Camper: Transporter T5, 2,5 TDI, 96 kw / 130 pk, bouwjaar 2008, Km stand 265.000.
1. Huidige probleem en concrete aanleiding van de zoektocht die nu gestart is: hoog olieverbruik en trillen van de voorkant bergop en bij optrekken / versnellen.
2. Probleem wat er al langere tijd is:
a. Soms slecht starten (vooral wanneer de neus hoger staat dan de achterkant). Als ik in dat geval dan de airco, radio en verlichting uitzet start ie meestal wel meteen en als dat ook niet lukt, dan ook nog even het gaspedaal intrappen en dan komt ie er wel doorheen. Uiteindelijk is de motor altijd zonder hulp van buiten gestart al werd het soms wel heel spannend... Er zit een nieuwe accu in, maar dat maakte geen verschil.
Nu ik erop let om de neus naar beneden te zetten, heb ik minder startproblemen. Maar als de motor goed warm is en ik na een korte stop (b.v. tanken) weer verder wil, dan start ie vaak ook slecht.
De garage constateerde dat de bus ook op de brug (waterpas) slecht startte.
b. Bij/na file-rijden of een stukje in de eerste versnelling rijden en dan weer willen optrekken (zeker als dit op een helling bergopwaarts is) slaat de motor soms abrupt af. Als de motor dan afgeslagen is werkt daarna de bediening van de ramen niet meer en soms werkt de airco dan ook niet meer. Na een nacht rust werkt de volgende dag de ramen en de airco wel weer gewoon. Dit is me nu al diverse malen overkomen en ook al klinkt het ongeloofwaardig, ik weet nu zeker dat dit zo is.
c. Als het heel warm is en ik de airco gebruik gebeurt er iets tegenstrijdigs. Hoe meer ik van de airco vraag, hoe meer er iets schijnt te bevriezen waardoor de airco minder goed werkt. De airco is getest en de temperatuur die eruit komt is 6 graden. (Dit wordt als normale airco temperatuur beoordeeld, maar in mijn personenauto is de uitgangstemperatuur echt lager.) Dat bevriezen is zo erg dat er echt heel veel dooiwater onder de auto ligt als je even een stop maakt. Dit gebeurt bij temperaturen tussen de 28 - 35 graden, dus dan dooit het natuurlijk ook snel.
3. Nieuwe problemen, nu ik aan het rijden ben om onder controle van de garage het olieverbruik te meten
a. er komt een bonkend geluid onder de bus vandaan. Ik hoor het links-achter, maar dat schijnt niet te kunnen... en zou toch wel van voren moeten komen.
b. de motor draait stationair op 4,5 cilinder ipv 5.
c. er komt nu ineens toch wel heel veel zwarte rook uit de uitlaat.
Lang verhaal hieronder met de recente geschiedenis om daarmee misschien inzicht te geven in wat er aan de hand kan zijn.
Eind 2023:
Na mooie reizen, maar ook een jaar vol ellende (gelukkig nog garantie) alsnog een aankoopkeuring laten doen en alles wat daaruit kwam laten oplossen. Waaronder een nieuw roetfilter.
De werkzaamheden zijn uitgevoerd door een eenpitter-garagebedrijf dat is ingehuurd door de verkoper van de camperbus bij wie ik dit alles nog grotendeels onder garantie heb kunnen laten uitvoeren.
Voorjaar 2024:
Voordat ik dit voorjaar naar Noord-Spanje afreisde heb ik 1,5 liter olie bijgevuld met Kroon 0W 30 (Ik wist zelf niet welke olie ik moest kopen en heb deze op advies van een gerenommeerde auto-onderdelen bedrijf. Ze hebben uitgebreid uitgezocht welke olie bij mijn T5 hoorde.) Het oliepeil zat toen wel echt op het maximum. Daarna 1500 km naar Noord-Spanje gereden.
Op 100 km voor mijn eindbestemming deed zich een motorstoring voor. Direct naar de Volkswagendealer in Figueras gereden. Zij konden geen oorzaak uitlezen en volgens hen kon ik wel doorrijden. De hele terugweg wel steeds bergop met storing en noodloop gereden en bergaf en op het vlakke zonder problemen kunnen rijden. Eenmaal in NL constateerde de Volkswagen bedrijfswagen dealer dat de uitlaatgassensor defect was en deze is vervangen.
Voor de terugweg uit Spanje naar NL heeft een campingbuurman, liefhebber en kenner van auto’s, de olie bijgevuld met 1 liter olie die hij zelf bij zich had. Ik weet niet welke olie, maar volgens hem was het hele goeie olie die hij voor zijn eigen oude Karmann camper (eind jaren 90) ook gebruikte. Voor bijvullen stond het oliepeil op het minimum (niet eronder), na bijvullen gaf het peil precies in het midden tussen min en max aan. Maar ik had de camper al van de (lage) oprijblokken afgereden, de camper stond dus in ieder geval niet meer precies waterpas.
Terug in NL is de uitlaatgassensor vervangen en de vastzittende ventilatieroosters op het dasboard weer vrijgemaakt. (Volkswagen bedrijfswagen dealer).
Daarna begon ik uitlaatgassen te ruiken in de bus bij het starten en stationair draaien. De uitlaatgassen waren er mogelijk dus al langer, maar heb ik niet geroken omdat de ventilatieroosters op het dashboard dicht zaten en niet open konden. (Later bleek oorzaak verkeerd gemonteerd roetfilter door de monteur van degene bij wie ik de camperbus gekocht heb).
Na dus 1500 km gereden te hebben vanuit Spanje naar huis en het vervangen van de uitlaatgassensor, een paar weken later, voor vertrek naar Noord-Frankrijk, olie gepeild en toen was het oliepeil nog boven maximum. Het litertje van de campingbuurman in Spanje leek dus aangegroeid (in ieder geval dus niet of nauwelijks verbruikt). Misschien dat de bus lichtjes naar voren helde, aflopend naar de straat, in de parkeerhaven voor de deur. Maar vanwege de motorstoringen / noodloop bergopwaarts heb ik natuurlijk wel heel rustig moeten rijden. Dat zou kunnen schelen in het olieverbruik?
Vervolgens is er ca. 1250 km met de bus gereden met een motoraanhanger erachter. Grotendeels vlakke snelweg naar Noord-Frankrijk, terugweg omweg via bergwegen in Ardennen. Geen problemen ervaren, anders dan nog steeds de uitlaatgassen in de bus.
Terug naar de Volkswagen dealer . Daar is het (gloednieuwe) roetfilter opnieuw geïnstalleerd vanwege de uitlaatgassen die in de bus kwamen. Er is gewerkt met nieuwe beugels een een nieuwe pakking. Het was nogal een uitdaging om het roetfilter goed geïnstalleerd te krijgen, maar het is ze gelukt. Daarmee was dat probleem ook weer verholpen.
Een paar dagen later, voor vertrek naar de Provence, de olie niet meer gecontroleerd. Ca. 1400 km gereden. Vooral snelweg, en in de Provence ca. 150 km kleine weggentjes, waaronder 1 bergpas gereden. Probleemloos, hoera!!!
Terugweg uit de Provence, na ca. 400 km (33 graden buiten) van het een op het andere moment op de snelweg, terwijl ik bergopwaarts rij, begint de bus aan de voorkant best wel erg te trillen. Vooral merkbaar in het stuur, maar ook wel via de pedalen. Ik dacht dat ik ineens op een stuk heel slecht ribbelig wegdek was terecht gekomen.
(Ik weet niet of er een verband kan zijn, maar enige tijd daarvoor sloeg bij file-rijden ineens de motor af en daarna kon ik de voorruiten niet meer bedienen en leek de airco het niet meer goed te doen.)
Zowel de bediening van de voorramen als de airco doen het inmiddels weer, zonder dat er iets aan gedaan is. Na het afslaan van de motor en de abrupte stilstand heb ik nog wel diverse malen bergop gereden voordat het trillen, ineens heel spontaan begon. Uiteindelijk werd het trillen wel steeds erger, maar nog steeds voornamelijk bergop, maar ook steeds meer bij optrekken en opvoeren van de snelheid. Hoe hoger in de toeren, hoe minder trillen, maar toch kan ik het niet voorkomen. Er is altijd een punt van trillen waar je dan doorheen moet rijden.
Een stuk verderop (ca. 300 km) nadat het trillen begon, nog steeds op de snelweg, begint het olielampje te branden. Ik had nog een halve liter olie bij me en die heb ik bijgevuld.
Ca. 100 km verderop op de overnachtingscamping heeft een “buurman” met verstand van auto’s en zelf ook zo’n T5 gehad en aan gesleuteld, onder de bus gekeken en constateerde wel een klein beetje oliezweet, maar verder niets bijzonders. Ook de motor nog even stationair laten draaien. Volgens hem liep de motor als een “zonnetje”. Dus volgende dag weer verder naar huis.
Ca. 300 km na het halve litertje olie bijvullen, brandde het olielampje opnieuw geel. Nog 25 km doorgereden naar de Volkswagendealer in Metz. Zij hebben olie bijgevuld, ze zeiden tegen mij “afgevuld”, maar ik weet niet hoeveel ze hebben bijgevuld. Verder zagen ze zo op het eerste oog niets geks dus weer doorgereden. Wel met 2 flessen extra olie in mijn bagage, voor het geval dat...
Na 400 km, op 50 km van huis, begon het olielampje weer geel te branden en heb ik nog een liter olie 0W 30 bijgevuld. Helaas daarna er niet meer aan gedacht om te peilen.
Na dat punt waarop ik de liter olie heb bijgevuld in totaal nog 70 km gereden tot bij de Volkswagen bedrijfswagen dealer. Zij hebben daar weer 1 liter bijgevuld. De bedoeling is dat ik nu 1000 km ga rijden c.q. rijden totdat het olielampje begint te branden, zodat er nu heel precies gekeken kan worden hoeveel olie de bus verbruikt.
Diagnose:
Volkswagen bedrijfswagen dealer:
- Turbo of motor (vervangen). Maar eerst meer concreet zicht op olieverbruik voor diagnose echt gesteld kan worden. Er wordt wel een enige zwarte kleur in de uitlaatgassen waargenomen door ze.
- Het trillen wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een defect vliegwiel.
- Beide problemen staan totaal los van elkaar.
Naar aanleiding van de aanbevelingen op dit forum: Ismet - Vijfhuizen gebeld:
Korte snelle telefonische diagnose voor het olieverbruik, op basis van mijn informatie: Mogelijk Turbo, maar kan ook heel goed zijn dat de pakking van het roetfilter niet goed geïnstalleerd is, waardoor de olie niet goed af- of doorgevoerd kan worden. Hoe dan ook, met dit hoge olieverbruik zal er in ieder geval weer een nieuw roetfilter geplaatst moeten worden.
Update:
Normaal gebruik ik de bus niet voor gewone ritjes, maar omdat ik nu testkilometers moet maken voor het olieverbruik had ik hem meegenomen naar een afspraak 30 km verderop.
Op de heenweg is er niets aan de hand, maar meteen bij het wegrijden op de terugweg hoor ik een kloppend geluid onder de bus vandaan komen. Bij bochten naar rechts (rotondes) en bij hobbels. Bij bochten naar links en rechtdoor rijden niet.
In het kader van toch kilometers moeten maken, maar weer meteen doorgereden naar de VW Bedrijfswagen dealer. De monteur maakt een proefritje. Teruggekomen van zijn proefritjes krijgt hij het raam niet meer dicht. Het gekke is nu dat ze dat losse contactje niet kunnen vinden en ook de oorzaak van het gebonk is, terwijl de bus op de brug staat, niet kunnen vinden.
Zoals ik ze al had voorspeld naar aanleiding van mijn eigen ervaring, maar uiteraard moeilijk te geloven was: Het raam was de volgende dag wel weer bedienbaar.
Maar nu ontdekten ze ook dat de motor idd niet goed start, dat hadden ze eerder niet opgemerkt.
De volgende ochtend, nog steeds bij de garage, nadat de bediening van het raam wel weer functioneert, komt er ineens veel meer zwarte rook uit de uitlaat en de motor loopt nu ineens stationair niet meer goed, wat die dus nog wel deed voordat ik hem naar de garage bracht. Dat is er dus weer bijgekomen. De garage zegt dat de motor op 4,5 cilinder te lopen. Thuisgekomen, bij warme motor, liep die stationair wel weer goed.
Hoewel de motor dus eerst op 4,5 cilinder draaide was, wederom gek genoeg, het enorme trillen bij optrekken wel weg en was er ook weer meer vermogen. Gaandeweg het ritje naar huis (20 km) liep de motor weer op 5 cilinders, maar daarmee kwam ook het trillen weer terug. Vreemd genoeg is het gebonk weer verdwenen.
Gelukkig heeft de garage nu zelf ook geconstateerd dat wat ik zeg daadwerkelijk gebeurd, hoe vreemd ook allemaal.
Naar aanleiding van het gebonk ging ik zelf nog even googlen en toen vond ik een artikel (op de website autodoc) waarin ik las dat wanneer de brandstofdrukregelaar niet goed werkt (startproblemen?) er ook zwarte rook uit de uitlaat komt.
Ik ga ervanuit dat de Volkswagen bedrijfswagen dealer zelf ook wel de oorzaken zal kunnen vinden, maar om zoveel mogelijk tijd (=geld) te besparen zou het mooi zijn als er iemand op basis van dit verhaal en eigen ervaringen / kennis al een wat meer onderbouwde richting zou kunnen geven, dan dat ik dat zelf kan. Mijn gevoel zegt me dat er meer samenhang is in de problemen dan de richting waarin er nu nog wordt gedacht. En die samenhang zou ik graag wat steviger onderbouwd willen kunnen aanreiken. Gewoon om kosten te besparen, maar ook om problemen in de toekomst te voorkomen. Ik zou nu wel eens een keer ontspannen, genietend van de natuurschoon om me heen, naar huis willen rijden zonder samengeknepen billen en focus op dashboard, piepjes, trillingen en andere zintuigelijke ervaringen...
Alvast heeel veeel dank!
Oh ja, even voor de volledigheid, ik ben er al achter dat ik een flinke miskoop heb gedaan. Het is niet anders, ik moet het nu oplossen.
Het enige waar ik nu behoefte aan heb is inzicht te krijgen in hoe ik op een punt kom dat de camperbus zover hersteld wordt dat ik hem weer kan rijden of eerlijk kan verkopen / inruilen.
Alvast hartelijk dank voor het reageren.
Groet, Indigo
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
hoog olieverbruik (pakking roetfilter?) en trillen
hoog olieverbruik (pakking roetfilter?) en trillen
Laatst gewijzigd door Indigo66 op 06 jul 2024, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Truth is the essence of love, love is the perfume of truth
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: hoog olieverbruik (pakking roetfilter?) en trillen
Hallo, wat een verhaal.
Ten eerste heb je het over een T5 uit 2008 met 130pk en roetfilter, precies de zelfde motor samenstelling die wij ook hebben, (ook een BNZ motor) en daar wordt 5W30 Long Life voor voorgeschreven met de specificatie VW 504.00 VW507.00 speciaal geschikt voor roetfilters.
Dus wat jij in je motor hebt gedaan is al dunner dan voorgeschreven en dan mogelijk! niet geschikt voor je roetfilter.
En als je campingbuurman er ook nog andere olie in gooit, voor een Karmann camper uit de 90er jaren, dat lijkt me geen goede combinatie.
Wij gooiden in onze vorige transporter 2.4D van 1991 ook gewoon 10W4 motorolie maakte niet uit welk merk, ook wel uit de supermarkt.
Maar tegenwoordig wordt toch andere eisen aan motorolie gesteld, helemaal in combinatie met een roetfilter.
Wij gebruiken nu in onze bus uitsluitend Castrol Edge 5W30 LL met de juiste VW specificatie, en ververs het 1x per jaar of om de 10.000km omdat ik daar geen risico mee lopen wil.
Onze huidige bus heeft inmiddels 360.000km gereden, is al wel een verstuiverbrug op gemonteerd, maar loopt prima en nagenoeg geen olie gebruik, misschien een liter bijvullen in 10.000km.
Ik zeg niet dat verkeerde olie persé de oorzaak is geweest, maar kan wel degelijk meespelen in je problemen, met name ook met je roetfilter.
Ik weet niet of je in de buurt van Drente/Overijssel woont, anders zou je JB Autoservice in Dieverbrug
eens kunnen vragen of die misschien eerder tijd heeft. Dat is een kenner op gebied va TDI motoren, ook de 2.5TDI die wij in de bus hebben, hij heeft ook de verstuiver brug in onze cilinderkop gemonteerd.
Ten eerste heb je het over een T5 uit 2008 met 130pk en roetfilter, precies de zelfde motor samenstelling die wij ook hebben, (ook een BNZ motor) en daar wordt 5W30 Long Life voor voorgeschreven met de specificatie VW 504.00 VW507.00 speciaal geschikt voor roetfilters.
Dus wat jij in je motor hebt gedaan is al dunner dan voorgeschreven en dan mogelijk! niet geschikt voor je roetfilter.
En als je campingbuurman er ook nog andere olie in gooit, voor een Karmann camper uit de 90er jaren, dat lijkt me geen goede combinatie.
Wij gooiden in onze vorige transporter 2.4D van 1991 ook gewoon 10W4 motorolie maakte niet uit welk merk, ook wel uit de supermarkt.
Maar tegenwoordig wordt toch andere eisen aan motorolie gesteld, helemaal in combinatie met een roetfilter.
Wij gebruiken nu in onze bus uitsluitend Castrol Edge 5W30 LL met de juiste VW specificatie, en ververs het 1x per jaar of om de 10.000km omdat ik daar geen risico mee lopen wil.
Onze huidige bus heeft inmiddels 360.000km gereden, is al wel een verstuiverbrug op gemonteerd, maar loopt prima en nagenoeg geen olie gebruik, misschien een liter bijvullen in 10.000km.
Ik zeg niet dat verkeerde olie persé de oorzaak is geweest, maar kan wel degelijk meespelen in je problemen, met name ook met je roetfilter.
Ik weet niet of je in de buurt van Drente/Overijssel woont, anders zou je JB Autoservice in Dieverbrug
eens kunnen vragen of die misschien eerder tijd heeft. Dat is een kenner op gebied va TDI motoren, ook de 2.5TDI die wij in de bus hebben, hij heeft ook de verstuiver brug in onze cilinderkop gemonteerd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: hoog olieverbruik (pakking roetfilter?) en trillen
Voor wat betreft de vraag of de helling/hoek waarin de bus geparkeerd staat uitmaakt bij het peilen van de olie heb ik zelf de ervaring dat dit wel zo is. Bij mijn bus T5 California 2.5 TDI 128 Kw uit 2006 ook onderweg voor een langere reis richting het noorden op de duitse autobahn een melding Oliepeil controleren. Bleek een beetje aan de lage kant te zijn, bijgevuld en verder geen probleem meer gehad. Wel elke paar honderd kilometer het peil gecontroleerd en bij het peilen ook niet altijd 100% recht gestaan. Het peil verschilde daardoor soms wel een beetje. Staat de bus met de neus of de bestuurderszijde naar beneden dan is het peil wat hoger.
De hoeveelheid olie tussen de 2 streepjes Min/Max is 1 liter.
De hoeveelheid olie tussen de 2 streepjes Min/Max is 1 liter.
Groeten Niek,
T5 California 2006 2.5TDI 4Motion Fresco
T5 California 2006 2.5TDI 4Motion Fresco
Re: hoog olieverbruik (pakking roetfilter?) en trillen
Tja ik zou een lijstje van mogelijke oorzaken maken. En 1 voor 1 afwerken.
Mijn eerste 2 Verdachten (voor wat het waard is):
lucht in diesel vanwege waterpas
Dynamo vermogen ivm ramen. Aardpunten en koolborstels?
Ik zou dat samen met een specialist doen.
Sterkte man
Mijn eerste 2 Verdachten (voor wat het waard is):
lucht in diesel vanwege waterpas
Dynamo vermogen ivm ramen. Aardpunten en koolborstels?
Ik zou dat samen met een specialist doen.
Sterkte man
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.