Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

vragen over de T5
Bein
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2023, 16:47

Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

Bericht door Bein »

Hoi!

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Marjolein en ik woon in Rotterdam. Samen met mijn vriend en mijn twee tiener dochters zijn we op zoek naar een mooie Volkswagen camper. In het verleden zijn we meerderde zomers op pad geweest met een gehuurde T4 en een T3. Dat is ons altijd heel goed bevallen. Vier jaar geleden hebben we samen met mijn schoonouders een Fiat Ducato (Globescout) gekocht, maar ik heb altijd de compactheid van de volkswagen camper gemist. Dus, we hebben de Fiat verkocht en zijn nu op zoek naar een VW camper, die we ook als 'dagelijkse auto' willen gebruiken (dit wordt absoluut niet dagelijks, want voor ons werk gebruiken we met openbaar vervoer, in de stad altijd de fiets, maar dus meer de ritjes naar familie en vrienden in het weekend). En we willen er natuurlijk vaak mee op avontuur!

Nu zijn we ons al een tijdje aan het oriënteren (T5, T6 en zelfs mooie T4's) en ik vind het moeilijk om een keuze te maken, het is toch best een flinke investering. Daarom zou ik graag jullie mening horen. Wat zijn nou de voor en nadelen van een VW california (fabrieksinbouw) ten opzichte van een door een professioneel bedrijf zelfbouw in een transporter? We hebben bijvoorbeeld gekeken bij www.campr.nl en bij www.woodpeckercampers.nl. Het zijn prachtige campers die met heel veel zorg zijn gebouwd. Ik vind het persoonlijk veel meer sfeer hebben dan de California (zeker de nieuwere modellen). Maar ik hoor ook dat er toch echt wel verschil zit in bijvoorbeeld de isolatie etc.

Het zal natuurlijk genuanceerd liggen en misschien met smaak te maken hebben. Maar wellicht kunnen hier de ervaringsdeskundigen ons een beetje op weg helpen? Waar we bijvoorbeeld op kunnen letten? Daar zouden we erg mee geholpen zijn!

Groet,
Marjolein

ps: Heb ik dit in het goede onderwerp geplaatst? Of kan ik het beter ergens anders ook nog plaatsen? :nuts
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 339
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

Bericht door marrcel »

Een originele Cali is duurder bij aanschaf en houdt zijn waarde meer vanwege de "liefhebbers" met een dikke portemonnee.
Bij camper bouwbedrijven kan je meer op maat bestellen. Maar zal altijd duurder zijn dan zelfbouw zoals je op dit forum aantreft.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5157
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

Bericht door Hanz »

T4 met 2.5 TDI motor van 102 pk is motorisch erg betrouwbaar maar de jongste bouwjaren zijn toch al 20 jaar oud en vooral roest is een aanhoudende zorg. Het zware houten Westfalia interieur van de T4 California is niet op alle punten even handig maar wel onverwoestbaar. De isolatie van de T4 Cali stelt niet zo heel veel voor maar daar kan je zelf eenvoudig iets aan doen met Armaflex.
Bij camperinbouwers kan je natuurlijk gewoon vragen hoe ze de zaak geïsoleerd hebben. Ik verwacht dat dit bij de serieuzere inbouwers wel op orde is.
Bedenk ook waar je zelf waarde aan hecht, veel bergruimte, kookgelegenheid (aantal pitten), slaapcomfort e.d. en kijk hoe de diverse inbouwers dit opgelost hebben. Persoonlijk vind ik klapdeurtjes bij kasten erg onhandig in zo'n beperkte ruimte en zou ik liever kiezen voor schuifdeuren, rolluiken of lades.
Als je meestal met 4 personen reist is het erg prettig als beide voorstoelen kunnen draaien, dat is niet altijd zo.
En als het interieur van andere camperbouwers je meer aanspreekt, staar je dan niet blind op de California's. Ze hebben de naam en het imago maar daar hoort wel een prijs bij.
Tot slot kan je ook kijken naar andere merken tenzij je perse een VW wilt. Maar een Ford Nugget of een Patagonia op Citroën/Peugeot/Fiat basis kan ook interessant zijn en financieel misschien aantrekkelijker.
En uiteindelijk staat of valt alles met het budget dat je kunt besteden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

Bericht door moosev »

Een California is gebaseerd op een korte wielbasis. Bij een camperbouwer kun je ook kiezen voor en lange wielbasis, geeft net dat beetje extra ruimte.
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 688
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

Bericht door MarkV »

Misschien een idee om ook eens met een T5, T5 facelift en een T6 te rijden. Dan kun je dat naast je ervaringen met de T4 leggen.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 583
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

Bericht door Muug »

Duur wordt het sowieso. En héél duur is niet zo ver weg. :nuts

Wil je echt een camper die 20 jaar oud is, met quasi zeker onbekende geschiedenis, 200.000+kms die minstens 20.000 euro kost? :nuts
Probleem is: de prijs springt gemakkelijk naar het dubbele als je die andere cijfers wilt halveren.... :huilen

Maar even zonder die prijsdiscussie... mij lijkt het dat je pas overstapt naar verbouwen-op-maat (al dan niet door jezelf) als je niet tevreden bent met wat er kant-en-klaar beschikbaar is. Mijn vrouw en ik hebben twee Mercedes Marco Polo's (die hebben het bekende California interieur) gehad en wij hadden een groot probleem met het smalle bed onderin. Ook die frigo beviel ons niet. Dan plots hebben we Fischer ontdekt als fabrikant. Puur toeval, maar het bed is breed en de frigo groot. Ik wil maar zeggen: vooraleer naar een verbouwfirma te stappen zou je beter eens wat harder rondkijken wat er op de markt wordt aangeboden. Met name in Duitsland zijn er best veel bedrijfjes die gespecialiseerd zijn in het seriematig verbouwen van de VW vans. Neem daar gerust een jaar de tijd voor, ga in Duitsland eens naar een beurs bvb. Of hou mobile.de heel hard in de gaten. Maar zéker niet overhaasten.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 370
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

Bericht door Martens-Tvier »

Wij hebben een T4 “fabriekscamper”; gekocht bij een goed bekend staande handelaar omdat we 9 jaar geleden geen zin/tijd hadden om uitgebreid te zoeken.

We hebben m nog steeds, dus de waardevastheid speelt nu nog geen rol. Wat ik wel herken zijn de kleine “ergernissen” zoals in deze draad staan vermeld:

- saaaaaaaie inrichting en kleurstelling
- smal bed (wij slapen beneden met het hoofd naar de achterklep)
- onhandige klapdeuren in de onderste kasten!
- kledingkast slecht bereikbaar
- vliegtuigkastje wordt deels door twee speakers ingenomen
- gordijnen met drukknopen, best veel werk en niet alle drukknopen werken meer goed

Heb jij wel voldoende tijd, en is bovenstaande belangrijk, dan zou ik er op letten dat die zaken naar jouw zin zijn opgelost. Een T5/6 fabriekscamper heeft overigens een deel van bovengenoemde zaken al verbeterd.

Onze 2,5 TDi motor in de T4 is onverwoestbaar, hij heeft 300.000 km gelopen zonder problemen.
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5157
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

Bericht door Hanz »

Nog even een andere invalshoek: je hebt het over twee tienerdochters. Hoe lang gaan die nog mee op vakantie? Je kan dan ook denken aan een camper met twee slaapplaatsen en een bijzettent voor de dochters. Dan heb je geen slaaphefdak nodig maar kan je volstaan met een klein hefdakje of een pop-up dakje. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Of je neemt wel een slaaphefdak en gaat zelf boven slapen. Dat scheelt leefruimte en bergruimte beneden en je hoeft niet elke keer om te bouwen.
Zomaar wat gedachten maar bedenk: de ideale camper voor iedereen bestaat niet, je moet altijd bedenken wat je zelf belangrijk vindt en je zal ook dan nog altijd compromissen moeten sluiten. Een voorbeeld: onze T4 California heeft een tamelijk rechte achterbank, dat geeft een vlak bed maar biedt weinig zitcomfort tijdens de reis. Geen enkel probleem als het om avontuurlijke weekendjes in Nederland gaat maar wel als je regelmatig naar Zweden of Noorwegen wilt rijden of naar verre zuidelijke landen. Een Citroën Patagonia heeft vier (en eventueel zes) comfortabele stoelen die ook nog eens onafhankelijk naar voren en naar achteren geschoven kunnen worden, dus veel reiscomfort. En ook een vlak bed dat in drie delen over de neergeklapte stoelen wordt gelegd. Het nadeel is dat het bed tijdens de reis opgeklapt achterin ligt en daar behoorlijk wat ruimte inneemt. En zo heeft elk concept wel iets.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 264
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

Bericht door autocaravana »

Nadelen?
- saaaaaaaie inrichting en kleurstelling
- smal bed (wij slapen beneden met het hoofd naar de achterklep)
- onhandige klapdeuren in de onderste kasten!
- kledingkast slecht bereikbaar
- vliegtuigkastje wordt deels door twee speakers ingenomen
- gordijnen met drukknopen, best veel werk en niet alle drukknopen werken meer goed
Wij wonen geregeld maandenlang in onze T4 California (met twee personen) en dan telt eigenlijk maar één ding: is de camper betrouwbaar. Zeker nu we hem in Zuid-Amerika hebben. De bovenstaande dingen zijn dan naar ons gevoel slechts futiliteiten.

En ja, na er meer dan 400.000 km mee gereden te hebben kan ik zeggen dat de camper betrouwbaar is.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1171
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

Bericht door SyncRoon »

autocaravana schreef: 18 sep 2023, 07:24
Wij wonen geregeld maandenlang in onze T4 California (met twee personen) en dan telt eigenlijk maar één ding: is de camper betrouwbaar. Zeker nu we hem in Zuid-Amerika hebben. De bovenstaande dingen zijn dan naar ons gevoel slechts futiliteiten.

En ja, na er meer dan 400.000 km mee gereden te hebben kan ik zeggen dat de camper betrouwbaar is.
Ik heb het idee dat de betrouwbaarheid ook wel te maken heeft met hoe jullie de bus onderhouden. Er zit een wezenlijk verschil in hoe een bus is onderhouden (en behouden) bij 15+ jaar en 200k+ aan km's. Dan kan je jezelf ook nog afvragen of de volgende eigenaar er hetzelfde van kan verwachten na bijna 2 decennia en 10 keer de wereld rond.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5157
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

Bericht door Hanz »

Is de topic starter nog in beeld?
Marjolein, heb je iets aan alle adviezen en opmerkingen die gemaakt zijn of is de verwarring alleen maar groter geworden?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Bein
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2023, 16:47

Re: Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

Bericht door Bein »

Lieve mensen,

Bedankt voor alle adviezen. Het blijft een lastige kwestie. Maar hier kunnen we zeker wat mee! We neigen er sterk naar een transporter om te laten bouwen door een bedrijf waarbij het naar onze smaak kan worden ingericht. We camperen al heel wat jaren, dus we weten goed wat we willen. Waarschijnlijk gaan we voor een T6, met Euro 6 norm, waar we nog heel wat jaren mee vooruit kunnen hopelijk.

Heel erg bedankt!

Groet,
Marjolein
Bein
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2023, 16:47

Re: Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

Bericht door Bein »

Hanz schreef: 15 sep 2023, 10:14 Nog even een andere invalshoek: je hebt het over twee tienerdochters. Hoe lang gaan die nog mee op vakantie? Je kan dan ook denken aan een camper met twee slaapplaatsen en een bijzettent voor de dochters. Dan heb je geen slaaphefdak nodig maar kan je volstaan met een klein hefdakje of een pop-up dakje. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Of je neemt wel een slaaphefdak en gaat zelf boven slapen. Dat scheelt leefruimte en bergruimte beneden en je hoeft niet elke keer om te bouwen.
We houden er juist heel erg van om zonder tentje rond te trekken, zodat we ook op camperplaatsen, parkeerplaatsen, in het wild kunnen staan. En lekker snel weer te kunnen rijden zonder tentje dat nog moet drogen ofzo :zwaai
Maar als we over een aantal jaren zonder kinderen met de camper weggaan is het inderdaad een prettig idee dat we eventueel ook boven kunnen slapen zodat we leefruimte boven niet meer om hoeven bouwen!
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 673
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

Bericht door Lutra »

Bein schreef: 19 sep 2023, 16:59
Hanz schreef: 15 sep 2023, 10:14 Nog even een andere invalshoek: je hebt het over twee tienerdochters. Hoe lang gaan die nog mee op vakantie? Je kan dan ook denken aan een camper met twee slaapplaatsen en een bijzettent voor de dochters. Dan heb je geen slaaphefdak nodig maar kan je volstaan met een klein hefdakje of een pop-up dakje. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Of je neemt wel een slaaphefdak en gaat zelf boven slapen. Dat scheelt leefruimte en bergruimte beneden en je hoeft niet elke keer om te bouwen.
We houden er juist heel erg van om zonder tentje rond te trekken, zodat we ook op camperplaatsen, parkeerplaatsen, in het wild kunnen staan. En lekker snel weer te kunnen rijden zonder tentje dat nog moet drogen ofzo :zwaai
Maar als we over een aantal jaren zonder kinderen met de camper weggaan is het inderdaad een prettig idee dat we eventueel ook boven kunnen slapen zodat we leefruimte boven niet meer om hoeven bouwen!
Toen onze 2 kinderen nog mee op vakantie gingen sliepen we heel af en toe met ons vieren in de camper. Het gaat wel maar is niet handig in een T4/5/6. Achter de bank heb je vaak de ruimte wel nodig voor wat bagage wat dan ‘s nachts een andere plek moet vinden. Zelfs voor 1 nacht is een tentje dan zo opgezet. We staan overigens wel altijd op campings omdat ik veel camperplaatsen een beetje deprimerend vind 😀.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Voor en nadelen fabrieksbouw tov zelfbouw door bedrijf?

Bericht door Dropmans »

Bein schreef: 19 sep 2023, 16:59
Hanz schreef: 15 sep 2023, 10:14 Nog even een andere invalshoek: je hebt het over twee tienerdochters. Hoe lang gaan die nog mee op vakantie? Je kan dan ook denken aan een camper met twee slaapplaatsen en een bijzettent voor de dochters. Dan heb je geen slaaphefdak nodig maar kan je volstaan met een klein hefdakje of een pop-up dakje. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Of je neemt wel een slaaphefdak en gaat zelf boven slapen. Dat scheelt leefruimte en bergruimte beneden en je hoeft niet elke keer om te bouwen.
We houden er juist heel erg van om zonder tentje rond te trekken, zodat we ook op camperplaatsen, parkeerplaatsen, in het wild kunnen staan. En lekker snel weer te kunnen rijden zonder tentje dat nog moet drogen ofzo :zwaai
Maar als we over een aantal jaren zonder kinderen met de camper weggaan is het inderdaad een prettig idee dat we eventueel ook boven kunnen slapen zodat we leefruimte boven niet meer om hoeven bouwen!
Wij zitten een beetje op hetzelfde punt als jullie.
Als je bijvoorbeeld ergens 2 dagen blijft staan dan zou ik voor de meiden ook een eigen tentje op zetten. Maar het is wel fijn dat je eventueel op doorreis met z'n vieren in de camper kan slapen.

En inderdaad ook, over een paar jaar gaan ze waarschijnlijk niet meer mee,wij dachten dan ook om in het dak te gaan slapen.

Sowieso is volgens mij een echt slaaphefdak een vrij zwaar wegend pluspunt als je de camper ooit wil verkopen.
Die kleine hefdakjes en zeker die vierkante hefdakjes vinden wij nogal "niet bepaaald mooi".
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Plaats reactie