,.... deden niks (groot licht wel en zit op dezelfde hendel).
De standkachel uitgezet en,... ruitenwissers en knipperlichten deden het weer.
Het is niet steeds op dezelfde manier te reproduceren. Ik zit zelf in de Industriële Automatisering en als ik stap voor stap storingen moet oplossen dan wil je het ook reproduceren en daarmee oplossen.
@Muug, hoe is het toen opgelost of gevonden?
Vandaag bijvoorbeeld, heb ik de bus gestart en even standkachel aangedaan voor vertrek. ruitenwissers en knipperlichten gelijk even gecheckt en deden het. De bus even 10 minuutjes laten draaien terwijl ik in huis nog even wat spullen aan het pakken was. Daarna de bus in, ruitenwissers en knipperlichten gecheckt en,.... deden niks (groot licht wel en zit op dezelfde hendel).
De standkachel uitgezet en,... ruitenwissers en knipperlichten deden het weer.
Het is niet steeds op dezelfde manier te reproduceren. Ik zit zelf in de Industriële Automatisering en als ik stap voor stap storingen moet oplossen dan wil je het ook reproduceren en daarmee oplossen.
@Muug, hoe is het toen opgelost of gevonden?
Re: Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
Een update en Spoiler alert (probleem opgelost),
Zelf vind ik het wel fijn als je uiteindelijk op een forum kunt lezen dat het probleem is verholpen en hoe, dus hierbij.
Nadat ik het bijna volledige dashboard eruit had gehaald, zag ik onder de boordcomputer module een zwarte draad getaped op een andere zwarte draad (verdacht). Deze draad ging vervolgens naar een kabel die van de cruise control bleek te zijn. Blijkbaar is de cruise control er later bij gemaakt. Wanneer je aan de draad bewoog, deden de knipperlichten en ruitenwissers het soms wel en soms niet. Nadat ik nog iets harder aan de draad trok en bewoog kwam ineens de stekker naar beneden. Het borg clipje van de stekker bleek afgebroken te zijn en het pennetje los in de stekker te zitten (kon je erin en eruit halen zonder tools). De in elkaar geprutste bedrading opnieuw gesoldeerd, pennetje weer in de stekker gekregen en na heel veel moeite de stekker terug in de boordcomputer gekregen (zit alleen niet geborgd).
Wat een geklooi om bij die boordcomputer te komen zeg en dan maar op de tast zoeken hoe de stekker erin moet. Ik kan wel begrijpen dat ze de stekker verkloot hebben met het eruit halen, maar het heeft een hoop frustratie gekost om dit probleem op te lossen. Nu twee weken verder en niks meer aan de hand op dit gebied!
Maar,.... het blijft een T5 en heb nog wel andere storingen die opgelost moeten worden.
1. Toeter, relais hoor je wel klikken als je de toeter bediend, maar doet het meestal niet (soms wel).
2. Licht verklikker als je uitstapt, doet het meestal niet (soms wel).
3. Centrale deurvergrendeling doet de deuren na 30 seconden (ongeveer) weer op slot ook al is er een deur geopend.
Stap voor stap gaan we verder.
Zelf vind ik het wel fijn als je uiteindelijk op een forum kunt lezen dat het probleem is verholpen en hoe, dus hierbij.
Nadat ik het bijna volledige dashboard eruit had gehaald, zag ik onder de boordcomputer module een zwarte draad getaped op een andere zwarte draad (verdacht). Deze draad ging vervolgens naar een kabel die van de cruise control bleek te zijn. Blijkbaar is de cruise control er later bij gemaakt. Wanneer je aan de draad bewoog, deden de knipperlichten en ruitenwissers het soms wel en soms niet. Nadat ik nog iets harder aan de draad trok en bewoog kwam ineens de stekker naar beneden. Het borg clipje van de stekker bleek afgebroken te zijn en het pennetje los in de stekker te zitten (kon je erin en eruit halen zonder tools). De in elkaar geprutste bedrading opnieuw gesoldeerd, pennetje weer in de stekker gekregen en na heel veel moeite de stekker terug in de boordcomputer gekregen (zit alleen niet geborgd).
Wat een geklooi om bij die boordcomputer te komen zeg en dan maar op de tast zoeken hoe de stekker erin moet. Ik kan wel begrijpen dat ze de stekker verkloot hebben met het eruit halen, maar het heeft een hoop frustratie gekost om dit probleem op te lossen. Nu twee weken verder en niks meer aan de hand op dit gebied!
Maar,.... het blijft een T5 en heb nog wel andere storingen die opgelost moeten worden.
1. Toeter, relais hoor je wel klikken als je de toeter bediend, maar doet het meestal niet (soms wel).
2. Licht verklikker als je uitstapt, doet het meestal niet (soms wel).
3. Centrale deurvergrendeling doet de deuren na 30 seconden (ongeveer) weer op slot ook al is er een deur geopend.
Stap voor stap gaan we verder.
Re: Elektrisch puberaal gedrag T5 California!
Lichtverklikker: goede kans dat dit komt door een slecht contact bij de deurschakelaar.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV