Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
huishoudaccu plus draad
huishoudaccu plus draad
Als ik de plusdraad van de huishoudaccu van mijn T4 California uit 1997 loskoppel van zijn pool dan staat er nog steeds spanning op de pluskabel. Is dit normaal?
VW T4 California Beach 1997
Re: huishoudaccu plus draad
Hoe meet je die spanning? Tussen de plusdraad en???
En hoeveel volt meet je?
En hoeveel volt meet je?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: huishoudaccu plus draad
Dat is normaal ja. Er loopt een kabel vanaf de startaccu naar de huishoudaccu.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- Jan anno NU
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: huishoudaccu plus draad
Maar als de motor niet draaid zou je daar geen spanning mogen meten .
Het scheidingsrelais behoort dan afgeschakeld te zijn.
Het scheidingsrelais behoort dan afgeschakeld te zijn.
Re: huishoudaccu plus draad
inmiddels de auto accu vervangen, de huishoud accu losgemaakt (plus pool eraf gehaald) maar het lijkt dat de auto accu de taak huishoudaccu heeft overgenomen (de koelkast lijkt te brommen) en hierdoor is de nieuwe auto accu totaal leeg (na 1 avond), ik kan hierdoor dan ook geen voltage meten. Ook horen we wel een relais klikken als de stroom eraf en erop gaat. Weet iemand een expert in de buurt van Den Haag die zou kunnen helpen? Bij voorbaat dank voor reacties.
VW T4 California Beach 1997
Re: huishoudaccu plus draad
Het lijkt erop dat het scheidingsrelais kapot is waardoor startaccu en huishoudaccu niet meer op de juiste wijze gescheiden worden.
Daardoor staat er spanning (van de startaccu) op de losse plusdraad van de huishoudaccu en trekken verbruikers in het camperdeel de startaccu leeg.
Daardoor staat er spanning (van de startaccu) op de losse plusdraad van de huishoudaccu en trekken verbruikers in het camperdeel de startaccu leeg.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: huishoudaccu plus draad
@Hanz:
Bedoel je het relais "Batterie-Trenrelais J7" ?
https://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J7_( ... ennrelais)
Op deze wiki zie je inderdaad wat je stelt dat bij defect de auto accu kan worden leeggetrokken.
Volgens een handleiding die ik vond op dit forum zou ik het relais moeten vinden aan de vinden aan de achterzijde van de linker achterwielkast maar ik zie daar echter niets gemonteerd.
Is er een andere plek waar ik die zou moeten kunnen vinden?
Ik heb een orginele Westfalia T4 Beach uit 1997.
Bedoel je het relais "Batterie-Trenrelais J7" ?
https://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J7_( ... ennrelais)
Op deze wiki zie je inderdaad wat je stelt dat bij defect de auto accu kan worden leeggetrokken.
Volgens een handleiding die ik vond op dit forum zou ik het relais moeten vinden aan de vinden aan de achterzijde van de linker achterwielkast maar ik zie daar echter niets gemonteerd.
Is er een andere plek waar ik die zou moeten kunnen vinden?
Ik heb een orginele Westfalia T4 Beach uit 1997.
VW T4 California Beach 1997
Re: huishoudaccu plus draad
Ja, dat relais. Zit volgens mij onder de koelbox tegen de kastwand.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: huishoudaccu plus draad
In T4 Wiki staan op de foto's 3 locaties waar het relais kan zitten. Anders gewoon de rode draad volgen vanaf de aansluiting op de huishoudaccu richting het relais.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: huishoudaccu plus draad
dan is het dit relais
inderdaad gevonden onder de koelkast
er staat op
Bosch
0 332 002 150
12V 75A
ik hoop dat mijn probleem hiermee opgelost wordt, ik ga op zoek naar dit relais
bedankt allemaal
inderdaad gevonden onder de koelkast
er staat op
Bosch
0 332 002 150
12V 75A
ik hoop dat mijn probleem hiermee opgelost wordt, ik ga op zoek naar dit relais
bedankt allemaal
VW T4 California Beach 1997
Re: huishoudaccu plus draad
Zou je niet eerst wat duidelijker zijn en meten wat er scheelt.
# staat er spanning op de draad vanaf relais naar 2e accu als de motor uit is?
# staat de bus toevallig niet aan de paal op 220v als je dat voor hebt?
# heb je het relais/bedrading doorgemeten of deze kortsluit?
# heb je al nagekeken hoe het relais bekrachtigd wordt, via contact, D-plus of constante plus of wellicht lekstroom
ik zou meer willen weten of uitsluiten voordat je het 'relais' gaat vervangen of heb je dat al gedaan?
# staat er spanning op de draad vanaf relais naar 2e accu als de motor uit is?
# staat de bus toevallig niet aan de paal op 220v als je dat voor hebt?
# heb je het relais/bedrading doorgemeten of deze kortsluit?
# heb je al nagekeken hoe het relais bekrachtigd wordt, via contact, D-plus of constante plus of wellicht lekstroom
ik zou meer willen weten of uitsluiten voordat je het 'relais' gaat vervangen of heb je dat al gedaan?
Groet, Ronald
Re: huishoudaccu plus draad
Bedankt voor je advies om eerst meer te meten, inderdaad meten is weten. Maar helaas ben ik totaal ondeskundig op het gebied van elektronica, als ik het al op de juiste manier zou meten dan kan ik de uitkomst niet interpreteren. Ik zal een buurman vragen het systeem door te meten, hoop dat hij me hierbij kan helpen.
VW T4 California Beach 1997
Re: huishoudaccu plus draad
Waar woon je? Misschien is er een behulpzaam forumlid in de buurt die kan helpen.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: huishoudaccu plus draad
Ik heb wel een relais liggen, mag je best even proberen. Ik woon in Limmen
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: huishoudaccu plus draad
met een vriendelijke buurman wat metingen gedaan (ik hoop dat ik hier nu alles goed weergeef)
J7 scheidingsrelais getest, gaat open en dicht. relais lijkt dus ok
Twee zaken vallen op
1) als contact sleutel eruit is en de start-accu wordt aangesloten (bij huishoud-accu is plus-pool losgekoppeld) komt er spanning op de witte stuurstekker van het relais (zie foto) en trekt het relais aan, waardoor huishoudapparaten de start-accu leegtrekken.
Klopt het dat in deze situatie (alles in rust en startaccu aangesloten, geen contact open, motor uit) dat er geen spanning op de witte stekker van het relais mag staan?
Jan zei in dit item eerder dat relais afgeschakeld zou moeten zijn en dus er geen stroom mag lopen en deze spanning er niet zou mogen zijn.
2. bij alles is rust (geen contactsleutel erin en startaccu is aangesloten dan is de spanning op de relaisstekker circa 1 volt lager dan de spanning van de startaccu.
Hoe komt dat vragen we ons af?
Lekstroom van een onbekende bron? Is er misschien nog een ander relais die in die schakeling zit? Stuurslot probleem?
Omdat de startaccu nog steeds niet genoeg is opgeladen gaan we morgen meten hoe het systeem gedraagt als we de bus kunnen starten.
Ook zullen we kijken wat er gebeurt als we de bus op walstroom aansluiten.
Mocht een van jullie nog verdere ideeen hebben dan horen we het graag, bij voorbaat dank
Ik woon in de buurt van Den Haag
en bedankt Erdem50 voor je aanbod, ik zal het onthouden mocht het nodig zijn
J7 scheidingsrelais getest, gaat open en dicht. relais lijkt dus ok
Twee zaken vallen op
1) als contact sleutel eruit is en de start-accu wordt aangesloten (bij huishoud-accu is plus-pool losgekoppeld) komt er spanning op de witte stuurstekker van het relais (zie foto) en trekt het relais aan, waardoor huishoudapparaten de start-accu leegtrekken.
Klopt het dat in deze situatie (alles in rust en startaccu aangesloten, geen contact open, motor uit) dat er geen spanning op de witte stekker van het relais mag staan?
Jan zei in dit item eerder dat relais afgeschakeld zou moeten zijn en dus er geen stroom mag lopen en deze spanning er niet zou mogen zijn.
2. bij alles is rust (geen contactsleutel erin en startaccu is aangesloten dan is de spanning op de relaisstekker circa 1 volt lager dan de spanning van de startaccu.
Hoe komt dat vragen we ons af?
Lekstroom van een onbekende bron? Is er misschien nog een ander relais die in die schakeling zit? Stuurslot probleem?
Omdat de startaccu nog steeds niet genoeg is opgeladen gaan we morgen meten hoe het systeem gedraagt als we de bus kunnen starten.
Ook zullen we kijken wat er gebeurt als we de bus op walstroom aansluiten.
Mocht een van jullie nog verdere ideeen hebben dan horen we het graag, bij voorbaat dank
Ik woon in de buurt van Den Haag
en bedankt Erdem50 voor je aanbod, ik zal het onthouden mocht het nodig zijn
VW T4 California Beach 1997