Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
Hoi,
Ik heb recent (na lang wachten) dan eindelijk m'n bus geleverd gekregen! (een kale T6.1). Die wil ik nu in stapjes gaan aankleden.
Als eerste wil ik een huishoudaccu (een Voltium 100Ah) gaan plaatsen onder de bestuurdersstoel en die met de startaccu koppelen m.b.v. een Victron Orion-TR Smart DC/DC charger (hopelijk past dat Victron doosje ook nog onder de stoel, moet de stoel nog gaan 'openen').
Om dat te laten werken ga ik in ieder geval een kabel leggen van de plus van de startaccu/dynamo naar de DC/DC charger.
Mijn vraag (op het gevaar af dat ik iets vraag wat al ergens op het forum te vinden is...niet kunnen vinden): zou ik zowel de plus- en min-kabel vanaf de startaccu doortrekken (en dus het massapunt in de motorruimte gebruiken) of zou ik alleen de plus-kabel aanleggen en de min van de huishoudaccu aan een punt onder de stoel bevestigen (ik zag op plaatjes dat dat er zou moeten zitten?).
Vanaf de huishoudaccu wil ik de elektrische installatie via twee verzamelstroken direct op de plus- en min-polen van de huishoudaccu aansluiten, dus zo'n 2e massapunt heb ik verder niet echt nodig denk ik.
Enfin, benieuwd of er nog voor- of nadelen aan zitten aan beide sporen.
Alvast dank, groet, Jaco
Ik heb recent (na lang wachten) dan eindelijk m'n bus geleverd gekregen! (een kale T6.1). Die wil ik nu in stapjes gaan aankleden.
Als eerste wil ik een huishoudaccu (een Voltium 100Ah) gaan plaatsen onder de bestuurdersstoel en die met de startaccu koppelen m.b.v. een Victron Orion-TR Smart DC/DC charger (hopelijk past dat Victron doosje ook nog onder de stoel, moet de stoel nog gaan 'openen').
Om dat te laten werken ga ik in ieder geval een kabel leggen van de plus van de startaccu/dynamo naar de DC/DC charger.
Mijn vraag (op het gevaar af dat ik iets vraag wat al ergens op het forum te vinden is...niet kunnen vinden): zou ik zowel de plus- en min-kabel vanaf de startaccu doortrekken (en dus het massapunt in de motorruimte gebruiken) of zou ik alleen de plus-kabel aanleggen en de min van de huishoudaccu aan een punt onder de stoel bevestigen (ik zag op plaatjes dat dat er zou moeten zitten?).
Vanaf de huishoudaccu wil ik de elektrische installatie via twee verzamelstroken direct op de plus- en min-polen van de huishoudaccu aansluiten, dus zo'n 2e massapunt heb ik verder niet echt nodig denk ik.
Enfin, benieuwd of er nog voor- of nadelen aan zitten aan beide sporen.
Alvast dank, groet, Jaco
Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
2e accu aansluiten met een + draad is voldoende. Massa voor de 2e accu zat bij mij op de verhoogde bout waar ook de accubevestiging op zat, je kan ook de stoelbout nemen (aan de vloer) als je deze even blank maakt. Als je zware verbruikers hebt als bv een omvormer deze wel met dubbele kabel aansluiten op de 2e accu. Voor meerdere lichte verbruikers zou ik een universeel zekeringkastje plaatsen en niet rechtstreeks op de accu of verdeelstrip. de + heb je dan gelijk gezekerd naar je verbruiker(s) en de min kan je dan aan chassis leggen. Je hoeft niet persee dan een massakabel mee te trekken.
Groet, Ronald
Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
Hallo Jacobus,
Ik zit in een soortgelijk proces, maar dan met 2 huishoud accu’s.
Tip 1: voordat je de bedrading gaat aanleggen, zorg dat je eerst zeker weet waar je de Orion kwijt kunt.
Die van mij (12v 30A) was groter dan ik dacht en paste net niet meer onder de bestuurdesstoel toen ik de accu daar geplaatst had.
Dus moest ik uitwijken naar de bijrijdersstoel en moet ik nu een langere plus kabel vanaf de motoraccu gaan trekken.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Ik zit in een soortgelijk proces, maar dan met 2 huishoud accu’s.
Tip 1: voordat je de bedrading gaat aanleggen, zorg dat je eerst zeker weet waar je de Orion kwijt kunt.
Die van mij (12v 30A) was groter dan ik dacht en paste net niet meer onder de bestuurdesstoel toen ik de accu daar geplaatst had.
Dus moest ik uitwijken naar de bijrijdersstoel en moet ik nu een langere plus kabel vanaf de motoraccu gaan trekken.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
is die victron orion ook gelijk een booster, zodat hij geschikt is voor een 'slimme' dynamo?
Tenminste, een T6 heeft toch een slimme dynamo?
Tenminste, een T6 heeft toch een slimme dynamo?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
Ik heb in het camper project voor Mark een schaudt accu booster gebruikt, en die was compact en goed betaalbaar.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
Jakrekwakwol schreef: ↑20 feb 2023, 14:43 is die victron orion ook gelijk een booster, zodat hij geschikt is voor een 'slimme' dynamo?
Tenminste, een T6 heeft toch een slimme dynamo?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
Ik ging er van uit dat Jaco zijn Orion al heeft gekocht, maar misschien is dat niet zo.Multivan Generation schreef: ↑20 feb 2023, 15:18 Ik heb in het camper project voor Mark een schaudt accu booster gebruikt, en die was compact en goed betaalbaar.
Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
Dank voor jullie reacties! Ik ga dan alleen de plus-kabel doortrekken.
Ik heb de Orion inderdaad al aangeschaft. En is inderdaad nogal groot ja. Ik moet nog gaan passen onder de stoel. Anders moet 'ie bij de rest van de elektrische installatie komen te staan (gaat een Victron Multiplus worden, een Victron SmartSolar en een Simarine Camper Control unit). We gaan voor de gadgets :-)
Voor de onderlinge verbindingen ga ik netjes o.b.v. de maximale stroom en onderlinge afstand de juiste dikte kabel toepassen.
Ik heb de Orion inderdaad al aangeschaft. En is inderdaad nogal groot ja. Ik moet nog gaan passen onder de stoel. Anders moet 'ie bij de rest van de elektrische installatie komen te staan (gaat een Victron Multiplus worden, een Victron SmartSolar en een Simarine Camper Control unit). We gaan voor de gadgets :-)
Voor de onderlinge verbindingen ga ik netjes o.b.v. de maximale stroom en onderlinge afstand de juiste dikte kabel toepassen.
- Jan anno NU
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
Ik neem aan dat je het installatieschema hebt bekeken?
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 00W-NL.pdf
Mijn bescheiden mening:
Dat soort geavanceerde elektronica zit niet te wachten op overgangsweerstanden dan wel storende invloeden vanwege verbindingen die via het chassis lopen.
Als je zoveel geld uitgeeft kan dat stuk extra kabel er ook wel bij, toch?
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 00W-NL.pdf
Mijn bescheiden mening:
Dat soort geavanceerde elektronica zit niet te wachten op overgangsweerstanden dan wel storende invloeden vanwege verbindingen die via het chassis lopen.
Als je zoveel geld uitgeeft kan dat stuk extra kabel er ook wel bij, toch?
Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
Yep. De kosten zijn het issue ook niet voor mij. Meer of het werkelijk iets uitmaakt/zinvol is om 1 of 2 kabels te gebruiken. Maximale laadstroom zal zo’n 30A zijn. Het enige verschil dat ik kon verzinnen is dat er bij toepassing van 1 kabel 30A door het chassis gaat lopen ipv door een kabel en dat staal een wat hogere soortelijke weerstand heeft dan koper. Maar aangezien het chassis nogal groot is, zal dat denk ik niet/nauwelijks extra weerstand/spanningsval veroorzaken. En maar 1 kabel door dat gat in het schutbord werkt wat makkelijker denk ik
Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
Hoi,
Inmiddels heb ik de 2e accu ingebouwd in m’n Transporter T6.1 onder de bestuurderstoel. Alles werkt als een zonnetje. Het leek me leuk om nog even met jullie te delen hoe dat is verlopen.
Allereerst heb ik een kabel doorgevoerd van startaccu naar binnen in de bus. De volgende youtube video heeft mij daarbij goed op weg geholpen:
Er blijkt een rubberen plaat te zitten in het schot tussen motorruimte en binnenkant bus waar je netjes doorheen kunt met kabel voorzien van een kabeldoorvoerthule (mooi puzzelwoord).
Vervolgens heb ik een houten accubak gemaakt in de console van de bestuurderstoel (ik ga geen draaiende stoelen toepassen, dus ik heb daar ruimte). De Victron acculader heb ik aan de zijkant bevestigd. De accu gaat er op z’n kant in. Dat mag met die Voltium accu’s
Inmiddels heb ik de 2e accu ingebouwd in m’n Transporter T6.1 onder de bestuurderstoel. Alles werkt als een zonnetje. Het leek me leuk om nog even met jullie te delen hoe dat is verlopen.
Allereerst heb ik een kabel doorgevoerd van startaccu naar binnen in de bus. De volgende youtube video heeft mij daarbij goed op weg geholpen:
Er blijkt een rubberen plaat te zitten in het schot tussen motorruimte en binnenkant bus waar je netjes doorheen kunt met kabel voorzien van een kabeldoorvoerthule (mooi puzzelwoord).
Vervolgens heb ik een houten accubak gemaakt in de console van de bestuurderstoel (ik ga geen draaiende stoelen toepassen, dus ik heb daar ruimte). De Victron acculader heb ik aan de zijkant bevestigd. De accu gaat er op z’n kant in. Dat mag met die Voltium accu’s
Laatst gewijzigd door Ja2cobus op 30 jul 2023, 23:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
Vooraan, onder de stoel heb ik een accuschakelaar geplaatst, waarmee ik de 2e accu kan schakelen met de acculader en met de rest van de elektrische installatie.
Op de rand van de accubak heb ik een strook geplaatst om de min aansluitingen netjes te organiseren. Als aardpunt heb ik een min-kabel met kabeloog onder de bevestigingsbout linksachter van de console geplaatst.
De accu heb ik aan de rechterkant voorzien van een Victron VE-bus dongle (nodig om m’n Multiplus op bluetooth te krijgen) met temperatuurmeter
Op de rand van de accubak heb ik een strook geplaatst om de min aansluitingen netjes te organiseren. Als aardpunt heb ik een min-kabel met kabeloog onder de bevestigingsbout linksachter van de console geplaatst.
De accu heb ik aan de rechterkant voorzien van een Victron VE-bus dongle (nodig om m’n Multiplus op bluetooth te krijgen) met temperatuurmeter
Laatst gewijzigd door Ja2cobus op 31 jul 2023, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
En zo ziet het er dan uit. Beetje vol maar het past allemaal netjes.
De draden naar m’n ‘meterkast’ (direct ‘om de hoek’) zijn 24 mm2
Tot zover mijn update.
De draden naar m’n ‘meterkast’ (direct ‘om de hoek’) zijn 24 mm2
Tot zover mijn update.
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
Netjes gedaan. Complimenten.
- Jan anno NU
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?
De ruimte onder het raam tussen de spanten is mooi benut.
Knap setje zo alles bij elkaar.
Knap setje zo alles bij elkaar.