Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Relais naar huishoudaccu

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
jvdvorst
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2023, 09:01

Relais naar huishoudaccu

Bericht door jvdvorst »

Beste allen,

In mijn Volkswagen T4 zit een relais tussen de startaccu en de huisaccu. Zowel de huishoudaccu als de startaccu zijn aan vervanging toe, en bij het doormeten van beide accu's bleek dat de huishoudaccu 0,7 V minder spanning kreeg dan de startaccu van de dynamo wanneer de motor draait.

Met het vervangen van de accu's, wilde ik daarom het relais ook vervangen voor een echt scheidingsrelais, in de hoop dat hiermee ook de huishoudaccu volledig geladen wordt.
relais.jpg
Dit is het oude relais bij mij in de camper, het is niet goed te zien maar hier gaat 4 kabels naartoe:
1. de kabel in de zwarte afdekking komt uit de plus van de startaccu
2. de aarde geaard de camper
3. de plus náár de huisaccu toe
4. nog een plus kabel uit de motor; is dit de startmotor?

Nu is mijn concrete vraag; kanik deze zomaar verwisselen voor een scheidingsrelais als een Ehdis Relais ZL180?
61Y27o4+VcL._SX342_.jpg
61Y27o4+VcL._SX342_.jpg (7.01 KiB) 256 keer bekeken
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3780
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Relais naar huishoudaccu

Bericht door krekwakwol »

Dan kun je beter dit relais er tussen zetten.
https://www.georgekniest.nl/artikel/326 ... KNEALw_wcB
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
hippie
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jun 2024, 16:51

Re: Relais naar huishoudaccu

Bericht door hippie »

Nr 4 komt als ik het goed heb van de dynamo , die actieveert het relais .
Ik heb nog een hoop te doen . gr Ronny .
Gebruikersavatar
hippie
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jun 2024, 16:51

Re: Relais naar huishoudaccu

Bericht door hippie »

krekwakwol schreef: 13 jun 2024, 18:32 Dan kun je beter dit relais er tussen zetten.
https://www.georgekniest.nl/artikel/326 ... KNEALw_wcB
Als ik zover ben komt die ook in de t4 , start assist gebruik ik niet ( lees er soms negatieve verhalen over )maar plaats net als in de t3 wel een schakelaar in de massa-kabel .
Ik heb nog een hoop te doen . gr Ronny .
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 936
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Relais naar huishoudaccu

Bericht door SyncRoon »

hippie schreef: 13 jun 2024, 18:48
krekwakwol schreef: 13 jun 2024, 18:32 Dan kun je beter dit relais er tussen zetten.
https://www.georgekniest.nl/artikel/326 ... KNEALw_wcB
Als ik zover ben komt die ook in de t4 , start assist gebruik ik niet ( lees er soms negatieve verhalen over )maar plaats net als in de t3 wel een schakelaar in de massa-kabel .
Wat is de meerwaarde van die massaschakeling bij een Cyrix? Je kan beter een goede zekering ertussen en deze trekken als je bv onderhoud pleegt of een accu er tijdelijk van tussen hebt.

De starthulp gebruikte ik enkel om de lege startaccu 'bij te laden' als de startaccu te leeg was. Dus niet starten met de hulp aan en hoge stromen maar enkel de accus laten balanceren en kwartiertje wachten. En als het even past heb ik de acculader bij en via de omvormer startaccu laden.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
hippie
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jun 2024, 16:51

Re: Relais naar huishoudaccu

Bericht door hippie »

Na aanleiding van lekspanning door de cyrix en toen dit verhaal gelezen . https://mickelmoen.blogspot.com/2013/01 ... e.html?m=1
Ik heb nog een hoop te doen . gr Ronny .
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Relais naar huishoudaccu

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb een Cyrix te koop, zie in het te koop forum..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 501
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Relais naar huishoudaccu

Bericht door Remco_T5 »

Volgens mij is het relais die TS laat zien een standaard relais en geen vermogensrelais.
Een standaard relais zou voldoende moeten zijn of zie ik iets over het hoofd?
.
Relais.jpg
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 936
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Relais naar huishoudaccu

Bericht door SyncRoon »

Volgens mij was in een T3 het een vrij standaard relais van 40A maar in de T5 is dit dacht ik al 100A. Het vervangen door een zwaarder relais als 200A kan natuurlijk. Misschien de zekering dan afstemmen op de zwaarte bedrading.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 501
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Relais naar huishoudaccu

Bericht door Remco_T5 »

Ronald, een zwaarder relais zorgt ervoor dat de contacten langer mee gaan maar er gaat niet meer stroom door lopen. Bedrading en zekering verzwaren heeft geen zin.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 936
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Relais naar huishoudaccu

Bericht door SyncRoon »

Ik heb nooit gemeten hoeveel ampère er over het relais wordt getrokken. De originele bekabeling is dacht ik toch wel 6mm² en niet 2,5mm² als lijkt op de foto. 200A relais en dan 2,5mm² bedrading tussen de accu's vraag je jezelf al af of dat wijsheid is. Volgens mij kan er toch aardig wat stroom gaan lopen als je gebruikers aan hebt en relais gesloten. Bv bij een ontladen 2e accu na stilstand en offgrid gebruik. Heb je een beetje zware dynamo heb je toch kans dat er wat smelt. Liefst de zekering....
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3780
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Relais naar huishoudaccu

Bericht door krekwakwol »

SyncRoon schreef: 13 jun 2024, 19:12
hippie schreef: 13 jun 2024, 18:48
krekwakwol schreef: 13 jun 2024, 18:32 Dan kun je beter dit relais er tussen zetten.
https://www.georgekniest.nl/artikel/326 ... KNEALw_wcB
Als ik zover ben komt die ook in de t4 , start assist gebruik ik niet ( lees er soms negatieve verhalen over )maar plaats net als in de t3 wel een schakelaar in de massa-kabel .
Wat is de meerwaarde van die massaschakeling bij een Cyrix? Je kan beter een goede zekering ertussen en deze trekken als je bv onderhoud pleegt of een accu er tijdelijk van tussen hebt.
Die massa heeft hij denk ik nodig om een relaisspoel of een schakeling te kunnen bedienen, of om het verschil te meten, want met alleen + zal dat niet lukken.
En met dit relais heb je ook niet meer die spanningsverlies van 0.7 volt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
jvdvorst
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2023, 09:01

Re: Relais naar huishoudaccu

Bericht door jvdvorst »

Bedankt voor de reactie!

Nu ik erover nadenk zal de kabel van het relais naar de huishoudaccu inderdaad dikker kunnen. Hier zit nu ook geen zekering tussen voor zover ik kan zien.

De kabel die nu uit de dynamo komt om hem te activeren (kabel 4) - is deze niet meer nodig bij het installeren van een Victron Scheidingsrelais? Deze kan je hier volgens mij niet opzetten.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 936
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Relais naar huishoudaccu

Bericht door SyncRoon »

Bij de cyrix moet je enkel de massa aan sluiten. De geschakelde draad is om manueel te overbruggen. Als je wil kan je een schakelaar in de massa zetten maar dat hoeft niet. Je zou de massa bv ook via relais kunnen schakelen zodat deze bij draaiende motor aan staat maar bij motor uit altijd uit. Ik heb bij gebruik in de T3 tussen twee 75A accus en tussen een 90A acuu en 200A tractieaccu in de jumper geen problemen ervaren. Ik heb nu nog het origineel relais in de T5 onder de voorstoel maar vervang deze binnenkort ook voor de Cyrix.
Groet, Ronald
Plaats reactie